Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Lämnade in licens på fjärde vapnet igår. Skåne.

"Just nu påbörjar vi ansökningar inkomna vecka 13"

Det är 18 veckor så jag ska nog inte hoppas på att få pangen innan jul..

Är det lönt att JO anmäla? Dom har ju redan fått på näsan en gång..

• Svar 2,2k
  • Visningar 272,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Går det att gissa på ett ungefär hur lång handläggningstiden är på 150 licenser? I Umeå är de nu inne på början av juni. Och det är 150 före mig fick jag veta av en väldigt korthuggen och ovillig handläggare efter lite trugande frågor med trevlig ton, under telefontid.

Publicerat

Någon som vet var Luleå ligger i sin handläggning? Lämnade in 25 maj :/

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Publicerat

Någon som vet var Luleå ligger i sin handläggning? Lämnade in 25 maj :/

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Fick besked idag att det var 12 veckors väntetid då jag lämnade in en ansökan idag men glömde fråga vilket datum de var på nu.

telefonskrivet

Publicerat

Lämnade in en ansökan i Karlskrona idag, receptionen sa 6veckor! Så vi får väl se, fick betala vid disken med en gång och de tog inte original licensen utan kopierade den bara...

Publicerat

Jag snackade med Patrik, handläggare i Blekinge, idag. Han sa att de räknar med 4 veckor +/- några dagar!

Lämnade in en ansökan i Karlskrona idag, receptionen sa 6veckor! Så vi får väl se, fick betala vid disken med en gång och de tog inte original licensen utan kopierade den bara...

Publicerat

Var på skoj in hos en vapenhandlare i Norrbotten, kasunen var så full i sålda men ej uthämtade vapen att man inte ens kunde komma åt nya osålda exemplar.. Kanske var det precis det här RPS vill åstadkomma? Börjar fan misstänka att den här soppan medvetet är iscensatt av högre ort.. (foliehatten åker nog på)

Publicerat

Ja, samma här, proppfullt i "såld-hyllan". I måndags var det 13 veckor (inlämnad 28/4) och när jag ringde i tisdags så var dom på 14/4, alltså inte så länge kvar, men väntetiden är fortfarande oacceptabel.

Publicerat

Pratade precis med en handläggare i Malmö och fick besked på att de precis kommit till 24 mars, vecka 13, nu och de trodde inte det skulle gå fortare den närmsta tiden. När jag frågade om de inte behövdes lite mer folk som hjälpte till så skrattade handläggaren och sa att om de hade sagt något sådant till cheferna så hade de blivit omplacerade och så suckade hon tungt. Frågade hur man skulle göra om man ville byta bössa men inte kunde släppa den man har innan man får den nya. Då suckade hon igen och sa att det var ju lite jobbigt just nu då handläggningstiderna var så långa.

Suck, in med licenserna och sen får man vänta på de nya leksakerna tills nästa år verkar det som.

Mest synd om säljaren som mest ville bli av med bösserna snabbast möjligt.

Publicerat

Pratade precis med en handläggare i Malmö och fick besked på att de precis kommit till 24 mars, vecka 13, nu och de trodde inte det skulle gå fortare den närmsta tiden. När jag frågade om de inte behövdes lite mer folk som hjälpte till så skrattade handläggaren och sa att om de hade sagt något sådant till cheferna så hade de blivit omplacerade och så suckade hon tungt. Frågade hur man skulle göra om man ville byta bössa men inte kunde släppa den man har innan man får den nya. Då suckade hon igen och sa att det var ju lite jobbigt just nu då handläggningstiderna var så långa.

Suck, in med licenserna och sen får man vänta på de nya leksakerna tills nästa år verkar det som.

Mest synd om säljaren som mest ville bli av med bösserna snabbast möjligt.

Vad är det nu för roligt du vill ha M-Ola?? Är själv sugen på att handla nytt men det suger med dessa långa väntetider. Vi som redan har licenser borde det inte ta så lång tid för tycker man [emoji35]

Publicerat

Bara en klass 3:a och en begagnad SvS. Du kan kolla mina frågor under kulvapen och hagelvapen.

Publicerat

Ha idag fick man ett mail där man ombeddes lämna in original licensen, men den vill de ju inte ha när jag lämnade in ansökan?! Oväntat?? Näe!!

Publicerat

Då var ansökan inlämnad på en klass 4. Blir väl lagom till kråkjaktspremiären 2015 kan jag tänka mig.

Publicerat

Idag lämnade jag in gamla Bettan, Husqvarna 1640 kal30-06 efter 25 års trogen tjänst för att byta upp mig till en Blaser R8.

Imorgon bär det av till Polisen och lämna in licensansökan.

Sedan blir det en lååååååååååång väntan. Ansökan skickas till Göteborg.

Einar

Publicerat

Bollnäs polisen säger 7-9 veckor. Kort i detta sammanhang, men likförbannat drygt att vänta sig igenom augusti o september på 222:an.

Jag lider med er som får vänta halvårsvis på licensen :(

Publicerat

Lämnade in ansökan igår och hon sa 10 veckor...(Gävleborg) Någon annan som lämnat in i Gävleborg(Gävle) och fått tidigare? :(

Publicerat

Lämnade in en ansökan på sportskyttelicens på en S&W m/17 i början på sommaren. Det var dock strul med inbetalningsavin (stod dubbla avgifter) men jag betalade in rätt summa efter telefonkontakt på det befintliga OCR-numret. Sedan gick det tre veckor, ringde och kollade. Då kunde ekonomiavdelningen inte hitta igen inbetalningen. Gick ytterligare en vecka varpå länsman mejlar och säger att man hittat igen inbetalningen, sedan kom licensen efter ca 3 veckor. Då det rörde sig om en 22-revolver så hade faktiskt förväntat mig längre handläggningstid..

Publicerat

Fick min licens idag.

19 dagar i Blekinge!

Publicerat

Nån som vet hur många datum dom betar av på en arbetsdag?

Sökte licens på ett klass1 vapen 7 maj. Ringde dom idag å då höll dom precis på med ansökningar från det datumet.

Har sen köpt en 222a den 22/7.
Tänkte mest när man kan se fram emot att få hämta den.
Jag bor i Norrbotten bör tilläggas...

Publicerat

Fick min licens idag.

19 dagar i Blekinge!

Trodde aldrig jag skulle säga det, men man borde kanske flytta över gränsen...

Saxat från Polisens hemsida idag:

Kompletterande information från Skåne

För närvarande påbörjas handläggningen av licensansökningar inkomna under vecka 13.  

Jag lämnade in min ansökan för 4 vapnet d. 28 juli, då stod det "för närvarande påbörjas handläggningen av ansökningar inkomna under vecka 13".  :wallbash:

Så på tre veckor har dom gått back med.... tre veckor.. :sad:

Tror inte jag får den innan jul..

Publicerat

Kan det inte vara så att de glömt att uppdatera? Man får ju hoppas det i alla fall.

Publicerat

Pratade nyss med en "munter" dam på enheten i Skåne!nyss påbörjat v 14 sa hon! Och nu än mindre personal än tidigare så ja..håll tummarna för att den kommer till jaktåret 15/16

Publicerat

vad kul att höra... :wallbash: är visst rätt uppenbart att Polisen högaktningsfullt skiter i JO kritiken... :huh:

Skickar nog in en JO anmälan mot Länspolismästaren Skåne, Klas Johansson. Det är hans ansvar..

Publicerat

Trodde aldrig jag skulle säga det, men man borde kanske flytta över gränsen...

Välkommen till Sverige utifall !

Publicerat

JO anmälan inskickad.

I måndags när jag lämnade in så var de på 24/3, vecka 33, så lite går det ju framåt. Dock sa tanten till mig att det var flera som sagt upp sig på grund av arbetsbelastningen när de kom tillbaka efter semestern.