Publicerat Juni 19, 201411 yr -"Enligt JO uppfyller inte polisen i Västra Götaland, Halland, Skåne och Stockholms län förvaltningslagens krav på snabb handläggning." Tråkigt att Norrbotten slipper undan tillrättavisning bara sådär. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk Det är många fler län som borde få sig en släng av sleven...
Publicerat Juni 19, 201411 yr Tada!!! I dag damp det ned i lådan sambons båda licenser tänk det tog "bara" 12 veckor!! Men nu ska vi skjuta:)
Publicerat Juni 20, 201411 yr P g a den långa handläggningstiden så har Jaktcenter, Kalix vapen bokade till ett värde på ca. 250´ kr. Jag hörde det för ett tag sedan här i kommunen.
Publicerat Juni 20, 201411 yr Det är nog tyvärr inget direkt undantag. Den lokala handlaren här var med på "TV4 Halland" och när han hade gjort sin uträkning så fanns det vapen + tillbehör till de samma (fästen, optik, dämpare m.m) för ungefär en halv miljon (500 000skr) som ej blivit uthämtade/betalda pga handläggningstiderna. Tror att om detta fortsätter såhär så kommer det att bli många småhandlare som kommer att få stänga igen - tyvärr.
Publicerat Juni 20, 201411 yr Ja, jag har hört talats om att det finns andra som sitter o väntar på stora belopp. Dom måste ju sälja mycket i tillbehör för att dom ska överleva.
Publicerat Juni 24, 201411 yr P g a den långa handläggningstiden så har Jaktcenter, Kalix vapen bokade till ett värde på ca. 250´ kr. Jag hörde det för ett tag sedan här i kommunen. Sist jag var in till den lokala krämaren (farsan skulle köpa en ny bock men sket till slut i det pga. att han inte skulle hinna få den till jakten i höst) så hade de vapen för över 1 mkr på lager.... helt sanslöst. Sen kan man ju bara spekulera i hur många som resonerat likt farsan och struntat i att handla pga. de långa handläggningstiderna. Förlorade inkomster och ansträngd likviditet pga. polisens inkompetens.
Publicerat Juni 24, 201411 yr FoV i Piteå hade 430 vapen stående med ett medelvärde på 8000:- Räkna ihop det å se summan.
Publicerat Juni 24, 201411 yr Är ju flera ben på detta, utöver att handlaren agerar bank och hanterar risk. Ett nytt vapen, även om marginalen är låg, är ju en alldeles utmärkt anledning att förnya jaktkläder, vapenremmar, montage eller vad som helst där marginalen är betydligt bättre. Om nu spekulanten tvingas vänta på leverans så är det ju fler än en som under tiden fyller behoven från synbart billigare källor. Synbart därför att den lokala handlaren kunnat ge en rabatt i samband med vapenköpet som totalt sett blivit bättre.
Publicerat Juni 24, 201411 yr Lite OT, men var det inte väldigt lätt för ett antal år sen att registrera sig som vapenhandlare? Vill minnas något samhällsreportage i indignerad ton på ämnet... Gissar att man gjorde det för att komma förbi garderobsreglerna?
Publicerat Juni 24, 201411 yr 3 månader och en vecka senare: Bara att gratulera. Västra götaland är nu alltså snabbare än norrbotten. Har nu väntat tre månader och två veckor. Inte nå bitter. Inte alls.
Publicerat Juni 24, 201411 yr Ett nytt vapen, även om marginalen är låg, Just det som är problemet, marginalen. Liten vinst på mycket pengar som ligger ute. STORA företag går under med sån matematik. Sen får handlarna problem att deras tillstånd klarar bara ett visst antal vapen. När det är utnyttjat kan dom inte köpa in nya vapen, tex årets modeller.
Publicerat Juni 24, 201411 yr Grattis till licensen till drillingen. Då är det bara att anmäla sig till Drillingkungen. Med vänlig hälsning Einar
Publicerat Juni 24, 201411 yr Bara att gratulera. Västra götaland är nu alltså snabbare än norrbotten. Har nu väntat tre månader och två veckor. Inte nå bitter. Inte alls. Kompisen sökte 10/3 och fick sin idag så din borde inte vara så långt borta
Publicerat Juni 25, 201411 yr Har tydligen fått brev från polisen idag. Om det inte står gå direkt i fängelse utan att passera gå så är det min licens på en sako vixen .222. Postad 13/3, betald 28/3 och kom alltså idag. 3,5 månad är ändå ett fall framåt från fyra månader för förra bössan som kom i början på mars.
Publicerat Juni 28, 201411 yr Förklaringen på dom 26 veckor jag trodde det rörde sig om i Halmstad var enkel - ansökan hade aldrig skickats in!
Publicerat Juni 28, 201411 yr Förklaringen på dom 26 veckor jag trodde det rörde sig om i Halmstad var enkel - ansökan hade aldrig skickats in! Det var det jag misstänkte, det kändes konstigt med 26 veckor mtp att min "bara" tog 8. Mvh Joacim
Publicerat Juni 28, 201411 yr Var bra att du skrev det, annars hade det nog dröjd än längre innan det uppdagades! Men men, då får jag behålla bössan ett tag till
Publicerat Juni 28, 201411 yr Dags att göra en tävling av detta tycker jag, längst väntetid vinner! Jag deltar med två licenser som vardera varit inne 4 veckor vilket är småpotatis men jag är säker på att handläggarna i norrbotten fixar så jag kommer upp i topplacering till hösten. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Publicerat Juni 29, 201411 yr Dags att göra en tävling av detta tycker jag, längst väntetid vinner! Jag deltar med två licenser som vardera varit inne 4 veckor vilket är småpotatis men jag är säker på att handläggarna i norrbotten fixar så jag kommer upp i topplacering till hösten. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk Jag deltar då med 3 st licenser, en inskickad den 12/5, en annan 15/5 och den sista 23/6... Norrbottens län, /Baner
Publicerat Juni 30, 201411 yr fick vänta tre månader 18mars till 24juni Dalarna Härligt att de är i mitten av mars nu, då borde min komma i veckan med lite tur. Skickas från min iPhone via Tapatalk