Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

-"Enligt JO uppfyller inte polisen i Västra Götaland, Halland, Skåne och Stockholms län förvaltningslagens krav på snabb handläggning."

Tråkigt att Norrbotten slipper undan tillrättavisning bara sådär.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Det är många fler län som borde få sig en släng av sleven...

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Tada!!! I dag damp det ned i lådan sambons båda licenser :) tänk det tog "bara" 12 veckor!! Men nu ska vi skjuta:)

Publicerat

P g a den långa handläggningstiden så har Jaktcenter, Kalix vapen bokade till ett värde på ca. 250´ kr. :ohmy:

Jag hörde det för ett tag sedan här i kommunen.

Publicerat

Det är nog tyvärr inget direkt undantag. Den lokala handlaren här var med på "TV4 Halland" och när han hade gjort sin uträkning så fanns det vapen + tillbehör till de samma (fästen, optik, dämpare m.m) för ungefär en halv miljon (500 000skr) som ej blivit uthämtade/betalda pga handläggningstiderna.

Tror att om detta fortsätter såhär så kommer det att bli många småhandlare som kommer att få stänga igen - tyvärr.

Publicerat

Ja, jag har hört talats om att det finns andra som sitter o väntar på stora belopp.

Dom måste ju sälja mycket i tillbehör för att dom ska överleva.

Publicerat

P g a den långa handläggningstiden så har Jaktcenter, Kalix vapen bokade till ett värde på ca. 250´ kr. :ohmy:

Jag hörde det för ett tag sedan här i kommunen.

Sist jag var in till den lokala krämaren (farsan skulle köpa en ny bock men sket till slut i det pga. att han inte skulle hinna få den till jakten i höst) så hade de vapen för över 1 mkr på lager.... helt sanslöst. Sen kan man ju bara spekulera i hur många som resonerat likt farsan och struntat i att handla pga. de långa handläggningstiderna. Förlorade inkomster och ansträngd likviditet pga. polisens inkompetens.

Publicerat

FoV i Piteå hade 430 vapen stående med ett medelvärde på 8000:- Räkna ihop det å se summan. 

Publicerat

Är ju flera ben på detta, utöver att handlaren agerar bank och hanterar risk.

Ett nytt vapen, även om marginalen är låg, är ju en alldeles utmärkt anledning att förnya jaktkläder, vapenremmar, montage eller vad som helst där marginalen är betydligt bättre.

Om nu spekulanten tvingas vänta på leverans så är det ju fler än en som under tiden fyller behoven från synbart billigare källor.

Synbart därför att den lokala handlaren kunnat ge en rabatt i samband med vapenköpet som totalt sett blivit bättre.

Publicerat

3 månader och en vecka senare:

blogger-image-1791397262.jpg

Publicerat

Lite OT, men var det inte väldigt lätt för ett antal år sen att registrera sig som vapenhandlare? Vill minnas något samhällsreportage i indignerad ton på ämnet...

Gissar att man gjorde det för att komma förbi garderobsreglerna?

Publicerat

3 månader och en vecka senare:

blogger-image-1791397262.jpg

Bara att gratulera. Västra götaland är nu alltså snabbare än norrbotten. Har nu väntat tre månader och två veckor. Inte nå bitter. Inte alls.
Publicerat

Ett nytt vapen, även om marginalen är låg, 

Just det som är problemet, marginalen. Liten vinst på mycket pengar som ligger ute. STORA företag går under med sån matematik. Sen får handlarna problem att deras tillstånd klarar bara ett visst antal vapen. När det är utnyttjat kan dom inte köpa in nya vapen, tex årets modeller.

Publicerat

Grattis till licensen till drillingen.

Då är det bara att anmäla sig till Drillingkungen.

Med vänlig hälsning Einar

Publicerat

Bara att gratulera. Västra götaland är nu alltså snabbare än norrbotten. Har nu väntat tre månader och två veckor. Inte nå bitter. Inte alls.

Kompisen sökte 10/3 och fick sin idag så din borde inte vara så långt borta

Publicerat

Har tydligen fått brev från polisen idag. Om det inte står gå direkt i fängelse utan att passera gå så är det min licens på en sako vixen .222. Postad 13/3, betald 28/3 och kom alltså idag. 3,5 månad är ändå ett fall framåt från fyra månader för förra bössan som kom i början på mars.

Publicerat

16 veckors väntan. Fortfarande ingen licens. Vilket skämt.

Publicerat

Förklaringen på dom 26 veckor jag trodde det rörde sig om i Halmstad var enkel - ansökan hade aldrig skickats in!

Publicerat

Förklaringen på dom 26 veckor jag trodde det rörde sig om i Halmstad var enkel - ansökan hade aldrig skickats in!

Det var det jag misstänkte, det kändes konstigt med 26 veckor mtp att min "bara" tog 8.

Mvh

Joacim

Publicerat

Var bra att du skrev det, annars hade det nog dröjd än längre innan det uppdagades!

Men men, då får jag behålla bössan ett tag till :)

Publicerat

Fick min license i veckan nu efter 7 veckors väntande =)

Publicerat

Dags att göra en tävling av detta tycker jag, längst väntetid vinner! Jag deltar med två licenser som vardera varit inne 4 veckor vilket är småpotatis men jag är säker på att handläggarna i norrbotten fixar så jag kommer upp i topplacering till hösten.

Publicerat

Dags att göra en tävling av detta tycker jag, längst väntetid vinner! Jag deltar med två licenser som vardera varit inne 4 veckor vilket är småpotatis men jag är säker på att handläggarna i norrbotten fixar så jag kommer upp i topplacering till hösten.

Jag deltar då med 3 st licenser, en inskickad den 12/5, en annan 15/5 och den sista 23/6...

Norrbottens län, :(

/Baner

Publicerat

Fick min licens för några dagar sen.

5 dagar ä nästan lite länge ;)

Publicerat

fick vänta tre månader 18mars till 24juni

Dalarna

Publicerat

fick vänta tre månader 18mars till 24juni

Dalarna

Härligt att de är i mitten av mars nu, då borde min komma i veckan med lite tur. :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk