Publicerat Oktober 5, 201411 yr Förstår det också, blir väldigt problematiskt om handlaren kursar bara och du inte fått ditt vapen, då blir du fordringsägare till en skuld och hamnar långt ner på listan när konkursförvaltaren skall ordna upp det hela, med största sannolikhet kommer du varken se röken av dina pengar eller vapnet du köpt. Nu är det kanske bara jag men jag hade aldrig köpt vapnen i sådana fall. Det är tufft att vara vapenhandlare idag med dessa långa handläggningstider som även har drabbat oss i norr.
Publicerat Oktober 6, 201411 yr I Skåne har handläggningen havererat totalt. /Christian +1 på den som det ser ut nu här nere så stiger väntetiden med ett par dagar i veckan.. Enligt dom själva så är det nu 21 veckor and rising, i verkligheten får folk licensen efter 24-25 veckor.. Det händer absolut ingenting, kritiken från JO skiter dom ju högaktningsfullt i..
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Nu har min licens kommit. Tog 10 veckor i Västra Götaland så dom har nog ökat farten. Einar
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Så tråkigt som nybliven jägare att behöva vänta i 20+ veckor i Skåne på sin licens så man kan börja jaga... riktigt trisst
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Nu har det havererat totalt i Dalarna! Väntetiden var uppe i 6 månader och nu läste jag detta på DT.se: "Krisen är total för vapenhandläggningen i Dalarna. Nu hotar huvudskyddsombudet med skyddsstopp. – Jag skulle vilja säga att det är nära förestående, säger Sara Stenlind, huvudskyddsombud vid polismyndigheten Dalarna." Jag blir så jävla less! Vad kan man göra åt detta? Kan man ens göra något!? Detta innebär för mig att jag snart står utan klass 1-licens, då kan jag ju inte ens låna farsans vapen... Lite beroende på hur handläggningen går för köparna av mina nuvarande klass 1-studsare så kan detta betyda att jag inte kan jaga alls snart.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Mabo har du haft klass 1 vapen tidigare är det helt ok att låna av din far, du måste inte ha ett klass 1 vapen för att få låna, du behöver vara behörig att ha för lån. Så katastrofen är inte omedelbar. Christian
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Mabo har du haft klass 1 vapen tidigare är det helt ok att låna av din far, du måste inte ha ett klass 1 vapen för att få låna, du behöver vara behörig att ha för lån. Så katastrofen är inte omedelbar. Christian Så även om jag är "mellan två vapen" så att säga så är det ok? Jag har idag två klass 1-bössor, båda är sålda och köparna lär troligen få sina licenser innan jag får licens på min nya bössa. Men kan jag låna farsgubbens vapen kan jag andas ut... Han jagar inte längre så där har 6 bössor att tillgå.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr @ Christian N Nu sätter jag ut hakan väldigt lång. (borde nog veta bättre än att i fråga sätta din juridiska kunskap) Men jag vill bestämt påstå att man måste inneha en licens på ett klass 1 vapen för att få låna ett annat klass 1 vapen. Har man inte detta krävs ett tillstånd från polisen för att få låna vapnet.
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Detta är en populär post. @ Christian N Nu sätter jag ut hakan väldigt lång. (borde nog veta bättre än att i fråga sätta din juridiska kunskap) Men jag vill bestämt påstå att man måste inneha en licens på ett klass 1 vapen för att få låna ett annat klass 1 vapen. Har man inte detta krävs ett tillstånd från polisen för att få låna vapnet. Jag gillar ett skarpt intellekt och ett lätt ifrågasättande sinnelag, VL 3 kap 1 §a 1 a § /Upphör att gälla U:2015-01-01/ Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om 1. utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser, 2.utlåningen avser en tid om högst två veckor, och 3. låntagaren har tillstånd enligt 9 § att låna skjutvapen. Sådant tillstånd som avses i första stycket 3 krävs dock inte om 1. låntagaren har tillstånd att inneha vapen av samma typ som lånet avser, 2. vapnet innehas och används under långivarens uppsikt, under uppsikt av någon annan person som har godkänts av polismyndigheten att närvara vid provskjutning eller under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, eller 3. lånet avser ett start- eller signalvapen. Lag (2006:386). 1 a § /Träder i kraft I:2015-01-01/ Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om 1. utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser, 2. utlåningen avser en tid om högst två veckor, och 3. låntagaren har tillstånd enligt 9 § att låna skjutvapen. Sådant tillstånd som avses i första stycket 3 krävs dock inte om 1. låntagaren har tillstånd att inneha vapen av samma typ som lånet avser, 2. vapnet innehas och används under långivarens uppsikt, under uppsikt av någon annan person som har godkänts av Polismyndigheten att närvara vid provskjutning eller under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, eller 3. lånet avser ett start- eller signalvapen. Lag (2014:591). Betraktar man lagen så ger den för handen att man antingen skall ha tillstånd för vapen av sagda slag eller ha lånetillstånd, för att få låna vapen, nu är detta min tolkning men frågan om att man haft klass 1 vapen men sålt den igen är inget som vapenlagen hanterar, frågan om tillåten eller inte i frågan om ut/inlåning av vapen handlar om personen som lånar vapnet är godkänd ie prövad och funnen lämplig av polisen att ha vapen i den avsedda klassen, vilken man är om man haft fler klass 1:or men att de är under försäljning eller sålda vilken då leder till min slutsats och rekommendation, att det inte kommer att vara några hinder att låna en klass 1 pang av en närstående. I en väldigt strikt bokstavstolkning är det således som påpekat inte en av vapenlagen erkänd inlåning av vapen, vid en mer funktions och lämplighetsbaserad tolkning så kan man notera att en person som haft men precis sålt sina klass 1 vapen är lämpad att ha klass 1 vapen och uppfyller den avsikt som lagstiftaren haft med reglernas utformning. __________________ Lägger man därefter till den aspekten att man fortfarande har kvar licensen, rätten att inneha vapnen, de klass 1 vapen som Mabo omtalar till en viss okänd dag, (ingen vet ju när det nya tillståndet för köparen utfärdas) man får ju för kännedom kopian först efter ett par postdagar så har Mabo rätten att låna ett klass 1 vapen inom familjen under tiden som han säljer sina klass 1 vapen och fram tills dess att de licenser på klass 1 vapen han har inte längre står på honom. Vidare mera och för att komplicera saken än mer, han har en ansökan inne på ett klass 1 som han kommer att erhålla efterhand, iom att handläggningen max skall vara 8 veckor så borde han väl haft det tillståndet redan osv. För att man i detta sammanhang skall göra sig skyldig till brott, krävs uppsåt eller grov oaktsamhet, inget av dessa förhållanden föreligger om man agerar i enlighet med ovan och därtill anser att ut/inlåningen är i sin ordning. PMG- jag anser att det är bra att du kommenterar saken så att jag fick ta mig tid att lyfta detta lite, är man det minsta orolig av sig eller känner att mitt ställningstagande ang vapenlagen inte är något man vill förlita sig på så gör man inte det, jag skulle utan tvekan låna ett vapen inom familjen under rådande omständigheter. /Christian
Publicerat Oktober 9, 201411 yr Tack Christian För en mycket bra redogörelse om din tolkning som jag är helt med på. Det var 1a§s 3. som låg och gnagde någonstans i bakhuvet när jag skrev mitt inlägg.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Nån som har kolla på handläggningstiderna i gällivare nu? hivade in en ansökan om inköpstillstånd igår, men tjejen i kassan på stationen visste ej hur det var med handläggningstiderna nu. /Baner
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Ni som också bor i Skåne; om man vill ringa och fråga (tjata...) angående sin licens, vem ska man ringa då?
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Erik det är rätt meningslöst, men visst TI har tfnr, bara att ringa o lyssna på upptaget signalen. Christian
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Ni som också bor i Skåne; om man vill ringa och fråga (tjata...) angående sin licens, vem ska man ringa då? Känns som att dom redan vet hur sjukt mycket dom ligger efter och ringer man och tjatar mer så tar det bara onödig tid från tiden dom faktiskt håller på med licenserna.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Ringa och tjata är lika med att sparka på den som är längst ner i kedjan=kontraproduktivt. Vill man göra något så JO änmäl istället. /Mike
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Ringde till min handläggare... dock inte för att tjata... Utan för att veta modell beteckningen på vapnet jag hade ansökt licens på. Det var nämligen inte speccat på ansökan. Fick bra svar o lite mer info kring vapnet och dessutom en trevlig pratstund som avslutades med att handläggaren sa att jag hade gjort dennes dag positiv. Några dagar senare så låg en licens i lådan... (tog totalt 15veckor) På polisens hemsida står det tydligt: Sök i god tid då handläggningstiderna är långa...
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Det stämmer att man ska söka i god tid, och jag tror dom flesta här kan acceptera 10-12 veckors väntetid, OM det är i en övergångsperiod och man känner att väntetiden kryper ner mot dom 4 veckor som der borde. Som det är nu är det faktiskt helt oacceptabelt. 2010 var det 3-4 veckor i Skåne, sen har det stigit sedan dess och där händer ingenting för att korta tiden..
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Hörde idag att Gällivare ligger på drygt 4 veckor nu. Långt ifrån dom gamla tiderna, 5-8 dagar men det börjar ta sig /Baner
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Lämnade in i Luleå idag och tjejen i luckan sa att dom ligger på ca 6 veckor nu. Låg på 16 för inte så länge sen.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Ca 2 månader i Stockholm nu. Me so like thes veery much...lämnade idag in en ansökan för inköpstillstånd på en ljuddämpare. Två månader = på denna sidan av året Grannkanalen i Tokholmstråden har tydligen indikerat flera handläggare i Tokholm om det nu är sant.
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Lämnade in 4 augusti och licenserna kom idag. Ska man vara nöjd med 10 & 1/2 vecka när polisens hemsida säger 16 veckor för Stockholms län? Först blir man glad när licenserna äntligen kommit, men ju mer man tänker efter desto mer förbannad blir man. Ska det verkligen ta över två månader när en vanlig hederlig skattebetalare med alla papper och intyg på plats vill köpa jaktvapen?
Publicerat Oktober 10, 201411 yr Det verkar som om det går åt rätt håll i alla län utom Dalarna. Jag skickade in en JO-anmälan igår.
Publicerat Oktober 11, 201411 yr Lämnade in i Luleå idag och tjejen i luckan sa att dom ligger på ca 6 veckor nu. Låg på 16 för inte så länge sen. Då ska man kanske slänga in en ansökan på en 22:a snart men jag tror att jag väntar ytterligare några veckor el. månad så att vi kanske är nere på 1 v.