Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Läget i Gällivare: För en vecka sedan så höll de på med ansökningar inskickade 26 oktober.

Någon som har aktuellt läge för Luleå?

Tog dryga 2 mån för mig (målskytte) men det bidrog en del att det stod fel kaliber på föreningsintyget. Min gick till G-vare men inlämnad i Luleå. En del går dit då dom har mycket här.

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

7v för mig idag i Luleå och väntar fortfarande. De sa 6-7v när jag lämnade in men blir nog längre

Publicerat

Lämnade 5 nov ... Väntar fortfarande trots dom sa 6 v i Luleå

Publicerat

Västervik, Kalmar län, lämnade in idag och fick beskedet "minst tio veckor". "Nya datasystemet och allt nytt är krångligt så man vet aldrig" Ungefär så lät det.

Tänk att systemet fortfarande är nytt efter ett år.  :pinch:

Publicerat

Västervik, Kalmar län, lämnade in idag och fick beskedet "minst tio veckor". "Nya datasystemet och allt nytt är krångligt så man vet aldrig" Ungefär så lät det.

Jag har två ansökningar inne också i Kalmar/Västervik sedan i oktober. Jag räknar med att få tillbaka dem innan april.
Publicerat

Dom var nere på 6 v i Luleå men då vart tydligen folk sjuk.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk

Publicerat

Fick licensen på min remington 11-87 idag. Fyra veckor ganska precis och då har det varit många röda dagar. Skaplig förbättring sedan förra året då det tog fyra månader. :)

Publicerat

Pratade precis med tillståndsenheten i Malmö och denna gång så var det en man som svarade. Helt annan attityd än de kvinnor jag pratat med tidigare. Efter att ha fått förklarat för mig att det alltid krävdes motivering för extra pipor så kom vi in på handläggningstiderna. När jag tyckte att man kanske borde ta JO:s kritik på allvar som man gjort i Stockholm så fick jag svaret: "Nu är vi ju en myndighet och vi får ta den tid vi behöver för sånt här." 

I varje fall så vart det ändringar på gång och det verkade som om man tänkte anställa fler nu. Men i dag skickar jag in en ny JO-anmälan.

Publicerat

Och nu är ännu en JO-anmälan inne.   :wallbash:  :wallbash:  :wallbash:  :wallbash:  :wallbash:  :wallbash:  :wallbash:

Publicerat

Beställde en ny Tikka T3 igår så nu är det bara och vänta och se..[emoji42]

Publicerat

Har du tur så får du den till bockpremiären. Jag hoppas på min licens för quaden till midsommar.

Publicerat

Var på tillståndsenheten i stockholm i fredags och damen i kassan sa ungefär 4-5 veckors handläggningstid

Publicerat

Ja man kan ju bara hoppas

Publicerat

Fick licensen på dämparen idag, 10v tog det i Västra Götaland och då får man ta hänsyn till jul/nyår. Det tog 16v förra gången så det går åt rätt håll nu! [emoji106]

Publicerat

Direkt ifrån polisen i Malmö

"För tillfället 4-5 månader men det beräknas kortas ner något inom några veckor"

Så vi får se vad det betyder..

Skickat ifrån klösbrädan

Publicerat

Uppdatering Luleå.

Idag jobbar de med ansökan inlämnad 10/11-2014

Borde få min om ca: 3v då. Bara 12v handläggningstid då :-(

Publicerat

Då borde min ligga i brevlådan nu

Publicerat

Fick svar licenshandläggaren idag :(

Kronoberg, Kalmar, Blekinge och Skåne kommer bli en enhet. Licenserna handläggs från inkomstdatum och uppskattningsvis ligger handläggningstiderna på ca 20 veckor igen :(

Detta suger

/M

Publicerat

Nån som har någon färsk info från Västmanland?

Publicerat

Fick svar licenshandläggaren idag :(

Kronoberg, Kalmar, Blekinge och Skåne kommer bli en enhet. Licenserna handläggs från inkomstdatum och uppskattningsvis ligger handläggningstiderna på ca 20 veckor igen :(

Detta suger

/M

Jag hade en kontakt idag med Kalmar, jag fick också besked om 20 veckor. Detta på grund av "effektiviseringen" vilket måste syfta på att det från årsskiftet är en myndighet. Det rimliga är väl då att det borde vara 20 veckor i riket, hur ska det annars kunna vara EN myndighet?

Publicerat

Peter Thorsell, verksamhetsansvarig för vapenärenden vid Rikspolisstyrelsen:

2015-01-28

"En godtagbar handläggningstid bör ur ett medborgarperspektiv anses vara att en ansökan om

vapentillstånd ska handläggas inom 30 dagar. Genom att t.ex. inrätta s.k. ”snabbspår” för

ansökningsärenden inom respektive region samt att videreutveckla ett digitaliserat ansökningsförfarande

görs bedömningen att handläggningstiderna för ansökningar bör kunna

komma ned till en godtagbar nivå under 2015. I några regioner behöver dessa åtgärder sannolikt

också kompletteras med resursförstärkningar genom utökat samarbete inom Rättsavdelningen

för att målet ska nås."

Publicerat

Jag hade en kontakt idag med Kalmar, jag fick också besked om 20 veckor. Detta på grund av "effektiviseringen" vilket måste syfta på att det från årsskiftet är en myndighet. Det rimliga är väl då att det borde vara 20 veckor i riket, hur ska det annars kunna vara EN myndighet?

EN myndighet men uppdelad i fem regioner (eller om det var 6). Så du kommer att få lite skillnader i alla fall sett över riket.

Men 30 dagar i snitt har i alla fall jag inga problem med, kommer man ner till det under 2015 så är det helt ok i min värld.

Det ska dock ses i prespektivet att man ska göra licensansökan helt digital - dvs man fyller i och skickar in på nätet. Då kan man hårdare kontrollera vad som fylls i var. Men Polisen har ju lite smårisigt trackrecord på utvecklingen på sina IT-system så jag är väl kanske inte HELT övertygad om att det kommer att ske under 2015.

Bottom line: det kommer knappast att tas in några fler resurser innan om-orgen och det nya licenssystemet är up and running.

/T

Publicerat

Luleå: Idag fick man licenserna i lådan. Ganska precis 11v

Publicerat

Halland har gått från 12v till ca 8v! Klar förbättring

Publicerat

Handläggningstider för vapenärenden

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Statistik/01%20Polisen%20nationellt/%C3%96vrig%20statistik/Handlaggningstider_for_vapenarenden_150128_.pdf

"Under 2014 registrerades ca 119 600 vapenärenden om man lägger samman alla typer av ärenden." Där minskade balansen med 3000.

"Under 2014 inkom sammanlagt ca 64 900 vapenlicensansökningar till Polisen och det redovisades ca 64 600 ärenden." För de så ökade balansen med 300.