Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Lämna in NU om du ska! Efter nyår slår dom ihop alla polisdistrikt och det lär bli katastrof.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Lämnade in 4 augusti och licenserna kom idag. Ska man vara nöjd med 10 & 1/2 vecka när polisens hemsida säger 16 veckor för Stockholms län? Först blir man glad när licenserna äntligen kommit, men ju mer man tänker efter desto mer förbannad blir man. Ska det verkligen ta över två månader när en vanlig hederlig skattebetalare med alla papper och intyg på plats vill köpa jaktvapen?

Ja man får nog vara det eftersom det sakta men stadigt blir kortare handläggning för varje vecka som går,för ett år sedan var det upp mot 7 månaders handläggning i sthlm,för en månad sedan var det 3 månader och nu är vi på väg mot 2 månader.

Finns ingen anledning att bråka med dom nu om det,går ju åt rätt håll.

/Mike

Publicerat

Fortsätt jo-anmäla. Rätt vad det är så vänder det igen.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Publicerat

Jaha,vad tycker du man ska skriva i rutan " på vilket sätt har myndigheten behandlat mig felaktigt"

"Jag vill klaga på att polismyndigheten i sthlm har mer än halverat sin handläggningstid under ett år"

:thumbsup:

/Mike

Publicerat

Tar det inte en jäkla tid eller krävs in intyg på intyg efter egen fantasi, så slarvar dem bort pappren man lämnat in istället.. Så förbannat tröstlöst när man försöker vara landets laglydigaste medborgare och till fullo tillmötesgå alla idiotiska krav och så lyckas dumjävlarna på stationen ändå inte sköta sitt jobb..

Publicerat

Kompletterande information från Skåne

För närvarande påbörjas handläggningen av licensansökningar inkomna under vecka 21. (Uppdaterat 20/10)  

:wallbash:  :wallbash:

För tre veckor sen var dom på vecka 20.. :wallbash:  :wallbash:
Publicerat

Räkna med att det ökar med en till två veckor i månaden tills de häver anställningsstoppet av besparingsskäl. Och det är oklart när de tänker göra det. Sen ligger det väl still något år innan det börjar sjunka skulle jag tro om inte JO sätter fart på dem. Så det är bara att JO-anmäls för fullt.

http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Kommer nog bli många skåningar som skriver sig någon annan stans för att komma undan det här.

Publicerat

3,5 veckor i Skellefteå nu

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Skickade precis in en JO anmälan. Inte för jag tror det kommer hjälpa oss Skåningar men men...

Publicerat

Jag har också jo-anmält och igår fick jag ett samtal från en journalist på SR, tydligen håller han på med research för ett reportage om detta. Han tyckte Dalarna stack ut med sin långa handläggningstid (upp till 6 månader) och ca. 20 jo-anmälningar. Bra att det uppmärksammas, Dalarna har kraschat....

Publicerat

För närvarande påbörjas handläggningen av licensansökningar inkomna under vecka 21. (Uppdaterat 20/10)

:wallbash::wallbash:

För tre veckor sen var dom på vecka 20.. :wallbash::wallbash:

Jag som nu trodde att kanske fanns chans att få min licens nästa vecka då jag lämnade in ansökan v21 :(

Sent from my iPad using Tapatalk

Publicerat

Ja man får nog vara det eftersom det sakta men stadigt blir kortare handläggning för varje vecka som går,för ett år sedan var det upp mot 7 månaders handläggning i sthlm,för en månad sedan var det 3 månader och nu är vi på väg mot 2 månader.

Finns ingen anledning att bråka med dom nu om det,går ju åt rätt håll.

/Mike

+1

Fick just ett samtal från polisen på licensansökningar som var inlämnade 3 sep. Dvs drygt 7 veckor och lägg på någon dag innan allt är klart så hamnar vi på 8. Går åt rätt håll och dessutom ganska snabbt.

Publicerat

När jag lämnade in i Växjö sa man 14 veckor och ärendet började behandlas efter 8 och klart efter 9 veckor så får ändå säga att det går åt rätt håll. Jönköpings län verkar ligga på 3-4 veckor medan jag hörde från en bekant att i Uppsala hade han fått det i princip över dagen. 

jag tycker det är fullt rimligt att det tar 3-5 veckor och vad det lider så kommer väl tiderna hamna där någonstans.

Publicerat

Den stora frågan är vad som händer efter nyår när det blir en myndighet, verkar som ingen riktigt vet

Publicerat

Skulle gissa att en myndighet bara gör det lika illa för alla till en början.

Jag lämnade in en öppen ansökan på flera vapen i onsdags eftermiddag kring 17:00 och fick inköpstillståndet på posten i går (fredag). Posten brukar komma strax innan lunch. Då gick jag in på station med handlingarna på ytterligare vapen med tillbehör och betalade i receptionen. Det känns som handläggaren körde med vändande post, det gick fort och smidigt.

Publicerat

+1

Fick just ett samtal från polisen på licensansökningar som var inlämnade 3 sep. Dvs drygt 7 veckor och lägg på någon dag innan allt är klart så hamnar vi på 8. Går åt rätt håll och dessutom ganska snabbt.

Igår fick jag höra att sthlmpolisen har som målsättning att vara under fyra veckor till jul :yes:

det stora orosmolnet nu är som tidigare påtalats att det blir en ny myndighet efter nyår.....

/Mike

Publicerat

Jag har sökt om ytterligare inköpstillstånd pga den fina servicen här och den snygga blondinen i receptionen hos polisen ...

Bättre att ha papper liggande med tanke på det kaos som förväntas bryta ut och förlänga ledtiderna på ställen som fungerar.

Publicerat

Det har nu gått drygt 4 veckor sen jag ansökte.

Ringde upp idag och frågade vänligt om hur det ser ut och om trenden fortsätter mot det bättre här i Sthlm.

Fick till svar efter att han kollat upp min ansökan att det blir förhoppningsvis klar innan november utgång. 

Låter positivt tycker jag. Chansade och hörde om det skulle bli ytterligare ca 8 veckors handläggning om jag skulle ansöka för en hagelbössa.

Svaret blev att om jag skickade in den under den här veckan så ordnar dom till det samtidigt som klass 1 licensen.

Så då blir det bara 4 veckors väntan till och 2 licenser på en gång  :thumbsup:

Publicerat

För närvarande påbörjas handläggningen av licensansökningar inkomna under vecka 23. (Uppdaterat 28/10) 
Bara 21 veckor..... :yucky:   :wallbash:
Då är det bara 10 veckor kvar att vänta.
Publicerat

För närvarande påbörjas handläggningen av licensansökningar inkomna under vecka 23. (Uppdaterat 28/10)

Bara 21 veckor..... :yucky: :wallbash:

Då är det bara 10 veckor kvar att vänta.

Vafalls, då har dom tagit in en vecka..

Publicerat

Ja, man kan ju alltid hoppas att det lämnats in lite mindre ansökningar över sommaren. Men den som lever får se.

Publicerat

Man kan ju hoppas att det är lite färre som lämnar in ansökningar i semestertider, men jag tvivlar.  Har fortfarande en förhoppning om att jag kan få hem fröken Benelli innan jul, men hoppet blir mindre och mindre för varje dag.. lämnade in v31. 

Publicerat

För närvarande påbörjas handläggningen av licensansökningar inkomna under vecka 25. (Uppdaterat 3/11)  (Skåne)

Antingen har de fått förstärkning eller så har antalet ansökningar minskat med tiden, men nu börjar det hända lite. Nu har de klarat av två veckors ansökningar i veckan de två senaste veckorna. Fortsätter det så här så har vi ju anständiga licensansökningstider till nästa år.

Publicerat

Pratade med Tillståndsektionen igår, ville veta hur lång tid det tar att förnya EU-vapenpass. Mitt går ut i oktober 15 så det börjar ju bli dags :tongue: . Det visar sig att det är en annan kö med 4-5 veckors väntetid så det var ingen panik.

Passade på att fråga om vapenlicencen, dom skickar ut v 25 nu. Och dom har en (!) person som uteslutande sitter och försöker få högen mindre. Dom har börjat att prioritera licencerna, så hon hoppades att hogen skulle minska sakta men säkert..

Publicerat

Kan inte hålla med om att det tar jätte lång tid att få licens på en ny bössa, lämnade in papperna i måndags idag ringde dom från polisen och ville ha en kompletterande uppgift när hon hade fått den sa hon att jag troligtvis får hem licensen i morgon med posten. :yes:

STOR eloge till polisen i Växjö. :thumbsup:

/Reine