Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Ja, det var ju billigt o bra det nya systemet.

Du vet ju vad vi hade för väntetid innan nyår, men nu är det oacceptabel väntetid. :verymad:

Det ska verkligen bli intressant att se hur det går.

Jo, det är mer annorlunda för er..från några dagar till några veckor, det är inget vidare.

Verkar som Uppsala lyckats bäst, där är det ca 2 dagar nu!

Ja, vi har inget val än att gilla läget..det är som det är..

• Svar 2,2k
  • Visningar 272,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Jo, det är mer annorlunda för er..från några dagar till några veckor, det är inget vidare.

Verkar som Uppsala lyckats bäst, där är det ca 2 dagar nu!

Ja, vi har inget val än att gilla läget..det är som det är..

Ja, det är deprimerande att man ska behöva vänta så länge numera. :verymad:

Nästa gång jag söker licens så får jag nog åka till Luleå o ta ett snack med våran f. d. handläggare som vi hade i Kalix. Hon jobbar i Luleå numera.

Ja, det verkar så!

Ja, det är det tyvärr!

Publicerat

Jag väntar på licens på en Sako Forester som är endast inskjuten sen ny aldrig använd efter det[emoji1] Jag mejlade licenstanten och gullade och bad att jag skulle få licensen innan nästa fredag då älgjaktuppehållet är slut. Vi tar handläggningar i tur å ordning. För övrigt så kommer jag inte skriva ut några licenser i veckan för jag är i receptionen pga lite personal[emoji35].

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag väntar på licens på en Sako Forester som är endast inskjuten sen ny aldrig använd efter det[emoji1] Jag mejlade licenstanten och gullade och bad att jag skulle få licensen innan nästa fredag då älgjaktuppehållet är slut. Vi tar handläggningar i tur å ordning. För övrigt så kommer jag inte skriva ut några licenser i veckan för jag är i receptionen pga lite personal[emoji35].

Gud så jävla hopplöst det där lät. Stackars krakar till licenshandläggare i dessa län med orimlig handläggningstid - de kan ju knappast trivas på jobbet när folk hela tiden ringer till dem och klagar, och trots sina insatser blir det bara värre pga besparingskrav mm. Huvva.

I Umeå har de legat på ca 5 veckor i flera månader nu, i alla fall för mig. 5 veckor tog det nu senast också (27/8 - 1/10). 

Publicerat

Sålde en bössa till Norrbotten. Den ansökan blev inlämnad i början på maj månad. Hon som köpte den fick den i början av september. Hur många licensansökningar kan dom skriva ut per dag?

Publicerat

Sålde en bössa till Norrbotten. Den ansökan blev inlämnad i början på maj månad. Hon som köpte den fick den i början av september. Hur många licensansökningar kan dom skriva ut per dag?

Det är många som ska ha vapen innan älg- o björnjakten börjar här uppe.

Publicerat

Jo det kan jag förstå men i min värd så borde man hinna med minst 8st/dag vilket innebär 480 licenser på 3 månader/ handläggare. Vetefan om det köps eller säljs 480st på 3 månader i hela Sverige....

Publicerat

Jo det kan jag förstå men i min värd så borde man hinna med minst 8st/dag vilket innebär 480 licenser på 3 månader/ handläggare. Vetefan om det köps eller säljs 480st på 3 månader i hela Sverige....

Det finns vapenhandlare som sitter med sålda vapen som dom väntar att få bet. för till fullo när köparen har fått licensen.

Lokala vapenhandlaren väntar på några 100 000 kr som han ska ha för sålda vapen.

En del byter ju vapen lika ofta som dom byter kalsonger/trosor ungefär efter vad man har läst här o på grannforat.

Publicerat

7veckor i Kronoberg, bra.

Men blaser pipan har inte kommit ännu.

Standard 308.

Publicerat

Oerhört frustrerande, skickade in mina licensansökningar i Maj, väntar fortfarande. Har ringt ett par gånger men dom säger bara att man får vänta på sin tur. Det är nu oktober! Jag tänker JO anmäla

Bor i Skåne..

Sent from my iPad using Tapatalk

Publicerat

Det finns vapenhandlare som sitter med sålda vapen som dom väntar att få bet. för till fullo när köparen har fått licensen.

Lokala vapenhandlaren väntar på några 100 000 kr som han ska ha för sålda vapen.

En del byter ju vapen lika ofta som dom byter kalsonger/trosor ungefär efter vad man har läst här o på grannforat.

Här i Dalarna är det handlare som har börjat ta betalt direkt för de har inte råd att ligga ute med pengar i 4-6 månader som det tar att få den där j-a licensen.

Publicerat

Här i Dalarna är det handlare som har börjat ta betalt direkt för de har inte råd att ligga ute med pengar i 4-6 månader som det tar att få den där j-a licensen.

Ja, jag förstår det! Det är lite väl mycket att ligga ute med i några månader om man ska bet. löner, hyra, m. m. :sad:

Publicerat

Ja, jag förstår det! Det är lite väl mycket att ligga ute med i några månader om man ska bet. löner, hyra, m. m. :sad:

Förstår det också, blir väldigt problematiskt om handlaren kursar bara och du inte fått ditt vapen, då blir du fordringsägare till en skuld och hamnar långt ner på listan när konkursförvaltaren skall ordna upp det hela, med största sannolikhet kommer du varken se röken av dina pengar eller vapnet du köpt. Nu är det kanske bara jag men jag hade aldrig köpt vapnen i sådana fall.

Publicerat

Förstår det också, blir väldigt problematiskt om handlaren kursar bara och du inte fått ditt vapen, då blir du fordringsägare till en skuld och hamnar långt ner på listan när konkursförvaltaren skall ordna upp det hela, med största sannolikhet kommer du varken se röken av dina pengar eller vapnet du köpt. Nu är det kanske bara jag men jag hade aldrig köpt vapnen i sådana fall.

Borde kunna lösas genom att köpet traderas också, dvs betala vapnet, ta ut det ur butiken tillsammans med handlaren och ställ sedan tillbaka det. Då har du verkligen köpt vapnet, som på så sätt hamnar utanför konkursen - licensen gäller ju bara huruvida du får använda vapnet.

Sedan en väninna drabbades av en konkurs i samband med att hon köpte och betalade skidor som sedan skulle få bindningar och därmed fick det tveksamma nöjet att köpa sina skidor igen, så är jag oerhört noga med att mina betalningar ger mig ett ägarskap.

Publicerat

öppen licens är ju säkrast, sen får man leta upp vapnet efteråt.

men om det är ett speciellt vapen ev begagnat så går det ju inte.

Publicerat

Borde kunna lösas genom att köpet traderas också, dvs betala vapnet, ta ut det ur butiken tillsammans med handlaren och ställ sedan tillbaka det. Då har du verkligen köpt vapnet, som på så sätt hamnar utanför konkursen - licensen gäller ju bara huruvida du får använda vapnet.

Sedan en väninna drabbades av en konkurs i samband med att hon köpte och betalade skidor som sedan skulle få bindningar och därmed fick det tveksamma nöjet att köpa sina skidor igen, så är jag oerhört noga med att mina betalningar ger mig ett ägarskap.

Nja nu är jag inte helt haj med en juridiken men är det inte så att du inte kan äga ett vapen utan licens, licensen ger dig inge bara rätt att bruka vapnet utan också att äga det? Vidare så ger jag ändå inte mycket för ditt system då jag knappast tror att konkursförvaltaren kommer ta det som om du äger vapnet faktiskt.

Publicerat

öppen licens är ju säkrast, sen får man leta upp vapnet efteråt.

men om det är ett speciellt vapen ev begagnat så går det ju inte.

Bästa lösningen absolut!

Publicerat

Fast sannolikt har väl handlaren redan betalat sin leverantör för vapnet, dvs det ingår i lagret och har klämts och känts på under en tid?

Ett större problem borde vara att lagret är fullt av sålda vapen - ingenting att sälja?

Publicerat

Ja, det har han väl gjort antar jag. Kan ju vara en best.bössa men då skulle han få bet. ett betydligt större belopp i handpenning.

Ja, han har många beg. vapen som är sålda som står o väntar på att köparen ska få licensen. Hur många vet jag inte, men många är det.

Publicerat

Nja nu är jag inte helt haj med en juridiken men är det inte så att du inte kan äga ett vapen utan licens, licensen ger dig inge bara rätt att bruka vapnet utan också att äga det? Vidare så ger jag ändå inte mycket för ditt system då jag knappast tror att konkursförvaltaren kommer ta det som om du äger vapnet faktiskt.

Du behöver inte tro något alls, genom att tradera godset och ha kvitto på betalningen så är godset ditt. Oaktat licensen. Poängen ligger i att du tagit emot godset.

När du sedan lämnar tillbaka vapnet i väntan på licensen så ingår det inte längre i handlarens bokföring, utan är inlämnat i hans vård för en tjänst - förvaring i väntan på tillstånd. Går han under tiden i konkurs så är ditt vapen inte en del av handlarens tillgångar. Jämför med att lämna in bilen på en verkstad.

Publicerat

Niklas,

det där med separationsrätt hos en näringsidkare är något av det knepigaste som finns, en enkel tradering av föremålet räcker väldigt sällan, läs aldrig, 

om handlarna skall ta betalt fullt ut, vilket de skall enligt mig, annars har vi snart inga handlare kvar, så bör de ha en separat, låst avdelning med sålda vapen, det bör vara en adekvat åtgärd mot en förvaltares långa fingrar vid en eventuell konkurs. 

För övrigt är just vapen en sådan där sak där förvaltaren ofta är väldigt försiktig och genomför, står kvar vid försäljningen av vapnen, iom baksidan med tillstånden.

I Skåne har handläggningen havererat totalt. /Christian 

Publicerat

Du behöver inte tro något alls, genom att tradera godset och ha kvitto på betalningen så är godset ditt. Oaktat licensen. Poängen ligger i att du tagit emot godset.

När du sedan lämnar tillbaka vapnet i väntan på licensen så ingår det inte längre i handlarens bokföring, utan är inlämnat i hans vård för en tjänst - förvaring i väntan på tillstånd. Går han under tiden i konkurs så är ditt vapen inte en del av handlarens tillgångar. Jämför med att lämna in bilen på en verkstad.

Den jämförelsen är ju inte alls samma sak. Säger som Christian n här

Publicerat

7veckor i Kronoberg, bra.

Men blaser pipan har inte kommit ännu.

Standard 308.

Är det sant? Jäklar vad de skärpt sig sedan första halvåret isf… 

Publicerat

Den jämförelsen är ju inte alls samma sak. Säger som Christian n här