Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Målskyttet, pistol, Region Norr har fått en ny "egen" blankett från juristen...

Detta "hittepo" har fått ett namn "Norrlandsblanketten" - snart praxis i hela landet? lika bra att alla föreningar börjar förbereda Internet sajter för tävlingsresultat som snart är det enda giltiga för att styrka aktivitet

Tycker detta med kompletteringar har/är blir mer och mer absurt, sport/målskyttet har "spårat ur" fullständigt och även jaktvapen har börjat drabbas rejält med motiveringar och kompletteringar för allt möjligt, foton på Vapenskåp, behöver du en hagelautomat? youtube+googlande av det ena och det andra... juristen skall säga Bu eller bä om allt. Inte undra på att det tar sådan tid.

Jag tror det blir värre... RPS har ju fått ett och ett halvt år på sig att svara så de har nog fullt upp med att hinna fixa till nya praxis och krångel INNAN de behöver redovisa varför det tar sådan tid.

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Vad innebär deras nya blankett?

Publicerat

Hoppas någon kan scanna in och lägga ut den nya "blanketten", eller beskriva den -har inte sett den själv än.

läste att SPSF kontaktat RA på RPS för att höra vad som pågår... quote:

Vi är väl bekanta med "Norrlandsblanketten". Den är inte sanktionerad av polismyndighetens rättsavdelning (RA) vad jag vet, vilket är intressant med tanke på att alla tillståndsenheter ute i landet numera lyder under denna rättsavdelning. Vi för just nu en dialog med aktörer på RA för att efterhöra hur de ser på detta. Tror de kommer att bli intresserade - ur ett resursallokeringsperspektiv - av att veta att handläggare alt. jurister på tillståndsenheter ute i landet sitter och googlar skyttar för att verifiera resultat...

Publicerat

Blanketten är en vanlig A4 där man kan fylla i datum, tävlingens namn och med vilket vapen. Lägger upp den i morgon om jag kommer ihåg.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

Fick min licens i onsdags, inlämnat 27/5, så 11 veckor precis V.Götaland

Publicerat

Fick min igår. Inlämnad 29/5 i VG regionen. Så ganska lika för mig.

Publicerat

5 veckor nu i Sundsvall och ingen licens än, det är ta mig tusan all time high :(.

Denna tråden är från 2007 och utredningen ska vara klar 2016. Det är ju nästan tio år, ingen brådska precis.

Publicerat

Lämnade in ansökan idag i Växjö. 10 v sa tanten i luckan. Det sjuka är att jag blev glad! Du är nog den första som blev det sa hon

Publicerat

5 veckor nu i Sundsvall och ingen licens än, det är ta mig tusan all time high :(.

Denna tråden är från 2007 och utredningen ska vara klar 2016. Det är ju nästan tio år, ingen brådska precis.

Men problemet med datorsystem, pensionsavgångar, dåligt ifyllda ansökningar, semestrar och möjligen strejkande kaffeautomater har ju bara pågått en kortare tid men dem försöker ju jobba ikapp förstår du väl??

Publicerat

Men problemet med datorsystem, pensionsavgångar, dåligt ifyllda ansökningar, semestrar och möjligen strejkande kaffeautomater har ju bara pågått en kortare tid men dem försöker ju jobba ikapp förstår du väl??

Sant, vi får inte vara för hårda mot stackarna. Hade detta varit någon av mina arbetsplatser jag varit på sedan jag började mitt arbetsliv och haft den utvecklingen hade jag fått kicken och/eller mina chefer också. Dock har alla företag jag jobbat på haft nöjda kunder som förutsättning för sin överlevnad.

Dom sista åtta åren har jag jobba på chefsposition och kraven är rätt hårda. Fixa problemet eller lämna över till någon som kan, samma genom hela organisationen. Mer att göra som ska ta mindre tid love it or leave it. Jag vill nu när jag blivit äldre jobba med dessa ärenden.

Publicerat

Fick min licens efter cirka 9 veckor idag.

Jönköping!

Publicerat

Blanketten är en vanlig A4 där man kan fylla i datum, tävlingens namn och med vilket vapen. Lägger upp den i morgon om jag kommer ihåg.

Fanns inte träning, övrigt med? enligt föreningsintyget:  

11. Behov av skjutvapen kan visas genom: Externa tävlingar eller Interna tävlingar eller Dokumenterad träning. Annat, se bilaga

Publicerat

Så det finns då en blankett som inte finns, och PM kan fortsätta att skylla på ej kompletta ansökningar som måste kompletteras. Vidrigt..

Publicerat

Lägger upp blanketten som Polisen i BD skickade.

Dela gärna vidare..

b189d02073445987ed1f05a268325882.jpg

Pratade med en i klubben, han skrev ut några hundra sidor med kompletta tävlingsresultat så fick handläggaren leta hans namn bäst hen vill. Han fick förnyat..

Publicerat

Lägger upp blanketten som Polisen i BD skickade.

Dela gärna vidare..

b189d02073445987ed1f05a268325882.jpg

Pratade med en i klubben, han skrev ut några hundra sidor med kompletta tävlingsresultat så fick handläggaren leta hans namn bäst hen vill. Han fick förnyat..

Hur ser baksidan ut?

Blanketten som skickats ut här ser lite annorlunda ut. Där är det 6 rader man ska fylla i med tävlingar för vapnet som man förnyar licensen på.

Enligt handläggarna är det för att minska administrationen som blir när folk skickar in 100 A4 med blandade tävlingsresultat. Det argumentet köper jag. Men är det sen så att tävling är enda sättet att visa på aktivitet enligt polisen så är det i grunden fel.

Personligen tycker jag det är fel oavsett, aktivitet styrks av klubben iom föreningsintyget.

Blir så trött på att polisen i onödan ska jävlas och försvåra för laglydiga jägare och skyttar med en kreativ tolkning och tillämpning av lagen.

Publicerat

Jepp, såhär ser baksidan ut..

fe73fb76505526de4afe4a44e6812bdd.jpg

Förmodligen har blanketten tillkommit pga att fler skickat in hundratals papper, precis som handläggaren bett om. Tänkte själv göra samma sak, men visst vore det enklare för alla om föreningsintyget fick tillbaka sitt syfte?

Publicerat

Jepp, såhär ser baksidan ut..

fe73fb76505526de4afe4a44e6812bdd.jpg

Förmodligen har blanketten tillkommit pga att fler skickat in hundratals papper, precis som handläggaren bett om. Tänkte själv göra samma sak, men visst vore det enklare för alla om föreningsintyget fick tillbaka sitt syfte?

Kul att det hänvisas på framsidan till en blank baksida.

Publicerat

Kanske vi borde bifoga en blank A4 som komplettering..? [emoji1]

Publicerat

Västerbotten... enbart tävlingar?!! BD har åtminstone en ruta för träning (dock kunde den väl hetat aktivitets redovisning och inte TÄVLINGS...) skit hursom, hittepo.

norrlandsblankettvbtn.pdf

Publicerat

Att man sedan sysslar med sådant här lär ju inte heller korta ned tiderna, från ett annat forum:

När jag förnyade i vintras skulle jag bli nekad en ny licens på en revolver för att jag hade 3 klass 1 studsare i samma kaliber. Då ringde jag en annan handläggare som tog över mitt ärende och ordnade 2 nya licenser på 2 olika revolvrar. ( jag hade sökt på 2 innan och den första handläggaren sa att jag bara kunde få på en). Jag frågade både den första och den andra om dessa studsare och fick till svar av den första, att man bara kan jaga med ett gevär i taget därför var 3 onödigt många. Den andra svarade bara att jag hade motiverat varför jag ville ha 3 och dem hade godkänt motiveringen så det var lugnt.
  • 3 weeks later...
Publicerat

Fick ett mail idag om att tillståndsgruppen i Västra Götaland jobbar nu med licenser inkomna runt 12 Juli, vilket innebär handläggningstid på två månader.  Dom verkar ha jobbat upp sig lite, då förra informationen gav 2.5 mån. handläggningstid.

Publicerat

Lämnade in licens ansökan för en klass ett 9/9 får se när den kmr tillbaka. Sthlm

Publicerat

Jag skickade in licensansökan 16-17 juli, fick licensen idag.

Publicerat

Vä Götaland var detta.

Publicerat

Blev kontaktad av handläggaren idag angående licenser som jag lämnade in 17 respektive 21 juli, och blev ombedd att motivera vapen no 5.  Var inga problem.  Fick svaret att bifall begärts, och att ärendet blir klart i början av nästa vecka.

Så exakt 2 månader tog det, istället för närmare dom 2.5-3 månader dom räknade med när jag lämnade in.  Om det håller i sig, så kommer dom att vara nere i 1 till 1.5 månad innan årsskiftet.