Publicerat April 20, 201511 yr Detta är en populär post. Systemet är trasigt. Okej. Och det kan inte vara särskilt läckert att vara vapenhandläggare. Men attityden alltså. Det finns säkert trevligt folk i denna yrkesgrupp också. Men har man skit på jobbet brukar det lysa igenom. Det här är en myndighet med serviceplikt. De måste fan i mig rycka upp sig och krysta fram lite servicemedvetenhet. Särskilt om de förväntar sig att folk ska leva med dessa värdelösa, ickefungerande rutiner. De har ett jobb för att jag behöver jaktvapen. Inte tvärtom. Detta är allt innehåll ur ett mail från en vapenhandläggare: "Du söker tillstånd för ett femte vapen. Du måste lämna en behovsmotivering som man gör när man söker fr o m femte vapnet. Motivera de vapen du har idag och det vapen du söker på nu." Jag är inte känslig, grinig eller primadonna och jag förväntar mig inte att de ska mata mig med vindruvor och massera mina fötter. Men ett "hej" kanske de kunde kosta på sig. Det här påminner mest om "soup nazi" från Seinfeldt. Fan vad less jag är. Jag har bara besökt dem 5 ggr men jag blir på dåligt humör från den sekund jag tänker tanken på licensansökan och det beror till 100% på hur de beter sig när man står vid luckan, och på hur de kommunicerar med sina kunder. Arg... Hej Om du som man bör lämnat med en motivering för femte vapnet direkt så hade. 1. Vapenhandläggaren inte behövt kontaktat dig för en komplettering. 2. Vapenhandläggaren hade inte behövt bli sur för att ytterligare en "klantskalle" inte skickat med motivering. 3. Kunnat lagt den tiden på ett annat ärende för att försöka korta köer. 4. Du hade sluppit bli grinig för ett uteblivet HEJ. 5. Du hade fått din licens fortare. Men allt är handläggarens fel Det är inte fel att göra rätt från början. Då blir det lättare och smidigare för alla. Helt utan kunskap om detta specifika fall så är det så att den attityd och utstrålning man har mot andra människor ofta återspeglar den service man får. Har aldrig haft problem med handläggare även om jag inte alltid fått som jag vill Femskottskapacitet i ett pumphagel avsett endast för slug gick inte.
Publicerat April 21, 201511 yr Hej Hej Om du som man bör lämnat med en motivering för femte vapnet direkt så hade. 1. Vapenhandläggaren inte behövt kontaktat dig för en komplettering. Sant. 2. Vapenhandläggaren hade inte behövt bli sur för att ytterligare en "klantskalle" inte skickat med motivering. Vapenhandläggaren ska inte bli sur för att denne måste utföra sina arbetsuppgifter under arbetstid, mot lön. Om densamme ändå blir sur så ska han/hon dölja det. Eller förslagsvis jobba i arkivet där densamme slipper möta människor. Särskilt med tanke på att jag är vänlig på alla sätt när jag pratar eller på annat sätt kommunicerar med dem. Eller andra för den delen. 3. Kunnat lagt den tiden på ett annat ärende för att försöka korta köer. Kanske lite, ytterst lite. Men jag är tveksam. I vilket fall är jag inte orsak till några köer i hanteringen av vapenlicenser. Orsakerna till dessa får man söka inom myndigheten och dess rutiner. 4. Du hade sluppit bli grinig för ett uteblivet HEJ. Jättefel. Jag blev inte sur för ett uteblivet hej. Jag blir arg för att de har generellt taskig attityd. Och de uteblivna hejen när myndighetsrepresentanten kommunicerar med medborgaren, i detta specifika fall för att begära en behovsmotivering, är bara ett av många små symptom i en organisationskultur som orienterat galet. 5. Du hade fått din licens fortare. Sant. Men allt är handläggarens fel Det är handläggaren själv som väljer hur han/hon bemöter den som besöker myndigheten (i beroendeställning), för att få den service de är skyldiga att ge. Det är inte fel att göra rätt från början. Då blir det lättare och smidigare för alla. Joråvisstäreså. Helt utan kunskap om detta specifika fall så är det så att den attityd och utstrålning man har mot andra människor ofta återspeglar den service man får. Med kunskap om mitt specifika fall så är det så att den attityd och utstrålning man har mot andra människor borde återspegla den service man får. Så är det inte. Trots det bemöter jag taskig attityd och utstrålning modell Sovjet 1962 med tålamod och utan att tappa fattning eller ton. Jag är skitduktig, en dröm att möta i receptionen. Hurra för mig! Har aldrig haft problem med handläggare även om jag inte alltid fått som jag vill Femskottskapacitet i ett pumphagel avsett endast för slug gick inte. Grattis.
Publicerat Maj 8, 201511 yr Hur svårt kan det vara att uppdatera sin hemsida?? [emoji35] Skickat ifrån klösbrädan
Publicerat Maj 15, 201511 yr Idag, så damp licensen för Sauern ner i brevlådan. Exakt 2 månader efter att ansökan lämnades in i Göteborg. Så lite grann har dom snabbat upp processen, då min förra ansökan tog tre månader. Synd bara att dom inte va liiiite snabbare. Då hade jag kunnat köpa lite ammo på Elmia Game Fair då jag var där idag.
Publicerat Maj 16, 201511 yr va faaaaan. jag har 11 veckor nu på min o ja har inte fått min:( satans jevlar dock gör det inte så mkt säsongen är inte direkt igång bor i gbg
Publicerat Maj 17, 201511 yr Någon som har varit i kontakt med polisen i Stockholm denna vecka och vet hur lång handläggningstiden är? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 18, 201511 yr Ringde till handläggarna i Malmö i dag och det visade sig att min ansökan behandlades i Blekinge och att de börjat med den i onsdags. Fick direktnumret till min handläggare och ringde upp. Visade sig att han i onsdags mailat butiken för att få alla serienummer så han kunde skriva ut licenserna direkt. Han vidarebefordrade det mailet till mig och så åkte jag ut till Jakt&Friluftsgården med detta. De skrev ut en lånelicens samtidigt som de skickade uppgifterna till handläggaren och så kunde jag åka hem med bössa och pipor. Inlämnat den 12/1, betalade veckan efter och licensen utskriven den 18/5. Läggs väl på lådan i morgon och så har jag dem i slutet på veckan förhoppningsvis. När jag väl fått licensen så kan jag åka till Vapex och hämta min beställning på .17Mach2.
Publicerat Maj 26, 201511 yr Något nytt om handläggningstiderna i Stockholm? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Maj 26, 201511 yr Fick licensen på mitt 6:e vapen idag. Det tog en vecka, bra jobbat handläggarna i Hudiksvall.
Publicerat Maj 26, 201511 yr 6-8 veckor i stor stan. Kan bli bättre snart när auktionslicenserna betas av.
Publicerat Maj 27, 201511 yr Vi har en licens i Kalmar som närmar sig halvåret nu... Ett nytt bygelvapen i klass 2...
Publicerat Juni 3, 201511 yr Då borde jag få min licens i veckan! [emoji115] Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Juni 4, 201511 yr Ringde för 2 veckor sedan till handläggaren i Gällivare, då höll dom på med 14 April. Skickade in en licens den 6 Maj så bör inte vara så långt borta för mig. Hivade in en till licens i måndags, ska ta och ringa imorgon och kolla om dom kan fixa alla licenser samtidigt som dom har gjort tidigare. Blir en jäkla fin semester den här sommaren iaf, 2 nya hagelbössor(eller en ny och en gammal), 1 ny kipplauf med extra pipa och en 22 lr pipa till quaden /Baner
Publicerat Juni 16, 201510 yr Lämnade in 1maj i sthlm kom idag, 6,5 vecka således och på väg uppåt.....sammanslagningen av polisdistrikt verkar inte gjort saken bättre. /Mike
Publicerat Juni 18, 201510 yr Jag fick igår en licens tillbaka i Kalmar. Inlämnad vecka 5. Det är en månad snabbare än jag räknat med, tack för det polisen!! Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Juni 18, 201510 yr Lämnade in 1maj i sthlm kom idag, 6,5 vecka således och på väg uppåt.....sammanslagningen av polisdistrikt verkar inte gjort saken bättre. /Mike Låter inte bra, de var ju under 4 veckor tidigare!
Publicerat Juni 22, 201510 yr Var rätt säker på att licensen låg på lådan redan. Men fick ett missat samtal idag och ett inspelat meddelade ifrån en man som satt med mitt ärende och hade några frågor om kompletterande uppgifter. Mitt sjätte vapen så frågan är vad för frågor han kan tänkas ställa?
Publicerat Juni 22, 201510 yr Var rätt säker på att licensen låg på lådan redan. Men fick ett missat samtal idag och ett inspelat meddelade ifrån en man som satt med mitt ärende och hade några frågor om kompletterande uppgifter. Mitt sjätte vapen så frågan är vad för frågor han kan tänkas ställa? Motiveringar för nuvarande innehav och motivering för det vapen du ansöker om nu. "Fylla upp garderoben" duger inte men det behöver inte heller vara speciellt detaljerat.
Publicerat Juni 22, 201510 yr 2,5veckor i Östersund. Sökte på 3dje vapnet, licens kom utan problem eller frågor.
Publicerat Juni 22, 201510 yr Motiveringar för nuvarande innehav och motivering för det vapen du ansöker om nu. "Fylla upp garderoben" duger inte men det behöver inte heller vara speciellt detaljerat. Skicka med motivering för både femte (ett årsedan) och nu sjätte vapnet. Vill det ha motivering för alla vapen över tele låter märkligt. Givetvis inga problem med det då alla fyller sin uppgift.