Publicerat Februari 25, 201610 yr Jo, man kan hoppas men min bild är att personer på sådana positioner, oaktat om det är i polisen, näringslivet eller övriga organisationer, är bra slipade så de vet hur hårt man vågar / kan tänja banden för att hålla sig på rätt sida så jag har ingen förhoppning tyvärr. Bara se på allt detta med JO. Det tog hus i helskotta, det kom en uppmaning sedan agerar JO som nu kan de inte göra mer då polisen "måste få en chans". Jag tror att det kommer få gå rejält långt innan denna "chans" är förverkad. Negativ och pessimist...nope realist.
Publicerat Februari 25, 201610 yr mm .. en sak som jag har funderat på,,, visst medelar dem om ansökan avslås av nån anledning? elller är dem bara tysta?
Publicerat Februari 25, 201610 yr He he... Ja, de meddelar! Men ibland undrar man ju när man inte hör ett ljud på flera månader... [emoji849]
Publicerat Februari 25, 201610 yr mm .. en sak som jag har funderat på,,, visst medelar dem om ansökan avslås av nån anledning? elller är dem bara tysta? Ja, de skall meddela och den som äger bössan får sin licens tillbaka till sig om det blir avslag.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Jaha, då har man haft ett samtal med vapenhandläggaren och tre licenser är på väg. De hade missat att skicka med kvittonummer från stationen i Lund, där jag numera alltid lämnar in och betalar i kassan. Men kvittot är scannat och in-mailat samt frågetecknet kring kalibern, (22-250 finns inte, men 22-250 Remington finns), utrett. Dock kan man ana att det finns ett skäl till varför man plötsligt börjar samköra: Nr 1: Inlämnad den 19/10-15. Klar den 1/3-16. Tid 20 veckor Nr 2: Inlämnad den 19/2-16. Klar den 1/3-16. Tid 2 veckor Nr 3: Inlämnad den 24/2-16. Klar den 1/3-16. Tid 1 vecka Snittiden blir då 23/3 ungefär lika med 8 veckor. Alltså kan polisen meddela att mina ärenden i detta fallet tog i snitt 8 veckor. Så nu funderar jag allvarligt på att lämna in en öppen ansökan på en pipa i 8x57JS bara för att.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Blev ett litet samtal till med handläggaren. Kunde inte hålla mig utan frågade lite varför de helt plötsligt började att samköra ärendena igen. Då handläggaren var ny så vista hon inte riktigt varför de slutat men att det nu hade kommit klara order "uppifrån" att samköra allt som var möjligt och att handlägga "skyndsamt". Bland annat så var det tillåtet att leta mobilnummer på nätet, vilket inte var tillåtet innan, så att man kunde lösa frågetecken snabbt. Lät även mellan raderna som om det varit någon omflyttning av personal vilket gjorde att det nog skulle gå fortare nu. Den som lever får se.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Jag måste få lägga till en positiv handläggningstid från Stockholm. Jag skulle överlåta ett gevär till min dotter ( som är hennes första vapen ) ansökan lämnades in den tors 4/2-15 och licensen låg i lådan ons 10/2-16. Måste få ge en ros till handläggaren, då vi skulle på jakt som redan var beställd.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Blev ett litet samtal till med handläggaren. Kunde inte hålla mig utan frågade lite varför de helt plötsligt började att samköra ärendena igen. Då handläggaren var ny så vista hon inte riktigt varför de slutat men att det nu hade kommit klara order "uppifrån" att samköra allt som var möjligt och att handlägga "skyndsamt". Bland annat så var det tillåtet att leta mobilnummer på nätet, vilket inte var tillåtet innan, så att man kunde lösa frågetecken snabbt. Lät även mellan raderna som om det varit någon omflyttning av personal vilket gjorde att det nog skulle gå fortare nu. Den som lever får se. Polisen ska i dagarna ge ett första svar på regeringens förfrågan om handläggningstiderna.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Betalade i torsagskväll hämtade licensen och vapenpass nu på lunchen :-)
Publicerat Mars 1, 201610 yr Någon som har en aning om licenstiderna i Gävleborg? Lämnade in i Sandviken idag, frågade på station men hon hade ingen aning. Hon gissade på 4-5 veckor, låter långt
Publicerat Mars 6, 201610 yr Någon som har en aning om licenstiderna i Gävleborg? Lämnade in i Sandviken idag, frågade på station men hon hade ingen aning. Hon gissade på 4-5 veckor, låter långt Jag tror du har licensen på max 2 veckor. Har gått väldigt fort för mig och bekanta senaste tiden.Skickat från min E6653 via Tapatalk
Publicerat Mars 9, 201610 yr http://eposten.se/asikter/ledare/2016/03/07/nar-polisen-inte-fortjanar?refresh=true Inget nytt men läsvärt. Lite snömos från PT http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/03/nationell-polisgrupp-ska-godkanna-vapen/ Man får anta att den nya gruppen får ta över SJF roll och avslå vapen som är godkända av NVV som PM inte gillar beroende på utseende, tyngd eller andra obskyra skäl.
Publicerat Mars 10, 201610 yr Någon som har en aning om licenstiderna i Gävleborg? Lämnade in i Sandviken idag, frågade på station men hon hade ingen aning. Hon gissade på 4-5 veckor, låter långt Fick nyss min licens som jag lämnade in förra veckan i Hudik. Handläggningstid: 5 arbetsdagar. Mycket nöjd måste jag säga
Publicerat Mars 11, 201610 yr Svar från stockholmspolisen igår eftermiddag. Kötiden för handläggning oavsett vapentyp är för närvarande cirka 3 veckor räknat från datumet när ansökan inkom.
Publicerat Mars 12, 201610 yr Svar från stockholmspolisen igår eftermiddag. Kötiden för handläggning oavsett vapentyp är för närvarande cirka 3 veckor räknat från datumet när ansökan inkom. Det verkar ju lite knepigt för jag hade två dagars väntan en licens som jag lämnade in för två veckor sedan. Visserligen inlämnad i Visby men vi skall väl vara samma region?!
Publicerat Mars 31, 201610 yr Någon som har koll på läget i Västra Götaland nu? Sonen går jakt och viltvård på naturbruksgymasiet, och kommer snart att behöva söka licens. Frågan är om han hinner få den innan skolstarten i höst.
Publicerat Mars 31, 201610 yr Vad är senaste nytt i Dalarna? Har varit lite frånvarande men tänkte få tummen ur och köpa en dämpare nu.
Publicerat April 1, 201610 yr Vad är senaste nytt i Dalarna? Har varit lite frånvarande men tänkte få tummen ur och köpa en dämpare nu.Jag fick för ett par veckor sedan, då var det iaf 3 månaders handläggningstid. Handläggarna sitter på händerna tyvärr och då blir det ju inte mycket gjort.
Publicerat April 1, 201610 yr Någon som har koll på läget i Västra Götaland nu? Sonen går jakt och viltvård på naturbruksgymasiet, och kommer snart att behöva söka licens. Frågan är om han hinner få den innan skolstarten i höst.Fick licens idag. Sökte 2/3, tre veckor tog det [emoji106] (Alingsås) Skickat från min E6553 via Tapatalk
Publicerat April 22, 201610 yr Skickade in ansökan per post 10e april, fick fakturan 18e och licensen idag 22a. Detta är i Gävleborg
Publicerat April 22, 201610 yr Lämnade in ansökan i onsdags, trodde jag skulle få den senast idag men icke.. /J
Publicerat April 22, 201610 yr Lämnade in ansökan i onsdags, trodde jag skulle få den senast idag men icke.. /J Jag gissar att skåningarna som ligger på runt 20veckors väntan verkligen lider med dig...