Publicerat September 18, 201510 yr Blev kontaktad av handläggaren idag angående licenser som jag lämnade in 17 respektive 21 juli, och blev ombedd att motivera vapen no 5. Var inga problem. Fick svaret att bifall begärts, och att ärendet blir klart i början av nästa vecka. Så exakt 2 månader tog det, istället för närmare dom 2.5-3 månader dom räknade med när jag lämnade in. Om det håller i sig, så kommer dom att vara nere i 1 till 1.5 månad innan årsskiftet. Visste du inte att man måste motivera vapen nr:5? Det skulle nog spara en del tid åt handläggarna om de får in kompletta ansökningar istället för att de ska ringa å jaga folk.
Publicerat September 18, 201510 yr Jodå, det visste jag. Den kontakten ägde rum via mail, och det tog typ 10 minuter att hantera. (inklusive min tid att skriva motiveringen)
Publicerat September 18, 201510 yr Ja då var det ju ingen större fara, jag brukar lämna in min motivering tillsammans med ansökan. Inte för att vara gnällig men det är säkert sånna här saker de brukar motivera långa handläggningstider med, att inte folk skickar in kompletta ansökningar. Bättre att inte ge dem någon ursäkt då.
Publicerat September 19, 201510 yr Pratade med en av handläggarna i Halmstad i torsdags. Lämnade in två ansökningar den 6/8. I torsdags hade jag ännu inte fått någon handläggare tilldelad men hon försäkrade att det var på gång då dom var och röjde bland ansökningar inlämnade i början av augusti. Mvh Joacim
Publicerat September 24, 201510 yr Idag låg mina licenser i lådan vilket betyder exakt 7 veckor i Halmstad/ Hallands län. Mvh Joacim
Publicerat September 27, 201510 yr fick mail av handläggaren i fredags.... att jag var tvungen att motivera mitt behov av ytterligare vapen, har tre studsare och en 22:a och ansökt om ett hagelgevär.? skrev snällt in vilka vapen jag hade och till vad jag använder dem + att jag på en studsare skrev att jag sålt men köpare väntar på licensen och att jag ska ha ett hagel till småvilt. fick ett mail svar tillbaka att hon skulle besluta under dagen men senare på dagen kom ett nytt mail om att hon ville ha personnummer och namn på den som köpt studsaren så kunde hon handlägga det direkt om han/hon inte fått någon handläggare annars måste jag komma med bättre motivering??? vad var oklart i motiveringen?? men skrev snällt in köparens namn mm och även en tydligare motivering så får se vad som händer i morgon....
Publicerat September 27, 201510 yr Ja eftersom du inte har nån hagelbössa så bör det väl inte vara så svårmotiverat. Men vad som var fel i din motivering är ju inte lätt att veta om man inte har läst den. Sen kan man ju tycka att du inte ens skulle behöva motivera eftersom det blir vapen nr 4 när du har sålt studsaren.
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Hej, Jag har ansökt om ett lånetillstånd för en studsare av min flickväns far. Jag tog Jägarexamen i mitten av september och är medbjuden på min första älgjakt den 12 oktober. Lämnade in ansökan den 20 september. Fick besked idag att det är minst 15 veckors väntetid för handläggning! 15 VECKOR!!! Det är nog inte meningen att man ska bli jägare i detta land...
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Hej på Er! Lämnade in ansökan på min första bössa den 27:e augusti, fick den licensen idag. 6 veckor och en dag. Västra Götaland.
Publicerat Oktober 19, 201510 yr fick mail av handläggaren i fredags.... att jag var tvungen att motivera mitt behov av ytterligare vapen, har tre studsare och en 22:a och ansökt om ett hagelgevär.? skrev snällt in vilka vapen jag hade och till vad jag använder dem + att jag på en studsare skrev att jag sålt men köpare väntar på licensen och att jag ska ha ett hagel till småvilt. fick ett mail svar tillbaka att hon skulle besluta under dagen men senare på dagen kom ett nytt mail om att hon ville ha personnummer och namn på den som köpt studsaren så kunde hon handlägga det direkt om han/hon inte fått någon handläggare annars måste jag komma med bättre motivering??? vad var oklart i motiveringen?? men skrev snällt in köparens namn mm och även en tydligare motivering så får se vad som händer i morgon.... Tror att en del människor som hanterar licensärenden inte är lämpliga att göra så. Hur kan man begära en motivering för ett hagelgevär om vederbörande bara har kulvapen? Användningsområdet för ett hagelvapen är ju så olikt de för kula att man ifrågasätter kompetensen hos den som hanterar licensärendet. Rena snurren och värre blir det bara morotsknaprarna i regeringen får hållas.
Publicerat Oktober 19, 201510 yr Det har alltså sedan tråden startades inte blivit någon förbättring alls. 8 år har gått och det har snarare spritt sig över landet.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Det finns inget intresse från myndighetens sida att fixa det hela. Kostnadsbesparingar. Och ingen intresseorganisation trycker på, så det lär nog se likadant om ytterligare 8 år.... Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Lämnade in ansökan på 3 vapen den 16/9 och igår 19/10 låg licensen i lådan, dock glömde jag skriva piplängd på ena så de ville ha komplettering på det, detta i Haparanda men handläggningen görs i Luleå tror jag. Norrbottens län hursom.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Finns ett litet hopp då att den dimper ner i slutet av nästa vecka med lite tur.
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Lämnade in ansökan på 3 vapen den 16/9 och igår 19/10 låg licensen i lådan, dock glömde jag skriva piplängd på ena så de ville ha komplettering på det, detta i Haparanda men handläggningen görs i Luleå tror jag. Norrbottens län hursom. Ja, det är i Luleå för s. länsdelen o i G-vare för n länsdelen har jag för mig.
Publicerat November 10, 201510 yr Heja Halland!! Licens inlämnad och betald i Kungsbacka 22/10, tillsammans med enkel behovsmotivering. Vapen nr 6 inkl extra pipset för jakt. Befintligt vapen nr 6 övertaget av vapensmed 29/10. Licens utfärdad 9/11, på lådan 10/11. Enkelt, snabbt smidigt! Kan detta bero på minskad arbetsbelastning för handläggarna när Turbo Hunter flyttade till Västernorrland?? [emoji6] Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat November 15, 201510 yr Lämnade in min licens på hagelbrakaren kl 13 den 11/11, och den blev godkänd samma dag. Kontorstid till kl 15.
Publicerat December 3, 201510 yr 7 arbetsdagar i Stockholm för en M70 .308. Helt ok! Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat December 3, 201510 yr Här i Värmland behandlas nu ansökningar som kom in månadsskiftet augusti /september :-( tapatalk på Xperia
Publicerat December 3, 201510 yr Luleå behandlade idag kl 10:30 licenser som kom in 29/10. Torde ligga på ca 4-6v handläggningstid, lämnade in min 11/11 så en vecka eller två till således.