Publicerat April 22, 201610 yr Jag gissar att skåningarna som ligger på runt 20veckors väntan verkligen lider med dig... Äh, dom har valt att bo där!!
Publicerat April 22, 201610 yr Äh, dom har valt att bo där!!Valt? Jag trodde man blev deporterad dit för att ingen annan förstod en. Har du inte tänkt på att samtliga har samma talfel? Kanske är därför det tar sån tid, de skriver ansökningarna på skånska...
Publicerat April 22, 201610 yr Valt? Jag trodde man blev deporterad dit för att ingen annan förstod en. Har du inte tänkt på att samtliga har samma talfel? Kanske är därför det tar sån tid, de skriver ansökningarna på skånska... :lol: har du fan rätt i.
Publicerat April 25, 201610 yr Någon som vet hur lång tid det tar i Jönköping nu? Har precis lämnat in på en dämpare
Publicerat April 25, 201610 yr Beror på vad din ansökan hamnar. Min hamnade i Eskilstuna och de tog 4v. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 25, 201610 yr Ok tack. På inbetalningsavin står det Malmö så min har antagligen hamnat där..
Publicerat April 25, 201610 yr Ok tack. På inbetalningsavin står det Malmö så min har antagligen hamnat där.. Har den hamnat i Malmö får du nog räkna med minst 20 veckor. Fick vänta 21 veckor på min senaste. Dock samkör de numera så passa på om du har tankar på fler grejor som behöver licens.
Publicerat April 25, 201610 yr Ok tack. På inbetalningsavin står det Malmö så min har antagligen hamnat där.. Malmö? Måste blivit nått fel. Lämnade du in i Jönköping eller mejlade in din ansökan ?
Publicerat April 26, 201610 yr Nä handlaren lämnade in den åt mig. Det va ju konstigt att den hamnade nere i Malmö, då dröjer det ju till i höst innan jag får licensen :-(
Publicerat April 26, 201610 yr Förr baserade de var ärendet skulle handläggas på bostadsadressen. Kanske har det frångåtts lite... Själv bor jag i Småland och tillhör region syd (Kronoberg, Kalmar, Blekinge & Skåne län). Tror ni ansökan hade handlagts snabbare om man hade t.ex köpt en bössa på plats i ett län där handläggningstiden var kortare?
Publicerat April 26, 201610 yr Förr baserade de var ärendet skulle handläggas på bostadsadressen. Kanske har det frångåtts lite... Själv bor jag i Småland och tillhör region syd (Kronoberg, Kalmar, Blekinge & Skåne län). Tror ni ansökan hade handlagts snabbare om man hade t.ex köpt en bössa på plats i ett län där handläggningstiden var kortare? Nej, handläggningen sker där sökanden är skriven, eller ja det var huvudregeln. /C
Publicerat April 26, 201610 yr Hörde på nyheterna för några dagar sedan, att de har som mål att få ner väntetiden från 20 veckor till 20 dagar i region syd.Anställa 4 nya handläggare + 2 vikariat.Det var ju äntligen en positiv nyhet för oss här nere, hoppas bara att de lyckas !
Publicerat April 26, 201610 yr Hörde på nyheterna för några dagar sedan, att de har som mål att få ner väntetiden Vilken kanal?
Publicerat April 27, 201610 yr Vilken kanal? jaa du.. kommer faktiskt inte ihåg nu på rak arm. hörde det på radion och satt i bilen, men googla lite så ska det nog gå att hitta
Publicerat April 27, 201610 yr Ringde idag till handläggning Norr, hon sa att dom håller på med den 15'e mars just nu. /Baner
Publicerat April 27, 201610 yr Licensen godkänd igår på 5 arbetadagar, i lådan idag. Skulle haft den i måndags om inte polisen tabbat sig och skickat en faktura trots att jag redan betalat. Visby/Region Stockholm. /J
Publicerat April 28, 201610 yr Vapenlicens Hej, Tack för ditt mail till inrikesminister Anders Ygeman. Det har överlämnats till mig för att besvara. Det är viktigt att hanteringen av vapentillstånd är enhetlig i landet och att Polismyndighetens rutiner för prövningar av vapentillstånd inte i onödan drabbar vapenägare på ett negativt vis. Samtidigt får kortare handläggningstider aldrig prioriteras på bekostnad av den prövning som är nödvändig för att undvika att vapen missbrukas. Regeringen har uppmärksammat att handläggningstiderna i ärenden om vapentillstånd har varit alltför långa och att de har varierat i alltför stor utsträckning mellan olika regioner. Polismyndigheten har därför fått i uppdrag att redovisa olika faktorers påverkan på handläggningstiderna, genomföra rutiner för ett effektivt och rättsäkert arbete samt säkerställa att hanteringen av vapentillstånd är enhetlig. För att kunna följa utvecklingen framöver har Polismyndigheten dessutom fått i uppdrag att årligen redovisa statistik över handläggningstiderna. Uppdraget delredovisades den 1 mars 2016 och av delredovisningen framgår att Polismyndigheten arbetar intensivt med att effektivisera arbetet med vapentillstånd. Förhoppningsvis kommer vapenägare och andra berörda kunna se resultat av detta arbete inom kort. Sidbrytning Uppdraget ska slutredovisas senast den 1 mars 2017. I slutredovisningen ska Polismyndigheten bland annat redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att göra handläggningen av vapentillstånd mer effektiv och enhetlig inom Polismyndigheten, vilka resultat som har uppnåtts. Stockholm den 27 april 2016 Emma Lindahl Timmelstad Ett intetsägande svar på ett mail som jag skickade då jag i skrivande stund har väntat 31 respektive 18 veckor på två licenser i region syd. Under tiden jag har väntat på svar har väntetiden ökat från 20 veckor till 23. Ambitionen att komma ner på 20 dagar hade dom för ett år sedan, för två år sedan, för tre år sedan, osv. Det faktum att licenshandläggningen skiljer sig monumentalt åt beroende var man bor verkar ha undgått våra politiker. I vissa distrikt använder man sig av existerande vapenlag medans man i andra distrikt följer Thorsells variant av hittepålagstiftning. Frågan är ju var vi hamnar, blir samordningen enligt lagen eller handläggarnas fantasi?
Publicerat April 28, 201610 yr http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/trottnade-pa-vantan---jo-anmaler-polisen/
Publicerat April 28, 201610 yr Fick ett telefonsamtal från handläggaren i Gällivare idag. Fick rabbla upp alla motiveringar på bössor och pipor, puh... Hon skulle skriva ut licensen på nya svs idag Ansökan var inskickad runt 20 mars. /Baner
Publicerat Maj 12, 201610 yr Ipsc-skytten får nog samma svar som vi andra som Jo-anmäler PMs brott mot förvaltningslagen. Jag har anmält dom två licenserna jag har väntat på efter 30 dagar och jag har även anmält att PM begär uppgifter som jag inte behöver ange enligt lag (som tex bild). Jo anser inte att det är lönt att stöka med detta för i de fall de har framfört kritik till PM har dom ju ändå inte brytt sig ett spår om kritiken.
Publicerat Maj 12, 201610 yr Sålde bössa till södra Sverige, köparen lämnade in ansökan 15 februari. När jag ringde handläggare hanterade hon ansökningar inlämnade slutet på december...😱 Licens på nya bössan gick jag på tre veckor i V Götaland 👍 Skickat från min E6553 via Tapatalk
Publicerat Maj 12, 201610 yr Och fortfarande så är både problembild och målbild totalt fel hos både politiker, utredare och polis, I massor av skrivelser, precis som den på sida 79, så framstår ojämnheten mellan områdena som problemet. Snälla nån, det är bara ett följdfel till det riktiga problemet att de inte behandlar ärenden tillräckligt snabbt. Om man läser vissa direktiv så skulle man tro att allt är löst om samtliga får 20 veckors väntetid :(. Sen en målbild på 4 veckor/20 dagar? Va, varför ska en ansökan behöva ta 4 veckor? Behöver den mogna och blomma ut i datorn? 4 veckor ska vara skräckscenariot när samtliga handläggare varit sjuka, barnlediga och tagit semester samtidigt. Finns ingen som helst anledning att en ansökan ska ta mer en en vecka i medeltal, snabbare under lågsäsong och kanske upp mot två under högsäsong. Vapenhandläggarna har (precis som de brukar skylla på) även annat att göra vilket borde innebära att det är relativt lätt att aningen överanställa och ändå alltid ha arbetsuppgifter åt dessa. Vi betalar ju för "tjänsten", jag vill se en detaljredovisning av de pengarna!