Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

FAN! Fick iaf sitta en stund här och vara snornöjd över levererad pungspark ^_^

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare
FAN! Fick iaf sitta en stund här och vara snornöjd över levererad pungspark ^_^

I typ 1minut ;)

/Leveraction Mike

Publicerat
Ja nu är det gjort , det var ju kul det här .

Skjutit träffbilder har man ju gjort men att träffa mitt i har inte varit så viktigt , mäst att det skall sitta tätt .

Det känns som det är vinden och ev temperaturskillnader som kommer att få tampas med , men-men det är väl det som heter träning .

Och det kommer nog att dimpa ned någon mer Orre i vinter pga den här träningen/tävligen , för alla inräknad .

Skall försöka sammla ihop skotten på de två längre hållen bättre nästa månad , då jävlar..... :(

Toppen trevligt med några nya namn och skyttet och bössan verkar det inte vara något större fel på :huh:

Det är just detta med poängskytte som ger så mycket mera jaktlig träning jämfört med träffbilder då en liten träffbild på fel ställe inte ger någon orre i säcken :P

Visst är det vinden som är det svåraste att behärska vad jag läste verkade det som att du håller av för vinden istället för att skruva? Jag tycker det är betydligt lättare om man skruvar istället för att hålla av då skruvningen blir mera linjär då klicken gör 3x på 300 så är det lättare att lyckas.

Publicerat
Toppen trevligt med några nya namn och skyttet och bössan verkar det inte vara något större fel på :(

Det är just detta med poängskytte som ger så mycket mera jaktlig träning jämfört med träffbilder då en liten träffbild på fel ställe inte ger någon orre i säcken :P

Visst är det vinden som är det svåraste att behärska vad jag läste verkade det som att du håller av för vinden istället för att skruva? Jag tycker det är betydligt lättare om man skruvar istället för att hålla av då skruvningen blir mera linjär då klicken gör 3x på 300 så är det lättare att lyckas.

Hej Lars

Njaee ... har liksom inte blivit vän med att "klicka" för avdrift , skulle vinden vara konstant tex 3m/s ja då skulle det ju funka super men när den som brukligt växlar mellan 1-3m/s då känns det snabbare att hålla av eller det bäst vore nog mildot men jag valde vanligt plex på min 6500:a då detta är en bössa jag gör allt med från drevjakt till månadstävlingen .

På min ballistik tabell på sidan av kolven ( se bild ) så har jag meter - höjdjustering i helsträck/fyra klick + klick utöver helsträcken och vindavdrift vid 1 m/s på det avståndet , avstånden är i 20 m steg .

Ex

300 m : höjdkomp 3,3 : vind 5cm

Jag skjuter med Lapua Scenar 155gr och 45 gr N-140 MV863 m/s det är en sk OCW laddning i min bössa .

Tanken är att jag ev skall göra om tabellen så att jag kan använda riktmedlet för avdrifts korregering , avståndet mellan stolpen och korset är 7cm /100m 16 X dvs 21cm på tex 300 m , tanken var då att hålla av i % av det avståndet , i det här fallet

ca 25 %/ 1 m/s , vi får se hur det blir ...... :huh:

Publicerat

Ok du verkar ha hittat något som fungerar för dig då ska jag inte försöka ändra på det :huh:

Visst vinden är inte konstant det gäller att försöka bedöma hur det blåser innan skottet oavsett om man skruvar eller håller av, men det jag gillar med att skruva är att kompenseringen automatiskt ökar med avståndet liksom avdriften vilket gör det lättare för mig att lyckas.

Publicerat

Skulle behöva låna lite av din höjdspridning Anders :huh: . Stiligt!

Lars, angående min bössa:

Den har en Border med 1-8" stigning så jag har hur mycket som helst i kulväg att testa. Pipan är ditskruvad av Stefan K och stocken har jag gjort själv. Lapua 90 grains Scenar är den kula som gått bäst hittills, anledningen till att jag inte sköt med den är helt enkelt att jag jagar med Nosler BT nu och har inte gjort nån kulbanekompensering till Scenaren. Men det är på gång, hehe... Ser den här tävlingen mer som ett sätt att förbättra mitt skytte med jaktladdningar.

Har inte provat så många olika kulor, bara en 105-grainare och det var Speer`s SP. Har haft funderingar på Hornady 105 grains A-Max och Berger 105 grains LTB eller VLD. Men det får komma i andra hand, jaktladdningarna har prioritet.

När det gäller vinden så har jag också alltid hållt av, men kanske ska prova att justera istället. Alltid skoj att lära sig något nytt.

Publicerat
Skulle behöva låna lite av din höjdspridning Anders :D . Stiligt!

Lars, angående min bössa:

Den har en Border med 1-8" stigning så jag har hur mycket som helst i kulväg att testa. Pipan är ditskruvad av Stefan K och stocken har jag gjort själv. Lapua 90 grains Scenar är den kula som gått bäst hittills, anledningen till att jag inte sköt med den är helt enkelt att jag jagar med Nosler BT nu och har inte gjort nån kulbanekompensering till Scenaren. Men det är på gång, hehe... Ser den här tävlingen mer som ett sätt att förbättra mitt skytte med jaktladdningar.

Har inte provat så många olika kulor, bara en 105-grainare och det var Speer`s SP. Har haft funderingar på Hornady 105 grains A-Max och Berger 105 grains LTB eller VLD. Men det får komma i andra hand, jaktladdningarna har prioritet.

När det gäller vinden så har jag också alltid hållt av, men kanske ska prova att justera istället. Alltid skoj att lära sig något nytt.

Intressant!

Jag väntar själv på en 6br. lothar walther pipa med 8" som skall monteras på min Remington VSSF II av Stefan. Jag har funderat mycket runt 8 eller 10" stigning då denna bössa kommer att användas till toppjakt och banskytte så blir det mest troligt att använda 90gr. scenar men valde tillslut 8" för att även kunna skjuta 105or. Trevligt att se att din verkar skjuta bra även med 70gr. kulor så hoppas jag gjorde rätt som valde 8" ^_^

Idag har jag monterat 6-18 Swarren igen på 7br:en då jag åker på en veckas jakt till helgen och hunden har varit boghalt efter senaste jakten så måste jag ta det lite lugnare med henne denna jakt. Då passar det bra att jaga lite orre med kula på förmiddagarna så kanske hunden håller ihop. Har skjutit in och verifierat range card idag och det såg rätt bra ut :D Så orrarna kommer att få det hett om örona jag brukar sätta 200 som max på orre fast sommarens flitiga skytteträning visar att det nog går att öka en vindstilla dag :)

Ett skott på 120,140,160,180,200,220,240,260,280,300

post-857-1222170250_thumb.jpg

Publicerat

OMG! Snyggt! ^_^

Publicerat
  • Författare

Respect!

/Micke

Publicerat

Lars.. det där ju fan läskigt bra!! Vart tvungen att greppa en tavla här för att verkligen fatta...

Shit!

Mvh!

Publicerat

Jo jag är rätt nöjd med den verifieringen och skall man hitta ursäkter så är 7an skottet på 280 där lutar backen utför så jag tvingades höja benstöden 2 knäpp ^_^

Publicerat
Intressant!

Jag väntar själv på en 6br. lothar walther pipa med 8" som skall monteras på min Remington VSSF II av Stefan. Jag har funderat mycket runt 8 eller 10" stigning då denna bössa kommer att användas till toppjakt och banskytte så blir det mest troligt att använda 90gr. scenar men valde tillslut 8" för att även kunna skjuta 105or. Trevligt att se att din verkar skjuta bra även med 70gr. kulor så hoppas jag gjorde rätt som valde 8" :)

Idag har jag monterat 6-18 Swarren igen på 7br:en då jag åker på en veckas jakt till helgen och hunden har varit boghalt efter senaste jakten så måste jag ta det lite lugnare med henne denna jakt. Då passar det bra att jaga lite orre med kula på förmiddagarna så kanske hunden håller ihop. Har skjutit in och verifierat range card idag och det såg rätt bra ut :D Så orrarna kommer att få det hett om örona jag brukar sätta 200 som max på orre fast sommarens flitiga skytteträning visar att det nog går att öka en vindstilla dag ;)

Funderade också på vilken stigning jag skulle välja, men när det var dags att bestämma sig fanns det bara en pipa att tillgå, och det var Border`n i 1-8". Stigge hade den på hyllan så valet blev enkelt. Har inte ångrat valet av stigning, faktum är att ju mer jag funderar på det desto förnuftigare känns det. Jag menar, bössan ska inte tävlingsoptimeras med en speciell kula i åtanke och dito stigning, utan jag vill kunna prova alla möjliga kombinationer och ändå veta att den kommer att skjuta tillräckligt bra för mina ändamål. Blev ändå en smula förvånad då den trivs väldigt bra med så pass lätta kulor som 70 grains, även Hornady 65 grains V-Max har liknande prestanda. Finns även en hel del indikationer på amerikanska forum att det inte alls är ovanligt att pipor med 1-8" stigning skjuter väldigt bra med lätta kulor.

Får förövrigt sälla mig till skaran som blir imponerade av 10-skottsträffbilden..jäklar...!

Nu fick du mig taggad att själv göra en sådan övning. Måste bara hitta ett bra skjutställe som medger alla dessa avstånd.

Publicerat
  • Författare

Fem dagar kvar av september och ställningen hittills:

Lars - 136

Mr Mauser- 134

Anders Ö- 130

Fredde_Piteå-117

Sako- 101

/Micke

Publicerat
Fem dagar kvar av september och ställningen hittills:

Lars - 136

Mr Mauser- 134

Anders Ö- 130

Fredde_Piteå-117

Sako- 101

/Micke

Oj o jag som inte har skjutit ännu, ska byta panna i helgen.. oj oj bråttom bråttom.

Skiter i att jag inte fått plastat bössan än, det har gått innan så det får gå en gång till.

Lasse

Publicerat

När jag är uppe i din klass bjuder jag på smörgåstårta B)

All respekt åt det skyttet.

Lasse

Publicerat

Jag har en plan.... i december.. när ni andra öppnar julklappar.. DÅ ska jag skjuta tävling! Victory! :wub:

Publicerat

Men inga nya resultat och bara en dag kvar skärpning!

Själv är jag och jagar och Br:en håller 100% ännu och jag töjer på gränserna B)

Funderar på att ta med videokameran och filma lite imorgon och publicera här mest för att reta 80meters gänget :lol:

Publicerat

Bara att konstatera att jag kommer att missa septembers månadtävling pga att vapnet är hos sme´n för plastning. :angry:

Har inte lust eller råd <_< att skjuta med 7X64:an.

Vet att det ramlar in dryga 6000 på jaktkontot snart och då blir det laddutrustning för en del av dom.

Lasse

Publicerat

Väntar fortfarade på mitt N160 som verkar vara slut överallt :/

Publicerat
  • Författare

Bokslut-September.

Lars - 136

Mr Mauser- 134

Anders Ö- 130

Fredde_Piteå-117

Sako- 101

100m-Mr Mauser och Anders Ö 49.

200m-Lars och Anders Ö 45.

300m-Lars 43.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Då var tredje tävlingen avklarad.

Idag kom så äntligen min Ljuddämparlicens så nu är bössan lämnad hos smeden,jag får räkna med tre veckors leveranstid tydligen så med lite tur är jag med i oktober på slutspurten med mitt nya kikarsikte.

/Micke

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Snyggt jobbat eskimå! Har väntat på dig och väntar fortfarande på sajmon ;)

Misstänker att det är din 260 som levererar.

/Micke

Publicerat
Misstänker att det är din 260 som levererar.

/Micke

Jajomen :D

Publicerat

Riktigt fint skjutet eskimå bössan verkar skjuta bra bara att testa fram ett Range-Card så blir det toppen resultat!

Jag vet inte om jag hinner skjuta denna månad fast det är väl troligt att jag gör det ändå. Jobbar 4nätter nu vilket känns surt då jag försöker hålla mig från jobbet under hösten :D

PS: Jag tycker vi glömmer extra hålet fast får du sådan sättskott verkar det vara något skumt

Publicerat

Tjohoo, idag fick jag hem mitt efterlängtade VV N160, nu ska tas fram en laddning som heter duga (ska bara jaga älg i helgen, men sen får ni se upp)