Publicerat December 20, 200817 yr tack, fan vad skönt det var men skottstatistiken gick åt skogen . tre skott utan nytta. Teori/statistik är en sak - Praktik/Framgång en annan Ps. Du är SÄKERT inte den ända i världen som skjutit 3 skott "utan nytta"..... Kul/Grattis iaf!!
Publicerat December 21, 200817 yr Var på ett ställe idag där vi inte sett tjäder i topp på tio år, bara orre, så förväntningarna var inte direkt så stora! -10 grader, vindstilla, 3 dm stenhård/ skrapig snö efter 4 dagars blida och regn . Efter 30 min skidande så sitter det en svart klump i topp och betar frenetiskt, och vad är det mitt öga skådar?? En tjädertupp . Jag smyger av skidorna, lägger mig tillrätta och kollar avståndet...118 m! Perfekt tänker jag och siktar in mig fast fågeln är något skymd av en tallkvist 1 m framför pippin. Skottet går och den svarte får 3 m lång hals och tittar förbryllat vad som händer....EN BOM!! Men vad i hela he.........*****, i med nästa skott, PANG, jorå, det dammar lite dun så jag åker fram och inser att pippin endast har fått "en mittbena" ,.......nåväl, jag skidar efter några hundra meter men friskförklarar fågeln ganska snabbt. Perkele, enda som jag kan tänka mig saboterat för mig är den framförvarande kvisten, eller så rent av så är man ett skämt bakom spakarna! Öhhh, vad menar du med ”fått en mittbena”? Om det ryker dun så kan jag nästan garantera att du träffat fågeln, dödligt. Fågel är med största sannolikhet död inom ganska så snar framtid. Var och jagade förra helgen och sköt en tjäder. Tjädern flög efter skottet och det "dammade några dun". Efter ~2 timmars letande så hittade vi fågeln, död. Tjädern hade flugit ~400 meter innan han dog! Att friskförklara en fågel som släppt dun och kan flyga är nog en mycket förhastad slutsats.
Publicerat December 21, 200817 yr Var ut på mina barndoms marker idag hittade en mindre flock orrar där dom alltid fanns för 15år sedan,dom såg mig men lät mig ändå ta ett skott, ivrigt påhejad av en pipande welsh tuppen föll men låg inte under trädet,så welshen fick ta en dust med den.imorgon ska en helt ny mark testas...
Publicerat December 22, 200817 yr Öhhh, vad menar du med ”fått en mittbena”?Om det ryker dun så kan jag nästan garantera att du träffat fågeln, dödligt. Fågel är med största sannolikhet död inom ganska så snar framtid. Var och jagade förra helgen och sköt en tjäder. Tjädern flög efter skottet och det "dammade några dun". Efter ~2 timmars letande så hittade vi fågeln, död. Tjädern hade flugit ~400 meter innan han dog! Att friskförklara en fågel som släppt dun och kan flyga är nog en mycket förhastad slutsats. Den mängden dun och den sorts dun som lämnade pippin ner på snön gjorde att jag/vi bedömde att friskförklara den, men visst.......nog kan du ha rätt i att den dör senare. Vad gäller eftersöket som jag nämnde tidigare så var vi 2 personer som sökte av ett större område i 1,5 timma. Kändes som att vi gjorde det vi kunde, och denna gång slutade det inte lyckligt för mig, men förmodligen för fågeln!
Publicerat December 22, 200817 yr Den mängden dun och den sorts dun som lämnade pippin ner på snön gjorde att jag/vi bedömde att friskförklara den, men visst.......nog kan du ha rätt i att den dör senare. Vad gäller eftersöket som jag nämnde tidigare så var vi 2 personer som sökte av ett större område i 1,5 timma. Kändes som att vi gjorde det vi kunde, och denna gång slutade det inte lyckligt för mig, men förmodligen för fågeln! det spelar ingen roll längre shit happens men jag håller med om att den fågeln nog är dödsdömd men det är bara min åsikt. men man gör det man kan och ibland hittar man den inte, dom är förjävliga på att hitta bra gömställen och det är svårt att ha en hund med sig i djupsnön. det är bara att skjuta in grundligt och hoppa upp i sadeln igen, men det måste vara jobbigt att tappa förtroendet för bössan.
Publicerat December 22, 200817 yr Jag reagerade på utrycket att fågeln "fick mittbena". Det låter inte snyggt ur en jägares eller ickejägares öra. Fågeln blev säkert dödligt skadad och fick förhoppningsvis inte lida alltför länge, tyvärr är det sådant som kan hända. Förra vintern sköt jag ett lite för lågt skott på en orre, skottet tog båda benen och gick igenom nedre delen av bröstet. Det låg inte en fjäder under trädet. Jag hittade ca 30 meter därifrån första bloddroppen, otroligt lite blödde den. Följde spåret en bit och fick se fågeln lätta från backen 100 meter ifrån skottplatsen. Jag hämtade båda hundarna och släppte dom. Jag gick några hundra meter i hundarnas spår och till slut hittade vi fågeln död. Bra jobb av hundarna som hade otroligt lite blod att gå efter, jag själv fick lära mig att jag aldrig mer ska kalla ett skott för "bom" eller att friskförklara påskjutna djur.
Publicerat December 23, 200817 yr Shit! Va' sugen man blir på att jaga toppfågel. Mitt gamla Lapplandsjägar-hjärta slår extra slag när jag ser vitklädda män med bössa och lätt packning glida fram tyst i snötyngd skog... Börjar bli rätt less på de sunk-vintrar vi har här nere. Kan bara gratulera alla norrlänningar som bor på rätt ställe i Sverige denna del på året. /Må
Publicerat December 23, 200817 yr Jag reagerade på utrycket att fågeln "fick mittbena". Det låter inte snyggt ur en jägares eller ickejägares öra.Det var ett djävulskt tjatande om denna skadskjutning på det negativa planet. De flesta som jagar eller har jagat har skadskjutit ett antal djur under sin aktiva period. Så fort man nämner en skadskjutning haglar det in kommentarer från det ena och det andra hållet. De flesta vet vad en skadskjutning innebär och gör förhoppningsvis sitt bästa för att hitta det påskjutna villebrådet. Jag har jagat så pass mycket fågel så jag vet mycket väl vad jag patar om även fast man aldrig kan bli fullärd, och vad gäller "mittbena" så var det ett litet skämt som tydligen upprörde ett par stycken vilket jag tycker är väldigt intressant. Är ni så präktiga i vardagliga livet eller vill ni bara samla poäng hos andra här på forumet genom att klaga på detaljer som andra skrivit?
Publicerat December 23, 200817 yr Det var ett djävulskt tjatande om denna skadskjutning på det negativa planet. De flesta som jagar eller har jagat har skadskjutit ett antal djur under sin aktiva period. Så fort man nämner en skadskjutning haglar det in kommentarer från det ena och det andra hållet. De flesta vet vad en skadskjutning innebär och gör förhoppningsvis sitt bästa för att hitta det påskjutna villebrådet. Jag har jagat så pass mycket fågel så jag vet mycket väl vad jag patar om även fast man aldrig kan bli fullärd, och vad gäller "mittbena" så var det ett litet skämt som tydligen upprörde ett par stycken vilket jag tycker är väldigt intressant. Är ni så präktiga i vardagliga livet eller vill ni bara samla poäng hos andra här på forumet genom att klaga på detaljer som andra skrivit? jag ber om ursäkt om jag har varit en besservisser, har lite problem med det.
Publicerat December 23, 200817 yr jag ber om ursäkt om jag har varit en besservisser, har lite problem med det.Nä, du är en av de få som verkar ha förstått och haft överseende med det jag skrivit. Tack
Publicerat December 23, 200817 yr Shit! Va' sugen man blir på att jaga toppfågel. Mitt gamla Lapplandsjägar-hjärta slår extra slag när jag ser vitklädda män med bössa och lätt packning glida fram tyst i snötyngd skog... Börjar bli rätt less på de sunk-vintrar vi har här nere. Kan bara gratulera alla norrlänningar som bor på rätt ställe i Sverige denna del på året. /Må ...hur kan du få de associationerna, snödräkterna var ju askgrå, AK5 hrm... lämnas utan vidare kommentar, packningen var då faan inte lätt, inte vad jag minns iaf!!! /Mr Bängelsson
Publicerat December 23, 200817 yr Det var ett djävulskt tjatande om denna skadskjutning på det negativa planet. De flesta som jagar eller har jagat har skadskjutit ett antal djur under sin aktiva period. Så fort man nämner en skadskjutning haglar det in kommentarer från det ena och det andra hållet. De flesta vet vad en skadskjutning innebär och gör förhoppningsvis sitt bästa för att hitta det påskjutna villebrådet. Jag har jagat så pass mycket fågel så jag vet mycket väl vad jag patar om även fast man aldrig kan bli fullärd, och vad gäller "mittbena" så var det ett litet skämt som tydligen upprörde ett par stycken vilket jag tycker är väldigt intressant. Är ni så präktiga i vardagliga livet eller vill ni bara samla poäng hos andra här på forumet genom att klaga på detaljer som andra skrivit? +1 på den! Skadeskjutningar och andra tråkigheter drabbar alla som sysslar med jakt, that's it!....den som aldrig gjort fel har aldrig gjort någonting!
Publicerat December 23, 200817 yr Mitt gamla Lapplandsjägar-hjärta slår extra slag när jag ser vitklädda män med bössa och lätt packning glida fram tyst i snötyngd skog... Dig skulle inte jag vilja toppjaga med i lite bakhalt väder Men de e kul med män som visar äkta känslor *ASG*
Publicerat December 24, 200817 yr GODJUL på er toppjägare!!! Bäste hälsningar//Risto God Jul Risto.....å' alla andra !!
Publicerat December 24, 200817 yr jultuppen är skjuten,fin tjädertupp på ca 170m knall å fall är i skogen men återkommer med lite bilder senare God jul på er!!
Publicerat December 24, 200817 yr God jul å god toppjakt framförallt!! Nu blir den en fin årgångs whiskey..mums
Publicerat December 24, 200817 yr Jag önskar alla en riktigt God Jul och hoppas ni får fina jakter slutet av detta och början av nästa år! Jag firar jul på jobbet i år vilket inte är så roligt men väl betalt så man ska inte klaga att sitta här och svamla med devisor 70 OB Sedan blir det några ledig veckor i januari för toppjakt innan den tunga perioden till 25aug. utan fågel jakt tar vid
Publicerat December 24, 200817 yr ...och vad gäller "mittbena" så var det ett litet skämt som tydligen upprörde ett par stycken vilket jag tycker är väldigt intressant. Är ni så präktiga i vardagliga livet eller vill ni bara samla poäng hos andra här på forumet genom att klaga på detaljer som andra skrivit? Nej, är inte lika präktig i mitt privata sociala liv. Är inte heller ute efter poäng från andra medlemmar. Men som jag sa så låter sådana meningar som "mittbenan" inte bra. I dagens samhälle växer jaktmotståndet och vi ska vara rädd om vår möjlighet att gå ut i skogarna och jaga. Därför ska vi vara noga med att inte bekräfta jaktmotståndets fördomar. Å självklart förstår jag också att det var ett oskyldigt skämt, jag har garanterat också skrivit flera rader som inte varit så smarta.
Publicerat December 25, 200817 yr Var ute en sväng imorse, såg ett gäng med hönor, tror det var 7st....annars var det dött.... Fortfarande kul att se mycket hönor, håller tummarna för en bra sesong nästa år
Publicerat December 25, 200817 yr Det var ett djävulskt tjatande om denna skadskjutning på det negativa planet. De flesta som jagar eller har jagat har skadskjutit ett antal djur under sin aktiva period. Så fort man nämner en skadskjutning haglar det in kommentarer från det ena och det andra hållet. De flesta vet vad en skadskjutning innebär och gör förhoppningsvis sitt bästa för att hitta det påskjutna villebrådet. Jag har jagat så pass mycket fågel så jag vet mycket väl vad jag patar om även fast man aldrig kan bli fullärd, och vad gäller "mittbena" så var det ett litet skämt som tydligen upprörde ett par stycken vilket jag tycker är väldigt intressant. Är ni så präktiga i vardagliga livet eller vill ni bara samla poäng hos andra här på forumet genom att klaga på detaljer som andra skrivit? Om jag är lika präktig i vardagslivet? Jag har skadeskjutit ett flertal fåglar under mina dagar, vissa har jag inte hittat och vissa har jag hittat. Det jag reagerar på är den lättvindighet många har när det gäller småvilt och skadeskjutningar. Och ja, även jag reagerade på "fick en mittbena". Sällan man hör sådana uttalanden när det gäller älg, björn, rådjur etc..
Publicerat December 25, 200817 yr Om jag är lika präktig i vardagslivet?Jag har skadeskjutit ett flertal fåglar under mina dagar, vissa har jag inte hittat och vissa har jag hittat. Det jag reagerar på är den lättvindighet många har när det gäller småvilt och skadeskjutningar. Och ja, även jag reagerade på "fick en mittbena". Sällan man hör sådana uttalanden när det gäller älg, björn, rådjur etc.. Nu tycker jag vi återgår till den trevliga toppjaktståd som vi har innan vi skriver sönder den totalt, detta kan pågå hur länge som helst och ingen av oss kommet att tjäna på det i längden. Är det ok?
Publicerat December 25, 200817 yr Detta ÄR ett internetforum, inte ett slutet sällskap av jaktkompisar, hela världen kan läsa vad som skrivs, jägare, icke-jägare, vi kan nog t.o.m anta att en del jaktmotståndare läser i i hopp om att hitta argument mot jakten, och tyvärr gör de det ibland (även om inte "mittbenan" var av den karaktären). I min värld är det mer destruktivt (="krasch") för en tråd med 3 sidor one-liners med "Grattis", "Fin tupp", "Härligt!" än när delar av jägarkåren visar "världen" att även vi i jaktleden sätter moralen högt. God fortsättning och skit-jakt!
Publicerat December 26, 200817 yr Fågeljägare som jag är skrattade jag gott då jag läste "Mittbena" då jag i samma stund läste/tolkade det =BOM. Men man kan ju tolka som Hinhåle läser bibeln om man vill. Nog tjatat om mittbena, vilket jag själv haft i hela mitt liv , o "back to real hunt" Annars får vi starta ny tråd ang mittbena. Sen ang publika forum o inte. Att mörka viss skadeskjutning tror jag inte ngn vinner på. Det är en MKT LITEN del, men ändock en del av jakten som är nog så viktig att dela med sig av för att färre jaktkamrater ska behöva hamna i de situationerna. GOD FORTSÄTTNING mina kamrater o RIKTIG J...LA SKITJAKT PÅ ER!!!!!