Publicerat December 14, 200817 yr FET grattis Kruger!! och tikkan presterar gång på gång Imorgon ska jag & AndersÖ ut och skörda ps: inatt ska jag kika efter mickel!
Publicerat December 14, 200817 yr Idag hade vi en mycket härlig dag i skogen! Två orrar och en tjäder skjuten av mig, kompisen sköt de resterande två orrarna. // Gabbe Fint jobbat gubbril , Grattis!
Publicerat December 14, 200817 yr Kan bara med avundsjuka blicka gratta alla skyttar o eftersökare! Själv hann jag knappt slänga iväg 12 inskjutningsskott me byssen idag, sen tog dis o mörker över. Nu kommer de inte hinnas med en enda toppjakt förrän nya året. Men då hoppas jag snön satt sig. ÖNSKAR mig en ny kikare i julklapp
Publicerat December 14, 200817 yr Grattis till alla skyttar! Min tilltänkta toppjakt under helgen snöade inne (bokstavligen). 40cm nysnö i området jag brukar jaga, dessutom strömavbrott i stugan. Nytt försök nästa helg.
Publicerat December 14, 200817 yr Någon som vet hur det ser ut med fågel runt skellefte mot burträskhållet? lär ju handla mest om orre isåfall men jag hade tänkt pröva hemma hos tjejen för att dämpa jaktabstinensen
Publicerat December 14, 200817 yr Någon som vet hur det ser ut med fågel runt skellefte mot burträskhållet? lär ju handla mest om orre isåfall men jag hade tänkt pröva hemma hos tjejen för att dämpa jaktabstinensen Har en kompis som härstammar från Vebomarks-trakten, han menar att tillgången är god på både tjäder och orre (även om orre gått bakåt något och tjäder gått fram något).
Publicerat December 15, 200817 yr ahaa okej men då gäller det bara att hitta dom bara fin inställa kikarn igen efter jag råka stöta den lite och då det visade sig att den gick ca 3dm lågt och till vänster. hade varit trevligt att upptäcka i skogen tur man upptäckte det på tavlan iofs så tog det knappt tavlan
Publicerat December 16, 200817 yr Jag jagar runt Åsträsk, ca 4 mil från Burtäsk. Var ute i söndags såg ingen Orre, men 7 Tjädrar. Dock fick jag inte med mig nån hem, men nu vet jag var dom bor.. Smög på en som blev 2 och just som jag matat i ett skott, lagt an och börjat krama avtryckaren så behagade dom att flyga Helgen innan var jag oxå ute en sväng såg ingen Tjäder, men en massa orre. Skulle tro en 70-80st. Lyckades lite bättre med dom, fick med mig 3 stycken hem Mina allra första fåglar och fler ska det bli... Så jag tycker att det verkar vara ganska gott om fågel, där jag jagar iaf..
Publicerat December 19, 200817 yr Verkar lugnt i denna tråd i vinter eller sitter alla och äter julbord? Jag är och jagar riktigt skit väder igår med blåst och +grader lyckades få mig en orre. Blev några orrar även idag här en sista stämning bild innan min telefon gav upp Tanken är att jaga imorgon och sedan åka hem för att umgås med tjejen och en skytte tävling på söndag, men ska på nya marker imorgon och är det riktigt bra så stannar jag en dag till tror jag För på måndag är det arbete och jag jobbar hela julhelgen
Publicerat December 19, 200817 yr mjaa,, blivit 2 julbord denna vecka Men nu är man ledig i 17dagar är uppe i Tornedalen för att fira jul och ska givetvis försöka lura nån pippi oxå med början imorgon..även räven ska få lyssna på lite skrik i skogen..
Publicerat December 19, 200817 yr Nice Lars! Imorrn ska jag ut!!!...har varit med tjejjen förra helgen, å i morrn jobbar hon på dagen det betyder toppjakt! dock har all fin upplega i träden smällt ner till marken, sen har dryga halvmetern snö sjunkigt ihop ordentligt och blivit stenhård och isig .....kommer att låta som en skördetröska på bärsärkagång imorrn,men vad gör det...får ju va i skogen
Publicerat December 20, 200817 yr Verkar lugnt i denna tråd i vinter eller sitter alla och äter julbord?Jag är och jagar riktigt skit väder igår med blåst och +grader lyckades få mig en orre. Blev några orrar även idag här en sista stämning bild innan min telefon gav upp Tanken är att jaga imorgon och sedan åka hem för att umgås med tjejen och en skytte tävling på söndag, men ska på nya marker imorgon och är det riktigt bra så stannar jag en dag till tror jag För på måndag är det arbete och jag jobbar hela julhelgen Grattis på Dig! Med tanke på de senaste dagarnas skitväder med rejält med regn och knappt någon snö kvar på backen. Från ca. 2,5 dom till mindre än 1 dm just nu och -6 och skarpt före så är det inget att tänka på. Trots mina problem med h. knä så försöker jag ta mig ut någon/några gånger och skidra men inte hitlls denna säsong.
Publicerat December 20, 200817 yr det blev en tupp i dag, medföljer en berättelse som kommer sedan. Grattis på Dig!
Publicerat December 20, 200817 yr tack ls. jag skidade ca en timme i mörkret för att komma i tid till ett fint ställe jag sett ut på kartan. när det börjar ljusna lite så ser jag spår efter tjäder och jag tar det mycket försiktigt och börjar spana, ser efter ett litet tag en tupp mitt på ett träd och skottet går. ser fågeln falla och tar på mig bössan och börjar skida mot trädet (skidorna fick sitta kvar vid skottet). men efter någon meter ser jag fågeln vagga omkring, ena vingen ser ut att lossna när som helst och den går sakta. panik.. jag minns fågeln jag tappade bort förra helgen så bössan åker snabbt till axeln och jag drar iväg resten av magget stående i högt tempo för fågeln håller på att vandra ut ur mitt synfält. ett skott tar nästan alla stjärtfjädrarna men det sista tar lågt i kroppen och den tar några vimsiga steg och faller ihop. konstaterar att första skottet tog fint (in vid fläcken och ut vid vingknogen) och gjorde en hel del skada (avståndet var 66m) jag fattar inte hur den kunde gå efter den smällen. den segheten som dessa djur visar ibland upphör aldrig att förvåna.
Publicerat December 20, 200817 yr Grattis på dig maddog! Ja de där med fåglar som ätit blypiller o ändå fortsätter röra på sig har förvånat mig i många olika fågeljaktsformer. Därmed följer nästan alltid jycken med om föret tillåter. Sitter själv i Skåne just nu o det närmsta toppjakt ja kommer nu blir på badhuset. Inte illa de heller? Men till trettonhelgen ska de sökas tuppar igen. Har ngr nya hyggen där jag vet att det är/varit gott om tjäder i området men aldrig tidigare varit jaktbara för toppjakt. Kanske hyggena öppnat upp för jakt där? Eller bör de bli ngt år först?
Publicerat December 20, 200817 yr Grattis på dig maddog!Ja de där med fåglar som ätit blypiller o ändå fortsätter röra på sig har förvånat mig i många olika fågeljaktsformer. Därmed följer nästan alltid jycken med om föret tillåter. Sitter själv i Skåne just nu o det närmsta toppjakt ja kommer nu blir på badhuset. Inte illa de heller? Men till trettonhelgen ska de sökas tuppar igen. Har ngr nya hyggen där jag vet att det är/varit gott om tjäder i området men aldrig tidigare varit jaktbara för toppjakt. Kanske hyggena öppnat upp för jakt där? Eller bör de bli ngt år först? tack. nu är jag ingen mästare på hur tjädern tänker men jag har fått ner några i hygges kanter dock aldrig på nya hyggen.
Publicerat December 20, 200817 yr tack ls.jag skidade ca en timme i mörkret för att komma i tid till ett fint ställe jag sett ut på kartan. när det börjar ljusna lite så ser jag spår efter tjäder och jag tar det mycket försiktigt och börjar spana, ser efter ett litet tag en tupp mitt på ett träd och skottet går. ser fågeln falla och tar på mig bössan och börjar skida mot trädet (skidorna fick sitta kvar vid skottet). men efter någon meter ser jag fågeln vagga omkring, ena vingen ser ut att lossna när som helst och den går sakta. panik.. jag minns fågeln jag tappade bort förra helgen så bössan åker snabbt till axeln och jag drar iväg resten av magget stående i högt tempo för fågeln håller på att vandra ut ur mitt synfält. ett skott tar nästan alla stjärtfjädrarna men det sista tar lågt i kroppen och den tar några vimsiga steg och faller ihop. konstaterar att första skottet tog fint (in vid fläcken och ut vid vingknogen) och gjorde en hel del skada (avståndet var 66m) jag fattar inte hur den kunde gå efter den smällen. den segheten som dessa djur visar ibland upphör aldrig att förvåna. Grattis Maddog!! Denna gång var det din tur.... mvh//Risto
Publicerat December 20, 200817 yr Grattis Maddog!! Denna gång var det din tur.... mvh//Risto tack, fan vad skönt det var men skottstatistiken gick åt skogen . tre skott utan nytta.
Publicerat December 20, 200817 yr Var på ett ställe idag där vi inte sett tjäder i topp på tio år, bara orre, så förväntningarna var inte direkt så stora! -10 grader, vindstilla, 3 dm stenhård/ skrapig snö efter 4 dagars blida och regn . Efter 30 min skidande så sitter det en svart klump i topp och betar frenetiskt, och vad är det mitt öga skådar?? En tjädertupp . Jag smyger av skidorna, lägger mig tillrätta och kollar avståndet...118 m! Perfekt tänker jag och siktar in mig fast fågeln är något skymd av en tallkvist 1 m framför pippin. Skottet går och den svarte får 3 m lång hals och tittar förbryllat vad som händer....EN BOM!! Men vad i hela he.........*****, i med nästa skott, PANG, jorå, det dammar lite dun så jag åker fram och inser att pippin endast har fått "en mittbena" ,.......nåväl, jag skidar efter några hundra meter men friskförklarar fågeln ganska snabbt. Perkele, enda som jag kan tänka mig saboterat för mig är den framförvarande kvisten, eller så rent av så är man ett skämt bakom spakarna!
Publicerat December 20, 200817 yr Var på ett ställe idag där vi inte sett tjäder i topp på tio år, bara orre, så förväntningarna var inte direkt så stora! -10 grader, vindstilla, 3 dm stenhård/ skrapig snö efter 4 dagars blida och regn . Efter 30 min skidande så sitter det en svart klump i topp och betar frenetiskt, och vad är det mitt öga skådar?? En tjädertupp . Jag smyger av skidorna, lägger mig tillrätta och kollar avståndet...118 m! Perfekt tänker jag och siktar in mig fast fågeln är något skymd av en tallkvist 1 m framför pippin. Skottet går och den svarte får 3 m lång hals och tittar förbryllat vad som händer....EN BOM!! Men vad i hela he.........*****, i med nästa skott, PANG, jorå, det dammar lite dun så jag åker fram och inser att pippin endast har fått "en mittbena" ,.......nåväl, jag skidar efter några hundra meter men friskförklarar fågeln ganska snabbt. Perkele, enda som jag kan tänka mig saboterat för mig är den framförvarande kvisten, eller så rent av så är man ett skämt bakom spakarna! tråkigt jag skadesköt själv en ståtlig tupp förra helgen.
Publicerat December 20, 200817 yr Kul för er som sett nåt iaf!! här vart det bara dimma hela dan fick iaf skåda en flock järpe som betade på 20m håll..
Publicerat December 20, 200817 yr Även jag hade en tom dag idag såg visserligen några fåglar men inga skottlägen
Publicerat December 20, 200817 yr tråkigt jag skadesköt själv en ståtlig tupp förra helgen.Jo, det är verkligen inte kul!