Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten -08/09

Featured Replies

Publicerat
snacka om TUR att hitta åt den.. sköt du tupparna efter du hittat mätarn?

å grattis till tupparna!

sköt ingen efter jag hittade den. en före jag tappade bort den men då var snabba ryck (60-80meter) så den behövdes inte.

• Svar 523
  • Visningar 70,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

I villken terräng hittar ni tjädern under toppjakten? orrarna känns ju lite lättare att hitta och i mer mängder :)

Publicerat
I villken terräng hittar ni tjädern under toppjakten? orrarna känns ju lite lättare att hitta och i mer mängder ;)

dom kan sitta i vilken tall som helst tycker jag, det är bara det att det är svårt att se dom om dom sitter mitt i storskogen.

ibland tror jag att jag har lite koll på vart dom är men mina teorier kastas kull hela tiden.

Publicerat

ja man ska ju aldrig sluta förvånas var man ska hitta fågel -_- blev då så förvånad häromdagen när jag jagade såg jag ca 50 orrar i en hög som flög :D hela hösten har man ju sett ovanligt lite fågel på marken men man får nog vara försiktig med beskattningen ;)

Publicerat

Har nån märkt om tupparna börjat samlas fjällnära ännu?? funderar på en tur till tjäderland,men då det är 40mil bort så vill man vara rätt säker på att dom börjat beta..

Publicerat

Det finns inga säkra regler vart tjädrarna sitter på vintern, men jag tycker att det oftast är svårt att hitta tupparna tidigt på vinter då håller dem sig i mer låglänt terräng och i samma ungskogar som hönorna. Där kan regelrätt toppjakt vara i princip omöjlig och man får istället satsa på att försöka stöta ut dem ur ungskogarna och hoppas att någon toppar öppet.

Av den anledningen brukar jag sällan rikta in mig på tjäder i början av jakten utan jagar mest efter orre som jag dessutom tycker är roligare och där har jag betydligt rymligare samvete jämfört med tjädern som det nästa känns lite vedmodigt att skjuta utan hund.

Sedan när jag vill rika in jakten på tjäder gör jag oftast det sista 2-3 veckorna av jakten då brukar snön och kyla fått upp tupparna på dem klassiska vinterlanden. Jag gillar höglänta områden med antingen hyggen med fröställningar eller klassiska myrmarker med tallåsar och holmar, sedan har jag en personlig favorit och det är ut dikade myrland där det växer tall längs dikena där brukar jag ofta hitta tupparna då dem verkar gilla att beta dessa tallar.

Men som sagt det är hopplöst att försöka beskriva i text vart man hittar tjäder då det inte finns en ända regel som inte har ett undantag ;)

Publicerat
Det finns inga säkra regler vart tjädrarna sitter på vintern......

Visst finns det de!!

Där jag går finns ingen tjäder ;)

En regel med ytterst få undantag.

Varenda år hittar jag stora spillningshögar under just de tallar jag letat tjäder i men aldrig sitter det ngn där före 31jan.

Har för den delen aldrig sett en toppande tjäder på min mark före 30jan.

Men varje år hoppas jag på förändring.

Får väl se om de blir nåt i år. De brukar ju heta, "Trägen vinner", men jag vet i tusan........

Men de lär inte stoppa mig från o ta samma runda i år igen för KANSKE..... :D

Publicerat
....

Men de lär inte stoppa mig från o ta samma runda i år igen för KANSKE..... ;)

Jag lokaliserade ditt problem tror jag :D

Just samma år efter år utan att hitta något är inte något att rekommendera när det gäller vinter jakt på tjäder. Stora områden är i princip fågel tomma vinter tid medans andra nästan alltid håller fågel. Så konsten med toppjakten är till stor del att hitta dessa marker och inte nöta på samma där man aldrig hittar några tuppar.

Publicerat

I tornedalen så ser man bra med tjädertuppar på hösten men när vinterjakten kommer så är dom som bortblåsta, Iår så kommer jag att försöka på ett gäng nya ställen då jag är övertygad att dom ej flyttar utan bara byter betesland lokalt..Det roliga är att när jakten är slut och skotersäsongen börjar så hittar jag alltid tuppar på ställen som var tomma i januari :D

undrar om det är skillnad på vårbetet (mars,april) och midvinter?

Publicerat

Glömde fråga!

årrenjarka!! någon som har tips om detta område? pm gärna.

Publicerat
Glömde fråga!

årrenjarka!! någon som har tips om detta område? pm gärna.

Fruktansvärt välkänt ställe, väldigt hårdjagat i år! Skulle nog inte chansa på att åka dit under toppjakt, men som sagt......vinterbete är vinterbete!

Publicerat
Fruktansvärt välkänt ställe, väldigt hårdjagat i år! Skulle nog inte chansa på att åka dit under toppjakt, men som sagt......vinterbete är vinterbete!

Jag läste lite gamla trådar nyss och insåg att det är nog inget för mig..

Publicerat

Årrenjarka var väldigt populärt innan fjälljakten kom 93 då var det ett riktigt näste för folk med trädskällare. Minns att det brukar skälla hundar överallt i skogen vissa år har inte varit där sedan mitten av 90talet då man nu kan hitta lika bra marker med betydligt mindre jägare :D

Publicerat
Jag lokaliserade ditt problem tror jag ;)

Just samma år efter år utan att hitta något är inte något att rekommendera när det gäller vinter jakt på tjäder. Stora områden är i princip fågel tomma vinter tid medans andra nästan alltid håller fågel. Så konsten med toppjakten är till stor del att hitta dessa marker och inte nöta på samma där man aldrig hittar några tuppar.

Jo men oftast är inte problemet att det är fågeltomt utan att de inte toppar!!!

De finns fågel, dvs tuppar, i området men de sitter mer på backen.

O sen syns de främst i slutet på jan.

Däremot kryllar det av orre i området så de gör det lite svårt att hålla sig borta ifrån.

Har även hittat skjuten/slagen tuppfjädrar i samma område som max kan varit dagsgamla.

En fundering jag haft är att jag skjuter första bästa orre o detta gör kanske att jag hinner skrämma bort ev. tjädrar ur marken????

Kan de ligga ngt i det?

Om jag skida samma sväng baklänges skulle tjäderbiotopen komma först!

En plan jag slipat på inför i år.

Sen snackar vi 3000m2 så lite variation blir det.

Men jag vet att fågeln finns där!!

Tror mest att snödjupet senaste åren varit för snålt tilltaget o käket på backen har hägrat.

Men nya marker är ju deffenetivt värda att prövas och var meningen att jag skulle rekat i höstas men så insjukna jycken ;)

Så de blir ett knippe orrar i år med.

Publicerat

Som sagt jag nöter inte samma områden om dem oftast är fågeltomma. Sedan tror jag inte du skrämmer eventuella tjädrar ur marken med att skjuta någon orre så jag tror fortfarande det är så enkelt att den svängen du gör inte är någon riktigt het tjäder mark. Antar att du skrivit fel runt områdets storlek för är det 3000m2 så är det mer lämpligt som stugtomt än jaktmark ;)

Publicerat
Antar att du skrivit fel runt områdets storlek för är det 3000m2 så är det mer lämpligt som stugtomt än jaktmark -_-

NÄHÄ? :DB):D:P

Jo tanken har slagit mig i flera år att byta mark!

Men jag har en tendens att utforska sönder.

Men det är kanonmarker att skjuta orre i topp på!

Har inte jag en innestående inbjudan på toppjaktsdag hos dig Lars? <_<:D

Publicerat

Var toppfågelpremiär för min del idag... slutade med bom på orre! jag förstår inte... nu känner ja för att ta en .308 i skallen på mig!

Helt gyllene läge! En 4-5 orrar högt uppe i en gran på 80meter.. Jag lägger mig ner med bössan som jag sköt in i förrgår tror jag det var.. Har stödben. Kramar avtryckaren, hör smällen och ser att orren flyger uppåt istället för att falla ner!

Jag fattar ingenting! Jag kan inte ha missat!? Men inte ett dunspår eller nåntign!

Jag var vääääldigt noga då jag sköt in bössan och den skjuter huuur fint som hellst! Hur går detta till? Jag fattar inte!

Publicerat

Aj aj! Träff långt bak på fågeln, då brukar dom flyga rakt upp och sedan glidflyga iväg och dö i luften..Garanterat ligger den inom 300m från trädet i flykt riktningen. var med om detta för nån vecka sedan, men fågeln hittades problem fritt då jag tog kompass riktning från trädet.

far å sök där när du kan.

Publicerat
Jag var vääääldigt noga då jag sköt in bössan och den skjuter huuur fint som hellst! Hur går detta till? Jag fattar inte!

Sköt du in den liggande med benstöd?

Publicerat

på det avståndet borde en träff synas tycker man, vilket avstånd sköt du in på.

fast ibland missar man bara så är det ju.

Publicerat
Har inte jag en innestående inbjudan på toppjaktsdag hos dig Lars? <_<;)

Det är inga problem att fixa bara du dyker förbi

Var toppfågelpremiär för min del idag... slutade med bom på orre! jag förstår inte... nu känner ja för att ta en .308 i skallen på mig!

Helt gyllene läge! En 4-5 orrar högt uppe i en gran på 80meter.. Jag lägger mig ner med bössan som jag sköt in i förrgår tror jag det var.. Har stödben. Kramar avtryckaren, hör smällen och ser att orren flyger uppåt istället för att falla ner!

Jag fattar ingenting! Jag kan inte ha missat!? Men inte ett dunspår eller nåntign!

Det är just dessa smörlägen jag själv brukar bomma om man skjutit in på längre håll så är det lätt att skjuta över

Publicerat

Jepp, du har träffat långt bak i fågeln.

Då blir det så.

Precisn som någon skrev, troligen ligger den inom 300meter runt trädet.

Har själv varit med om exakt samma sak på orre.

Publicerat

Ja jag var och letade men fann den inte.. =( Det såg även ut som bom för som sagt så föll det inte ett dun från den i skottögonblicket eller när den flög iväg.

Jag sköt in den med ställbart skjutstöd men provsköt efter med mina benstöd och den gick bra!

Men jag tror att det kan ligga nånting i det där med att skottet kan ha gått över.

Jag sköt in geväret på 175 och på åttio meter enligt normas ballestiktabell så ska den då gå 4.4cm över.

Men jag hade ju räknat med det här och siktade lågt.

Men hur är det med skjutvinkeln? Blir ju ganska stor vinkel om man tänker på att jag låg ner i snön och orren satt åttio meter bort i toppen på en hög gran.

Ändras träffpunkten nånting då? Borde den väl göra?

Aja, hursomhaver så blir det iväg till skjutbanan imorrn för att kolla vad som hänt!

Publicerat

Jag är ganska säker att problemet är rekyupptagning det är rätt svårt att skjuta konsekvent lika med en 308 i varierade liggande skjut ställning. Det är just detta problem som gör att jag inte tycker klass1 är optimalt för toppjakt en rekylbroms eller ljuddämpare kan avhjälpa problemet ganska bra

Publicerat

Jag har en ny remington 700vtr med rekylbroms. Stöter absolut ingenting! Dock så smäller det desto mer! =)

Dum som jag var så hade jag inga kåpor med mig idag och jag har fortfarande tryck och pip i vänsterörat!