Publicerat December 11, 200817 yr Håller med övanstående!Hellre 5 bomskott än en skadskjutning! Men det händer varenda jägare förr eller senare! Tro på f..n om man inte e lite toppjaktssugen nu igen trots förra veckans hårda ord Men det är välan just jägarens kännetecken? Pratade med en jaktgranne som aldrig sett så mkt tjäder som i år så nu ble man ju lite fundersam. Markbyte verkar vara ett faktum! bomskott vad är det, är det är det något konstigt skånskt ord.
Publicerat December 11, 200817 yr Om man bara skjuter lagårdsväggar, dvs tjädertuppar, förstår jag dina funderingar. Men det är inte alla förunnat med såå STORA mål Kanske man ska uppgradera sig på kikarfronten.
Publicerat December 11, 200817 yr Hej Även jag har varit i skogen och lyckades skjuta tre orrtuppar idag, jag såg skapligt med fågel och det bästa av allt var att fåglarna flög inte så långt när jag sköt på dom. Det var bara att gå efter flocken efter varje skott tillfälle kortaste förflyttningen efter skott var bara ca 150 meter dom böt i stortsett bara träd att sitta i dom blev kvar på samma hygge mellan andra och tredje fågeln som jag lyckades skjuta. Jag har dock bara en bild på en av fåglarna tagen med halvvissen mobilkamera. Mvh Jocke
Publicerat December 11, 200817 yr Om man bara skjuter lagårdsväggar, dvs tjädertuppar, förstår jag dina funderingar.Men det är inte alla förunnat med såå STORA mål Kanske man ska uppgradera sig på kikarfronten. ja det finns mycket bra på beg marknaden nu tycker jag. ps har tagit några orrar också i år.
Publicerat December 11, 200817 yr ja det finns mycket på beg marknaden nu tycker jag..ps har tagit några orrar också i år. Ja me! (innan jag skjöt in byssen på riktigt)
Publicerat December 11, 200817 yr Ja vad ska man säga! man blir ju lite avundsjuk på fågeltillgången i västerbotten ..Här finns det bara nå små strö flockar med orre,bahhh!!!!
Publicerat December 11, 200817 yr Lars!! Fy f...n vad fint du haft det. Misstänker att du inte mår dåligt av att vara där GRATTIS fågeljägarn!!! Maddog.. Jimbolo... Nästa gång kanske du oxå får se en Lagårdsvägg i topp ( din tur ) Angler..... Ja du kan både jaga samt skriva! Dock inte förvånad.... mvh//Risto
Publicerat December 11, 200817 yr Lite bilder från helgen, jag har visserligen en riktigt fin kamera med riktigt fin optik, men då f-nskapet väger lika mycket som bössan så blir det aldrig att jag tar med den ut på skidtur, varpå ni får hålla tillgodo med mobiltelefonbilder
Publicerat December 11, 200817 yr Lite bilder från helgen, jag har visserligen en riktigt fin kamera med riktigt fin optik, men då f-nskapet väger lika mycket som bössan så blir det aldrig att jag tar med den ut på skidtur, varpå ni får hålla tillgodo med mobiltelefonbilder Hur har du gjort "stavarna" till benstödet??
Publicerat December 11, 200817 yr Hur har du gjort "stavarna" till benstödet?? http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry242728
Publicerat December 12, 200817 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry242728 Iväg till sportia efter jobbet
Publicerat December 12, 200817 yr Idag har det varit en tragisk dag. Började fint med att ett 100-tal orrar satt och betade i byn, ca 500m från markerna. Bestämde mig för att testa ett "nytt" område som jag inte jagat nått i vinter. Efter 20 min får jag syn på en flock orrar. 200m visar aståndsmätaren.... Kändes långt så jag smög närmare. In i ett tjockare parti och när jag kommer ut ser jag orrarna i en björk. 81m, perfekt! Ner med bössan och tar stöd. Orrarna betar fortfarande lugnt så det är ingen stress. Stödet är perfekt och jag kramar av skottet. Flax, flax, flax!!! Orren + 20-talet till flyger rakt över mig och orren jag sköt på verkar flyga helt oskadat. Åker förstås fram till trädet för att kika men hittar inga spår efter träff. Letar dock en stund och skidrar några hundra meter i flyktriktningen... Ingenting. Hur fan är det möjligt? Bestämmer mig för att inte jaga nått mer innan bössan är testad så jag hittar ett bra mål och mäter upp 150m. Lägger mig ner.... VAFAN?? Is och imma i hela kikarsiktet. Hittar inte ens åt målet. Gnuggar och putsar men det blir ingen skillnad. Börjar misstänka fukt i tuben . Nåväl någon inskjutning eller jakt är då inte att tänka på. Åker hem istället. Väl hemma så är linserna klarare igen och jag hoppas att det bara var is som var boven och inte fukt.. FI FAN! Känns mört att måsta ladda upp skott och skjuta in bössjäveln innan man är klar för jakt igen. Kanske lägger bössan på hyllan för det här året
Publicerat December 12, 200817 yr Idag har det varit en tragisk dag. Började fint med att ett 100-tal orrar satt och betade i byn, ca 500m från markerna. Bestämde mig för att testa ett "nytt" område som jag inte jagat nått i vinter. Efter 20 min får jag syn på en flock orrar. 200m visar aståndsmätaren.... Kändes långt så jag smög närmare. In i ett tjockare parti och när jag kommer ut ser jag orrarna i en björk. 81m, perfekt! Ner med bössan och tar stöd. Orrarna betar fortfarande lugnt så det är ingen stress. Stödet är perfekt och jag kramar av skottet. Flax, flax, flax!!! Orren + 20-talet till flyger rakt över mig och orren jag sköt på verkar flyga helt oskadat. Åker förstås fram till trädet för att kika men hittar inga spår efter träff. Letar dock en stund och skidrar några hundra meter i flyktriktningen... Ingenting. Hur fan är det möjligt? Bestämmer mig för att inte jaga nått mer innan bössan är testad så jag hittar ett bra mål och mäter upp 150m. Lägger mig ner.... VAFAN?? Is och imma i hela kikarsiktet. Hittar inte ens åt målet. Gnuggar och putsar men det blir ingen skillnad. Börjar misstänka fukt i tuben . Nåväl någon inskjutning eller jakt är då inte att tänka på. Åker hem istället. Väl hemma så är linserna klarare igen och jag hoppas att det bara var is som var boven och inte fukt..FI FAN! Känns mört att måsta ladda upp skott och skjuta in bössjäveln innan man är klar för jakt igen. Kanske lägger bössan på hyllan för det här året Jag vet precis hur det känns!
Publicerat December 12, 200817 yr Imorgon bär det iväg, jag och MarkusR ska ut och bråka med stortupparna. Det råder i det allra närmaste idialiska förhållenden att lyckas imorgon! =) Får försöka hitta tuppen jag sköt bom på sist, och hoppas att de som sagt inte flytt området för gott
Publicerat December 12, 200817 yr Imorgon bär det iväg, jag och MarkusR ska ut och bråka med stortupparna. Det råder i det allra närmaste idialiska förhållenden att lyckas imorgon! =) Får försöka hitta tuppen jag sköt bom på sist, och hoppas att de som sagt inte flytt området för gott Hejsan, Lycka till och han en fin dag i Guds natur. Sitter fast på jobb och "drömmer" toppjakt allför ofta men kommer lös under juletiden. Skade skjutningar är tråkiga därvar ska man vara rädd om djuret och vara säker på dödligträff. (som man nu kan vara) Brukar ibland tänka på när kulor och krut var dyra och dom fick banner av Far om dom sköt bom och därav slösat en patron. Ett ordspråk jag fått lära mig i början av mina jägarår: "Det enda skott en jägare inte ångrar är det han inte sköt" . Sedan har jag skadeskjutit vilt och därav vet jag hur det känns och därav noga med avståndet,viltets placering (aldrig skott bakifrån på en ihopkrupen fågel) försöka gå runt tills en bra träff kan fixas, inga kvistar ivägen mm. Brukar tänka som när man gör upp eld i skogen och man bara har en tändsticka med sig - då ser man till att det är optimala förutsättningar för eld. Samma sak om man bara har en patron med sig.... Se till att komma hem med en Jultupp i säcken för Juldagsmiddan - det ska jag göra nästa vecka. Hälsnigar, //b
Publicerat December 12, 200817 yr Hejsan,Lycka till och han en fin dag i Guds natur. Sitter fast på jobb och "drömmer" toppjakt allför ofta men kommer lös under juletiden. Skade skjutningar är tråkiga därvar ska man vara rädd om djuret och vara säker på dödligträff. (som man nu kan vara) Brukar ibland tänka på när kulor och krut var dyra och dom fick banner av Far om dom sköt bom och därav slösat en patron. Ett ordspråk jag fått lära mig i början av mina jägarår: "Det enda skott en jägare inte ångrar är det han inte sköt" . Sedan har jag skadeskjutit vilt och därav vet jag hur det känns och därav noga med avståndet,viltets placering (aldrig skott bakifrån på en ihopkrupen fågel) försöka gå runt tills en bra träff kan fixas, inga kvistar ivägen mm. Brukar tänka som när man gör upp eld i skogen och man bara har en tändsticka med sig - då ser man till att det är optimala förutsättningar för eld. Samma sak om man bara har en patron med sig.... Se till att komma hem med en Jultupp i säcken för Juldagsmiddan - det ska jag göra nästa vecka. Hälsnigar, //b Tackar för lyckönskningarna, vi ska göra vårt bästa =) Klart du grejar en tupp till julemiddagen! =)
Publicerat December 14, 200817 yr Måste slänga in en fråga till er lite mer rutinerade toppjägare. Jag och MarkusR var ju ute i lördags, utan resultat. Förhållandena var, tyckte jag, ganska perfekta. Kraftigt snöfall under ett par dagar, 7-8 minusgrader och uppehåll med snöandet under lördagen. Inte en fågel såg vi, trotts att jag sett fågel på den myren många gånger innan. Självklart kan det ju vara så att de höll sig nån annan stans, men jag måste bara fråga ett par saker för att kolla. Jag sköt bom på en fågel helgen innan, är det så att de undviker ett område om de blivit skrämda under en längre tid? Eller brukar ni kunna jaga samma område dagen efter? Hur dags på dygnet skjuter ni oftast er tupp och vad är enligt er det optimala väderförhållandet för en lyckad toppjakt? En liten bonusfråga oxå =) Hur viktigt är det egentligen med vita kläder?
Publicerat December 14, 200817 yr Måste slänga in en fråga till er lite mer rutinerade toppjägare. Jag och MarkusR var ju ute i lördags, utan resultat. Förhållandena var, tyckte jag, ganska perfekta. Kraftigt snöfall under ett par dagar, 7-8 minusgrader och uppehåll med snöandet under lördagen. Inte en fågel såg vi, trotts att jag sett fågel på den myren många gånger innan.Självklart kan det ju vara så att de höll sig nån annan stans, men jag måste bara fråga ett par saker för att kolla. Jag sköt bom på en fågel helgen innan, är det så att de undviker ett område om de blivit skrämda under en längre tid? Eller brukar ni kunna jaga samma område dagen efter? Hur dags på dygnet skjuter ni oftast er tupp och vad är enligt er det optimala väderförhållandet för en lyckad toppjakt? En liten bonusfråga oxå =) Hur viktigt är det egentligen med vita kläder? Du kan med fördel jaga flera dagar på samma ställe speciellt om du hittat tjäder där för dem är ofta rätt stationära. Tiden för orre är oftast bäst morgonen speciellt om det är kallt, tjädern sitter oftare uppe hela dagen om vädret är det rätta och sista timmen innan mörkret är bra. Optimala vädret är rätt svårt att säga då det finns lika många undantag som regler men en längre tid storm eller polar kyla och sedan väder omslag brukar ofta vara bra då är fågel ofta mera aktiv. Sedan gillar jag lite disigt eller snö för orr jakt då dessa oftast är mindre skygga då jämfört mot finväder. Vita kläder tror jag är mindre viktigt än vad dem flesta tror för fågeln har ändå sett dig 99% av gångerna det kan låta lite bakvänt men oftast sitter dem bättre när dem ser dig och har kontroll jämfört om dem bara hör dig vilket dem i princip alltid gör. Trots att jag tror detta så har jag vita kläder av vana men rycksäck vantar mm är oftast i blandade kulörer
Publicerat December 14, 200817 yr Idag hade vi en mycket härlig dag i skogen! Två orrar och en tjäder skjuten av mig, kompisen sköt de resterande två orrarna. // Gabbe
Publicerat December 14, 200817 yr Fick idag den 8 tjädern och hade med mig den nyinköpta avståndsmätaren som kom i fredags.. Fn så bra den var, såg att det var 167m till tuppen och då var det bara att hålla rätt i fläcken med "frau mauser" Den mätaren gör nog att Norma får sälja mindre ammo i vinter www.revper.se
Publicerat December 14, 200817 yr Vilken helg! Fredagen var min 37:de födelsedag, frugan å barnen gratulerade mig med en ny camosnödräkt iväg till jobbet och skotta snö hela jä... dagen, snöar som tusan även på kvällen som tillbringades med galej och julbord å dricka förståss (julmust... ) Vaknar på Lördagmorgonen... eller vid halv nio tiden å tittar ut, JÖSSES!!! 14 grader kallt, upplega i massor och strålande solsken, skuttar upp å skriker åt frugan att jag måste till skogen....tupparna sitter å garvar fjädrarna av sig i solskenet ju! -Nejdu jag har lovat släkt och vänner att få komma å gratta dig från kl 10 säger hon då Men, men det kommer inte att komma nån ändå, åtminstonde före tolv försöker jag och tittar ut, då det svänger in en bil på gården........... Satt hela dan och var trevlig,åt tonvis med kaffe och tårta. tittade på alla kråkor i trätopparna utanför köksfönstret, fick en å annan gliring om att jag var hemma en sån här fin jaktdag.... Shooter kikade in med en alldeles oöppnad bockjakts film, som jag fick lova att titta på snabbt så han kunde låna den Äntligen söndag, fyra grader kallt och spöregn Det tilltänkta området sket sig då jag inte hittade nån parkering så man fick bilen på sidan om vägen (inte populärt att parkera på vändplatser på E4:an heller...) så jag vände tillbaks mot säkra orrmarker, satan vad snö det var då, inga skidor med heller, pulsade på och spanade av lite myrkanter, vart redigt svettig för mycket kläder som vanligt! Tog mig in i storskogen med planer på att kanske kunna stöta upp nån tjäder och se där, efter lite snurrande så lättade en inom höravstånd (trädet jag stod under) kunde inte avgöra vilken riktning men chansade på närmsta hygge. Väl där spanades varje tall av nog utan resultat, knallade ut mitt på hygget å tänkte att jag skulle ta mig ner till närmsta skogsväg å vända näsan mot bilen, vrider på skallen och där sitter stortuppen å kollar på mig.... Nu är goda råd dyra, slänger mig ner, bråttom som satan, mäter in avståndet, hmmm drygt håll men vågar inte åla mig närmare då den sitter med sträckt hals, ut med benstöden och pressar ner Tikkan över en kulle så jag får stöd under hela, mantlar i en scenar, makar mig tillrätta och svär över att man har glasögon......... lägger fingret på tryckbreddarn och kramar av smällen! Tuppen fäller ut vingarna och faller snett bortåt mot den skyddande skogen, tar riktmärke på en sten där jag ser tuppen gå in i skogen på meterhöjd. Känns bra! pulsar till mitt riktmärke som visar sig vara minst 80 meter från skogskanten... börjar ringa skogskanten hittar inget, ringar hygget, skogen och kanten igen, Va fan jag vet att den är nere ju Ringer och konfererar med Shooter om han ska komma med hunden, bestämmer att leta lite till och sen åka hem och byta bil då frugan och lilleman ska på kalas. Har precis gett upp och knallar ner mot skogsbilvägen då jag hittar en fjäder, vrider på skallen och ser några till, kolalr upp i backen, där har snön rasat av några grenar och mer fjädrar, tassar upp och där är Kraschlandningen! TUPPEN ÄR MIN Den hade på stela vingar seglat ca 150m och var död i nedslaget, hade ringat som närmast 20 meter därifrån. Satan vad jag är Lycklig! Vilken himla bra Camosnödräkt jag har hehe / Kruger
Publicerat December 14, 200817 yr gahh var ut idag! såg ett gäng orrar och en tj-tupp,var jättefina förutsättningar.Försökte hitta orrarna men dom flög bara runt,runt utan att träa,stötte isambnad med detta en tj-tupp som oxå flög som en galning..Då såg jag orsaken! en jäkla duvhök patrullerar hyggena hela tiden och slår dessutom följe med mig.Som att den visste att jag ska hitta fågel åt den . Nå nu vet jag var den tjädertuppen bor iaf,så kanske man lyckas ta en kusttupp tillsist.