Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten -08/09

Featured Replies

Publicerat

Vad gillar du VTR modellen då? den är ju lite kul..

• Svar 523
  • Visningar 70,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Vad gillar du VTR modellen då? den är ju lite kul..

Jag älskar den! =) Är helt kär i den bössan!

Förjävla härligt trycke! Kommer ur fabriken jävligt hårt men väldigt lätt att ställe ner!

Den är tung och stabil och har en imponerande precision!

Har som sagt rekylbroms och har du bara bra hörselkåpor på dig så stöter den ingenting!

Sen så ser den ju förjävla cool ut! :rolleyes:

ha skjutit med både .223 och .308 och båda är väldigt fina att skjuta men .223 var i en klass för sig! =) Bössan "hoppade" bara till lite grann vid skottet! :rolleyes:

Publicerat
Ja jag var och letade men fann den inte.. =( Det såg även ut som bom för som sagt så föll det inte ett dun från den i skottögonblicket eller när den flög iväg.

Jag sköt in den med ställbart skjutstöd men provsköt efter med mina benstöd och den gick bra!

Men jag tror att det kan ligga nånting i det där med att skottet kan ha gått över.

Jag sköt in geväret på 175 och på åttio meter enligt normas ballestiktabell så ska den då gå 4.4cm över.

Men jag hade ju räknat med det här och siktade lågt.

Men hur är det med skjutvinkeln? Blir ju ganska stor vinkel om man tänker på att jag låg ner i snön och orren satt åttio meter bort i toppen på en hög gran.

Ändras träffpunkten nånting då? Borde den väl göra?

Aja, hursomhaver så blir det iväg till skjutbanan imorrn för att kolla vad som hänt!

Vad använder du för kula?

Angående orre som flyger rätt upp i luften, har jag varit och spårat många

sådana med hunden, och ALLA gånger har skottet tagit för lågt ( tarmar )

Men sen kanske en oskadad oxå kan flyga uppåt...???

mvh//Risto

Publicerat

Nu har jag börjat smyga igång orrjakten verkar finnas rätt hyfsat med orre även i år, men det är betydligt mindre års fågel jämfört med fjolåret. Så man ska nog skjuta försiktigare i vinter för dessa år jagar man inte så mycket på ränta så att säga. För övrigt har jag testat mer med mina filade kulor och visst verkar dem ge lite bättre effekt men fortfarande på gränsen det är väldigt svårt att hitta optimala kulor för orre då det är en väldigt liten gräns mellan att få sönder skjutningar och skär skott :unsure:

Glömde kameran idag så det får bli en risig trofe bild hemifrån ;)

post-857-1228561801_thumb.jpg

Publicerat

VAr ut en sväng idag o testade lite Toppjakt. Men tyvär så såg jag inga fåglar denna dag, men hörde en del tunga vingslag. Men det är ju ett tag kvar av säsongen. Det var en härlig dag i skogen.

Publicerat

Blev en orrtupp och en skabbräv idag. :D

Läs mer i Bröderna Lindgrens jaktdagbok inom kort.

Publicerat
Nu har jag börjat smyga igång orrjakten verkar finnas rätt hyfsat med orre även i år, men det är betydligt mindre års fågel jämfört med fjolåret. Så man ska nog skjuta försiktigare i vinter för dessa år jagar man inte så mycket på ränta så att säga. För övrigt har jag testat mer med mina filade kulor och visst verkar dem ge lite bättre effekt men fortfarande på gränsen det är väldigt svårt att hitta optimala kulor för orre då det är en väldigt liten gräns mellan att få sönder skjutningar och skär skott :D

Glömde kameran idag så det får bli en risig trofe bild hemifrån :D

post-857-1228561801_thumb.jpg

He he! härligt Lars!

Själv så råkade man ut för att det var en tjockdimma på jaktområdet (endast där) man såg inte mer än 50m imellan åt.. givetvis så råkade jag åka i famnen på ett gäng orrar som satt i en tall på endsast 50m håll,var efter dom försvann in i dimman (Dom blev ej berusade) B) jäkla trist att jaga toppfågel i sånt väder,men dom sitter säkert fint om man bara skulle se dom :D ..

Nåja nya tag imorgon.

Publicerat

Dessvärre verkar det vara ett riktigt dåligt fågelår på "mina" marker i år. Ifjol var det helt enormt gott om orre men i år är det nästintill dött. Under älgjakten (självfallet) fanns några fina lägen men då jag varit ute specifikt efter skogsfågel har jag bara skådat några enstaka orrar och då på alltför långa håll..

Publicerat

Här (lite norr om umeå) verkar det vara gott om orre. Jag har sett en hel del och skjutit några.

Publicerat

Hej

Nu är Nollan för årets sesong spräckt :P

En fin Orrtupp blev det , 152m skjutavstånd och den föll som en sten med en bra träff , in i ryggen och ut genom halsfästet .

Det fanns flera tupppar i samma träd men dom flög :P , man har ju hört historier om att jägare har skjutit fler fåglar i sammaträd/flock men det har aldrig hänt mig , dom flyger jämt MEN jag är glad för det jag blev tilldelad :P

En bild.....

20081205643.jpg

Publicerat
Hej

Nu är Nollan för årets sesong spräckt :P

En fin Orrtupp blev det , 152m skjutavstånd och den föll som en sten med en bra träff , in i ryggen och ut genom halsfästet .

Det fanns flera tupppar i samma träd men dom flög :P , man har ju hört historier om att jägare har skjutit fler fåglar i sammaträd/flock men det har aldrig hänt mig , dom flyger jämt MEN jag är glad för det jag blev tilldelad :P

En bild.....

20081205643.jpg

Grattis!

Publicerat

Grattis Anders Ö!!

längtar till man ska upp till Lainiomarkerna veckan före jul, spanat in fina sandåssystem som ska skidras igenom och så blir de lite rävlock...

Publicerat

Byssen inskjuten, skidorna vallade, väskan packad och väckarklockan ställd på 05.30.

Publicerat
Byssen inskjuten, skidorna vallade, väskan packad och väckarklockan ställd på 05.30.

Lycka till!!... eller SKITJAKT på dig! ^_^

Publicerat

du får bra förutsättningar vädret är helt perfekt i dag. skitjakt.

Publicerat

Undertecknad sköt bom på en orrtupp idag =( Myren var inte helt fryst heller, vilket resulterade i lite vadande i knägögt vatten :D Men det var det värt. Så här i efterhand kan jag bara tänka mig att jag sköt över.. och har även kommit fram till att ett par linsskydd till kikarsiktet förmodligen inte är bortkastade pengar :D

Publicerat

Jag har varit ute några timmar på morgonen och det blev en orre sedan fick kompisen skjuta med min bössa och även han fick en orre fast det gick två skott för den :lol:

Vad tycker ni om senaste modet på toppjakt klädseln <_<

post-857-1228652363_thumb.jpg

Tveksam att det blir mera jakt nu innan onsdag då blir det några dagars jakt i inlandet så man får åka lite skidor ^_^

Publicerat
Jag har varit ute några timmar på morgonen och det blev en orre sedan fick kompisen skjuta med min bössa och även han fick en orre fast det gick två skott för den ^_^

Vad tycker ni om senaste modet på toppjakt klädseln <_<

Tveksam att det blir mera jakt nu innan onsdag då blir det några dagars jakt i inlandet så man får åka lite skidor :D

Grattis på Er! :D

Klädseln ser ju helt ok ut! B):lol:

Publicerat
Jag har varit ute några timmar på morgonen och det blev en orre sedan fick kompisen skjuta med min bössa och även han fick en orre fast det gick två skott för den ;)

Vad tycker ni om senaste modet på toppjakt klädseln :rolleyes:

Tveksam att det blir mera jakt nu innan onsdag då blir det några dagars jakt i inlandet så man får åka lite skidor :D

Härligt lars! :)

klädseln är ju helt OK, den funkade bevisligen som kamoflage idag så ;)

lite coolt när man håller fram orren mot kameran så den ser giganstisk ut :lol:

Publicerat

Då var årets första toppjakt avklarad efter en lång ochhård skidtur i blötsnö så lykades man få ner en tupp iaf :)

post-1113-1228687767_thumb.jpg

Redigerad med Degxter

Publicerat

Ska aldrig åka skidor mer. Hatar detta jävulens påfund.

Iaf hitta jag åt orrarna där de brukar var o de va skygg som attsingen idag.

Bänka upp med ett perfekt stöd men liiiite på gränsen till långt skot o .......bom.

Hmmm jaja, men fågeln bjöd på en chans till o en till o en till.

Efter 5 skott på samma fågel (fråga mig inte varför) fick de va.

Upp me tavla o insåg ayy byssen inte skulle träffa en lagårdsvägg idag.

Så ser ja de iaf om man inte lyckas få in en kula på en luftgevärstavla på 150m.

Men ja hade ju inte säcken full med ammo så de va bara att skida hem.

Vet i helsefyr vad som hänt.

Aldrig har förr bettan svikit mig på detta sätt

Var iof -10grade kallare idag.

Men allt jag gjorde vara att ändra sidled igår,

Hmmmmmm. Skjutbanan får utvisa så fort tid ges!

hmmm. BARA skida. :)

4dm ickebärande snö som gav undan hela vägen ner, nästan. :wub::wub:

O så fort de gick uppåt gled man ett halvsteg bakåt.

Jycken va så slut att han börja gå i mitt bakspår från mitten på rundan O DE SKA MKT TILL för att han ska hitta på nå sånt i fågelmarken.

Men att ge sig ut otränad på en 2milatur i otrampad mark o löst under fötterna kanske inte var så genomtänkt.

Men sol har vi fått i mängder!

Publicerat
Då var årets första toppjakt avklarad efter en lång ochhård skidtur i blötsnö så lykades man få ner en tupp iaf ;)

Grattis på Dig också!

;)

Publicerat
Ska aldrig åka skidor mer. Hatar detta jävulens påfund.

Iaf hitta jag åt orrarna där de brukar var o de va skygg som attsingen idag.

Bänka upp med ett perfekt stöd men liiiite på gränsen till långt skot o .......bom.

Hmmm jaja, men fågeln bjöd på en chans till o en till o en till.

Efter 5 skott på samma fågel (fråga mig inte varför) fick de va.

Upp me tavla o insåg ayy byssen inte skulle träffa en lagårdsvägg idag.

Så ser ja de iaf om man inte lyckas få in en kula på en luftgevärstavla på 150m.

Men ja hade ju inte säcken full med ammo så de va bara att skida hem.

Vet i helsefyr vad som hänt.

Aldrig har förr bettan svikit mig på detta sätt

Var iof -10grade kallare idag.

Men allt jag gjorde vara att ändra sidled igår,

Hmmmmmm. Skjutbanan får utvisa så fort tid ges!

hmmm. BARA skida. :huh:

4dm ickebärande snö som gav undan hela vägen ner, nästan. :(:D

O så fort de gick uppåt gled man ett halvsteg bakåt.

Jycken va så slut att han börja gå i mitt bakspår från mitten på rundan O DE SKA MKT TILL för att han ska hitta på nå sånt i fågelmarken.

Men att ge sig ut otränad på en 2milatur i otrampad mark o löst under fötterna kanske inte var så genomtänkt.

Men sol har vi fått i mängder!

Hehe, upp med hakan Jimbolo! Skidor är skoj, det är bara du som inte kommit på det ännu. :D

Skämt å sido, tråkigt med en bössa som inte ger rätt förutsättningar. Du verkar ha fått motion iaf.

På´t igen!

Publicerat

Tror inte de e byssens fel i slutänden!

Förm har jag hittat på nå tok vid inskjutningen eller så har kikaren havereat!

Ska iaf undersökas.

Men de e sååååååå trist att det ens händer!

Visst e de kul att "ÅKA" skidor.

Men att "GÅ" runt i lössnö som inte bär 1,5-2mil på skidor e INTE KUL!!!

Kan få den bäste att tycka att skidor e ett förvärv nedifrån!!! :wub::wub:

Fick nästan ringa fraktbolaget "räddningstjänst" då musklerna mer eller mindre kollapsa på slutet o börja krampa.

Man ska ha mer vätska med sig!

Dum som man e står man säkert där snart igen!!! AS USUAL!!

Publicerat
Tror inte de e byssens fel i slutänden!

Förm har jag hittat på nå tok vid inskjutningen eller så har kikaren havereat!

Ska iaf undersökas.

Men de e sååååååå trist att det ens händer!

Visst e de kul att "ÅKA" skidor.

Men att "GÅ" runt i lössnö som inte bär 1,5-2mil på skidor e INTE KUL!!!

Kan få den bäste att tycka att skidor e ett förvärv nedifrån!!! :huh::lol:

Fick nästan ringa fraktbolaget "räddningstjänst" då musklerna mer eller mindre kollapsa på slutet o börja krampa.

Man ska ha mer vätska med sig!

Dum som man e står man säkert där snart igen!!! AS USUAL!!

Även solen har sina fläckar!! -_-:lol: