Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten -08/09

Featured Replies

Publicerat
Nu har jag börjat smyga igång orrjakten verkar finnas rätt hyfsat med orre även i år, men det är betydligt mindre års fågel jämfört med fjolåret. Så man ska nog skjuta försiktigare i vinter för dessa år jagar man inte så mycket på ränta så att säga. För övrigt har jag testat mer med mina filade kulor och visst verkar dem ge lite bättre effekt men fortfarande på gränsen det är väldigt svårt att hitta optimala kulor för orre då det är en väldigt liten gräns mellan att få sönder skjutningar och skär skott :D

Glömde kameran idag så det får bli en risig trofe bild hemifrån :D

post-857-1228561801_thumb.jpg

Hur gör du Orr trofeerna?

• Svar 523
  • Visningar 70,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

var ut i söndags, kallt brr :wacko: -24c och klart..Sökte orrarna nästan hela dagen innan jag hittade ett litet gäng som givetvis drog upp för markens högsta berg..Sick-sack åkning uppför och ålning gav ett skott tillfälle inom endast 80m avstånd på en fin orrtupp, allt gick bra och den hamna i säcken. Även älgarna lät en komma riktigt nära,nästan så man ta en med staven :ph34r:

Kul att komma fram till trädet!!

post-1827-1228762404_thumb.jpg

post-1827-1228762426_thumb.jpg

Publicerat
Hur gör du Orr trofeerna?

Jag säljer dem, sedan blir det tydligen hattuppsättningar av dem

Publicerat
Jag säljer dem, sedan blir det tydligen hattuppsättningar av dem

intressant hur mycket tar du per st.

Publicerat

Har hört en i Ö-sund som ger 150:-/lyra.

Publicerat

gahh jag som kastat mina ^_^ pm gärna tel till nån som köper dessa.. är ju bra med lite ammopeng..

Publicerat
intressant hur mycket tar du per st.

För perfekta exemplar betalas det 175 men det är rätt ovanliga och snittet brukar bli runt 130-140. Års tuppar är inte säljbara ett enkelt sätt är att det skall vara 3krokar på varje sidan för att dem ska vara säljbara.

Publicerat
För perfekta exemplar betalas det 175 men det är rätt ovanliga och snittet brukar bli runt 130-140. Års tuppar är inte säljbara ett enkelt sätt är att det skall vara 3krokar på varje sidan för att dem ska vara säljbara.

Säljer du fågeln hel eller?

Publicerat

Lars: Kan du tipsa om uppköpare?

Publicerat

igår var en svart dag då jag inte hittade igen en tjädertupp.

kunde inte mäta avståndet då det var sly i vägen gjorde en missbedömning och fick en tarmträff.

tuppen ramlade ner och det var mycket blod och kött på platsen följde spåren ca 15m och man såg att den inte hade mycket kvar men vid en avsats (den var på en kulle) fick den luft under vingarna och jag tappade spåret.

letade i tills det började skymma och det var en massa klippblock som gjorde det svårsökt och jag gick ner mig i ett blöthål så den gick förlorad.

det var en mycket trött maddog som ramlade in i bilen och fötterna var så frusna att jag hade svårt att manövera bilen och jag körde ner i diket.

lyckades få ner en tupp innan skadeskjutningen.

Publicerat

finns det nåt som håller en sömnlös så äre ju då man inte hittar det man skjutit på :S

Publicerat

kunde inte mäta avståndet då det var sly i vägen gjorde en missbedömning och fick en tarmträff.

tuppen ramlade ner och det var mycket blod och kött på platsen följde spåren ca 15m och man såg att den inte hade mycket kvar men vid en avsats (den var på en kulle) fick den luft under vingarna och jag tappade spåret.

letade i tills det började skymma och det var en massa klippblock som gjorde det svårsökt och jag gick ner mig i ett blöthål så den gick förlorad.

det var en mycket trött maddog som ramlade in i bilen och fötterna var så frusna att jag hade svårt att manövera bilen och jag körde ner i diket.

fan va trist! mår rätt slut när jag läser om hur du dessutom styr ner i diket, som att det inte räckte med en skadeskjutning..Dom är bra hårdskjutna dom där tupparna..

Publicerat

Ingen rolig dag maddog det är väl baksidan med jakten att det misslyckas någon gång,men du får väl trösta dig med att du knappas glömmer denna dag som en bland alla andra ;)

Själv blev min inlands jakt förskjuten till imorgon så jag passade på att ta med bössan på julgrans jakt idag hittade en fin gran och denna

post-857-1228917541_thumb.jpg

Publicerat

Riktigt fin bild Lars! Grattis ;)

Publicerat
Riktigt fin bild Lars! Grattis B)

Nja fotad med mobilen ;) Ska försöka släpa med mig "riktiga" kameran någon finvädersdag

Publicerat

Trist Maddog.... inte kul.....

ps: tänk vad en "bom" kan vara bra ( ibland )

du hade förmodligen inte förbannat dig själv lika mycket då.

Har nämligen en bekant som oxå lyckades med det tråkiga....

hanns första kommentar var VARFÖR BOMMA jag inte!!!!

Publicerat

Håller med övanstående!

Hellre 5 bomskott än en skadskjutning!

Men det händer varenda jägare förr eller senare!

Tro på f..n om man inte e lite toppjaktssugen nu igen trots förra veckans hårda ord ;)

Men det är välan just jägarens kännetecken?

Pratade med en jaktgranne som aldrig sett så mkt tjäder som i år så nu ble man ju lite fundersam.

Markbyte verkar vara ett faktum!

Publicerat

[Tro på f..n om man inte e lite toppjaktssugen nu igen trots förra veckans hårda ord :huh:

Pratade med en jaktgranne som aldrig sett så mkt tjäder som i år så nu ble man ju lite fundersam.

Härligt Jimbolo du ger dig aldrig, en sann JÄGARE!!! B):D

Publicerat
Håller med övanstående!

Hellre 5 bomskott än en skadskjutning!

Men det händer varenda jägare förr eller senare!

Tro på f..n om man inte e lite toppjaktssugen nu igen trots förra veckans hårda ord ^_^

Ha ha på dom igen! hade precis samma före som du första turen iår,man behövde inte få en gonatt saga läst på kvällen om jag säger som så ;)

Nu när jag var ut ihelgen så var det raka motsatsen, kanon före med 2cm nysnö på riktigt bärig å fin snö..Är jäkla sugen till helgen på lite skidåkning ;)

Publicerat
Ingen rolig dag maddog det är väl baksidan med jakten att det misslyckas någon gång,men du får väl trösta dig med att du knappas glömmer denna dag som en bland alla andra :lol:

Själv blev min inlands jakt förskjuten till imorgon så jag passade på att ta med bössan på julgrans jakt idag hittade en fin gran och denna

post-857-1228917541_thumb.jpg

Härligt Lars.

Och din pang ser lika mysig ut som vanligt :rolleyes:

Mvh//Jonas

Publicerat

Hej och hå,

Jag hade tänkt skriva om min trevliga helg, men då jag är lat av naturen samt vänsterprasslar lite :) på andra (internationella forum) så tänkte jag att jag helt resolut klipper in mitt inlägg här, även om det råkar vara skrivet på engelska.

Had one of the best hunting weekends ever.......it was almost a religious experience.

I'll start by mentioning that the conditions have been prime all weekend. No wind, new powder snow about 30-40cm deep and so much snow in the trees that the surroundings only could be described as WHITE.

First day I skii'd for 2,5 hours without seeing anything but a huge ammount of tracks from birds having slept in the snow. On my way back to the car I push a caper in the thick of the forest, and think to myself that "at least there are some birds around". As I approach the car I see about 25 black grouse in the trees, but as I get closer I push 10 capers out of the trees to my left, I did not see them. When the capers take off they pull the black grouse out of the trees as they go. Both schools go about 150 meters before they once again sit down in the trees. I had to be careful not to push any of the black grouse before getting a shot at the capers. I'm at 258 meters when I run out of cover and have to take the shot. I fired and missed. Once again the birds fly off, this time over a ridge and I suspected they would be just on the other side. As I move sideways I discover that I have been measuring the distance to a tree in front of the one the caper sat in, the actual distance being 338 meters ;)

When closing in on the ridge I find that both schools are just behind it and I take my shot at 150 meters, shooting the caper through the lower part of the neck. It falls dead to the ground. The capers this time flies longer than the black grouse and I can see them touching down some 500 meters away. At this point I do not want to be bothered about the black grouse, focusing completely on the capers. Before reaching the capers this third time I see, to my dismay, how the school of black grouse take off again. I'm thinking "bugger, there goes my chances" when I see the black grouse land in and around the same trees as the capers. As I get closer and my possible hiding places are running out, I decide to take the shot at 179 meters, only to make the same misstake again and not notice how there's a tree in front of the one I'm measuring against. The actual distance was 253 meters, and as my shot miss, the caper sits for about 30 seconds, while I'm trying to determine what went wrong, before taking off and dissappearing into the forest.

I have to learn that this range finder actually can measure against birds, and I do not have to measure the distance to the trees like with my first ever range finder, one that I had for three years.

On my way back to the car I ski into a bunch of black grouse that have gone into the snow for the night. Two of them do not fly far, and I get to shoot one at 168 meters.

Two birds with 4 shots in one day, maybe not so good. But, I'm still happy because there seems to be a lot of birds in the area (something that I will see day 2).

More about that below.

Day 2,

I forgot to mention that the caper I shot the first day was equally big compared to the largest caper I ever shot, weighing just above 5kg, making it the second caper I ever shot that weighed over 5kg.

Second day I figured I'd try another area to begin with. This since the day before hadn't shown me any birds before 11 o'clock. As I drove by the clearcut I had intended to start hunting at I did not see any birds. On the other hand, the clearcut is at least 10 times as big as the part you can see from the road. I parked my car about 200m away from the clearcut and put my skis on. I started by heading in a perpendicular angle from the road, intending on getting to the part of the clearcut that you can't see from the road. Just as I'm beginning to see an opening in the forest I can see how an approx 20 black grouse takes off. They were sitting in the edge where I had planned on coming out onto the clearcut. I see how they fly towards a patch of trees and guess they will land there, only to see them pass. Now, this is when I see something I hadn't expected, when the black grouse pass the patch of forest it starts pouring black grouse from it. After 30 seconds, when black grouse still were leaving the trees, I start wondering if I'm seeing things. I ski towards the trees wondering what I will find on the other side. Once I'm through I see how every tree in sight is full of black grouse, and since I've never seen so many in one place before, ever, I start counting them from the right flank to the left. After a minute or two, birds from the right flank fly towards the left and I loose count. At this very minute I am at 110 black grouse and counting :D .

I follow this school for half an hour and manage to shoot 2 of them before they leave the hunting area. The first was shot from where I was counting, at approx 100m, the second at approx 150 meters about 300 meters further into the clearcut.

After this increadible display of black grouse I decide to go back to where I found the capers the day before. Once out of the car and having skii'd for half an hour without seeing any birds, I go through the patch of forest where I scared a caper the day before. When entering the clearcut on the far side I see 15 capers :huh: , all sitting in the tree tops feeding. I shoot one at 120 meters and see how 12 of them go towards the forest and two go out over the clearcut, I decide to follow the two. Again out on the clearcut, I find the two capers sitting a 100 meters apart and 300 meters away, this poses a bit of difficulty as approaching the one might spook the other and then both takes off. After watching the area in front of me I find that I can approach the one on the right behind a small ridge and a rather large rock and still stay behind some young (small) spruce trees with regards to the other caper. When I finally take my shot, and bag my second caper for the day, it is at 199 meters according to the range finder. When hit, I see the big bird unfold its wings and glide away. Luckily it is all open space and I see the caper go down some 80 meters from the tree.

I had a great time!

Publicerat

Vilka dagar angler!

Grattis till fåglarna och till en grymt toppjaktsupplevelse!

Publicerat
Vilka dagar angler!

Grattis till fåglarna och till en grymt toppjaktsupplevelse!

Tackar!

Tycker själv att det var en fantastisk upplevelse, med närmare 200 sedda fåglar på två dagar och ett alldeles lagom uttag av 6st för framtida kulinariska upplevelser ;)

Kommer troligen att försöka återvända till helgen.

Publicerat

Det kanske är hög tid att göra ett första inlägg i den här tråden.

Säsongen börjar nu närma sig halvtid, vi har drygt ½ meter snö och det verkar komma runt 1 dm till imorgon.

Just nu är det kanonfint ute, frost och upplega i träden gör att fåglarna är lätta att upptäcka och det är ren och skär glädje att få åka runt i vinterlandskapet trots att det är en aning tungåkt.

Jag har sett riktigt bra med fågel, det mesta är dessvärre gammal fågel så tjäderföryngringen verkar inte ha gått riktigt bra i år. Skyttet har gått ypperligt så jag ligger fortfarande på 100% vilket jag är mycket nöjd med.

Sist jag var ut så fastnade en av tupparna jag sköt kvar i trädet, jag provade att skjuta ett skott till utan att få ned den och sedan så frös bössan ihop och jag fick ge upp.

Det var första gången för mig som jag tvingades lämna kvar en tupp i trädet men tydligen så är det sådant som sker så jag måste ha haft tur som sluppit det tidigare.

På lördag blir det jakt igen, vädret ser ut att bli bra och jag längtar redan…

Publicerat

Jag åkte iväg till inlandet för att jaga några dagar i morse och det är betydligt trevligare före här än hemma där det är glas skare. Runt ½meter snö här och fin upplega skidföret kunde vara bättre då det bara är kallsnö rakt igenom. Hittade väldigt bra med orre men ingen tjäder idag fast jag var inte på dem riktigt heta tjäder ställena idag kanske måste kolla dem imorgon :)

Tyvärr avliden

post-857-1229014786_thumb.jpg

Fina orrflockar fanns det här fick jag med knappt hälften ur en flock

post-857-1229014911_thumb.jpg