Publicerat Oktober 11, 200916 yr Författare E båda bilderna på Traste? Olika åldrar? Roligt att se när de växer på sig. Fick en tjusig bild av Noppa tillsänt mig för ett tag sen. Tjusig o mkt trevlig tik att jaga över i skogen.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr E båda bilderna på Traste? Olika åldrar?Roligt att se när de växer på sig. Fick en tjusig bild av Noppa tillsänt mig för ett tag sen (dock lite mörk). Tjusig o mkt trevlig tik att jaga över i skogen. Första bilden är han 3,5 mån o andra bilden är från premiärdagarna i Härjedalen. Jens
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Författare Jo ja tyckte väl de. Börjar se ut som en tjusig "herre" nu. Parvellooken börjar försvina men ja förmodar att skenet bedrar?
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Hej, här kan man läsa att det går bra för dem flesta och att alla utvecklas:D Själv så har vi( jag och Loke) hunnit med en hel del. Det mesta går bra och vi är påväg framåt. Vi kör fortfarande mycket stadga, på kaniner och duver, har dock en bit kvar men är på god väg iaf. Dagen till ära så for vi förbi tjejens föräldrar och hälsade på. Deras granne har en kanin som rymt så den är även runt tjejens föräldras hus. Jag såg kaninen och tog Loke i koppel och vi tog en lov så att vi kom rätt i vind, på direkten fick han vittrningsstånd och stod finfint. Jag kommenderade "JA", och sen när kaninen rusade så fick han ett sitt, han satt sig ner klockrent. Måste säga att jag var riktigt nöjd med den situationen:D:D:D Men vi har otroligt mycket kvar att träna och lära men vi jobbar på, känns dock riktigt kul när man ser bit för bit börjar falla på plats:D Har för övrigt haft han i spårlina och haft med mig en skytt i skogen och hunden har spårat fram en hare(fick dock inte resa den själv, men sen när han fick syn på den att den sprang så fick han sitt kommando och sen var han lugn i skott, men ville dock gärna äta lite hare). Han har även visat fruktansvärt mycket intresse vid färska löpor på orre och tjäder, känns väldigt inspirerande och längtan tills nästa år då dressyren ska vara befäst ordentligt är olidlig...men men allt har sin tid. Var även med på inofficiell utställning igår, där han fick bir valp och hp i sin klass (det var dock bara han som var breton!), sen satt vi 4 timmar och väntade på best in show av alla valpar, men vi åkte ut direkt. Men vi fick bra träning av att bara vara där och husse har lärt sig att han mest troligen aldrig mer kommer att ställa sig i ringen igen(första och sista gången?), får nog bli någon som kan detta.
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare Grattis till utst.meriterna. Va gött med kaninen. Sånt mår skälen gott av! Minns fortf. när Zingo ställde en katt i höggräs o fick avancera med sitt (vviste inte vad som fanns där). Ett mkt specieltt ögonblick i hans utv. som etsat sig fast i minnet. En fundering ang sista 2 bilderna!?! Ble jycken så utslagen av sandalen att han måste ligga o käka??? Tjusig Hane!!
Publicerat Oktober 13, 200916 yr tackar tackar, men tar dock "utställningsmeriterna" med en nypa salt, eftersom kvinnan till vardags dömer vinthundar, men men det var hur som helst kul haha, jo sandalen hade s.k Frank Anderssons nosgrimma, man blir tydligen helt slut av det... Jo du har helt rätt i det att det är sådana saker som man minns och verkligen glädjs åt, kunde knappt somna igår eftersom det var hans första stånd, resning, lugn i flog.... ¨ Men det verkar ju gå bra för dig med Primus, riktigt kul läsning om duvorna, kände mig lite avundsjuk tills kaninsituationen uppstod
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Författare Jodå den jaktliga biten går finfint men den husliga....... Har idag blandat till en sk. "Fyspray" av eterisk olja (citron) o vatten. Verkar funka. Less på allt småtuggande på köksinredning, burar, mattor mm. Ska nog banne mig köpa hem en råttfälla o aptera på köksbordet Han biter/tuggar liasom aldrig då ja e närvarande den lille ögontjänaren. Som tillägg övar vi för fullt på hållfast. Har sytt upp nå sladdriga dummies av ett par gamla barnbyxben i manchester Gissa om han vill DÖDA dem men han får BARA hålla fast. Fyllt dem med grus/fint stenkross + ena e de en ripvinge i dessutom. Väger väl runt 1 o 2,5kg.¨ Älstingen vägrar ta dem. Huuuu så läskiga. Han har alltid mesat me nya apportobjekt. Men inte Primus inte
Publicerat Oktober 14, 200916 yr haha, har inte riktigt samma problem med inredningen men min har dock gett sig på några skor och posten men men, det blir väl bättre så småningom (eller?). Bra tips ang dummies, ska genast göra mig några grusdummies Var ute på ett fält i närheten av där jag bor igår, släppte hunden och han sprang på som bara den, sen såg jag att han fick upp ett spår och drar iväg in i en dunge, 15 m ifrån mig kommer 4 rådjur uthoppandes, jag ropar till sitt 2 ggr(var väldigt orolig att han skulle dra efter dem, finns en stor väg ganska nära). Jag går in i dungen och vem ser jag där, sitter inte med står helt blixt stilla och när jag tittar på honom så sätter han sig ner. Fruktansvärt stolt husse med tanke på att vi inte haft någon kontakt med rådjur tidiagare. Här ska jag komma med antingen gamla nyheter eller en riktig smällkaramell för alla breton ägare, se länk nedan http://villmarka-film.no/index.php?nedlastinger
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Författare O när du vill få de små dummisarna tyngre använder du blyhagel ist för grus! Själv e ja dykare så de räckte att plundra viktbältet Kan bli dyrt att plundra hagelpatroner! Idag har Primus äntligen gjort sin första hejdlösa eftergång Skoja bara! Då förare e så korkad att man skickar en valp på avance (utan att tänka så) e de lite svårt att få stopp då man inte övat detta. Tyckte jycken ställde sig för långt ifrån o ville ha fram han så jag sa JA o de gick en 1/2m ja sa kom igen 1/2m till sa JA igen o nog tusan gick de undan rätt mot flocken o efter som om inget hänt. Men nu vet husse att lina bör användas vid avanceträningar (vilket jag iof inte hade för avsikt att pyssla med) Bilder kommer.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Författare SOm ja utlova ska jag bjuda på en scen som de flesta (om inte alla) ägare till en fågelhund har sett MEN inte har på bild o framfrallt tror jag inte många skulle visa upp det isf. Tänkte inte jag heller men nu när min skadeglada sambo fotat misären kan man ju lia bra skoja bort de De började ju bra med lite passivitetsträning hos ankorna... För att sen gå över till lite sök o flogträning som bjöd på många fina arbeten.. Men man ska sluta på topp (vilket jag gjorde senare iof). Men mkt vill alltid ha mer o då slutar de som de gör.... De roliga/tråkiga i kråksången var att när jag fått hunden att lystra vände duvflocken samma väg som hunden dvs. mot mig. Men en gång e........
Publicerat Oktober 15, 200916 yr SOm ja utlova ska jag bjuda på en scen som de flesta (om inte alla) ägare till en fågelhund har sett MEN inte har på bild o framfrallt tror jag inte många skulle visa upp det isf.Tänkte inte jag heller men nu när min skadeglada sambo fotat misären kan man ju lia bra skoja bort de De började ju bra med lite passivitetsträning hos ankorna... För att sen gå över till lite sök o flogträning som bjöd på många fina arbeten.. Men man ska sluta på topp (vilket jag gjorde senare iof). Men mkt vill alltid ha mer o då slutar de som de gör.... De roliga/tråkiga i kråksången var att när jag fått hunden att lystra vände duvflocken samma väg som hunden dvs. mot mig. Men en gång e........ Vad stor primus har blivit! Hur hög är han nu?!
Publicerat Oktober 15, 200916 yr SOm ja utlova ska jag bjuda på en scen som de flesta (om inte alla) ägare till en fågelhund har sett MEN inte har på bild o framfrallt tror jag inte många skulle visa upp det isf.Tänkte inte jag heller men nu när min skadeglada sambo fotat misären kan man ju lia bra skoja bort de De började ju bra med lite passivitetsträning hos ankorna... För att sen gå över till lite sök o flogträning som bjöd på många fina arbeten.. Men man ska sluta på topp (vilket jag gjorde senare iof). Men mkt vill alltid ha mer o då slutar de som de gör.... De roliga/tråkiga i kråksången var att när jag fått hunden att lystra vände duvflocken samma väg som hunden dvs. mot mig. Men en gång e........ Men de måste få gå lite fel ibland annars vat man ju inte vart ribban ligger
Publicerat Oktober 15, 200916 yr haha, någe blyhagel blir de nog inte Fina bilder, just med tanke på att det är en del av spelet, som du säger nästan alla måste ha upplevt det, jag har då upplevt det..... Jag försöker en gång till med min LÄNK + lite mer info om den då. Det är så att våra grannar i väst, Norge, håller på att göra en film om ståendefågelhundar, med BRETON i fokus, både på fjället, skogen och jag tror att det stod fält också. Skulle komma ut våren 2010 ( om nu allt går som det ska), men jag länkar än en gång till en liten förhandstitt och kanske får lite mer respons (inte alls en bitter nyhetsreporter ). http://villmarka-film.no/index.php?nedlastinger
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Fina bilder, just med tanke på att det är en del av spelet, som du säger nästan alla måste ha upplevt det, jag har då upplevt det..... Jag har med Cobra inte upplevt de på fågel (än iaf ) men en gång på katt däremot när jag var lite väl seg i reaktionerna Det roliga var att Cobra satte iväg på ena sidan huset efter katten. Hon springer ju ofta i hög fart så jag fattade först inte att hon såg katten en bit bort. Iaf satte hon av efter den. När hon kom runt på andra sidan huset (jag har några meter som jag förlorade dem i synfältet) var det inte hon som jagade katten utan katten som jagade henne det hade varit kul att få situationen filmad Katten var med andra ord på min sida och hjälpte mig en del med dressyren Jag försöker en gång till med min LÄNK + lite mer info om den då.Det är så att våra grannar i väst, Norge, håller på att göra en film om ståendefågelhundar, med BRETON i fokus, både på fjället, skogen och jag tror att det stod fält också. Skulle komma ut våren 2010 ( om nu allt går som det ska), men jag länkar än en gång till en liten förhandstitt och kanske får lite mer respons (inte alls en bitter nyhetsreporter ). http://villmarka-film.no/index.php?nedlastinger Tror det kan bli en bra film det där
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Författare 59-63 Nääää. 49 mätte han sist ja kollade o 12kg. Skoja bara!!! Mätte igår o då mätte han ca:47-48. Katt eller fågel spelar inge roll. En eftergång e en eftergång om de så gäller tennisbollen. Hehehe. Som sagt så var detta Primus första o på sätt o vis va ja glad att få se lite gnista . Kanske just därför de hände.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Skoja bara!!!Mätte igår o då mätte han ca:47-48. Å min lille Troy är 56cm och 18kg...
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare Så har helgen bjudit på några riktiga pärlor. Primus har för första gången följt upp en löpa, efter fint revieringsarb. På slutet satt där en järpe på backen som flög upp 1-2m ifrån jycken nos. Såg de iaf ut som från mitt håll. Jag blåste omedelbart sitt. Zingo hade ju liasom förvarnat e de var nå på G så pipa fanns i mun. De märkliga i kråksången var att Primus vänder sig om o kollar lite förvånat på mig o funderar nog på varför husse såg så uppspelt ut. Jädrans till cool jycke tänker jag o släpper ut honom i sök igen. DÅ.... flyger fan in i han (känner vittringen på riktigt). Genast tar söket nya format o speeden går över till TURBO. Ser järpen dra iväg från träd längre bort så ja kallare in o e MKT nöjd med dagens övning. Ska väl tilläggas att järpen var fullt skjutbar båda gångerna men de kändes inte rätt så skott hölls inne. Efter ngr timmar får jyckarna vila o husse går på trumpetjakt med järppipa i högsta hugg. Hade inge cammokläder så de va kört från början o turen var mest en skördetur på Svart Trumpetsvamp. Bidde en hel kasse av detta svarta guld från skogen. Men en järpe svarade iaf men ja såg aldrig röken av den. Kan ju berott på att jag kolla ner på svampen Sen fick Zingo o jag beskåda en FIIIIN gammeltupp men tyvärr långt framför oss o i luften. Hade inte ens börjat släppa men jaktpulsen drog upp ngr slag extra. Hade ett fint arbete på fågel o ngr tomma. Sen kom snön. Vi bytte plats o började med att Primus fick söka lite. Men för att göra historien kort.... Sista metrarna bjöd på en riktigt rolig situation. Zingo står o jag avancerar men de mynnar inte ut i ngt. TROR jag. Hur jag sen ska bedömma denna situation får ja sova på men.... upp på vingar kommer en tjäder med Zingo i hälarna. Jasg sätter honom o skjuter tjädern som landar 1.5m snett bakom mig. En mkt förvånad Primus tittar storögt på mannan som föll från himlen o Zingo tänker fallapportera MEN....... de stod ju en sån därnia arg husse imellan honom o fågeln. Ble ju liasom många flugor i en smäll. Tjädern hjälpte till att trigga situationen ngt ytterligare genom att vinka adjö till skogen med ngr sista vingslag. Trodde knappt att jag skulle kunna ha Zingo kvar på plats utan att ta i med händer. Kanske för att Primus var mkt närmre fågeln som triggade fram detta beteende men OJ så kul att de ble just så. Hade haft ett otal perfekta orrarbeten för Zingo i kontorta men jag lyckades inte så mkt som se ett dun trots att jag kanske bara var 5-10m ifrån vissa flog. Så med en tjäder i påsen fick Primus äran att göra sista släppet till bilen. NÖjd o belåten med helgens bravader fick jag köra hem med många superba minnen på en väg som under em. skiftat till vitt. Gissa om jag kommer sova sött inatt //Jimmy En del av bytet. Gissa vems nyfikna nos!?!
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Kul Jimmy att du hade "turen" på din sida! Inte minst för hundarnas skull! Själv var vi steget efter hela jaktdagen... Ja i lördags lyckades man klämma in en jaktdag igen. Det har varit alldeles för lite jakt den här hösten, å nu när Troy börjar visa tendens till att börja fatta lite av vad en stående fågenhund ska göra å allt.... Nåja, lördagens vandringsstrapats gav dock inget med hem till köket, ej heller några fina fågelarbeten...en såndär otursdag helt enkelt. Ganska många uppflog av tjäder och orre dock. Men vi var alltid steget efter... Nu är iofs. fåglarna rätt lätta på vingarna då löven fallit, mossan frusit till skrap-före osv. Men det är i allafall väldigt roligt att se Troy äntligen börja sakta in vid fågellukt, står för riktigt färska uppflogsplatser osv...så det kommer tydligen. En rolig sak är också att han verkar lära sig att det inte är lönt att snurra tusen varv där det luktar fågel men inte finns nåt. Tidigare har han fastnat allt för länge vid gamla löpor osv. Jaktdagen bjöd också på ståndskall efter träad tjäder vid två tillfällen...jajjemen, av Troy! Den sista kom jag rätt nära och hade man haft en hund man inte ville lära ut dumheter hade jag nog kunnat fällt den tuppen! När fågeln lyfter från trädet så blir det ett eller två drevskall sen vänder Troy tillbaka och söker vidare. Rätt kul faktiskt! Torde växa bort med rutin antagligtvis... Man har ju lärt sig en rejäl läxa i allafall! Så lite motion och konditionsträning som jag gett min hund det här året ska han aldrig behöva få i framtiden... Det är tragiskt att se att han mattas av så pass snabbt i skogen och tillslut börjar lufsa omkring i gångtempo. Börjar fint med sök i 30 blås, men sen avtog det snabbt... Jagade tillsammans med kompisen och hade förmånen att få testa hans Garmin Astro på Troy. Det var rätt kul att se hur söket såg ut och vad han höll på med när han var borta en liten stund. Tidigare har man ju trott att han bara tokspringer och är borta från mig för att det är roligt att vara fri, men nu kunde man se att han hittat fågel och följt löpor.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Författare Henrik!!! Du vet att de inte har med tur att göra då jag e ute med Zingo Va nyss o gick på ett par duvor me Primus lös. Tyckte att ja fick honom inte att jobba ordentligt. Han fattade synstånd men de va ju inte ja nöjd me, så ja mana ut honom i rätt vind men han bara sprang o böka i backen o gick liasom inte igång. Då vi kom in i rätt vind fick ja önskat resultat o lek ble allvar. Avancerade in på lagom håll o där fick han gå på en riktig avance. Mmmm, man borde ju haft långlina på MEN återigen var den ngn annanstans....... De gick faktiskt riktigt bra ändå. Hade halslänken i handen o kastade den som förstärkning på "SITT" o de hjälpte att ta fokus från fåglar o jycken satte sig. Husse såååååå glaaaa. SEN var det BETYDLIGT mer fart i honom. Duvorna gillade inte detta o satte sig på telefonlinan ist. (ej stöt) Lia bra de för man ska ju sluta på topp =) Trevliga 5min hade vi iaf o sen va de hem o ta hand om barna igen. Då kan de se ut såhär. Båda killarna strax 6mån, skiljer 10dagar bara.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Henrik!!!Du vet att de inte har med tur att göra då jag e ute med Zingo Hmm...men jag gjorde ett försök i allafall
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Nu har de vart stiltje i jakten ett tag men trädgårdsträning o lite revieringsträning i skog har man hunnit med. Lillen växer på alla de sätt för var dag. Börjar ta sig mer friheter o är ännu lite mer envis än förut. Han har hunnit med att sova i soffan ngr gånger, norpa mat från bordet t.om försökt tjuva en bulle mitt framför näsan på mig från bordet. Visar väl iof bara att husse har haft för höga förväntningar o trott att detta "normala beteende" bara inte skulle infinna sig Avbröt en kattjavance igår med sitt Men man lär sig nå nytt för var dag, men de jäkliga e ju att hunden me gör det Man får noga börja va steget före ist för efter. Jaja. Imorse störtdök han med nosen ner ibland löven o för att vara säker så fya jag bort honom därifrå fortare än kvick. Vill ju inte ha en sork/lemmeljagande hund. Nyss så var vi på ungefär samma ställe o denna gång fanns de ingen tvekan i störtdyket o ja mana bort honom igen. MEN... denna gång hade han ju ngt i mun o jag försökte avdramatisera allt o plocka lugnt ut de som om vore de en vanlig apport. Men döm om min förvåning då de visade sig vara en gullig liten fågel. Fick lite kalla fötter o kika mig omkring, e väl kanske bara naturligt , sen såg jag ju att pippin var stendöd o likstelheten redan satt in, eller så var den helt enkelt frusen. Då ble fötterna lite varmare igen o man kunde svära över katternas framfart igen Nu sover han sött PÅ mina fötter o de värmer gott. Imorgon fyller Primus 1/2året /6mån Då blir de märgben till frukost.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Halloj! Det börjar bli dags att avlägga en liten Trasterapport! Vi tränar på så gott vi kan här i höstrusket. Det vi jobbar mest med nu är väl lite reviering,och det vanliga stopp och inkallning ,som man tydligen inte kan nöta för mycket... Vad det gäller själva fågelarbetena,så kan jag för det första konstatera att nosen verkar funka. Han är rätt duktig att finna fågel. När han väl har hittat fågeln o står för den så finns det lite mer att önska ,då det allt för ofta slutar med en tjuvresning, men vi jobbar på det och jag tycker att det går åt rätt håll. Jag har gjort så här att när han står och jag ser att han är på väg att resa fågeln,så har jag gett han ett ganska snällt NEJ, så att han liksom har avbrutit resningen,och sekunden senare har han fått resninskommando,och sedan beröm INNAN jag har satt honom med pipan.Rätt eller fel? Jag tar gärna emot synpunkter och tips. Till lördagsmiddag åt jag upp Trastes första villebråd....en fin fasantupp som han lyckades ta i uppfloget . Först ett skapligt sök,sen ett stramt stånd,och sedan en frisk avance(på mitt kommando för en gångs skull). Det som sedan hände är lite svårt att berätta för det gick jävligt fort,men han fick först tag i stjärtfjädrarna så att den inte kunde flyga riktigt,sedan kom han i kapp och kunde ta den i flykten. Traste hade redan innan den här händelsen en frisk avance...och jag kan säga att den blev inte trögre av det här. Ha det gott! Jens