Publicerat Augusti 25, 200916 yr Nu smäller de....förhopningsvis med vilt i säcken Skitjakt till er alla!!!
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Författare Ja nog e de vilt i säcken o en av dem e den gamle svarte. Ibland kan man gå ett helt jaktår utan men i år vart han första villebrådet Nu ska ja torka upp, packa o sen bär de av till Åsele för att kolla in jyckarna på provet samt lite rekogn. av marken. Tilltänkta jakten i samband sket sig då jaktkompisen åkte på jobb Men jag har 3v sem kvar
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Författare Tillbaks från Åsele. Ett MKT trevligt prov med otroligt trevliga människor och hundar. Även domarna var av bästa sorten Tråkigt nog lyckades vi inte hamna i så mkt fågel o därav blev det ytterst få premieringar. Av de 6hundar jag följde var det bara 4 chanser på fågel under 2 dagar. 2av dem gick till pris o den tredje hunden tyckte det var kul med fågel......, ripkull o gammeltjädertupp. För er som inte sett på Bretonsidan var det: TE Noppa som kammade hem ett 1a ÖKL med HP Suhlegans Dibbla fick sig ett 2a ukl. Hade tjäderhönan suttit kvar tills avancen så skulle ett 1:a pris utdelats men..... Förutom pristagarna fick jag förmånen att beskåda mkt lovande ämnen. Aldrig sett så många tilltalande linjer på en o samma gång men de krävs ju fågel för att kunna ta pris Även Primus fick följa med lite grand o kika på de äldre hur man ska betee sig =) En orrtupps stjärtfjäder tyckte han smaka förträffligt, hmmmm
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Förutom pristagarna fick jag förmånen att beskåda mkt lovande ämnen.Aldrig sett så många tilltalande linjer på en o samma gång men de krävs ju fågel för att kunna ta pris Detta trots att du missade att se Cobra in action Skämt å sido...de var ett mycket trevligt prov med inte bara trevliga hundar utan även trevliga människor! Lite kinkig är jag dock för att inte jag och Cobra lyckades ha lite tur med fågel, men samtidigt är jag väldigt nöjd med hur hon gick och den bra kritik hon fick på sitt allra första prov ....och det var deffenitivt inte sista provet!!!
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Författare Jo de va lite trist att jag missade Cobra. O för de som inte förstår varför så var det för att Cobra gick ensam med förare, dommare o skytt pga av löp. Men de va dumhet som gjorde att jag inte följde med dag2 o kollade. Tyvärr e de ju jag som gjorde den stora förlusten Skulle gärna kollat in henne! Men förhoppningsvis går de fler tåg o har du vägarna förbi H-sand så kan vi ta en liten jakt/tränings-tur.
Publicerat September 1, 200916 yr Författare Tvivlade faktiskt inte på det. Då jag kom hem fick jag se mitt lilla pyre börja en ny kariär. Om de e en förvandling till apa eller bergsklättrare vet jag ej men...... De första han gör då vi kliver in i köket är att "KLÄTTRA" upp på frysboxen med hjälp av saker runt omkring. Bur låda frysbox. Varför? Matpåsen stod där Några minuter senare hör jag nå ljud från köket o kollar genast in detta, Då har f.nskapet klättrat upp på köksbordet där grabben för en stund lämnat lite kvällsfika o den var i detta lag slut o jycken slickade i sig resterna av den forna fikan. I detta läge var jag både jäkligt förbannad men samtidigt smått imponerad av hur jycken använt sig av hjälpmedel för att klättra upp. Men de ble bannor förstås. Jo de hände en gång till dagen efter o igen var det grabbens käk som strök med. Aldrig sett eller hört talas om klättrande hundar förutom på cirkus. Han verkar ha huvve med sig de lille matmonstret. Läge att vara mkt i skogen nu me andra ord. Bara få sambon att förstå de me!
Publicerat September 3, 200916 yr Kanske så kommer jag och Loke att hänga med på några jaktprov nästa år, kanske till och med någon utställning:D Kul att det verkar vara så många duktiga hundar här i Sverige:D Grattis till Noppa med ägare, riktigt kul att ni lyckades. Såg dock detta idag, en 3årig breton på blocket. http://www.blocket.se/jamtland/Breton__Han...?ca=1_3&w=3
Publicerat September 3, 200916 yr Författare Tog en lite tur igår em. Tänk va dålig kondis de e i Zingo. 1h släpp med 10min paus o han pallade inte mer än 3,5h. Jaja man får va man förtjänar Släppte lillen lite grand där de kändes tomt. I sista släppet lät jag de båda gå då vi går på ett hygge intill en kant med tät björksly. Båda hundarna försvinner in o ........... Ajdå, där lättade en fågel. Såg den ej men de lät som mindre typ ripa. Zingo verkade vara i närheten men då ja kallade in lillen tog de en stund (de var ej inom synhåll) Han kom iaf inte från fågelns flyktriktning o var dessutom cool lugn. F.ö. betedde sig fåglarna som en okt dag. Det blåste starkt så de kan varit orsaken. Såg fåglar flyga innan beepern ens hunnit gå igång, bla en tjädertupp som Zingo jobba på löpa ett tag. Lät han hållas då jag viste att tuppen flugit. Tänkte att han med kunde få sig en lärdom av det. Nu ska husvagnen packas o sen ut igen!
Publicerat September 11, 200916 yr Hur går jakten och hur sköter sig hundarna era? Ella har skött sig ypperligt hittills denna höst. Hon har verkligen visat att hon tillhör elitklass. Är mycket nöjd med henne. Tyvärr har väl jag ej skött mig lika ypperligt trots att Ella gett mig fina lägen Cobra har också skött sig väldigt bra, men nu har vi stött på lite saker som krävt att vi måstat repetera regelboken Cobra har 4provdagar i skog bakom sig. I åsele gick hon för förstapris båda dagarna, men fåglarna var inte riktigt på vår sida så vi fick inte något fågelarbete. Hon fick dock mycket fin kritik av domaren och jag var väldigt nöjd med henne. Förra helgen var det prov i Jörn. Lördag trodde jag att jag fått med mig nån annans hund Hon var vidsökt, revierade därmed dåligt och kunde missa mark pga att hon var för vid, dålig kontakt.....osv. Helt sanslöst!!! Jag skyller på att hon var i höglöpen Iaf så Söndag morgon var vi ut 30min i skogen kl 6.00 och repeterade regelboken så söndag gick hon bra igen. Inte riktigt lika bra som Åsele, men domaren sa att hon gick för ett förstapris. Dock så när vi väl fick chans på fågel så missade hon denna som jag istället stötte. Det regnade och var i princip ingen vind och först när hon var 2m ifrån där fågeln legat på myren kände hon att den varit där. Deprimerande samtidigt som jag vet att det var väldigt svåra förhållanden, men man är ju en tävlingsmänniska så jag såg bara 1priset som rök Sen fick vi ingen mer chans på fågel, så vi är fortfarande prislösa på jaktprov. Hoppas innerligt att turen vänder!!!!!! Roligt var dock att lördag fick TE Fixa 2ökl och Suhlegan Cowboy 3ukl. Nu börjar en ny jakthelg! Skitjakt på er!
Publicerat September 14, 200916 yr Kul å läsa att ni har så duktiga hundar...själv tycker jag det går lite segt med Troy. Hittills har han inte nån riktig stil å finess... Han har ju lyckats ta två rapphönor och en tjäderhöna själv vid stötar...så han är lite väl hetlevrad...tar nog tid att dämpa honom!! För närvarande har han drabbats av UVI, så nu är det antibiotika som gäller i 10 dagar. Nån som vet om man törs jaga lite med honom i slutet av kuren?? (Glömde fråga vet.) /Henke
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Så var årets sermester till ända Många timmar i skogen har det blivit o Lille Primus utvecklas för var dag. Tog en rejäl jaktdag i lör tillsammans med Pontus o Noppa. De hade tag i en hel del fågel som lättade innan vi hann fram. Men ngr orrar blev det i säcken. Zingo har jobbat på mkt bra trots sina åkommor (som inte visat sig sen i maj) Lite bilder från sista jaktturen o sen ska jag masa iväg mig på jobbet. Men bara för att semestern e slut e inte jaktsäsongen slut =)
Publicerat September 21, 200916 yr Trevliga bilder! Vi laddar inför jaktprovet i klimpfjäll och hoppas att vår tur har vänt tills på lördag och att jycken beteer sig som normalt Men för att jycken skall bete sig normalt krävs de nog att jag skärper mig och inte blir överladdad jag heller Nåja, om en vecka vet vi resultatet! Roliga besked fick jag iaf i går att Cobras kullsyster Elva som gått jaktprov i helgen fick 1ukl lördag och 1ökl söndag Även Panters dotter Riva gjorde bra ifrån sig och fick 1ukl & 2ökl!
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Författare För trött att skriva men drar in ett par bilder från helgens jaktresa.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr För trött att skriva men drar in ett par bilder från helgens jaktresa. Fina bilder! Men ojoj vad snö ni har fått!!!
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Jo de satte igång o snöa på lör em o sen höll de i sig över natten. I stugvärmen trodde vi nog de skulle avta ganska snabbt. Men ack vad vi bedrog oss! Själv hade jag ju bytt till Vinterdäck så för min bil va de ju inge problem MEN..... Glada i hågen gav vi oss ut för en jaktdag i nysnö. Vi hann väl 200m så satt första bilen med sommardäck fast. Efter nån timmes jobb för att få upp den för första knixen la vi om våra jaktplaner drastiskt o bestämde oss för att ta oss längre ut mot stora vägen. Vi hann väl en km eller så..... Denna backe har numer etsat sig fast i mitt minne. Vet inte hur länge vi slet men efter ngr timmar så togs min bil in till byn för att hämta hjälp av ngt slag. (Detta gav mig tid för en liten jakttur) Som om inte de var illa nog lyckades båda bilarna besöka diket vid utbogseringen. Själv klarade jag mig undan med öm kropp. Har inte fått ngn skaderapport från bilarna men de verkade oskadda i stort sett. För övrigt hade vi trevlig jakt men glest med fågel. Hittade ett par fina ripkullar på 5-6ind. där jag beskattade en kull med en fågel samt en tjäderhöna fick sätta livhanken till. Kortet på vilt (se ovan) är på 4jägare o 2 heldagar så nog hade man kunnat önska sig mer. Primus har nu också en tjäderhöna på sitt apportsamvete =)
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare VILKEN SÖÖÖÖTING som pryder Bretonbladets framsida idag =) //Stolt Husse
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Författare E de bara jag som jagar o tränar unghund i dessa tider. Lite väl tyst härinne. Hur går det för er övriga? Har fått lite ofrivillig pappaledighet så duvspaning o andmatning har stått på schemat ett par dagar. Imellan de tränar vi "HÅLL FAST" allt vi kan komma på under strikt komando. Bara 2-10m men ändå. Här e en liten bild från dagens övningar
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Självklart tränas och jagas det en hel del. Nu verkar det ha kommit några dm snö på våra jaktmarker så vi får se i helgen hur det går att gå ut i skogen. Här i Piteå har vi dock ingen snö ännu. Igår kväll tog Cobra ett fint och stramt stånd....på katt!!! . Hon stod ett bra tag. Jag trodde hon skulle ge sig, men icke så jag passade på att ta tillfället i akt och träna lite.....blev bra avans och lugn vid flykt(efter kommando) Det kryllar av katter kring huset. Jag gillar katter, men allt har sina gränser när dom börjar ligga utanför min dörr och i mina möbler och klösa sönder mina möbler och när dom sedan står utanför dörren på min loftgång/uteplats och fräser och slår mot oss när vi skall gå förbi Då växer hornen på mig vill jag lova! Så jag har inte dåligt samvete att jag tränar på katterna om läge ges Dagens projekt består i att ta mig ca 12 mil inåt landet på sommardäck för att få tag i mina vintedäck!!! Kan bli spännande resa utifrån snö och halk rapporterna jag har. Hoppas dock att den underbara solen som är just nu gör vägarna mer farbara!
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Författare Ja de e ju bara att kolla ett par inlägg upp hur det kan gå med sommardäck!
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Nä tack jag vill hellre glömma att jag läst de inlägget Nu är de positivt tänkande som gäller Taktik och försiktig högerfot
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Författare Idag har Primus tagit ett viktigt kliv i sin utv. Tränade i koppel på lite stadsduvor, främst lugn i flog, men då stånd på vittring utlöses ges självklart beröm för det me. Detta gick så lysande att jag tog en chansning o for till en fotbollsplan som ligger lite avsides stan där man kan släppa jycken lös. Turen var på min sida, där satt en hoper med duvor. Spännd på vad somskulle hända släppte jag primus lös. Försökte hålla masken med hela kroppen vilket jag lyckades med. Primus revierade finfint i rätt vind 3-4slag innan han kom in i vittringsstrålen där han nöp till som en staty o väntade lugnt in mig som var 30-50m bort. Ni ska tro att pulsen öka för varje meter jag närmade mig. Duvorna var lite oroliga o för varje meter närmre hunden vi kom desto värre ble det. Väl framme lätta hela hopen på ca 15 individer. Primus satte sig inte direkt men tog heller inte ett steg efter dem så jag gick sonika fram o satte honom. Gick tillbaks o gjorde om samma övning med samma resultat på de nyslagna duvorna 2-3gånger till. Dessa gånger satte han sig bättre men ännu inte perfekt. Däremot är han helt lugn i flog. Nästan för lugn, hmmmm. Sen tyckte ja de fick räcka, främst för att de kom en hundägare framöver men även för att sluta på topp. Dock skrämde den andra hundägarna tillbaks duvorna till ursprungsläget så vi tog ett jobb till på dem med samma res. Gissa om husse e gla. Nu blir de avanceplatta, sitt på håll o hållfastövningar som gäller framöver. Avanceplattan ska användas på Zingo en del med eftersom han e trögrest så fort ja är framför honom om de så e 1cm. Testade lite ikväll o han satte sig bara framför godisen. Så de e mkt rolig träning framöver. Zingo ska få vila ngr dagar eftersom en klo e lite väl öm (haltar). Bara bra så att man hinner träna unghunden
Publicerat Oktober 11, 200916 yr E de bara jag som jagar o tränar unghund i dessa tider. Lite väl tyst härinne. Hur går det för er övriga? Hej Jimmy o andra bretonnördar! Det Traste och jag ägnar oss åt kan väl inte kallas riktigt för jakt,men vi vistas en hel del i skogen.... Traste har nu blivit 7 månader och man kan väl säga att det går åt rätt håll. Det är ju min första egna hund,så jag har ju inget att jämföra med, men dom som jag brukar träna med har bara goda ord om honom,och tycker att han sköter sig väldigt bra för sin ålder. Söket kan oroa mig lite ibland,men inte att han är för trång, utan tvärt om lite för stor när vi går i skog. Men det är ju kanske lättare att hålla in ett sök än att få ut en hund på större sök,eller..? Vi har ju den förmånen att ha ett hönshus fullt med rapphöns här hemma,och dom motionerar vi ett par gånger i veckan,och det har gett ganska bra resultat. Tillgången på vild fågel är ju tyvärr rätt kass även här i trakten, men några bra fågeltagningar har vi fått till. Det här blev inte många rader,men jag har redan skrivkramp..... Jens