Publicerat Oktober 29, 200916 yr Författare Fasiken va najs!!! Avancekommandot e ju mer eller mindre ett tillåtelselommando att nypa bytet o de gjorde han ju. De ni sträva efter ble ju komplett o du spara på blyutsäpp. De e väl de som kallas klimatsmart Ang att säga nej tycker jag absolut inte att de e ngt fel. Däremot hade "jag" nog försökt använda ngt annat kommando då just nej brukar vara ett starkt negativt ord. Själv använde jag "stanna" på Zingo i hans ungdomsdagar. Men situtionen var densamma. De viktiga är att man får arbetet att bli rätt så att hunden får in rätt bilder av vad som förväntas av den. Låter som att traste e en spekulant på Huvudrubrikerna i vinter
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Kul att höra att det går bra för traste o husse, hur gammal är traste nu? Loke fyller snart 1 år, blir givetvis leverpastej tårta och en stor sväng ut i skogen Går med Loke i spårlina nu, väntar till nästa år, eftersom jag inte känner att jag har full pli på honom vid vilt kontakt, dock så har han skött sig bra vid de flesta kontakter men då har han ju varit i lina. Längtar som tusan till nästa år. Tänkte höra med er här, hur många av er använder pipa respektive munnen i jakten? Själv tycker jag att hundens sitt har blivit trögt så jag har börjat använda pipa nu, och första inlärningen verkar gå bra, han reagerar bra och snabbt som tusan på pipans signal. Hade tänkt slippa pipan, men den verkar fungera så bra att jag måste nog köra vidare på den...
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Fasiken va najs!!!Avancekommandot e ju mer eller mindre ett tillåtelselommando att nypa bytet o de gjorde han ju. De ni sträva efter ble ju komplett o du spara på blyutsäpp. De e väl de som kallas klimatsmart Ang att säga nej tycker jag absolut inte att de e ngt fel. Däremot hade "jag" nog försökt använda ngt annat kommando då just nej brukar vara ett starkt negativt ord. Själv använde jag "stanna" på Zingo i hans ungdomsdagar. Men situtionen var densamma. De viktiga är att man får arbetet att bli rätt så att hunden får in rätt bilder av vad som förväntas av den. Låter som att traste e en spekulant på Huvudrubrikerna i vinter Hej Jimmy! Det kanske lät lite för bra det jag skrev... Mellan varje lyckad fågeltagning blir det ju alltid några katastrofer ....men jag har goda förhoppningar att han kan bli nåt.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Kul att höra att det går bra för traste o husse, hur gammal är traste nu?Loke fyller snart 1 år, blir givetvis leverpastej tårta och en stor sväng ut i skogen Går med Loke i spårlina nu, väntar till nästa år, eftersom jag inte känner att jag har full pli på honom vid vilt kontakt, dock så har han skött sig bra vid de flesta kontakter men då har han ju varit i lina. Längtar som tusan till nästa år. Tänkte höra med er här, hur många av er använder pipa respektive munnen i jakten? Själv tycker jag att hundens sitt har blivit trögt så jag har börjat använda pipa nu, och första inlärningen verkar gå bra, han reagerar bra och snabbt som tusan på pipans signal. Hade tänkt slippa pipan, men den verkar fungera så bra att jag måste nog köra vidare på den... Hej Andreas. Traste är född 3 mars,så han blir snart 8 månader. Jag kan styra honom både med visslingar o pipa,men pipan är bra mycket säkrare.Då vet han att jag menar allvar.... Pipan har ju dessutom lite längre räckvidd.(= jag är kass på att vissla) Jens
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Författare Nu ska du inte vara blygsam Jens. Vi ska nog se vem som pinkar längst i vinter Du ligger ju 2månader före mig i dressyr. Tossåsen o sen Vemdalen har jag som plan men vi får se om de lyckas då ja e pappaledig just då. Jag har börjat nöta visselpipa MEN utan drill denna gång. Men 90% använder jag bara busvissling och lägre vanlig visslingsignal. Brukar dock vara svårt att tillämpa i en flämtande, uppjagad situation med adrenalinet pumpandes o då kan visselpipa vara bra. Sålänge man använder den sparsamt blir den effektiv. Dock måste de ju nötas in så att hunden vet va de betyder. Men ja har sett alldeles för många som visslar o visslar men hunden beteer sig som döv. DÅ har man problem!!! Man får inte "habituera" jycken på pipan Vad jag kan se på Primus rangordnar han mina komandon såhär just nu. Nr1. Handtecknet Nr2. Rösten dvs: "Sitt" Nr3. Busvissling o andra visslingar (enkom orala sådana) Nr4. Visselpipan. Men så är de just i denna ordning de lärts in me. Dvs jag visslar sägger sitt o håller upp handen. Jycken tittar tillbaks på mig vid vissling, hör kommandot "sitt", ser handen o utför. Utan hand upp stannar han bara o blir lite villrådig. Så vi har en bit kvar. Oj va ja svamlar på ikväll. Trött så de förslår så GODNATT.
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Nu närmar sig vintern med stormfart o jaktsäsongen med stående börjar peka mot sitt slut i skogsregionerna. Här vid kusten faller snön idag så de kan va rejält vitt på min jaktmark. Men än hoppas jag få till ngr arbeten att suga på under vinterkylan. Tyvärr lär man i år inte kunna besöka sin årliga vintermark på fjället för lite trevlig jakt heller Tror man måste lägga ngr visiter på träningsområdena ist. Hur som helst blir det en låååååång vår o sommar i år. Iaf så var jag ut igår o testade att ha Primus i sin nya (bättre beg.) dragsele gåendes ihop med Zingo. Själv befann jag mig bakom med gåstavar vilket var de svåraste för Primus att förstå. (brukar ju inte få gå framför i koppel) Zingo körde på som om han skulle dragit en i 190 på grus (ryggont idag) medans lillen for o snusa o förstod inte så mkt. Efter 1km gick han iaf mitt på skogsvägen o hade slutat att stanna upp, =få selen över huvudet, o streta mot kanterna ,=bli dragen mot sin vilja baklänges av Zingo. Nu ska han inte få dra direkt i år utan de får Zingo stå för men motioneras ordentligt skall han. Då e de bra att han kan gå i sele. Minns ju vilket slit ja hade me Zingo. Med Primus e allt såååå mkt lättare. Om de beror på att jag vet hur man ska göra eller om de e en supersmart hund (vilket ja betvivlar ) vet ja ej Men träningen fortsätter. Har börjat bli mkt spring i bena på den lille o man har fått börja röra sig själv mer o mer Har börjat oroa mig smått för hur tusan min skidåkning ska gå med 2 turboidioter framför en vinglig skåning. Får nog leta upp nå rejält uppförslut att åka i eller åtm en platt sjö. Komma ner ifrån fjället gör jag helst med hundarna bakom vilket också har blivit en MKT viktig träningsdel inför vintern Nu bär de ut me ungar o hundar o blöta ner oss i snögloppet.
Publicerat November 12, 200916 yr Ja då har jag och Cobra varit ut på äventyr igen. Vi har för första gången varit på fältprov! Även Vira med Matte var med ner. Vi for ner och tränade först 2dagar för att hundarna skulle fatta vad det handlar om. Att man även kan hitta fågel där det inte finns träd Husse till Cobra och viras kullsyskon Elva och Riva ordnade träningsmöjligheter för oss vilket vi är enormt tacksamma för! Dom skötte sig båda riktigt bra tycker jag. Jag är väldigt nöjd med Cobra och på lördag lyckades vi ta vårt första pris på jaktprov 1ukl snacka jag var glad. Iom att vi nått vårt mål för säsongen så höjde jag upp henne en klass och startade i ökl på söndagen. Hon gick riktigt bra tycker jag och det kändes som att hon gick för riktigt fin premie även i denna klass. Tyvärr gjorde hon då en kass apport på fasantupp Vet inte vad som hände. Hade kört 3apporter på morgonen som gått bra. Om det var situationen med en massa folk och hundar nära eller det faktum att hon aldrig apporterat nått så tungt föremål som fasantupp förr eller om jag betedde mig otydligt??? Det vet jag inte, men hon bärgade tillslut fågeln och fick iaf med sig hem 2ökl så jag är riktigt nöjd! Men tävlingsmänniskan i mig grämer sig givetvis lite över den missade apporten Ni kan ju gissa vad vi kommer att lägga ner mycke tid på att träna för nått framöver Hade ju ingen tanke på att starta i ökl i år så apporten var väl inte helt befäst med krav heller, hon har apporterat av glädje, men jag var faktiskt rätt säker på att hon bara skulle greppa fågeln och komma med den när hon på apportkommando stack iväg som en kanon fram till fågeln, nåja....de var en nyttig erfarenhet och vi har ju bra med tid på oss att få in kravet på apport! Tyvärr lyckades inte Vira få till en bedömningsbar fågelsituation annars tror jag hon fått ett pris också. Däremot Cobras kullsyster Elva startade sin tredje start i livet på lördagen. Hon har ju tidigare 1ukl, 1ökl och nu tog hon 1EKL!!! Helt otroligt bra gjort! Sedan på söndag tog hon 2ekl! Riktigt trevlig helg och vi lärde känna många nya trevliga människor!
Publicerat November 12, 200916 yr Författare GRATTIS Den satt långt inne! Men ett år som i år kan kräva att man går fält för att verkligen veta att det finns fågel o att de faktiskt e hundens prestation man bedömmer o inte bara fågeltillgången. Vet ju att Cobra gått bra i år och att de hängt på fågelbristen flera ggr. Så de måste vara FANTASTISKT kul med dessa priser i säcken!!! Sen att hon fick med sig ett 2:a i ökl visar ju att hon e i klass med Zingo Här e de mest deppigt för stunden. Tänkte ta mig ngn/ngr jaktturer innan 15:e men så tippa Zingo omkull i EP i förrgår. 6mån sen sist. Tar ngr dagar innan han kommit tillbaks helt o hållet i dressyr efter ett anfall så ja tränar Primus ist o putsar på bössorna. Men man kanske skulle skjuta en topp-orre o träna apport på
Publicerat November 12, 200916 yr Tackar tackar! Ja jag hade nästan börjat tro att det gått troll i detta med jaktprov för oss, så det kändes riktigt skönt att få henne meriterad. Jag vet ju vilken kapacitet hon har! Nu är de bara till att få mer rutin i ryggsäcken och marschera framåt var det tänkt Bättre meriterad än Ella är nästa delmål Usch vad jobbigt för Zingo hoppas han repar sig snabbt!
Publicerat November 12, 200916 yr Författare Tror de e mest jobbigt för husse. Zingo repar sig snabbt fysisk men den mentala biten får sig en törn o jag vet inte om han förknippar mig med anfallet o därför försämras dressyren/kommandon mm mm så kappitalt. Sen var de ju faktiskt 6mån sen sist o hela jakthösten har jag fått tillgodo så ja ska nog vara riktigt glad. O till nästa höst har jag ju en ny Stjärna som behöver mkt släpptid. Men visst e de kul att bara släppa o VETA att allt redan funkar då triggerfingret börjar rycka så Zingo följer nästa höstockså, om han mår lika bra . De får tiden utvisa. Nu ligger snön vit här, alla bössor rengjorda, hundarna o barn sover så nu får de bli lite filmtajm "me rypejakt".
Publicerat November 12, 200916 yr Författare Lite bildtomt på sistone så ja bidrar med en liten telefonbild på en liten Primus med glöd i blicken o hennes fn matte. Dvs dotra lägger ner mer tid än sambon på hunden. E bara rädd att han snart kommer med ballerinakjolen på......
Publicerat November 12, 200916 yr Hej! Jag håller med om att det har varit lite dåligt med bilder. Kommer med några bidrag på Traste. Så här ser han ut när han har två rapphöns framför näsan. Det va dessutom två jaktintresserade fåglar,för dom sprang undan en liten bit. Traste fick avancera i spårlöpan innan han reste dom.Alldeles lagom fort så att husse hann med dessutom......verkar lovande inför skogsfågeljakten nästa höst. Ha det så gott! Jens
Publicerat November 13, 200916 yr Hej på Er alla, vi är nya på tråden men har följt alla Era framsteg ett tag medan vi gått i väntans tider, men äntligen kan vi också få vara med En bild kan vi bidra med, 9 veckor gammal och söt som ett troll. Hon kommer förresten ur Suhlegan Grace senaste kull med Varen, födda 1 sept och heter Fajita. Vi återkommer om våra framsteg, hitintills har vi bara jagat duvor i parken.
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Fajita Kommer med all säkerhet bli hur bra som helst. Hade själv varit spekulant på en av de valparna om ja inte haft en 7mån pojk o en lia gammal unghund hemma. Fast ska sanning fram e de inte dem som e problemet O därmed nog sagt för ikväll Var ut en sväng på snöiga marker idag. Började som en fre 13:e ska. Hade tagit med .222:an för lite toppfågel men slutstycke till .30-60. Fick de icke att kompa. Hade ngr fågeltagningar men fågeln gick innan jycken fastnat i stånd. SJÄLVKLART landade en av dem i en talltopp på lagom skjutavstånd för ett kulgevär, precis som ja räknat ut. Hur bittert va inte de me bara hagelpangen intakt. Sen fick vi höra en tjäder lyfta ur en tall o bort från oss. Några järpar lämnade efter sig lite gungande alkvistar. Annars var de rätt dött. Såg spår efter både människa o hund som kan va max en da gammla så marken var nog rätt uppgådd. Har märkt förr att de brukar behövas ngn dags vila för att bli lika bra igen. Men hur som haver hittade vi mkt tjäderspår på backen vilket e mkt lovande då de brukar bytt mark denna tiden på året. Kanske värt att ta sig en sån därrna djävulstur på skidor i år igen o förbanna allt som har med toppjakt å göra efteråt. Men i år har man ju 2 jyckar som kan dra en till bilen om man faller i koma Nu ska ja planera Primus vintertränng. Elller nääääää, först sova. Godnatt!
Publicerat November 18, 200916 yr Först och främst, Grattis Lina och riktigt kul att det går bra för er! Vad jag kan se på Primus rangordnar han mina komandon såhär just nu.Nr1. Handtecknet Nr2. Rösten dvs: "Sitt" Nr3. Busvissling o andra visslingar (enkom orala sådana) Nr4. Visselpipan. Men så är de just i denna ordning de lärts in me. Jimmy, jag gör exakt som du gör,(fast kör nästan ingen med pipan) dock när hunden är framför en vänd framåt blir det ju först visselsignal, röst/handtecken. Har dock fortfarande tyckt att han var seg i sitt och ibland i hit, men nu har jag kört lite "anders landin" och tagit lite smågrus, kastat lite lätt på baken hans, och nu är reaktionen mycket snabbare och han är mer uppmärksam på mig och mina kommandon. (känns riktigt skönt, stoppkommandot har ju inte riktigt funkat 100% tidigare). Behövde bara kasta 3 gånger för att iaf just nu ha riktigt bra stoppkommando. annars kör vi på en hel del här, varit och blivit lite bedömd av "Pigge" som är regionsombud i södra norrbotten för bretonklubben, riktigt värdefullt att få någon som ser saker som en själv inte ser och lite småtips, känns redan som att både husse och hunden blivit bättre efter det mötet. Kul med ett nytt tillskott här på jaktsnack med Fajita, välkommen
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Drabbade av mkt sjukdom nu så har all träning jyckarna fått i ösregnet väl varit att gå bakom. O loss e ett kommando som e så uttjatat på lille Primus så de har han lärt sig utantill. Han bär gosedjur strumpor nappar inneskor=fårtofflor (märks att han e från gottland) o allt annat man kan komma på Han e en utmärkt apportör i skogen på både bollar, dummies, vantar (spontan) o fågel (som ja iof gått ifrån ett tag) Så man får väl ta de onda me de goda. Men OJOJOJ va de syns när man inte tränat vissa kommandon. De e som bortblåsta. Men de går ju in snabbare o snabbare. Va o kika på en ny 8km skidslinga/draghundsspår i ösregnet idag. Men detta spår ligger på ett berg o ja hoppas att snön lägger sig snabbare där. Hoppas snön o kylan gör sig påminnd här öht snart. Annars kan man ju flytta till skåne igen! Ja e såååå less på regn o gytja nu.
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Nu finns det valpar igen på Gotland. http://eirams.blogg.se/
Publicerat November 26, 200916 yr Jimmy du har mail (hotmail), då din inkorg här på forumet är proppfull och inte kan ta emot nya mess...
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Ja de ble så då ja lämna in min gröna tass till ngn annans förfogande. Men att min brevlåda skulle krympa hade ja glömt. Men den e heltom nu. Ska kolla mailen omg. För er som funderat men inte vågat fråga håller jag på att avsäga mig alla uppdrag jag har för få total sinnesfrid ett tag. En TIME OUT helt enkelt. Haft de lite tufft med ungar jyckar värkproblem operationer o annat smått o gott. Kommer även att skicka vidare mitt uppdrag som reg.omb ett tag. Men int blir man av me en pina i röven (som ja kan va) så lätt. Finns ju kvar ändå men som normal medlem samt biträdande reg.omb.
Publicerat November 28, 200916 yr Helt rätt av dig tycker jag. Bättre att ta en paus och senare komma tillbaka med samlade krafter än att köra sig själv i botten... Vem blir reg.ombud istället för dig?
Publicerat November 30, 200916 yr Helt rätt av dig tycker jag. Bättre att ta en paus och senare komma tillbaka med samlade krafter än att köra sig själv i botten...Vem blir reg.ombud istället för dig? ...nu är det min tur att bränna ut mig...! Det är ju inte bara uppdraget som sådant, utan man ska ha vice-cheriffen som en "pain in the ass" med sig också!! ...nä skämt åsido, med Jimmys kunskaper så ska vi väl lyckas ro detta i land, och förhoppningsvis behålla och även få in lite fler medlemmar i länet. Gäller bara att få alla Vorsteh-ägare härikring att våga prova en Breton nästa gång! Bäst å fortsätta fila på sin presentation...
Publicerat November 30, 200916 yr Författare O med det har vi genast satt "Herr Henrik O" i arbete som ordinarie Reg.Omb med mig som biträdande (va inte mkt till val ) Kunde inte bli bättre. I brist på duvor, torr backe eller snö får man ju hitta på nå annat att träna. Just nu övar ja mina jyckar på att immitera lämmlar/ökenråttor så att vi ska kunna tjuvträna på fjället (OBS ett SKÄMT) Kokt kycklingskinn is da Shit
Publicerat November 30, 200916 yr Jag hade faktiskt mina aningar om vem som skulle bli nästa reg.ombud men var ju ändå tvungen fråga för att bekräfta mina spekulationer
Publicerat November 30, 200916 yr Jag hade faktiskt mina aningar om vem som skulle bli nästa reg.ombud men var ju ändå tvungen fråga för att bekräfta mina spekulationer Hehe...jaja...de Ä ja... Nä i dessa internettider är det väl bra att det är nån som ändå syns lite ute i cybern också. Tror många yngre intresserade checkar av Breton-sidan och säkerligen även den här tråden innan de köper hund. Nu återstår bara för mig att planera upp lite aktiviteter för ALLA våra medlemmar i Västernorrland. Vi är ju några stycken i allafall...va kan de va? 5st? En reflektion från min sida till Er Breton-medlemmar: Skulle det vara helt omöjligt för Bretonklubben att skrota sitt värdelösa sönderspammade forum och istället använda denna tråd i detta eminenta forum och tillhåll? Ekonomin i klubben torde dock inte tillåta någon forumavgift antar jag...
Publicerat December 1, 200916 yr Vi finns också i Västernorrland och möter så klart upp vid kommande aktiviteter, ska bli kul att få träffa fler bretoner då vi inte har någon erfarenhet av rasen sedan tidigare. //Mats o Lena med Fajita nu 3 månader