Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Kommentaren att vi tycker det är roligare att tillrättavisa än att delgiva............

Jamen de tror ja fortfarande!  ;):D ;D

Har ju fortfarande inte hört NGN annan som haft nå problem me lemmel eller andra djur.

E min hund så jakttokig eller era såååå bra?

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Många hundar tycker de är roligt med små rytande lejon bla mina och när de är lämmelår så blir de många stånd följt av en apport och snabb tugga ;D sedan spydde hon.

Min finnspets var självförsörjande när vi låg ute och jagade. Settern stod för dom och förra vorstern har jag redan besrivit.

Tysk terriern biter på allt som visar tänder.

Vet inte om vorsteh valpen Lexi sett någon lämmel men hon står för allt annat vilt, dock har jag mycke bättre pli på henne än jag haft på någon av mina andra hundar ;D

Men jag ska nog passa mej för att ryta till henne oavsett vad hon kommer in med för jag har fått backa många ggr i apport träningen.

Kan väl tillägga att jag skrek åt min gamla vorsteh när hon gick och apporterade en kilos öring som jag hade på kroken varpå hon öppnade munnen och den öringen gick förlorad :-[ De blev konservmat den dagen ;)

Här är en bild på en lite större lämmel som satt i min trapper 90 i dag

är de någon som har koll på hur de gick i fågelhundsmatchen?

Publicerat
  • Författare

:D :D :D :D :D :D :D :D

Nu bjö du till så de räcker för alla härinne "Frst"!

Skrattar nästan så ja gråter  :D :'( :D :D :'( :D ;D

Skönt att man int e ensam i dilemmat.

Publicerat

Sist vi hade riktigt bra (eller är det så jä_la bra) med lämmel så blev fjälljakten något störd.Settern som nu är gammelhund tuggade lämmel allt han orkade trots en springande fyande husse.Precis då jag hann fram till hunden så svalde han fanskapet ,gång på gång.Olydnad visst.I höstas bevistade vi västerbottenfjällen ,dåligt med fågel men bra med lämmel.Efter några timmar tomgående spårade unghundarna i sällskapet ur.Min skällde och skuttade som en räv efter de små godbitarna.Fick markera missnöje flera gånger men sedan la han av med dumheterna.Fjäll-SM gick senare i samma marker och flera Segrarklasshundar åkte ut för lämmeljakt ,så inte är Zingo den enda lämmeljägaren här inte :- :P 8)

Publicerat
Efter några timmar tomgående spårade unghundarna i sällskapet ur.Min skällde och skuttade som en räv efter de små godbitarna.Fick markera missnöje flera gånger men sedan la han av med dumheterna.Fjäll-SM gick senare i samma marker och flera Segrarklasshundar åkte ut för lämmeljakt ,så inte är Zingo den enda lämmeljägaren här inte :- :P 8)

Det är ju just de när hunden gått tom många timmar.....känns som om man egentligen inte kan klandra dem om dom då ger sig på denna roliga lilla pipande sak som skuttar framför tassarna på dem  ;)  ::) Givetvis korrigerar man för man vill inte ha de beteendet, men inners inne känner då jag viss förståelse i de läget (men de får ju aldrig hunden veta  ::)) Men skulle min hund jaga lemmel när jag vet att det finns fågel eller inte slutade med lemmeljakten trots tillsägelse......  >:( då blev det ett allvarligt snack med vovven och repetition av "jakthundens regler vid jakt" ::);)

Publicerat
Jag ville mest veta hur ni andra handlat i samma situation 

Jag skulle inte ha bannat i det läget, eftersom det inte var det oönskade (jaga och döda lämlar) beteendet som bannades.

Lite som att om hunden inte kommer på inkallning ge den en åthutning, när den väl kommer. Vad lär den sig av det?? Jo att det är = obehag att komma till ägaren  :-X

Jag tror på att banna oönskat beteende när beteendet utförs och inte långt efteråt, eftersom hundar inte har tänket att förstå att utskällningen jag får nu gäller det jag gjorde för en kvart sedan (som exempel)

Publicerat
  • Författare

Me tanke på Niaks o Frst:s berättelser tyckte jag nog att ja LYCKATS KLOCKRENT!

Zingo gjorde de EN GÅNG o sen va de slut me de!

Brist på fågel va de ej!

Fågeltagning ca 10min före o 10min efter de inträffade.

När ja tänker efter:

Banningen började ju faktiskt innan hunden kommit in så jag kan ju träffat rätt just när han klapp/döda lämmeln.

Sen att lämmeln kom in kanske bara var en försoningsgåva?  ;)

De syntes på hela hunden att han visste att ngt va fel.

Dom säger att hundar inte kan skämmas men ja undrar de ja!  :o:D

Men som "Ella" säger.

De e nog tur att man har en hund som reagerar som en teflonpanna vid vissa felbehandlingar!

Är ju min första hund nånsin o att inte fela vore omänskligt!

Publicerat

Du har inte felat.Hunden kopplade korrigeringen till rätt situation och slutade med dumheterna.Kan det bli bättre än så ?

Publicerat
  • Författare
Du har inte felat.Hunden kopplade korrigeringen till rätt situation och slutade med dumheterna.Kan det bli bättre än så ?

Tack "niak".

På sätt o vis inte eftersom hunden verka koppla rätt MEN

Som både "Ella", "artemis" o "Jämta" nämner så gjorde jag nog fel, dvs om ja beskrivit o själv uppfattat händelsen rätt.

Men vad det var som gjorde att Zingo koppla rätt kan man ju undra.

Kanske fyade jag, som ja nämnde, i precis rättan stund ändå.

[glow=red,2,300]Hur som helst e jag MKT glad för mitt eget handlande då de funka!![/glow]

Då man inte förväntar ett visst beteende e de också svårt att förutsäga vad man ska göra o hur man handlar.

Därav jag slängde in en undran för både min o andras skull.

Då kan vi åtminstone hjälpa de som står inför problemet framöver ;D ;D ;D

Pratade med en "BRETON"-vän igår o han handlade efter skolboken o fyade inte intagna lämmlar vilket resulterade i just "flera" spontana lämmlar.

Tilläggas ska att de va ont om fågel o MKT gott om lämmel o de va en unghund, 1,5år.

Han fick koppla.

De slapp ju jag, så vad som e rätt i just lämmelmarker e ju frågan.

Jag fyade inte Zingo då han kom in med en muterad Järpe o de ledde till att han ett tag framöver trodde de bara var att gå ut o hämta en Järpe till husse.

Där gjorde ja allt som ja skulle o kunde ta han på en orrtupp han försökte spontanapportera livslevande utan husses hjälp.

Tror ja beskrivit den situationen här tidigare.

Efter de funka allt som de skulle igen men mången fågel missa vi också innan dess.

Så de här me spontana apporter behöver ju inte alltid vara så lätt.

Publicerat
  • Författare

Första veckan som hunden e frisk o vi inte har jagat, sen 25Aug.

Känns tungt just nu.

Hade hoppats att den första snön skulle försvinna som den brukar göra.

Men just nu ligger de massor me BLÖT kladdig o äcklig snö, blötdimma ute, ishalt vart man än går, för lite snö för skidning o för mkt för att cykla.

Kommer inte in me bilen på jaktmarken pga snön me is inunder o gå e föör lååångt för att komma över bergen.

Väntar på stadiga minus o riktigt skidföre nu medans andra väntar på Tomten  ;)

Va gör ni andra?

Har ni jaktbart?

Publicerat

Här tog jakten tvärt slut för vår del. Har ju iaf en halvmeter snö! Har bara varit ute och motionerat vovvarna (gått efter skogsvägar) så att dom fått springa lite och skutta runt i snön och gjort av med energi. :)

I morse var dock sorgens dag.......... Panter åkte hem :'(....... tänk att man kan bli så fäst vid en lite fyrbenting på så kort tid ändå. Eller ja kort och kort, han var hos oss i nästan 10veckor ::), men han stal allas hjärtan direkt. Helt otrolig hane både vad gäller jakt, utseendemässigt och som "hemma hund"! Tror nog Ella kommer att sakna honom lite också. Nu återgår hon ju till att vara "ensamhund" igen! Men förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan flocken har utökats igen!

Kommer dock att sakna lilla "gräddnos", det har varit otroligt roligt att ha honom hos oss i höst!

Jag vägde förresten hundarna igår. Båda är 49cm höga (enligt utställningsdomarna!) och Panter vägde 16kg prick och Ella 15,9.... rätt jämna i storlek va  ;)  (klockrena storleksmässigt i mina ögon ;D)

Publicerat
  • Författare

Blev lite spontan fältträning idag.

Inte så mkt snö utmed kusten som innåt!

Finns mer att bygga på där i mitt tycke men kul att komma ut.

Fanns chans på nystött fågel men tyvärr hitta vi inte igen den.

Men de var som sagt mest revieringen jag ville se.

Publicerat

Här tog jatken slut för ett par veckor sedan när det dumpade ner en halvmeter pudersnö. :- :( Det ser roligt ut när Safir springer nu, känguguhopp upp och ner i snön, han nästan försvinner vid varje skutt! Han, som många andra hundar, älskar att springa i snö! Blir helt galen, fullt ös.

Publicerat

Här tog jakten tvärt slut för vår del. Har ju iaf en halvmeter snö! Har bara varit ute och motionerat vovvarna (gått efter skogsvägar) så att dom fått springa lite och skutta runt i snön och gjort av med energi.

I morse var dock sorgens dag.......... Panter åkte hem ....... tänk att man kan bli så fäst vid en lite fyrbenting på så kort tid ändå. Eller ja kort och kort, han var hos oss i nästan 10veckor , men han stal allas hjärtan direkt. Helt otrolig hane både vad gäller jakt, utseendemässigt och som "hemma hund"! Tror nog Ella kommer att sakna honom lite också. Nu återgår hon ju till att vara "ensamhund" igen! Men förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan flocken har utökats igen!

Kommer dock att sakna lilla "gräddnos", det har varit otroligt roligt att ha honom hos oss i höst!

Jag vägde förresten hundarna igår. Båda är 49cm höga (enligt utställningsdomarna!) och Panter vägde 16kg prick och Ella 15,9.... rätt jämna i storlek va    (klockrena storleksmässigt i mina ögon

Blir det någon valpkull nu????

Publicerat
Blir det någon valpkull nu????

Nä tyvärr blir det ingen mer kull efter Ella :'( Det var tänkt att det skulle bli små Ella-Pantrar ;) men Ella utvecklade livmoderinflammation istället och var tvungen operera bort livmodern. :'( Veterinären trodde att det var hennes livmoder som spökade redan förra gången när hon "gick tom". :(

Så nu är även jag på valpjakt ;)........förhoppningsvis flyttar det in en valp hos mig i vår.......

Publicerat
  • Författare

Beklagar!

Hoppas du får nys på nå kul valp.

Vilka linjer/länder letar du i?

Nå speciellt avelsmaterial eller bara en bra jakthund?

Man e ju alltid lite nyfniken :)  :D

Publicerat
Beklagar!

Hoppas du får nys på nå kul valp.

Vilka linjer/länder letar du i?

Nå speciellt avelsmaterial eller bara en bra jakthund?

Man e ju alltid lite nyfniken :)  :D

Ja det kändes väldigt tungt när det hände, men jag insåg att jag får vara glad att jag har kvar Ella iaf! Hon är ju bara 7år så förhoppningsvis får vi ha henne kvar i många år till.

Självklart har jag mina åsikter om olika linjer och kullar  ;) men dessa håller jag för mig själv. :P Smaken är som baken och det finns egentligen inget som säger att mitt tycke är rätt även om jag tycker att det är det ::) och då är det bättre att hålla lite låg profil.

Men jag kan ju säga så här att jag har försökt/försöker vara öppen i sinnet och kollar alla linjer. Min ultimata linje är givetvis valp efter Ella och Panter  ;) men nu vet vi ju att där fick jag inte som jag ville! :(

Även om man gör sitt bästa och bara tar valp efter föräldrar som är bra på alla sätt och vis så kan det ändå vara nått som går snett och inte blir som man tänkt sig.

Mitt mål är att köpa en valp som i framtiden (förutom att vara en bra jakthund) förhoppningsvis kan tillföra aveln nått.

Publicerat
  • Författare

Ahaa, förstår!

Var mest nyfiken på om du skulle importera!

Publicerat
Ahaa, förstår!

Var mest nyfiken på om du skulle importera!

Jadu det vet man aldrig  ;) som sagt så kollar jag alla möjligheter..... ;)

Publicerat
  • Författare

Så hade man ett perfekt utfört arbete av hunden idag igen.

Var ut på toppjakt men då fåglarna ej va i topp fick Zingo jobba lite.

Första stället tomt men på väg till andra stället står han.

Haft ett par tomstånd tidigare (förm. järpe) så man va lite tveksam.

Försökte få han, av lathet, att resa fågel mot mig.

Gick på o jag hör DOVA vingslag=tjäder, ser kontur, han ser mig o vinklar in i skogen.

Förbannar min lathet och dumdristighet men går vidare.

Ser bara otaligt me Järpe vilket leder till en del kassa arbete o irritation från mig.

Avbryter då vinden tar i o varmgrader gör att de isar sig under tassarna på jycken.

Trevlig tur o familjen lycklig då man kom hem tidigt för en gångs skull.

Snödjupet i skogen tillåter jakt me hund o även skidåkning men fasiken inte bilkörning med en Toyota Avensis.

Körde fast 4ggr :(  ::) >:( med mkt snöskottning som resultat.

Tur att de va puder, -12.

Publicerat

Härlig jakt dag m.ao.. :)

Själv blev de inge jakt ihelgen pga av att Turistbyrån i Arjeplog stänger samtidigt som min arbetsdag slutar på fredagar. och då jag har 9 mil upp så hinner man inte dit å handla jakt kort.!!  Hoppas verkligen på en ändring av detta till nästa år!

//Linus

Publicerat
  • Författare

Snart e de dags för Bretonklubbens årliga träningsvecka i Tossåsen 10-16/3-07.

Nån mer än jag som ska dit?

Som de ser ut just nu kan ja bara över helgen pga pappaledigt men ska försöka få sambon att vidta så jag kan ha semester  ;D

Sen blir de förhoppningsvis prov i Vemdalen helgen efter (brukar de åtm. va)

Skulle vara kul att få se ngr ansikten härifrån jaktsidan!

Även intresserade av rasen e ju välkomma o se hur rasen arbetar.

Dock är ju proven än bättre att gå på då eliten visar upp sig där ;):D ;D

Publicerat

Vi lär inte dyka upp....... Ella har ju som jag tidigare nämnt pension från jaktprov  ;)

Publicerat

HEj!

Ska bara skvallra lite! ;)

Taiga verkar ha tur med foto/media eller så är hon en sådan perfekt linslus. ;D

Hon har varit med i NBKs almanacka,Allt om jakt&vapen och nu så kommer hon med i Bonniers stora bok om hundar 456 sidor.

Boken släpps  4 mars men för er tänkte jag tjuvvisa bilden i mindre format.

Men ni får inte säga något om någon tjuvvisning. :-X :-X

post-1210-1196350661_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Trevligt me snygga hundar.

Linslusar tycker vi om här!!!

Härnösands andra stjärnskott,Te Noppa, ligger ute me sin mule på Kennel Raunakken:s förstasida: http://www.raunakken.com

Även en bild under nyheter!

Kul!