Publicerat December 18, 200718 yr Här snackar vi hund som duger till allt ;D....... ok utom björnapport då
Publicerat December 19, 200718 yr Författare GOD JUL PÅ ER ALLA önskar Jimmy o Zingo Hitta denna Breton sida på vovve.net http://vovve.net/Raser/gallery.asp?id=237 Självklart kunde ja inte låta bli att sätta in en bild av mitt stolpskott där me. Kul om ni ville hjälpa till att pryda sidan me lite fler bilder.
Publicerat December 19, 200718 yr Breton i tomteluva. jo jo.... ;D En Breton i sitt rätta element... ;D
Publicerat December 19, 200718 yr Vi tänkte bara önska er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR! :-* Jonsson önskar Dig detsamma och Din fam.
Publicerat December 19, 200718 yr Det var en ovanligt söt liten tomte! Zakke o Lennart önskar er alla en riktigt God Jul!
Publicerat December 20, 200718 yr En Breton i sitt rätta element... ;D Självklart.......det är väl bara björnapport som inte är rätt element för en breton I övrigt passar dom till det mesta ;D
Publicerat December 20, 200718 yr Författare Valpar på G 5 mil från mig!!! http://www.redgarlic.se/beskrivning.aspx?O...26C0&typ=ts
Publicerat December 20, 200718 yr Det där har ju stått på den hemsidan typ ett år nu! Är parningen gjord ?
Publicerat December 20, 200718 yr Det där har ju stått på den hemsidan typ ett år nu! Är parningen gjord ? Hehe, helt rätt Ella. Just den där delen av hemsidan verkar inte prioriterad. Det är ingen parning genomförd, men å andra sidan kan det bli : /Henke
Publicerat December 20, 200718 yr Om man kollar på vad som står om tiken så verkar den har råkat ut för en rejäl olycka, krossat bäcken osv. Kanske den planerade parningen inte blev av därför?
Publicerat December 20, 200718 yr Tja Bretonägare!!!! Jag har lite funderingar ang Breton. Jag är nu ägare till en Eng setter och har vissa ideer om att köpe en breton som nästa hund. Jag vill ha en hane som inte ser ut som en "kubik" med fyra ben, det verkar som om det finns lite olika linjer inom breton. Jag skulle vilja ha den lite slankare modellen finns dessa i sverige? eller måste man till Norge för att hitta den lite "lättare" modellen. Jag har inte läst dom tidigare inläggen, där kanske svaret på min fråga finns men tacksam för svar.
Publicerat December 20, 200718 yr Om man kollar på vad som står om tiken så verkar den har råkat ut för en rejäl olycka, krossat bäcken osv. Kanske den planerade parningen inte blev av därför? Ryktet säger att det är därför. Och av det jag kunde läsa så skulle tiken opereras i november igen. Låter lite tufft att para henne så tätt inpå en operation! Nåja, vi får hålla tummar och tassar för att operationen lyckas och att hon kan fortsätta jaga!
Publicerat December 20, 200718 yr Tja Bretonägare!!!!Jag har lite funderingar ang Breton. Jag är nu ägare till en Eng setter och har vissa ideer om att köpe en breton som nästa hund. Jag vill ha en hane som inte ser ut som en "kubik" med fyra ben, det verkar som om det finns lite olika linjer inom breton. Jag skulle vilja ha den lite slankare modellen finns dessa i sverige? eller måste man till Norge för att hitta den lite "lättare" modellen. Jag har inte läst dom tidigare inläggen, där kanske svaret på min fråga finns men tacksam för svar. Du hittar den typen i Sverige också! Ring avelsrådet så får du den information du behöver gällande vilka kullar du skall söka dig till. En nyfiken fråga: Varför vill du ha en slankare breton och inte en "kubik"
Publicerat December 20, 200718 yr Ryktet säger att det är därför. Och av det jag kunde läsa så skulle tiken opereras i november igen. Låter lite tufft att para henne så tätt inpå en operation! Nåja, vi får hålla tummar och tassar för att operationen lyckas och att hon kan fortsätta jaga! Exakt vilken typ av olycka det var minns jag inte, men hon sa att operationen hade gått bra och allt var frid och fröjd. Det skulle heller inte vara några problem med valpar enligt veterinär som jag förstod det då bäckenet läkt fint. Som jag fattade så gick även höftledsoperationen bra. Men de som är intresserade får väl ringa till Agneta...precis som jag gör..hehe! En mycket trevlig kvinna för övrigt, som så många andra Bretonuppfödare Men som sagt, uppgifterna på hemsidan är jättegamla och allt stämmer kanske inte längre. /Henke
Publicerat December 20, 200718 yr Författare Va fasiken! :o :o Jag trodde de va nu i aprill hon skulle valpa. Fick de däremot inte o gå ihop hur de redan kunnat räkna ut månad! Men de därnia me parning e ju inte min buisniss, inom hunderiet alltså! Osså läser man kanske lite extra nabbt vid glädje :-[ De blir ett telefonsamtal i mellandagarna eller början på året för o kolla läget.
Publicerat December 21, 200718 yr Du hittar den typen i Sverige också! Ring avelsrådet så får du den information du behöver gällande vilka kullar du skall söka dig till.En nyfiken fråga: Varför vill du ha en slankare breton och inte en "kubik" Tja!! Jag tycker att den slankare modellen är vackrare att titta på, kanske är det för att jag haft några engelska settrar tidigare. Och sen ska dom ju orka jaga en eller några dagar med.
Publicerat December 21, 200718 yr Ja jag ska väl inte säga så mycket för jag äger just en lite "slankare" modell av breton. Dock ändå rätt kraftig bröstkorg! Hur nu de går ihop, men så är det iaf Enligt en av domarna på en utställning var hon "för elegant" och därför fick hon bara andrapris! ;D Det där med att hålla längre. Jag har under hösten jagat med Ella som är av slankare modell + Panter som är av "huggkubbetyp". Jag har också haft lite fördomar om att huggkubbarna skulle vara tyngre och inte orka lika bra, men har fått detta motbevisat i höst. Egentligen ska det vara så att huggkubbarna som oftast använder kob stil söker något saktare, men håller hur länge som helst just pga att kob stilen är "energisparande"! Den skillnad som jag kunnat se är att Ella har högre fart (ibland FÖR hög fart ) Men det är ju inte så att Panter är sölig i sitt sök utan han söker i bra tempo och Ella söker i turbotempo. ;D Där har skillnaden varit. Har varit väldigt kul att jaga med dessa två och kunna jämföra deras sätt att jaga. Det ultimata för mig hade varit en valp efter kombinationen Ella +Panter. Hade blivit en bra blandning tror jag! Hoppas du hittar den breton du vill ha och kul att du fått upp ögonen för rasen! Hoppas vi ses på några jaktprov kommande år mvh//Lina som när hon inte kunde få en mini Ella/Panter är på jakt efter en mini-Panter ;D
Publicerat December 21, 200718 yr Författare Nu e ja ute på djupt vatten men MIN uppfattning av Slanka o Knubbiga Breton är: Amerikanskt= Slankt samt längre/spetsigare nos Franskt= Knubbigare/Fyrkantigare o trubbigare nos Osså finns de ju mixar av dessa tror ja! Ligger de nå i de????
Publicerat December 21, 200718 yr Det ligger mycket i de Jaktligt diskuteras det också att de amerikanska ska vara strået vassare.....har ingen egen åsikt där dock...... Men denna diskussion amerikansk vs "fransk" är oändlig inom bretonvärlden, så den orkar jag inte gå in på. : Jag satt och räknade en gång och fick då ut (rätt eller fel???) att Ella är 5/8 fransk och 3/8 amerikansk. Hon är duktig på jakt och går sämre i utställningsringen. Då är frågan....från vilken sida har hon fått de olika generna
Publicerat December 21, 200718 yr Författare O HUR räknar man ut de? Tror de e mkt amerikanskt i Zingo men finns nog mången med mer. Stor bröstkorg men slank o fin i kroppen. Kanske ngt hög, 50-51,men de e ju inom gränsvärdena. Skulle inte velat ha en midre.
Publicerat December 21, 200718 yr Tja!! Vad menas med "kob" stilen?? Finns det ett större urval av meriterade hundar i Sverige? Eller finns det mer bra Breton i Norge? Jag har ju själv engelsk setter och av den rasen finns det ju mycket bra att välja på både i Norge och Sverige och jag tänkte på en jämförelse med Breton. Som ni ser så har jag inte mycket kunskap om den här rasen men jag tycker att hundarna är vackra och har sett nån i aktion och gillade vad jag såg. För mindel så blir det mest jakt i skogen och nån sväng på fjället. Jag har för närvarande en hund som är 5år och snart är det dags för nästa som ev blir en breton???????
Publicerat December 21, 200718 yr Författare Jag jagar mest i skog också o de funkar finfint. De avelsmaterial vi har i Sverige e av mkt hög kvalliteè! Däremot e de färre individer än i Norge vilket också leder till MKT färre kullar i Sverige. Man bör vara ute i god tid o visa sitt intresse om man har för avsikt att köpa en Bretonvalp. Men de e värd att vänta på! MVH: Jimmy
Publicerat December 23, 200718 yr Författare Efter "Ellas" vackra bild på "TomteBreton" kunde ja ju bara inte låta bli att testa få till ett sånt kort själv. Låna grabbens kamera o sambons tomteluva. Låter enkelt men ack så fel ja hade. Kanske för att jag inte lagt fram klapparna än : Döm själva ;D Tror han tycker de e roligare i skog o på fjäll än manekängbranschen GOD JUL önskar Zingo!
Publicerat December 24, 200718 yr O HUR räknar man ut de? Ja du jag tog på skk hunddata fram Ellas stamtavla så långt bak det gick och kollade där vilka hundar som var amerikansk och fransk eller en blandning. Sedan satt jag och klurade och räknade och kom tillslut fram till resultatet 5/8 fransk och 3/8 amerikan. Vet inte om man kan räkna så men hyffsat rätt tycker jag att jag borde ha kommit. Är ju dock mycket möjligt att jag missat någon hund som varit blandning av de båda och på så sätt fått lite fel i beräkningarna.....men jag utgår från att jag gjort helt rätt!!!
Publicerat December 24, 200718 yr Tja!!Vad menas med "kob" stilen?? Finns det ett större urval av meriterade hundar i Sverige? Eller finns det mer bra Breton i Norge? Jag har ju själv engelsk setter och av den rasen finns det ju mycket bra att välja på både i Norge och Sverige och jag tänkte på en jämförelse med Breton. Som ni ser så har jag inte mycket kunskap om den här rasen men jag tycker att hundarna är vackra och har sett nån i aktion och gillade vad jag såg. För mindel så blir det mest jakt i skogen och nån sväng på fjället. Jag har för närvarande en hund som är 5år och snart är det dags för nästa som ev blir en breton??????? Sverige och Norge har i princip samma standard på hundarna. Det avlas mycket över sverige/norge gränsen. Så jag skulle kolla "åt båda håll" om jag var du Kob stil = Inte lätt att förklara, men tänk dig lite mer nersjunken rumpa på hunden och den springer lite mer med benen under sig. Ella brukar få "frispel" ibland och då får hon lite kob stil på sitt spring iom att hon sänker ner rumpan. Amerikanerna springer mer setterlikt och sträcker ut på ett graciösare sätt. Nog sträcker de med kob stil också ut men inte på samma sätt som amerikanerna...... hmmm..... väldigt svårt att förklara....... du kommer direkt att se skillnaden om ni får se en "kob" hund live! Jag jagar mest med Ella i skog också, men går även några dagar/år på fjäll. Fungerar bra på båda ställena! Det är ju lite hur man jagar in dem. Jag föredrar att börja i skogen. Kan hunden jaga skog lär den sig rätt snabbt att den kan ta ut svängarna mer på fjället, men den har i ryggraden ett lite tätare sök som passar i skog. Det är i mina ögon svårare att göra tvärtom! Min personliga åsikt är att norrmännen gillar när hundarna söker väldigt stort på fjäll. Lagom är bäst tycker jag. Men storsökare premieras ofta på fjäll. Men mycket är ju som sagt hur man jagar in hunden, men jag är också ute efter valp och har strukit de mest storsökande hundarna från min lista iom att jag inte vill ha en så storsökande hund.