Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Kul GG! Grattis! ;D Snacka om smygreklam för kommande bok. ;) ;D

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
HEj!

Ska bara skvallra lite! ;)

Taiga verkar ha tur med foto/media eller så är hon en sådan perfekt linslus. ;D

Hon har varit med i NBKs almanacka,Allt om jakt&vapen och nu så kommer hon med i Bonniers stora bok om hundar 456 sidor.

Boken släpps  4 mars men för er tänkte jag tjuvvisa bilden i mindre format.

Men ni får inte säga något om någon tjuvvisning. :-X :-X

Åhh.....vad roligt!!!  :) Breton är på uppåtgång på alla plan  ;)

Publicerat
  • Författare

Fick nyss nys om att BretonKlubbens sekreterares, A.A, hund ska vara med i Jakt o Fiske på Tv4+. Minns ej hundens namn  :(

De får man inte missa!

O Zingo dyker upp i J&F i början av -08.

Så vist händer de grejer.

Publicerat
  • Författare

Jakt & Fiske 31/1-08

Bijan`s Pajero heter hunden.

Publicerat
  • Författare

I allt regn som bara öser ner o man halkar sig än hit o än dit hände de nå kul idag.

Trött som man va kommer man ut på farstubron o gnuggar sina ögon litet.

Hunden ställer sig stramt då vi nyss kommit ner för trappen o jag börjar kika lite smått efter katt men inge där.

Går ngr steg till o nu står hunden i stramt stånd.

Jag kikar lite närmre o nogrannare denna gång o ser 2 duvor som spankulerar i snögloppen/ösregnet.

Självklart tar ja tillfället i akt o går närmre samt kör en avance ut mot vägen där de e.

Jo ja fundera mer än en gång innan jag gjorde de.

Lite het va Zingo dock vilket förvåna mig o sittet va inte självklart som de brukar vara.

Dock stanna han halvsitandes o hopandes på samma gång i nån 10:dels sekund.

De korrigera ja snabbt.

De roliga i hela kråksången är att Zingo fnyst åt allt som haft med duvor o göra denna säsong tills idag.

Som nämnts tidigare i denna tråd så rellaterar hundar till bilder de känner igen.

Snö o fågel = ripa/orre/tjäder för Zingo.

Tror aldrig vi sett en duva i snötider.

Kan de varit de som gjorde vår situation så jaktlik idag??

Åtm fick den igång både min o Zingos jaktlust!

I vilket fall som kunde inte dagen starta bättre.  ;D ;D ;D ;D ;D

Nu vill man bara ut o släppa igen!  :P :P :P

Publicerat
  • Författare

Har ett problem, tror ja.

När jycken min vänder på vänster flank vill han ofta vända tillbaks, dvs kovända som en del säger.

Han vänder fel men går inte tillbaks utan fortsätter ta mark, om jag inte e för långt bak dvs. Kanske ett sätt att hålla koll?

Men de e irriterande!

Hur blir man av me detta beteende?

På ngt sätt ser ja de inte lika ofta under jakt men så fort ja e ut o tränar/blåser vändsignaler ser ja de.

Jag har provat gå både bakom o framför hunden för att få till de men icke.

Har inte lagt ner nån möda mer än i koppel försökt blåsa o vänt rätt men de blir inte riktigt samma sak.

Börjar ja vissla i skog kan ja se de där me!

Ett sätt är ju att gå där de inte går att vända åt annat håll än rätt, tex sjökanter/staket/mm, men de måste välan finnas andra sätt?

Kanske måste backa till 5m ut o sen vända fram rätt o köra så.

E bara rädd o drilla sönder hunden!

Tipps/ideer mottages på hur man ska få till detta!

Publicerat

Ja du det enda jag spontant kommer att tänka på är att du börjar träna detta på kort avstånd och sedan ökar avståndet.

Det kan ju också vara så att han har sämre hörsel på ena örat vilket gör att han alltid på långt avstånd hör dina signaler bättre i det ena örat och därför vänder åt de hållet vilket blir rätt i ena vändningen men på andra sidan blir det fel. Tror ju inte så mycket på min teori i ditt fall, men man vet ju aldrig.....

Publicerat

Skulle påstå att det är ett mindre allvarligt "skönhetsfel",visst kan du få kritik för det på ett prov men i verkligheten spelar det nog inte så stor roll.Hade (?) stora problem ett tag med Settern som kovände på vänster flank (helst så att jag inte såg honom) ,slog ur vind bakåt i marken och jagade sig till mig bakifrån.Mycket spring och visselsignaler gick det åt för att få till den biten.Prova att sätta hunden innan han vänder,gå fram en bit i terrängen och sätt igång honom igen.Då brukar dom vända rätt ,i allafall i det slaget  ;) Märkligt det där att vända ur vind och varför så ofta på vänster sida ? Kanske våra hundar är "högertassade" ::)

Publicerat
  • Författare

Du e int så dum du Niak :)

Har faktiskt "TÄNKT" göra så länge, men så glöm man de i all irritation  :'(

Ska ut o testa ikväll!

Sitt/vänd rätt, sitt/vänd rätt, sitt/vänd rätt, VÄND RÄTT.

På så sätt borde man se om de funka, eller?

Annrs gör om.

Men ja tror ändå på att börja i närområdet o sen öka utåt!

Publicerat
  • Författare

Kom faktiskt på nu varför jag inge gjort åt beteendet!

På jakt kan Zingo springa på löpor o "OFTA" gör han då denna kovändning för att effektivt ta av de markavsnittet.

MÅNGA e gångerna då vi faktiskt hittat fågel enbart pga av de såkallade KOVÄNDNINGARNA.

Så e de egentligen ett felbeteende???

Har fyat ngn gång o just den gången lyfter en tjäder bakom oss precis där vi gått.

Den sprang runt oss alltså.

Har även sett honom hitta ripa BAKOM för att "VI", de mänskliga släktet, gått på för fort samt fågel sprungit bak.

Hamnade faktiskt i exakt en sådan situation på hans första injagningsvecka.

Så de e kanske inte så konstigt att han gör som han gör?

Publicerat

Om hunden jobbar på löpor=stå still och håll käft  :D Om hunden ligger ute på sök och vill vända fel=agera.Ofta lägger vi oss i alldeles för mycket ,med förstörda fågelsituationer som följd  :- LITA PÅ HUNDEN...

Publicerat

Nog kan Ella också kovända någon gång, men jag bryr mig faktiskt inte så hårt.

Jag har gjort mina missar när jag inte litat på henne  ::) Helt plötsligt har det burit av nått konstigt håll och visst är det ju fågel eller har varit fågel dit hon bryter av.

Jag tycker dessutom att man inte ska styra dem för mycket. Jag vill ha ett självständigt sök och inte måsta vissla vid varje vändning. Att jag sedan ska kunna vissla och vända henne om det behövs är en annan sak  ;)

Har till och med stått och gormat på henne för att jag tyckte att hon rotade. Hon stod, jag avanserade fram henne, hon stannade och såg lite förvånad ut att inget flög, gick tillbaka, stod igen typ 1m från där hon sist hade stått, avans och samma visa igen. Det visade sig att det låg en skadskjuten levande orrhöna ca en meter in i ett litet hål och gömde sig. Jag hann dock med att dumförklara hunden som fortfarande inte gav sig utan började bena upp spåren (Jag anklagade henne för att rota där jag stod på en tuva muttrade och övervakade  ::)) Det hela slutade med att jag fick skicka in henne på apport i hålet (tror ingen jätteråtta hade tagit sig in där  ;)) hon nådde knappt fågeln som tröck längst in, men baxerade ut den i stylet. Det är sånt som man skulle ha haft på film. Det visade sig som sagt sedan att hönan hade ett kulhål i sig.

Tror jag berättat detta förr, men men........väldigt rolig upplevelse var det iaf och jag lovade mig efter de att alltid lita på hennes näsa!

Visst kan det vara irriterande att han kovänder och visst kan du träna lite på det, men om jag var du skulle jag inte lägga allt för mycke träningstid på det. Börjar du vissla och stanna honom titt som tätt när han är ute på sök tror jag han kan bli förvirrad och undra vad du håller på med och du kan tappa lite av det självständig söket. Men lite träning skadar ju inte! Och tycker du att det är väldigt irriterande ska du ju givetvis försöka träna bort det......

Som vanligt måste jag tillägga att detta är mitt tycke och tänk.....smaken är som baken........ ;D

Publicerat
Ofta lägger vi oss i alldeles för mycket ,med förstörda fågelsituationer som följd  :- LITA PÅ HUNDEN...

Håller med till 100%  :)

Publicerat
  • Författare

Kommer inte korrigera vändningar i jaktliga situationer.

De har jag redan lärt mig inte funkar nå bra.

Blir nästan till 99% alltid fel.

De ska göras på träningstid!

Framförallt vill jag ha honom lite effektivare på fält.

Sen har han ju fått nedslag på prov just för felvändningar och ostruktur i revieringen så jag vill jobba upp de lite.

Tyvärr fått för lite jakttid me Zingo i år pga av skadan för att hinna ge honom tillräckligt med erfarenhet för att effektivisera söket/revieringen på fjäll tex.  :'( :'( :'( :'(

Men än e de int försent.

Tror att jag e den felande faktorn på ngt sätt men har inte kommit på hur riktigt ännu.

Ska fortsätta ransaka mig själv o träna jycken.

Återkommer me resultat!

Publicerat
  • Författare

Nyss varit ut o härjat me jycken  ;):D

Kanske ja inte har så stora problem som ja ville ha de till igår.

Försökte läsa hans sök o kom på ngt jag tidigare inte tänkt på, tex igår.

Många av kovändorna han gjorde igår var enligt mig inga kovändor utan regelrätt medvinssök, har ja kommit på   :o ::)  :)

Dvs jag tolka inte vinden utan bara marshriktningen.

Provade gå med vind o då vände han tillbaks på vänster/ej höger.

Bytte o gick mot, inte en enda felvända.

Men för säkerhetens skull körde ja alla möjliga riktningar, med, mot, sidvind o lite smått o gott.

Syns på hunden att han vet att de int e redig jakt men han skötte sig bra men i medvindssök gick han ut o sökte sen in mot mig som de ska va.

Sen vet jag att om han kommer lite långt ut från mig söker han in mot mig igen, men de e för kontakt o mkt uppskattat av mig.

Så nu vet ja inte om ja gjort höna av en fjäder men ja har sett de förr o kanske de e när orken tryter de bryter fram som mest.

Har hela vintern på mig att få till de :-)

Ska nog hitta fler fel att slipa på i vinter.

Ska tex försöka morivera Zingo till att dra mer.

Min hund lider under minsta motståndets lag o håller sig bakom i uppförsbackar men i nerförs.........  >:(

De e ju i uppförs man skulle vilja ha en hjälpande dragmotor, ABSOLUT inte nerför när man e skåning som ja. DVS INTE född me brälappar på föderna!!!

Publicerat

Bretonhanen vi hade var grymt duktig på dra. Väldigt muskulös hane med grymma fysiska resurser. ;D När man åkte skidor efter honom var det bara till att försöka stå på benen.....det var de man fick ha fokus på  ;D

Tränade dock in kommandot sakta vilket fungerade hyffsat. Har även tränat in de på Ella. Ella är dock inte lika duktig på dra, har inte tränat henne på det lika mycket heller......tvärt emot har jag tränat väldigt mycket "inte dra i kopplet"  ::)

Då får vi se bilder på "DragZingo" in action framöver då  ;)

Publicerat
  • Författare

Jo om ja får en kamera i julklapp  ;)

Publicerat

Zakke älskar att dra! Han står på bakbenen när han ska dra igång mig.

Han gillar sin Björkis dragsele. För då blir det mycke spring. Körde cykel motion i höstas och nu skidor.

Förstår dina problem Jimmy! Det här, är bland det farligaste jag provat!!!!

Sakta ,stopp,stanna o sitt. Fungerar ibland,andra gånger är det för roligt att springa fort.

Nä så dåligt går det väl inte, men på varje tur händer något olyckstillbud! Ock med skidor blir det några vurpor.

Kan inte tvärnita med skidor trots viss skidvana.

Vi blir bättre o bättre på att förstå varandra, ju mer vi tränar. Gäller både husse o hund.

Varför utsätter jag mig för dessa faror, kan man ju undra?

Jag ser ju hur glad hunden blir när han får jobba. Och fartens tjusning gillar vi båda två!

Jag kör inga långa sträckor, där Zakke får hjälpa till att dra mig.Kanske 5 Km , ska vi träna mer får han springa lös.

Jimmy du kan sätta Zingo när du ser nerförsbackar och sen Gå Bakom.

Publicerat
  • Författare

Jag bestämde ganska omg FÖRRA säsongen att ALDRIG ha hunden framför i nerförsbackar.

Men de verkar som att han tror att han ska hålla sig bakom i alla backar upp som ner  >:(

Zingo älskar också att dra sålänge de inte blir för tungt.

På rakor går de undan uta bara den o i mindre uppförs har ja bra skjuts me men när man tycker att man skulle behöva lite draghjälp liasom sällar han sig till lunken uppför.

O de gör ha ju rätt iof.

Ja brukar köra 8km då ja e ut men det är mkt upp o ner så de blir lite intervallträning  ;D Ger ju mig lite me  :- ;):D

Tämkte innan vinterns slut se om inte Zingo kan dra kälke.

Mest bara för skojskull o för att han ska få fler arbetsuppgifter under "ICKEJAKTEN".

Publicerat

Ett tips, är att koppla hunden till något ganska tungt ( Kanske Anton i en pulka eller bildäck på asfalt) och gå själv sedan brevid Zingo och peppa-peppa när han drar. Men kör korta pass.

Publicerat
  • Författare

Har redan de me i tankeplanerna men tack ändå C:L

Tror Anton får ta på sig en störtkruka först bara :-)  ;D

Sett Schäfer vända i 190knyck me pulka bak förr o sen såg ja bara snö.

Just de, de va ju ja som satt därbak  ;D ;D ;D ;D

Men de e uppförsbackarna den största utmaningen blir.

Publicerat

Ja men om det går 190 har du för lite last....kanske frun oxå kan åka mä!!? Det kan ju bli en trevlig syn för grannarna.  ;D

Publicerat

Gör som jag gjorde med en stadig blandrashund en gång :Full karriär efter ett isigt skoterspår , kommer till en brant utförslöpa där hunden plötsligt tvärnitar.Kraschar hårt men klarar mig (och hunden) förhålladevis bra.Det var en nära döden upplevelse och den hunden sträckte inte linan någonsin mer under sin livstid. :-

Publicerat

Vi tänkte bara önska er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!  :-*

post-800-1197990169_thumb.jpg

Publicerat

Tack detsamma Ella  :)

Breton i tomteluva. jo jo.... ;D  ;)