Publicerat Maj 14, 200817 yr Blev inspirerad av dessa fina valpbilder, så jag måste ju visa några bilder som jag tog under 1majledigheten. Bra apportobjekt hon valt va? Hon sprang även runt med en Smirnoff Ice flaska. Hon väljer bra apportobjekt tjejen Ofta klagar vi på att hundarna har lite taskigt grepp vid apporten då de tar på sidan sådär... Hon ville helt enkelt åt innehållet... Är nog en klok liten tös du fått tag i! Snygg sekundering också på bilden i sista inlägget!! Så läcker bild..De ska börjas i tid, de som krokigt skall bli... =) ...böjas... ..eller? /Henke
Publicerat Maj 14, 200817 yr Ofta klagar vi på att hundarna har lite taskigt grepp vid apporten då de tar på sidan sådär... Hon ville helt enkelt åt innehållet...Är nog en klok liten tös du fått tag i! Snygg sekundering också på bilden i sista inlägget!! ...böjas... ..eller? /Henke Absolut, de med..
Publicerat Maj 14, 200817 yr Ofta klagar vi på att hundarna har lite taskigt grepp vid apporten då de tar på sidan sådär... Hon ville helt enkelt åt innehållet...Är nog en klok liten tös du fått tag i! Nja, som du ser har hon redan haft "bra" grepp och demolerat den något Men man kan ju fundera på om hon vill åt innehållet för på glasflaskorna bär hon rätt ofta längst upp i halsen Min teori är dock att där hon först får tag där håller hon fast Snygg sekundering också på bilden i sista inlägget!! Ja den bilden är jag rätt nöjd med faktiskt. Cobras första möte med en ripa!
Publicerat Maj 14, 200817 yr Jättefina bilder på Cobra. Att valpen redan tar saker i munnen spontant lovar ju gått. Ser ut som en perfekt sekundering av lilla Cobra på bilden, ja vad månne det bliva av henne. Skulle tro att vi ser en blivande jaktchampion
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare Är det C &L som hämtat sin valp nu? JAPP! Dibbla är C&L:s nytillskott! Jättefina bilder på Cobra.Att valpen redan tar saker i munnen spontant lovar ju gått. Ser ut som en perfekt sekundering av lilla Cobra på bilden, ja vad månne det bliva av henne. Skulle tro att vi ser en blivande jaktchampion Nämen!! Vart kommer denna lena munföring ifrån? Smörar för ev. kommande valpar eller? *asg* Tycker förövrigt att de va superfina bilder på både Roxy OCH Cobra!! Ser ut att bli bra apportörer (åtm. på en camping e.dyl. en varm sommardag)
Publicerat Maj 14, 200817 yr Nämen!!Vart kommer denna lena munföring ifrån? Smörar för ev. kommande valpar eller? *asg* Jodu, jag är lite..... eller mycket sugen på en Breton, men jag måste få se dem livé under jakt först. Efter det avgörs det vad nästa valp blir för ras
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare Fick höra rykten om att Mattias på "Hundskolan Vison" också skaffat sig en Breton. Nån som kan bekräfta? Förstår att han trilla dit efter ett par kurser med denna eminenta ras! Kommer du också göra "Seger".
Publicerat Maj 15, 200817 yr Har nu börjat med "lydnadsapportering" med Troy. ...i första stadiet ska jag väl påpeka. Spontanapportering funkar nästan varje gång, men det är lite sådär med korrekt avlämning! Därför kör jag nu igång med lite lydnadsapport. Blir till att lusläsa Jimmys berättelser tidigt i denna tråd, där han beskriver Zingos framsteg. Det går bra med små tunnare föremål. En hårt lindad tejpad tidning, ett kapat kvastskaft med påtejpade mås/gås/kråk-vingar osv. Rullar jag ihop dagstidningen på morgonen griper, bär och håller han tills man tar ifrån honom den. Men med tygdummys från Hundföraren.se i 250 el. 500gr lattjar han gärna runt i munnen, och vill inte sitta och hålla kvar den alls. Spottar bara ut! Ska tilläggas att dessa dummys är väldigt korta och knubbiga mot alla andra dummys jag sett. Har en dummy för stor diam. för en valp/unghund att kräva att "håll fast"?? (När övergår valpen till unghund förresten?? Sätter jag in 500gr dummyn i munnen på Troy och kommenderar "fot" och sen knatar iväg direkt så bär han den med sig utan att ens byta grepp. Men stannar man upp så spottas den ut direkt!! Nåja, kanske inte nåt problem egentligen, det löser sig säkert med mer träning... ...men man måste ju få skriva av sig lite på morgonen
Publicerat Maj 15, 200817 yr Jättefina bilder på Cobra.Att valpen redan tar saker i munnen spontant lovar ju gått. Ja hon verkar gilla att bära vare sig det är ölburkar, ciderflaskor, isskopan, maggotburken, mina skor , min väska , smutstvätt , hennes egna leksaker och plädar och hennes matskål kommer hon med ibland. Har lite dvd filmer i tv-bänken dessa har hon också hittat och plockar ut någon lite då och då. Så visst verkar hon gilla att bära och jag försöker att vara väldigt pedagogisk och uppmuntra när hon kommer med olika saker till mig, men man blir lite less på hennes bärande ibland Fick verkligen behärska mig när hon kom springandes med min nya kamera Ser ut som en perfekt sekundering av lilla Cobra på bilden, ja vad månne det bliva av henne.Skulle tro att vi ser en blivande jaktchampion Ja det hoppas jag verkligen! Det är vårt mål iaf! Fick höra rykten om att Mattias på "Hundskolan Vison" också skaffat sig en Breton.Nån som kan bekräfta? Förstår att han trilla dit efter ett par kurser med denna eminenta ras! Kommer du också göra "Seger". En Italienimport (tror det är italien) har bott hos honom i ungefär 1år. Superhärlig hund! Tyvärr jagar nu denna hund i de sälla jaktmarkerna, men han kanske har skaffat en till det vet man ju aldrig.
Publicerat Maj 15, 200817 yr Har en dummy för stor diam. för en valp/unghund att kräva att "håll fast"??(När övergår valpen till unghund förresten?? Ska man gå efter klasserna som skk satt för utställning så är det om jag inte minns fel: Valp 6-9månader Junior 9-15 månader Unghund 15-24 månader Och hunden klassas som vuxen när den överstiger 24månader --->
Publicerat Maj 15, 200817 yr När jag var hos M. Westerlund i slutet av mars så hade han en svart svanslös breton.
Publicerat Maj 15, 200817 yr När jag var hos M. Westerlund i slutet av mars så hade han en svart svanslös breton. Det var import hanen jag nämde i tidigare inlägg.
Publicerat Maj 15, 200817 yr Fick verkligen behärska mig när hon kom springandes med min nya kamera Det måste ju ha betytt att hon verkligen ville att du skulle fota henne mera, och lägga ut bilderna här.. =) //Linus
Publicerat Maj 15, 200817 yr Det var import hanen jag nämde i tidigare inlägg. Har han tagit bort den nu då alltså?
Publicerat Maj 15, 200817 yr Har han tagit bort den nu då alltså? Ja han jagar tyvärr i de sälla jaktmarkerna.
Publicerat Maj 16, 200817 yr Måste bara dela med mig av de som hände i morse! I morse var jag ut och rastade hundarna i skogen. Helt plötsligt kommer Cobra med nått som skulle föreställa resterna av en sedan länge död fågel av något större modell usch fy blä äckligare än äckligast, men hon hade ett klockrent grepp och kom helnöjd fram till mig så jag kunde ju inte dra den ramsa jag ville utan det blev med väldigt glad röst: Men vad har du hittat, duktig flicka får Lina se, tack tack.......osv. Usch vad vidrig det var att behöva ta emot, tur att jag hade bajspåsar i fickan så jag behövde inte ha med händerna Men det var en fin spontanapport hon gjorde
Publicerat Maj 16, 200817 yr Måste bara dela med mig av de som hände i morse!I morse var jag ut och rastade hundarna i skogen. Helt plötsligt kommer Cobra med nått som skulle föreställa resterna av en sedan länge död fågel av något större modell usch fy blä äckligare än äckligast, men hon hade ett klockrent grepp och kom helnöjd fram till mig så jag kunde ju inte dra den ramsa jag ville utan det blev med väldigt glad röst: Men vad har du hittat, duktig flicka får Lina se, tack tack.......osv. Usch vad vidrig det var att behöva ta emot, tur att jag hade bajspåsar i fickan så jag behövde inte ha med händerna Men det var en fin spontanapport hon gjorde =) Hur går det med rumsrenhet och sådant då? När skall man börja ställa krav att sånt ska fungera? Har hört talas om hundar som är rumsrena redan vid 8 veckor när dom flyttar från uppfödaren.. Så visst jag kan tänka mig att det är ganska olika från hund till hund å framförallt hur noggrann uppfödaren har varit.. //Linus
Publicerat Maj 16, 200817 yr =) Hur går det med rumsrenhet och sådant då? När skall man börja ställa krav att sånt ska fungera? Har hört talas om hundar som är rumsrena redan vid 8 veckor när dom flyttar från uppfödaren.. Så visst jag kan tänka mig att det är ganska olika från hund till hund å framförallt hur noggrann uppfödaren har varit.. //Linus Hon har börjat fara till ytterdörren och visa att hon vill ut och göra sina behov, men det är ofta i "sista sekund" hon kommer på detta så är jag inte uppmärksam och märker detta direkt så händer det en olycka på golvet. Kan förresten meddela att det var en kråka hon hittade i morse. på lunchen kom hon nämligen till mig med skellettet av en kråkskalle Jag såg var hon hittade denna så nu har jag eliminerat resterande delar av kråkan som var kvar.
Publicerat Maj 16, 200817 yr Måste bara dela med mig av de som hände i morse!I morse var jag ut och rastade hundarna i skogen. Helt plötsligt kommer Cobra med nått som skulle föreställa resterna av en sedan länge död fågel av något större modell usch fy blä äckligare än äckligast, men hon hade ett klockrent grepp och kom helnöjd fram till mig så jag kunde ju inte dra den ramsa jag ville utan det blev med väldigt glad röst: Men vad har du hittat, duktig flicka får Lina se, tack tack.......osv. Usch vad vidrig det var att behöva ta emot, tur att jag hade bajspåsar i fickan så jag behövde inte ha med händerna Men det var en fin spontanapport hon gjorde Trevligt!! ...ja menar att spontanapporten funkade så fint. Förstår din känsla exakt... Igårkväll så skjöt jag en bisamråtta av misstag (i tron att det var en bäver...på sista jaktdagen) Hemma mitt i natten så slänger jag den bredvid lagårn och går till sängs. På morgonen så tar jag ut hunden som vanligt och hämtar in tidningen. Han får bära tidningen när han går fot fram till bron. Väl framme så tar jag tidningen och han sticker iväg innan jag hinner blinka och hämtar bisamråttan som ligger vid lagårn och bär den till mig. Tack, tack...å in å tvätta händerna i 3 minuter innan frukost...hehe!! Men spontanapport av bisam utan att ens fundera.... Visserligen kan man väl anse det som lite olydnad. Han hade inte lov att gå ifrån mig och göra nåt annat...men hur är det då husse är lite trött.... Man kan ju ogärna skälla på hunden då han bär in ett vilt helt korrekt...(som legat å jäst i morgonsolen... blähh..)
Publicerat Maj 16, 200817 yr Hon har börjat fara till ytterdörren och visa att hon vill ut och göra sina behov, men det är ofta i "sista sekund" hon kommer på detta så är jag inte uppmärksam och märker detta direkt så händer det en olycka på golvet.Kan förresten meddela att det var en kråka hon hittade i morse. på lunchen kom hon nämligen till mig med skellettet av en kråkskalle Jag såg var hon hittade denna så nu har jag eliminerat resterande delar av kråkan som var kvar. Ja men då är det ju på god väg ialla fall.. Hon vet ju åt vilket håll hon ska gå.. Hehe såå du vill inte ha resten av kråkan i en Gryta allså..
Publicerat Maj 16, 200817 yr Författare Låter ju som om ni har finfina apportörer! Passa bara nu framöver för orrhönorna ligger tydligen redan på ägg fick ja höra idag. Innebär att de kan bli spontanapporter på små kycklingar i värsta fall. Börjar bli mkt av den varan nu o kan man inte lita 120% på sin hund SKALL den vara i koppel nu i skog o mark! Därmed inte riktad kritik till Just er "Herik o Ella" men de kan lätt uppfattas av andra att vi låter hundarna springa vind för våg i skog o markens barnkammare!
Publicerat Maj 16, 200817 yr Låter ju som om ni har finfina apportörer!Passa bara nu framöver för orrhönorna ligger tydligen redan på ägg fick ja höra idag. Innebär att de kan bli spontanapporter på små kycklingar i värsta fall. Börjar bli mkt av den varan nu o kan man inte lita 120% på sin hund SKALL den vara i koppel nu i skog o mark! Därmed inte riktad kritik till Just er "Herik o Ella" men de kan lätt uppfattas av andra att vi låter hundarna springa vind för våg i skog o markens barnkammare! Hehe, jo nu håller man hunden inom kortare avstånd när han är "lös" i skogen med mig. Det beror ju också på att man inte hinner stoppa hunden nu. Tidigare hann man ju springa ikapp honom, men det är lixom kört nu.... Men jag har oftast långlina på honom nu, då jag försöker få bort det här att det ska rusas efter allt som flyger och katter som springer osv. Går bättre å bättre faktiskt... Sädesärlan är ett bra träningsobjekt. De kommer och sätter sig på grusvägen och retas...flyger några meter och stannar igen...trippar inbjudande för både katt och hund! (Har ingen lina på katten..hehe. Men ärlan är snabbare trots allt...) Fast långlinan har jag iofs. aldrig på i skogen, den bara trasslar in sig!! Å andra sidan blir det inte så mycket skogspromenader nu. Har en björn som strosar runt här, så husse är lite spak.... Har aldrig trott att en hund kunde resa så mycket ragg. Såg ut som Troy hade en hel limpa på ryggen!!! Ska väl förtydliga att all träning sker på mina marker, och de åkrar som brukas. Det är nog bara storspoven som häckar här på åkern. Men än sålänge går det bra att samsas med den. Nåväl...kanske ska avsluta med att erkänna att det inte alltid går så bra med apporteringen. Håller ju på gå över från spontanapport till lydnadsapport. Vissa föremål går helt perfekt. Han sitter å håller fast länge och väl. Dummyn går inte alls!! Sen har han börjat välja vid spontanapporten också! Det har hänt sen jag börjat träna med fågelvingar osv. De är intressantare att bära in än en illaluktande grön tygdummy!! Men men, skam den som ger sig!!
Publicerat Maj 16, 200817 yr Författare Öva med de apportobjekt som funkar o gör de i allsköns terränger INNAN du byter objekt. Tror du tjänar på det i långa loppet. Men jag vet hur lätt de e att tycka man e klar för nya tag Bara du som kan sätta gränserna där! Var själv på kvällspromenad o hitta en hoper duvor i stadsparken. Blev ett gäng sitt i flog. Lungnt o fint. Visade dock inte på ngr ståndindikationer men de strunta jag i. Hade ingen avsikt med ngt sådant o han försökte ju inte nypa ngn duva så ja va nöjd. Lär bli ngr sådan habbitationsturer under vår/sommar.
Publicerat Maj 17, 200817 yr Författare Vet inte varför men ja tänkte direkt på "Seger" då jag såg denna bild! http://breton.no/index.php/gallery/image_full/280/ En normal dag i skogen för en Bretonägare
Publicerat Maj 17, 200817 yr Vet inte varför men ja tänkte direkt på "Seger" då jag såg denna bild!http://breton.no/index.php/gallery/image_full/280/ En normal dag i skogen för en Bretonägare Jag tror dom haft hjälp av en vorsteh, måste vara så..... Som sagt, upp till bevis i höst Breton ägare