Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Jo men som ja säger!!

Man behöver ju inte göra de bara för att de går.

Pratade med en som e påläst om avel och även skolad i genetik igår o ju mer vi prata desto mindre förstod jag.

Så de e nog lika bra att lämna de bordet åt dem som kan o lägger energi på de.

Otroligt synd att alla har så olika uppfattningar om allting bara.

Om ja förstått saker o ting rätt finns de de som helt lämnat bretonklubben just för denna fråga!

O så vill vi inte ha det här inne!!

Inom alla raser finns det meningsskiljaktligheter mellan människorna i klubben. Det är i princip oundvikligt att alla drar åt samma håll!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Om alla bara tänkte som jag....... :rolleyes:<_<:lol::lol:

Publicerat
Om alla bara tänkte som jag....... :rolleyes:;):DB)

Hehe ja jag vet åtminstone 1 som jag skulle vilja att du lyckades få att tänka som dig.. =)

//Linus

Publicerat
  • Författare
Hehe ja jag vet åtminstone 1 som jag skulle vilja att du lyckades få att tänka som dig.. =)

//Linus

Tror jag vet vem du syftar på! :D:D:D

Nä tack o lov e inte alla lika men man tycker ju att forskningen borde komma fram till samma svar o då experter inte kan komma fram till samma resultat blir man orolig.

Att man inte har samma tycke är en annan sak men rena fakta borde ju vara de samma!

Appropå bilden som "Ella" refererar till på breton.no.

Vad visar den egentligen?

Att en HD-C höft kan ha högt HQ ELLER att felfrekvensen av HD avläsningar i Sverige ligger på en viss nivå? :rolleyes:;)

Bara en fundering! :DB)

Publicerat
Tror jag vet vem du syftar på! :D:D:D

Nä tack o lov e inte alla lika men man tycker ju att forskningen borde komma fram till samma svar o då experter inte kan komma fram till samma resultat blir man orolig.

Att man inte har samma tycke är en annan sak men rena fakta borde ju vara de samma!

Appropå bilden som "Ella" refererar till på breton.no.

Vad visar den egentligen?

Att en HD-C höft kan ha högt HQ ELLER att felfrekvensen av HD avläsningar i Sverige ligger på en viss nivå? :rolleyes:;)

Bara en fundering! :DB)

Haha tror jag med du vet...

Då vi nu är 2 st i tråden som vill prova jaga över Breton måste vi ju verkligen försöka få ihop en jakt sväng.. Särskilt eftersom vi inte har allt för långa avstånd mellan varandra.. =)

Jag hakar på nästan när som helst.. Bara det är jakt säsong så.. :D

/Linus

Publicerat

Värdet ska vara så högt som möjligt. max e 1,01

jag vet att en del tycker att zingo:s fader har lågt HQ o han har 0,92.

Så hur stor skillnaden är på en A o B höft e nog lika intressant som skillnad på 0,03 i HQ.

Jajemän. kanske rent av samtidigt som linusg o Henrik O ska få sig en svängom?

Går ju ta de när som helst o var som helst!

Bara vi bokar åtm en vecka i förväg!

VART E JENS??? LÄNGESEN JA SÅG NÅ INLÄGG!

Här är jag!

Först måste jag tacka Dig Jimbolo för guidningen i Vemdalen!!

Det va en jättetrevlig helg med bara positiva intryck.

Våren är ju en stressig tid om man ska hinna med alla viktiga saker som t,ex orrspel, tjäderlek, bockjakt mm,så det är

väl därför det blir lite glest med inlägg. :rolleyes:;) Men ni får inte tro att jag har glömt bort Er, jag är inne varje dag och kollar vad som skrivs.

Det där om en jaktdag(eller två) i Arjeplog som du skrev om i pm:et låtar mkt intressant så det kan man

funder vidare på. Arjeplog låter jävligt långt bort ,men vad gör man inte för att få JAGA!!

Publicerat
Här är jag!

Först måste jag tacka Dig Jimbolo för guidningen i Vemdalen!!

Det va en jättetrevlig helg med bara positiva intryck.

Våren är ju en stressig tid om man ska hinna med alla viktiga saker som t,ex orrspel, tjäderlek, bockjakt mm,så det är

väl därför det blir lite glest med inlägg. :rolleyes:;) Men ni får inte tro att jag har glömt bort Er, jag är inne varje dag och kollar vad som skrivs.

Det där om en jaktdag(eller två) i Arjeplog som du skrev om i pm:et låtar mkt intressant så det kan man

funder vidare på. Arjeplog låter jävligt långt bort ,men vad gör man inte för att få JAGA!!

Arjeplog är väl inte långt borta.. ? :D

Publicerat
Ja det var riktigt roligt att få ett ansikte på namnet så att säga :) Och jag fick ju se Segers "jätteråttor" också ;) Vorsteh har ju en liten speciell plats i hjärtat iom att jag vuxit upp med rasen!

Tilläggas kan att nu är båda mina hundar vaccinerade (var under vaccinations drop in som jag träffade Seger) och jag har aldrig varit med om dess like gällande vaccinationen. MASSOR av människor och hundar av olika slag. Herregud vad många hundar som skulle vaccineras!!!

Nog borde vi väl kunna fixa detta! :)

Det ser jag verkligen fram emot :)

Det tog för övrigt 2 timmar innan hunden fick sin spruta, tror du dottern var nå less på att vänta, uj uj uj :angry:

Publicerat
  • Författare

Vi kan samåka från ngn stans i Sverige :)

60mil härifrån o dit jag brukar jaga vinterripa!

"Ella" och "Seger".

Hakar ni också på den jaktturen nånstans i arjeplogsfjällen så har vi vips fått en jaktsideträff med jakt över Breton o kanske nån klumpedunsvorsteh vågar visa sig me? :angry::)

Kanske fler som vill haka på.

Men de lär nog bli mer än 1-2 dar för mig iaf.

Publicerat
"Ella" och "Seger".

Hakar ni också på den jaktturen nånstans i arjeplogsfjällen så har vi vips fått en jaktsideträff med jakt över Breton o kanske nån klumpedunsvorsteh vågar visa sig me? :angry::)

Skulle vara kul, men ungefär när blir detta av då ?

Synd bara att mina vorsthrar skulle göra rent hus i de marker vi jagar av, men lugn bara...

Ni får säkert skjuta en och annan fågel över mina vorsthrar så era ryggsäckar också får innehålla annat än eran matsäck :):)

Publicerat

Nu när det bara verkar vara denna tråd som blomstrar får jag väl vara med och retas lite här :)

Ska träffen vara i Arjeplog så känner jag till grymma tjäder marker där så jag kan visa hur riktig skogsfågeljakt ska vara. Är ni riktigt snälla får ni följa med och hjälpa till med att bära :)

Här en bild som visar att det bor en finne där :angry:

034_33.jpg

Publicerat
Det tog för övrigt 2 timmar innan hunden fick sin spruta, tror du dottern var nå less på att vänta, uj uj uj :)

2 TIMMAR!!!! Herregud! Det är ju sanslöst! Jag gillade förresten inte den nya vetten som vaccinerade. Vilken såskopp och inte hälsade han på hundarna heller innan han sög i nackskinnet och stoppade sprutan i dem! Nåja, jag kanske är fjantig men lite social hundkompetens tycker jag att en vet ska ha.

"Ella" och "Seger".

Jag kan inte lova nått just nu iom att pappsen ska ha Ella rätt mycket i höst och jag ska fokusera på träning av Cobra förutom de tillfällen jag far till Ajaur för att jaga efter Ella+träna Cobra. Tar jag hunden blir ju pappsen helt utan jakthund en helg! Men på nått vis ska det väl lösa sig! Dock träning innan jakten skulle vara klockren för mig.

Publicerat
  • Författare
Skulle vara kul, men ungefär när blir detta av då ?

Synd bara att mina vorsthrar skulle göra rent hus i de marker vi jagar av, men lugn bara...

Ni får säkert skjuta en och annan fågel över mina vorsthrar så era ryggsäckar också får innehålla annat än eran matsäck ;)B)

Sept/Okt.

Har bara premiärvecka o 24-26sept inbokad just nu samt att de ska vara ngr jaktprov me som ja inte har ngr datum på än.

Så jag e hyffsat flexibel.

Bara jag resetillstånd hemifrån :angry:

Har också hört att vorsteh damsuger allt framför sig.

Renar/får/lämmlar mm. mm.

Men som du säger \"Seger\" så hoppas även vi att de kommer nån fågel som de kan jobba på :)

Annars kan de ju alltid sekundera en Breton som bara jagar fågel :P *asg*

Ska träffen vara i Arjeplog så känner jag till grymma tjäder marker där så jag kan visa hur riktig skogsfågeljakt ska vara. Är ni riktigt snälla får ni följa med och hjälpa till med att bära :P

Skulle va kul att komma ut på bra tjädermark med jycken.

De e man inte allt för bortskämd med.

Fick följa med en Finnspets i höstas men såg bara ekorrar :(

Skulle vara riktigt kul att få skjuta en tupp under skall men då får ja väl lära jycken min skälla först :)

Tar jag hunden blir ju pappsen helt utan jakthund en helg! Men på nått vis ska det väl lösa sig! Dock träning innan jakten skulle vara klockren för mig.

Ta med papsen också dådå.

Varför ska du vara så omständig \"Ella\" ;):)

Publicerat
Sept/Okt.

Har bara premiärvecka o 24-26sept inbokad just nu samt att de ska vara ngr jaktprov me som ja inte har ngr datum på än.

Så jag e hyffsat flexibel.

Bara jag resetillstånd hemifrån :o

Har också hört att vorsteh damsuger allt framför sig.

Renar/får/lämmlar mm. mm.

Men som du säger \"Seger\" så hoppas även vi att de kommer nån fågel som de kan jobba på ;)

Annars kan de ju alltid sekundera en Breton som bara jagar fågel :P *asg*

Skulle va kul att komma ut på bra tjädermark med jycken.

De e man inte allt för bortskämd med.

Fick följa med en Finnspets i höstas men såg bara ekorrar :(

Skulle vara riktigt kul att få skjuta en tupp under skall men då får ja väl lära jycken min skälla först :unsure:

Varför ska du vara så omständig \"Ella\" ;):)

'

För mig passar det så gott som när som helst.. Har inget inplanerat ännu.. Mycke ideer i luften men inget planlagt ialla fall...

Antalet dagar spelar också mindre roll, men ju fler desto bättre.. :)

Sen är det väl egentligen inget som säger att vi måste vara uppe i Arjeplogs fjällen.. Nån som har ett bättre alternativ så är jag öppen för förändringar..

//Linus

Publicerat
  • Författare
Sen är det väl egentligen inget som säger att vi måste vara uppe i Arjeplogs fjällen.. Nån som har ett bättre alternativ så är jag öppen för förändringar..

//Linus

Förra året fundera vi på att lägga ett par jaktdagar före/efter provet i klimpfjäll.

Skulle ju kunna vara en ideè om de går för berörda.

Jag har iaf tänkt vara där.

Går ju ett prov i Kiruna me som ja funderar att åka på.

Vill först höra hur fågelinventeringen går där i år!

Men DÅ E DE LÅNGT att åka, +20mil från H-sand, Jens :o

Personligen har jag aldrig varit i Arjeplogsfjällen mer än vintertid o just därför skulle de va extra kul.

Publicerat

Varför ska du vara så omständig \"Ella\" :):unsure:

Det kallas inte att vara omständig utan det kallas att vara förstående och omtänksam om de människor som satt en till världen :o;) Nu blev jag lite väl djup tror jag :) Får väl se helt enkelt.......

Publicerat
Det kallas inte att vara omständig utan det kallas att vara förstående och omtänksam om de människor som satt en till världen :o:) Nu blev jag lite väl djup tror jag :unsure: Får väl se helt enkelt.......

Ella: Nee det är ju om du tar med honom du är omtänksam och vill att han ska få följa med detta eminenta sällskap på lite trevlig jakt.. =)

Publicerat
  • Författare
Ella: Nee det är ju om du tar med honom du är omtänksam och vill att han ska få följa med detta eminenta sällskap på lite trevlig jakt.. =)

Tänkte PRECIS SAMMA SAK :unsure:

Skulle min dotter komma o bjuda med mig på dylik resa skulle nog glädjetårar fällas :o

Publicerat

Det tror jag det...om det skulle komma från en, inte ens 1:årig??, dotter så skulle nog vem som helst fälla en tår.... :o:):unsure::)

Hursomhelst så skulle det vara mycket trevligt med en jaktresa till hösten. Dock är min hund bara ca 10månader till jakten, så det blir väl mest för träningens skull. Men bättre träningstillfälle får man kanske leta efter... Skyttar som är beredd och en husse som sköter hunn'.

Varför inte ta en resa i mitten/slutet av oktober? Då har alla jagat på sina marker och fått en för säsongen injagad hund. Sen är det ingen större fara om det inte blir så mycket fågel på denna resa heller...för den sociala biten är ju trots allt en stor del i en sånhäringa jaktresa kan jag tro!

(Bara en tanke....)

Publicerat
Det tror jag det...om det skulle komma från en, inte ens 1:årig??, dotter så skulle nog vem som helst fälla en tår.... :o:):unsure::)

Hursomhelst så skulle det vara mycket trevligt med en jaktresa till hösten. Dock är min hund bara ca 10månader till jakten, så det blir väl mest för träningens skull. Men bättre träningstillfälle får man kanske leta efter... Skyttar som är beredd och en husse som sköter hunn'.

Varför inte ta en resa i mitten/slutet av oktober? Då har alla jagat på sina marker och fått en för säsongen injagad hund. Sen är det ingen större fara om det inte blir så mycket fågel på denna resa heller...för den sociala biten är ju trots allt en stor del i en sånhäringa jaktresa kan jag tro!

(Bara en tanke....)

HenrikO: När jag är ut och jagar är det oftast så att det inte för bytet, utan upplevelsen och allt runt omkring.. =)

Vilka är vi som skulle kunna tänka sig att vara intresserade av detta? Beroende på när det infaller å så alltså..

Publicerat
Tänkte PRECIS SAMMA SAK :D

Skulle min dotter komma o bjuda med mig på dylik resa skulle nog glädjetårar fällas :D

Han fick i födelsedagspresent (av sin dotter+ fru) helikopterresa upp i fjällvärlden för jakt några dagar premiären......... tror nog redan jag ligger på + vad det gäller jaktresor :D

Publicerat
  • Författare
Det tror jag det...om det skulle komma från en, inte ens 1:årig??, dotter så skulle nog vem som helst fälla en tår.... :D:P:D:lol:

Man kan ju drömma :D:P

Han fick i födelsedagspresent (av sin dotter+ fru) helikopterresa upp i fjällvärlden för jakt några dagar premiären......... tror nog redan jag ligger på + vad det gäller jaktresor ;)

Förstår de :)

Publicerat
HenrikO: När jag är ut och jagar är det oftast så att det inte för bytet, utan upplevelsen och allt runt omkring.. =)

Vilka är vi som skulle kunna tänka sig att vara intresserade av detta? Beroende på när det infaller å så alltså..

Nämen precis...det är ju så jag resonerar också!

Själv är jag mycket intresserad. Beror lite på hur det blir med jobb för frugan. Löser det sig inte och hon fortsätter vara arbetslös så är det inte så säkert att man råder sig denna tripp.

Publicerat

(Bara en tanke....)

Tanken är god Henrik, men vissa år ligger det upp emot 2-5 dm snö på kalfjället och vädret brukar vara allt annat än bra.

Fjälljakten med hund brukar man oftas förknippa med aug-sep månad.

Anlitar man inte flyg eller helikopter så får man räkna med att det varit en hel del folk på marken och har man otur så är marken redan stäng pga jakttrycket med de korkade regler som nu gäller.

När det gäller Arjeplogsfjällen finns det många fina marker, men tyvärr så är jakttrycket hårt iaf utmed silvervägen.

Varför inte köra en kombinerad skogs och fjälljakt, finns fina marker som bjuder på dessa alternativ inom promenadavstånd.

Publicerat
Tanken är god Henrik, men vissa år ligger det upp emot 2-5 dm snö på kalfjället och vädret brukar vara allt annat än bra.

Fjälljakten med hund brukar man oftas förknippa med aug-sep månad.

Anlitar man inte flyg eller helikopter så får man räkna med att det varit en hel del folk på marken och har man otur så är marken redan stäng pga jakttrycket med de korkade regler som nu gäller.

När det gäller Arjeplogsfjällen finns det många fina marker, men tyvärr så är jakttrycket hårt iaf utmed silvervägen.

Varför inte köra en kombinerad skogs och fjälljakt, finns fina marker som bjuder på dessa alternativ inom promenadavstånd.

Jo det är klart...Arjeplog är ju lite högre upp i landet förstås...

Lokala Vorsteh-klubben här i Övik skulle tydligen till fjälls i slutet av oktober, men då är det ju iofs. inte Arjeplog som gäller...