Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Nu har ni väl varit hemma länge nog för att lägga in en bild (eller tre) :)

Ryktet går om att Agneta Andersson (Kennel Red Garlic`s) http://www.redgarlic.se/beskrivning.aspx?O...26C0&typ=ts, ska ha ngr osålda valpar.

Nån som vet eller e sugen?

Varför finns inte den kullen med under aktuella på Bretonsidan?

Den finns med..

Högst upp på http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...lt=1&ID=218 Finns detta att läsa!

Nya kullar i SBnK 08-04-30 19:43

7 st ,Valpar för leverans vecka 24, 6 t och 1 h

Moder: Röd/vit Bijan´s Lexus, Årets unghund 2005, Jaktprov: 3x1 ukl, 4x2 ukl, 2x3ukl. 1 ÖKL ( 10 mån), 1:a elitklass och 2x2:a elitklass. HD: A

Fader. DK. Malthe svart/vit 2x 1 ukl, 2 x 1 ökl och 1 Vk med cacit. HD: A

3 tikar och en hane kvar.

Jakt och jaktprovsintresserade finner mer information på www.redgarlic.se

Agneta Andersson. 060-322 19 , agneta.andersson@skogamark.se

Håller med Jimbolo om att det håller å vara dags för valp bilder.. =)

//Linus

Oj såg just att man var tvungen gå via startsidans "nyheter" för att komma till den aktuella sidan.. Under Avelsråd / Aktuella kullar saknas den dock..

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Jaha ja. Ska försöka få in någon bild.... Hrmmm...

Det är tydligen så här taxar ska behandlas (om nu bilden kommer med, jag begriper inte riktigt det här..).

post-2035-1209933918_thumb.jpg

Publicerat

Ja, bilden kom ju faktiskt med. Som ni ser så är jag en riktig mästerfotograf!! Dottern har betydligt bättre talang -och kamera- så vi får hoppas på dem i stället. Under tiden får ni hålla till godo med mina halvmesyrer.

post-2035-1209934451_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Oj såg just att man var tvungen gå via startsidans "nyheter" för att komma till den aktuella sidan.. Under Avelsråd / Aktuella kullar saknas den dock..

Huvve på spiken!

Därför jag inte hitta!

Valpar kvar :):lol:

Tror ja aldrig ja varit med om i mina dagar som Bretonägare!!

Ja, bilden kom ju faktiskt med. Som ni ser så är jag en riktig mästerfotograf!! Dottern har betydligt bättre talang -och kamera- så vi får hoppas på dem i stället. Under tiden får ni hålla till godo med mina halvmesyrer.

Alla former av messyrer e välkommen då de bara finns en liten del av en Breton med i dem :):D

Publicerat

Vilken liten söting du fått med dig hem.. =)

Lycka till i "fostrandet".. :)

//Linus

Publicerat
  • Författare

Får besök av Christer o Louice om ca:2v MED valp!

:) Man kanske blir helt tagen då! :)

Publicerat

Cobra träffade sin första ripa i onsdags :rolleyes: Här behövs det ingen mer träning hon är redan färdig jakthund, dom kan skicka championatet till oss :lol:

Skämt åsido så har hon inte riktigt fattat grejjen ännu. :P Ella gjorde ett fint fågelarbete medans Cobra tittade på och fick sedan lukta i spåren och hittade lite ripskit att tugga på. Helt på valpnivå med andra ord :P Bra luktsinne har hon iaf och det är ju en bra början ;)

Publicerat

Jaha...nu har man väl sabbat skogsfågelintresset för Troy också...

Kom alldeles nyss in från en skogsprommis med vovven. Tränade "gå bakom" och "fot" uppe på en stig här ovanför.

Nåja, Troy gåendes fot och han var väldigt duktig. Husse 100% koncentrerad på hunden...så flyger det upp en stor tjädertupp över skallen på oss snett bakifrån och frammåt.

Jag blev så jädrans rädd att jag rent utav gav ifrån mig några jämrande ord nästan i falsett...hehe. Kände hur det blåste i mitt korta hår (...nja det var väl en lögn, jag hade keps...men ändå nära!)

Troy trodde nog det där var det farligaste som finns på denna jord, för sådär har husse aldrig uppträtt... Bara fejkat varit rädd för rådjur osv., men det blir lixom inte samma grej. Nu blev nog hunden rejält rädd också, först för tjädern sen för mig...

Men förmodligen hade han ingen lukt på tjädern, för då borde han visat intresse tidigare. Så lydig fot har jag inte än!!

Näsa för fågel har han visat sig haft vid tidigare promenader... Hoppas det var så i allafall...då kanske han inte kopplad ihop tjädern med farligt, utan kanske rent utav positivt och sätter sig vid uppflog hedanefter...hehe!!

Publicerat

Trevligt med lite valpbilder!

...och fler lär det väl bli nu då Lillie förstått sig på bildfunktionen och TnT förmodligen hemma med valp också!

Kul att Agneta slutligen fick valpar efter Lexus. Var lite fundersam på om det skulle gå vägen med hennes höftled osv.

Hoppas bara det stannar några i länet nu...och till seriöst jaktintresserade (och gärna jaktsnack-intresserade) människor!!

Jag gör mitt bästa för att få upp intresset för Breton i Övik åsså.

Vi syns nu på SSRK:s träning, Goldenklubben och nästa vecka även hos Vorsteh-klubbens träningskvällar.

(En parantes... Satt med på möte hos Vorsteh-klubben igår för att lyssna av vad som händer på träningsfronten i sommar. Mäkta kul att lyssna på två herrar där den ene satt och skröt över kompisens Breton som hade varit så himla otroligt bra. Hög fart, energisk och tar aldrig slut....ger inte upp i första taget...å fy fan vilken fart han hade....osv osv.

....Sen då de insåg att jag var ny i folkskaran och då jag talade om att jag inte har nån Vorsteh utan en liten Breton....då såg han rätt snopen ut..hehe! )

Men de ska ha eloge som ger mig möjligheten att få träna med dem. Får väl tala för Troy att han ska sköta sig snyggt tillsammans med de "stora grabbarna"...hehe!

Publicerat
Trevligt med lite valpbilder!

...och fler lär det väl bli nu då Lillie förstått sig på bildfunktionen och TnT förmodligen hemma med valp också!

Kul att Agneta slutligen fick valpar efter Lexus. Var lite fundersam på om det skulle gå vägen med hennes höftled osv.

Hoppas bara det stannar några i länet nu...och till seriöst jaktintresserade (och gärna jaktsnack-intresserade) människor!!

Jag gör mitt bästa för att få upp intresset för Breton i Övik åsså.

Vi syns nu på SSRK:s träning, Goldenklubben och nästa vecka även hos Vorsteh-klubbens träningskvällar.

(En parantes... Satt med på möte hos Vorsteh-klubben igår för att lyssna av vad som händer på träningsfronten i sommar. Mäkta kul att lyssna på två herrar där den ene satt och skröt över kompisens Breton som hade varit så himla otroligt bra. Hög fart, energisk och tar aldrig slut....ger inte upp i första taget...å fy fan vilken fart han hade....osv osv.

....Sen då de insåg att jag var ny i folkskaran och då jag talade om att jag inte har nån Vorsteh utan en liten Breton....då såg han rätt snopen ut..hehe! )

Men de ska ha eloge som ger mig möjligheten att få träna med dem. Får väl tala för Troy att han ska sköta sig snyggt tillsammans med de "stora grabbarna"...hehe!

Det kanske bara blir en träning för er om Troy visar allt han kan redan första dagen, då kanske dom inte vill att du ska komma tillbaka å förnedra dom andra.. :D

Publicerat
Det kanske bara blir en träning för er om Troy visar allt han kan redan första dagen, då kanske dom inte vill att du ska komma tillbaka å förnedra dom andra.. :D

Så kan det ju vara också...men nja, förmodligen inte..hehe! Han visade inte riktigt den sidan igår på Goldens träningskväll kan jag berätta. Mer än omöjlig att få kontakt med....

Publicerat
  • Författare

Vorsteh klubben tränar mkt kul som jag skulle vilja vara med på också.

Tex mkt apportövningar.

Träna Zingo igår på kastapport med skott.

Föremål var en gråtrut och en mäkta stor Havstrut. (jag tänker stort om min hund)

Då vi haft lite problem tänkte jag att kast o skott skulle höja lusten ngt.

O DE GJORDE DE!!!

Två klockrena apporter med viftande svans så efter det sluta vi.

Man ska lägga av då man e på topp :D

Snart dags att ta med sig trutarna o fara ut till vattnet för lite träning.

Men än e de lite kallt.

Publicerat

Okej okej, nu finns det några bilder i mitt galleri! Har ju haft så fullt upp med Roxy att jag inte hunnit slå igång burken. Ska bli enormt kul att jobba med denna jycke och se vad man kan åstadkomma!

MVH

Publicerat
Okej okej, nu finns det några bilder i mitt galleri! Har ju haft så fullt upp med Roxy att jag inte hunnit slå igång burken. Ska bli enormt kul att jobba med denna jycke och se vad man kan åstadkomma!

MVH

Såå söt å fin... =)

Lycka till..

//Linus

Publicerat

MVH

Ja dessa små liv är ju för söta! Men dom växer så det knakar så håll i dig :rolleyes: Cobra har vuxit ca 5cm på höjden sedan jag fick hem henne! :)

Har du tänkt gå någon kurs framöver eller kanske tänkt fara på 5-kampen i lycksele?

Publicerat
  • Författare

Nu har Zingo fått sitt HQ- 0.96, vilket talar för mkt goda höfter.

Inte blir man ledsen för det!

Men väldigt brydd blir man me tanke på hela våran resa!

Publicerat
Nu har Zingo fått sitt HQ- 0.96, vilket talar för mkt goda höfter.

Inte blir man ledsen för det!

Men väldigt brydd blir man me tanke på hela våran resa!

Dum som man är så måste man ju fråga..

Zingo 0,96

Ella 0,93 enl http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...lt=1&ID=216

Ska detta värde vara högt eller lågt?

Och vad innebär det egentligen?

Och hur stor är eg skillnaden på 0,03 i detta fall?

Ella: Är detta en valp från er: Tiellas Caol Ila HQ 0,96?

/Linus

Publicerat

Idag har jag fått träffa Ellas två hundar Ella och Cobra som hastigast.

Jättekul att få se rasen Breton på nära håll och jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på rasen.

Men det återstår ännu en viktig sak innan man börjar leta en valp och det är att få jaga med över en breton.

Inte för att jag tror dom slår en vorsteh på något sett, men är dom bara hälften så bra är det ändå en riktigt bra fågelhund :angry::lol:

Så Ella, Jimbolo eller någon annan, till hösten vill jag ha bevis på det ni skriver om här på tråden, alltså att Brton är en bra fågeltämjare ;)

Publicerat
  • Författare
Dum som man är så måste man ju fråga..

Zingo 0,96

Ella 0,93 enl http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...lt=1&ID=216

Ska detta värde vara högt eller lågt?

Och vad innebär det egentligen?

Och hur stor är eg skillnaden på 0,03 i detta fall?

Värdet ska vara så högt som möjligt. max e 1,01

jag vet att en del tycker att zingo:s fader har lågt HQ o han har 0,92.

Så hur stor skillnaden är på en A o B höft e nog lika intressant som skillnad på 0,03 i HQ.

Jättekul att få se rasen Breton på nära håll och jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på rasen.

Men det återstår ännu en viktig sak innan man börjar leta en valp och det är att få jaga med över en breton.

Inte för att jag tror dom slår en vorsteh på något sett, men är dom bara hälften så bra är det ändå en riktigt bra fågelhund :angry::lol:

Så Ella, Jimbolo eller någon annan, till hösten vill jag ha bevis på det ni skriver om här på tråden, alltså att Brton är en bra fågeltämjare ;)

Jajemän. kanske rent av samtidigt som linusg o Henrik O ska få sig en svängom?

Går ju ta de när som helst o var som helst!

Bara vi bokar åtm en vecka i förväg!

VART E JENS??? LÄNGESEN JA SÅG NÅ INLÄGG!

Var ut o plocka ner ett par trutar till Zingo idag. Vart tror ni kameran var?

Precis, hemma :lol:

Tur att man har en baksida.

post-399-1210191755_thumb.jpg

post-399-1210191849_thumb.jpg

post-399-1210191932_thumb.jpg

Publicerat
Värdet ska vara så högt som möjligt. max e 1,01

jag vet att en del tycker att zingo:s fader har lågt HQ o han har 0,92.

Så hur stor skillnaden är på en A o B höft e nog lika intressant som skillnad på 0,03 i HQ.

Jajemän. kanske rent av samtidigt som linusg o Henrik O ska få sig en svängom?

Går ju ta de när som helst o var som helst!

Bara vi bokar åtm en vecka i förväg!

VART E JENS??? LÄNGESEN JA SÅG NÅ INLÄGG!

Var ut o plocka ner ett par trutar till Zingo idag. Vart tror ni kameran var?

Precis, hemma :lol:

Tur att man har en baksida.

Se där.. var går gränsen för att det börjar vara sämre höfter?

Såg nån i listan som låg på 0,86 är det en C höft i det fallet?

Är de inte höst snart?! =)

Publicerat
Se där.. var går gränsen för att det börjar vara sämre höfter?

Såg nån i listan som låg på 0,86 är det en C höft i det fallet?

Är de inte höst snart?! =)

0.77 till 1.01 är de HQ tal som hunden kan få. Över 0,91 är ok att avla på och anses tillföra nått i aveln. Men även en hund med C eller D höft kan avlas på i norge iom att även de hundarna kan få över 0,91. Så du kan inte generellt säga att de hundar som är under 0.91 har C eller sämre. Kolla in diagrammet på denna sida så får du kanske lite mer klarhet i fördelningen http://breton.no/index.php/weblog/index_en..._november_2004/

Personligen kör jag efter att hunden skall ha HD A eller B och dessutom om den fått HQ-tal över 0.91 för att avlas på.

Japp Linus, Tiellas Caol Ila är en valp efter Ella som finns utanför Umeå.

Publicerat

Ja det var riktigt roligt att få ett ansikte på namnet så att säga :angry: Och jag fick ju se Segers "jätteråttor" också :angry: Vorsteh har ju en liten speciell plats i hjärtat iom att jag vuxit upp med rasen!

Tilläggas kan att nu är båda mina hundar vaccinerade (var under vaccinations drop in som jag träffade Seger) och jag har aldrig varit med om dess like gällande vaccinationen. MASSOR av människor och hundar av olika slag. Herregud vad många hundar som skulle vaccineras!!!

Inte för att jag tror dom slår en vorsteh på något sett, men är dom bara hälften så bra är det ändå en riktigt bra fågelhund :lol::angry:

Så Ella, Jimbolo eller någon annan, till hösten vill jag ha bevis på det ni skriver om här på tråden, alltså att Brton är en bra fågeltämjare :angry:

Nog borde vi väl kunna fixa detta! :angry:

Publicerat
  • Författare
Men även en hund med C eller D höft kan avlas på i norge......

Du "FÅR" avla på C höfter i Sverige också under vissa omständigheter!

För den saken skull innebär de inte att man gör de.

Som jag förstått det med just HQ så har man minimerat avkommor med dysplasi i mkt hög grad.

Vilket man med HD inte alls kan säga.

Men ja är novis o går endast på hörsägen!

Publicerat
Du "FÅR" avla på C höfter i Sverige också under vissa omständigheter!

För den saken skull innebär de inte att man gör de.

Som jag förstått det med just HQ så har man minimerat avkommor med dysplasi i mkt hög grad.

Vilket man med HD inte alls kan säga.

Men ja är novis o går endast på hörsägen!

Jag vet att det har snackats om att man ska kunna avla på C även i sverige om hunden har bra HQ och att bretonklubben då ska ta ansvaret, men jag har för mig att detta inte gått igenom ännu och att det fortfarande gäller att det automatiskt blir avelsförbud på avkommorna om man avlar på HD belastad hund.

Men som sagt är inte jag heller så jättekunnig i området så jag kan ha fel! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Jo men som ja säger!!

Man behöver ju inte göra de bara för att de går.

Pratade med en som e påläst om avel och även skolad i genetik igår o ju mer vi prata desto mindre förstod jag.

Så de e nog lika bra att lämna de bordet åt dem som kan o lägger energi på de.

Otroligt synd att alla har så olika uppfattningar om allting bara.

Om ja förstått saker o ting rätt finns de de som helt lämnat bretonklubben just för denna fråga!

O så vill vi inte ha det här inne!!