Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Tja!!

Hörru Seger Ska vi ta å byta ras till breton jag allvarliga funderingar på det men jag är ju jägare, vet inte om man man platsar hos" hundsportare" det verkar ju vara trevliga hundar. Hos mig är det hundar och inget myspys.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Har en fråga angående visselpipa.

Funderar på vilka signaler som brukar kopplas ihop till olika kommandon?

Tänkte skaffa en drillpipa med 2 sidor men börjar bli osäker på om det är nödvändigt.?

Vad använder ni?

Publicerat
Låter ju som om ni har finfina apportörer!

Passa bara nu framöver för orrhönorna ligger tydligen redan på ägg fick ja höra idag.

Innebär att de kan bli spontanapporter på små kycklingar i värsta fall.

Börjar bli mkt av den varan nu o kan man inte lita 120% på sin hund SKALL den vara i koppel nu i skog o mark!

Därmed inte riktad kritik till Just er "Herik o Ella" men de kan lätt uppfattas av andra att vi låter hundarna springa vind för våg i skog o markens barnkammare!

Helt rätt! Bra att du förtydligar detta! Nu är perioden där man ska ha väldigt bra uppsikt över hunden!

Var själv på kvällspromenad o hitta en hoper duvor i stadsparken.

Blev ett gäng sitt i flog.

Lungnt o fint.

Visade dock inte på ngr ståndindikationer men de strunta jag i.

Hade ingen avsikt med ngt sådant o han försökte ju inte nypa ngn duva så ja va nöjd.

Lär bli ngr sådan habbitationsturer under vår/sommar.

Ella står i princip aldrig för duva. Det är som att hon har sållat dem till gruppen som exempelvis även gråsparvar hör till :o Dvs. ej jaktbart :)

Tänkte skaffa en drillpipa med 2 sidor men börjar bli osäker på om det är nödvändigt.?

Vad använder ni?

Var en bra fråga detta och jag har inte bestämt mig ännu. På Ella har jag aldrig kört med pipa. Egentligen spelar det ju ingen roll vilken signal du kör som exempelvis stannakommando och vilken som är inkallning och om du kanske vill ha en vändsignal. Är ju liksom bara att bestämma sig. Men det var en bra fundering vilka signaler som är vanligast. Grubblar över hur dom brukar "blåsa" på jaktproven. B) I parsläpp kan ju hunden bli påverkad av den andra förarens pipa. Blir intressant att höra vad dom som använder pipa har för sorts signaler!

Publicerat
  • Författare

Vad använder ni?

Jag har en sådan o tycker den e klumpig o otymplig bara!

Använder endast drill men i jakt säger ja bara sitt eller busvisslar.

Kör samma signal på alla sätt med OCH utan drill.

Jag valde min bara för att jag läste de i nån hyperbra dressyrbok :o

Sattsa på den som är mest lätthanterlig o vänlig för användaren.

Hundar har mkt bra hörsel även om de verkar döva ibland!!!

Publicerat
  • Författare

Tror det e Rödseth (eller va han heter) som tippsar om

1 lång = sitt

2 korta = vändsignal

3 Eller Flera = inkallning

Jag visslar 3- på inkallning o ju fler desto säkrare e jag på att han kommer, men aldrig fler än jag klarar av på ett andetag ;):lol:

Sen har jag olika busvisslingar som funkar finfint men pipan e 95% säkert o busvisslingar bara 87,5 procentigt ;)

Skämt åsido så lärde jag in med visselpipa (drill) o de funkar allra bäst.

Dock måste TorDönsstämman hjälpa till ibland för att man TYVÄRR lärde in de så!

Gör inte om samma misstag!

Publicerat
  • Författare

Varför har ingen berättat att jag o Zingo e med i JoF nr:5 :DB)

Iof sig tillsammans med 6 andra pristagande hundar i Vemdalen samt domare, men ändå :rolleyes::D

Jag som poserar med vita stavar framför mig.

Publicerat

Vad använder ni?

Själv använder jag en Acme 210,5. Billig pipa som funkar finfint. Stämd är den också...

Mina signaler som Troy kan hittills:

1 kort = Frigivningskommando (ex. kliv upp från sitt el. dyl.)

1 lång = stanna/sitt

3 el. fler korta = Inkallning

Kommande visselsignaler:

2 korta ska bli vändsignal

1 kort med efterföljande lång dalande signal betyder sök (vid dirigering)

...sen vet jag inte om jag kommer nyttja några fler visselsignaler.

Busvisslingen används dock oftast. Den glömmer man inte hemma... Men med den har jag bara tränat in HIT. Har lite svårt att få till flera korta busvisslingar med min egen mun...

Publicerat

På tal om vändsignal i ovanstående inlägg.... HUR tränar man in det? Är visserligen inte aktuellt än för Troy, men kul ändå att veta.

Tycks inte ha läst nåt om det i mina dressyrböcker hemma!

Nu håller jag på träna in "Sök UT", snart ska det tränas höger och vänster också...men det spar jag nog några månader till... Man e ju ingen proffsdressör precis..hehe, så det tar lite tid!!

Publicerat
På tal om vändsignal i ovanstående inlägg.... HUR tränar man in det? Är visserligen inte aktuellt än för Troy, men kul ändå att veta.

Tycks inte ha läst nåt om det i mina dressyrböcker hemma!

Finns det inte lite tips om de i Landinfilmen (Unghundsfilmen)

Publicerat
Finns det inte lite tips om de i Landinfilmen (Unghundsfilmen)

Jo just det..det har du nog rätt i. Då han är ute på fältet med Jana... får väl se filmen igen då...för 100gången typ...hehe!!

Publicerat
Varför har ingen berättat att jag o Zingo e med i JoF nr:5 :DB)

Iof sig tillsammans med 6 andra pristagande hundar i Vemdalen samt domare, men ändå :rolleyes::D

Jag som poserar med vita stavar framför mig.

Det är varje jägares skyldighet att läsa J o F, så det trodde vi att du hade koll på!!! :D:D:D

Publicerat
  • Författare
Det är varje jägares skyldighet att läsa J o F, så det trodde vi att du hade koll på!!! :D:D:D

:rolleyes: Så sant! :D

Publicerat
  • Författare

Körde de första riktiga vattenapporterna idag.

OJojoj va kul de var att se Zingo "KASTA" sig i för att göra jobbet.

Kom på de lite sporadiskt så ngn kamera hängde ju inte med förstås :blink:

Var mer krut i apporterna nu än jag sett tidigare år. Lite som kor på grönbete.

Verkar som att han längtat efter ett bad :)

Ser fram emot rapporter o bilder från 5-kampen!!

Publicerat
Körde de första riktiga vattenapporterna idag.

OJojoj va kul de var att se Zingo "KASTA" sig i för att göra jobbet.

Kom på de lite sporadiskt så ngn kamera hängde ju inte med förstås :(

Var mer krut i apporterna nu än jag sett tidigare år. Lite som kor på grönbete.

Verkar som att han längtat efter ett bad :huh:

Ser fram emot rapporter o bilder från 5-kampen!!

Ja i morgon bär det av på 5-kamp. Vilka kommer att dyka upp där?

Har inte bestämt mig än om jag ska ta båda hundarna med mig. Kan ju liksom inte tävla fullt ut med Ella iom att jag kommer att vara en bra bit ifrån skotten på skjutstationen. Cobra har ju aldrig hört hagelsmällar förr så jag tar det som träning för henne och så närmar vi oss sakta framåt mot smällarna beroende på hur hon reagerar. Tror nog att det ska gå bra, men jag vill ta det säkra före det osäkra vilket medför att jag inte kan tävla med Ella på skjutstationen. Dock kan vi ju vara med på övriga stationer, så vi får väl se hur vi gör! Känner jag mig själv rätt så dyker vi nog upp alla 3 och tävlar :) Är ju liksom en rolig grej!

/Lina

Publicerat
Ja i morgon bär det av på 5-kamp. Vilka kommer att dyka upp där?

Har inte bestämt mig än om jag ska ta båda hundarna med mig. Kan ju liksom inte tävla fullt ut med Ella iom att jag kommer att vara en bra bit ifrån skotten på skjutstationen. Cobra har ju aldrig hört hagelsmällar förr så jag tar det som träning för henne och så närmar vi oss sakta framåt mot smällarna beroende på hur hon reagerar. Tror nog att det ska gå bra, men jag vill ta det säkra före det osäkra vilket medför att jag inte kan tävla med Ella på skjutstationen. Dock kan vi ju vara med på övriga stationer, så vi får väl se hur vi gör! Känner jag mig själv rätt så dyker vi nog upp alla 3 och tävlar :rolleyes: Är ju liksom en rolig grej!

/Lina

Jag och frugan samt Troy dyker i allafall upp!

Jag tycker, än fast Cobra säkert är lugn vid skotten, att du bör hålla dig på avstånd i långa loppet. Går nog bra att testa några skott, men sen ska du nog stå en bra bit ifrån.

Det är jättemånga som varnat mig för att skjuta för häftigt kring valpar nåt längre tag. Själv har jag egentligen ingen uppfattning, men jag har i allafall följt de råden. Nu är dock Troy så pass gammal att han får vara med mig mer vid skytte.

Självklart tycker jag du ska ta med båda vovvarna, det finns alltid nån som förbarmar sig över en av dem medan du ex.vis kör lerduveskyttet med bara Ella.

Publicerat
  • Författare

Blev 5-Kampen inställd??? :D:D

Själv har jag gått promenad idag o träffat på orm.

Kollade vad Zingo skulle göra då han först gick förbi utan att märka men då "jag" uppmärksammade ormen gjorde han ett utfall.

Glömde ju säga att de va en kopparorm/-ödla så därför testa jag.

Självklart fick han en korrigering av de barskare slaget o jag var redo med kopplet, men nog va han sugen på att ta den ändå.

Kan man avvänja hunden sådant?

Skulle de varit en huggorm kunde de slutat riktigt illa!

De var morgonen men nu på kvällskvisten har vi kört vattenapportering med dirrigering med både änder o gäss inte långt bort.

Riktigt kul o nog fick jag dirigera bort honom från fåglarna mer än en gång, men bara lite lätt :rolleyes:

Men nu vill ja SE o HÖRA hur de gick på 5-kampen.

Publicerat
Blev 5-Kampen inställd??? :D:D

Kollade vad Zingo skulle göra då han först gick förbi utan att märka men då "jag" uppmärksammade ormen gjorde han ett utfall.

Självklart fick han en korrigering av de barskare slaget o jag var redo med kopplet, men nog va han sugen på att ta den ändå.

De var morgonen men nu på kvällskvisten har vi kört vattenapportering med dirrigering med både änder o gäss inte långt bort.

Riktigt kul o nog fick jag dirigera bort honom från fåglarna mer än en gång, men bara lite lätt ;)

Vill också så och höra hur det gått ihelgen..

Träffade idag en av valparna från Suhlegans senaste kull.. Som flyttat hit till Arvidsjaur.. =) Kanon fin hund..

//Linus

Publicerat
Blev 5-Kampen inställd??? :huh::lol:

Riktigt kul o nog fick jag dirigera bort honom från fåglarna mer än en gång, men bara lite lätt <_<

Är han så pass intresserad skulle jag se till att ha tabletter från vet. mot ormbett och getingstick i min jaktväska eller i bilen! I övrigt så har jag inge tips att ge hur du ska gå tillväga för att få honom att ignorera dem annat än att korrigera honom som du verkar ha gjort. Få honom att fatta att dom rör man inte, eller få honom att fatta att usch usch vilka hemska små saker.........

Publicerat

Har inte lagt in bilderna i datorn ännu, men ni kan ju få höra hur det gick iaf! :)

Vuxenklass och unghundsklass.

Grenar

1. Inkallning

2. Undersökning av tänder och mätning utförd av för hunden främmande människa. Bra träning inför exempelvis utställning.

3. 1X2 frågor 5st

4. Sitt och stanna kvar

5. Hagelskytte med hunden sittandes bredvid lugn vid skott.

Unghundarna körde de 4första grenarna. Sedan var det givetvis olika svårighetsgrad i klasserna på inkallning och sitt och stannakvar.

Cobra skötte sig hyffsat tycker jag. Syntes att det var en ny miljö, nya människor och nya hundar och då var det inte lika självklart att de kommandon som funkar klockrent på hemmaplan fungerade lika bra som vanligt. Väldigt nyttig och bra träning må jag säga att variera miljö och störningar. givetvis var tävlingen på låg för småttingarna i denna klass. Iaf så kan jag meddela att Cobra tog hem sin första seger i livet. Får hoppas att det kommer fler 1priser framöver även i grenarna jaktprov, utställning och lydnad ;)

Ella fick givetvis följa hon också. Gick väl hyffsat där också tills vi kom till sista grenen. Ella fick sitta i bilen medan jag var med Cobra och lekte. Cobra hade ju aldrig hört hagelsmällar förr. Bra träning även detta och hon reagerade ytterst lite på smällarna. Hon kunde rycka till precis när det small, men blev i övrigt inte rädd eller brydd av att det small. Ella däremot såg jag blev mer och mer taggad där hon satt i bilen. :P Och givetvis så resulterade det i att när det var vår tur, vilket var i princip sist så var hon VÄLDIGT taggad. Jag missade duvan och hunden knallade :D och vi tog oss en väldigt djup diskussion mellan fyra ögon om hur man egentligen beteer sig i sådana situationer. :angry: Jag tror vi är på samma väglängd nu och överens om hur man beteer sig <_< men det får vi se när vi hamnar i skott nästa gång. ;) Dock så blir det en annan situation när det är under jakt och bilderna är förhoppningsvis rätt placerade i skallen på henne då trots några månaders uppehåll :lol: Sedan hoppas jag att jag skjuter bättre också :huh: Jag skyller på att det inte var min bössa! :o

I alla fall så slutade Ella 2:a i gruppen efter den eviga släpppartnern Extra (Zingos mamma) som vann.

Väldigt trevligt var det iaf. Fint väder och hyffsat mycke folk. Jag fick ju även träffa Troy! Alltid roligt att få se nya hundar live! Även lilla dibla som Jimbolo visade bild på för inte så länge sedan var med på 5-kampen. Cobra och Dibla hade riktgit roligt och lekte för fullt när det var skytte. Blir roligt att släppa dessa två på jaktprov framöver!

Träffade förresten ett kullsyskon till TnTs valp också. Rissla hette hon!

Publicerat
  • Författare

Träffade en vet. som starkt rekomenderade att INTE ge kortison vid bett eller stick.

Detta var förra året o ja minns inte varför.

Ska gensast kolla.

Lite rädd e man då han beter sig som en Mungo.

Käka orm o getingar kan aldrig sluta väl.

Ska köra lite habbitueringsövningar på saker som rör sig på backen. Kan nog hjälpa lite iaf!

Förstår din besvikelse att bli 2:a men med Zingos ättelinje bland deltagare blir de lätt så <_<:lol::huh:

Ska bli riktigt kul att få se valparna på prov framöver.

Publicerat

5-kampen var en mycket trevlig tillställning!

Trevligt att få träffa andra Breton:er. Har ju inte stött på mer än typ Ella och nån tysk Breton innan Troy!

Själva "tävlandet" var också bra. Snabba grenar som inte innebar en massa väntan osv.

Troy presterade väl hyfsat trots allt.

Han kunde dock inte sitta kvar när tjädertuppen drogs 2 meter framför nosen på honom. Han klev upp tillslut och då var han inte speciellt intresserad av husses inkallning sen heller. (Detta moment var iofs. vuxenklass, vilket jag ändock tycker en unghund som Troy bör klara. Han vet ju fan inte hur kul tjäder är ännu! Vänta bara till nästa år....då är den säkert ännu intressantare!!

De övriga momenten gick bara fint. Troy satt lugnt i skott och brydde sig inte alls att det small. Dock gjorde ju husse en stormiss på duvan dumt nog...där rök segern! <_<

Kan inte skylla på nån annans bössa heller då jag hade min egen!!! :o

Var som sagt intressant att se andra Breton:er. Fast jag hade dock önskat att få se lite bättre "pli" på många av de vuxnare hundarna. (Då syftar jag INTE på Ella, hon skötte sig mycket bra, trots att matte gör en massa skoj med valpar runt omkring!)

Du var efterfrågad Jimmy! Christer tyckte jag skulle skälla på dig som inte kom!! :lol:

Nä...han skickade en hälsning i allafall och tyckte vi borde anordna nåt liknande i v-norrland. Var man inte riktigt välkommen...? :huh:

Nåväl, nya tag nästa år!!

Publicerat
Träffade en vet. som starkt rekomenderade att INTE ge kortison vid bett eller stick.

Detta var förra året o ja minns inte varför.

Ska gensast kolla.

Lite rädd e man då han beter sig som en Mungo.

Käka orm o getingar kan aldrig sluta väl.

Ska köra lite habbitueringsövningar på saker som rör sig på backen. Kan nog hjälpa lite iaf!

Har svårt att förstå detta. Hundarna kan ju bli riktigt dåliga och då kan några tabletter vara de som räddar livet på dem (gör att man får extra tid att ta sig till vet.) Men forska gärna varför tabletterna inte är bra. Intressant att få veta orsaken!

Förstår din besvikelse att bli 2:a men med Zingos ättelinje bland deltagare blir de lätt så <_<:lol::P

Ska bli riktigt kul att få se valparna på prov framöver.

Tror jag säger "pass" när det gäller att kommentera detta :huh:

Var som sagt intressant att se andra Breton:er. Fast jag hade dock önskat att få se lite bättre "pli" på många av de vuxnare hundarna. (Då syftar jag INTE på Ella, hon skötte sig mycket bra, trots att matte gör en massa skoj med valpar runt omkring!)

Tur för dig att du la till att du inte syftade på Ella :o

Publicerat
  • Författare
Du var efterfrågad Jimmy! Christer tyckte jag skulle skälla på dig som inte kom!! :mellow:

Nä...han skickade en hälsning i allafall och tyckte vi borde anordna nåt liknande i v-norrland. Var man inte riktigt välkommen...? :angry:

De e rädd för konkuransen! :huh:

Visst skulle de va kul men med 5 Breton ägare i regionen blir de klent om en enda e borta.

Verkar som de glömms hela tiden.

Måste fler valpar till Västernorrland.

Men de har ju nästan fördubblats så man ska se de possitivt :rolleyes:

Så om trenden fortsätter har vi 10st hundar i regionen nästa år :)

Har svårt att förstå detta. Hundarna kan ju bli riktigt dåliga och då kan några tabletter vara de som räddar livet på dem (gör att man får extra tid att ta sig till vet.) Men forska gärna varför tabletterna inte är bra. Intressant att få veta orsaken!

Tror jag säger "pass" när det gäller att kommentera detta ;)

Minns att jag fick med en broshyr ang. undvikandet av kortison.

Ska se om ja hittar den.

För de var just då ja skulle köpa nya kortisontabletter som han informerade.

Passar du på båda sakerna?

Publicerat
Passar du på båda sakerna?

Nä förhoppningsvis kan småttingarna hävda sig bra på prov framöver. :rolleyes:

Publicerat

Låter som det var en kul tillställning i helgen. Hade tänkt åka men fick 30ton grus att planera ut framför garaget istället.. nästan lika kul..

Däremot ansluter vi till Boden då det är Bretonträff där! Några fler som ska dit?