Publicerat April 25, 200818 yr Författare STORT GRATTIS TILL ZOIA (Zingos kullsyster) och övriga ...som nöp sin första premie i Abisko. Känns nästan lika kul för mig Trevligt TnT. Kan vara jobbigt de där med att inte veta vilken man får men i slutänden tror ja ändå att de "Mest" handlar om hur mkt tid de får i skog o fjäll som gör de till vad de blir. Självklart finns de annat som spelar in men..... JAG har sällan hört att de finns både bra och usla hundar i samma kull. Däremot vet jag att de nästan alltid finns både bra o usla förare bakom varje hund i en kull Lätt att skylla på hunden! Men olika som individer kan de ju vara! Men personligen tjatade jag nog tills ja fick reda på vilket troll som skulle bli vårat!
Publicerat April 25, 200818 yr Författare Så va de dehär med HD-röntgen igen. Fick nyss höra att veterinären som gör HQ avläsning i Norge (UTBILDAD) ansåg att Zingo hade en A-höft. Nu blir man ju lite brydd hur de kan vara så olika mellan Sverige och Norge där de på båda sidor sitter utbildade inom avläsningstekniken. O jo de var samma plåt de avläst då de gjordes 2identiska bilder. En gick till skk o en direkt till Norge för avläsning. Kan de rent av vara så att man inte vill kliva upp 2snäpp i skalan av rena principskäl? Vet fortfarande inte HQ:et men de ska bli intressant för även en A-höft kan ha katastrofalt HQ Lite förvirrad o brydd fortfarande över HD-djungeln. Kan bara å de bestämdaste rekomendera kliniker som kan och har erfarenhet av att HD-röntga oavsett vad andra säger. Inte kul att få höra tre olika utgåvor av en o samma höft. Hade accepterat en C-höft utan krussiduller men då man får från ett o samma ställe 2 olika graderingar(nr:1 BC, Nr:2 BB) samt ytterligare en från vårt grannland (A) kan man ju bara bli MKT tveksam till detta med HD-röntgen!!! Men vad vet ja, har ju ingen utbildning i frågan!
Publicerat April 25, 200818 yr Så va de dehär med HD-röntgen igen.Fick nyss höra att veterinären som gör HQ avläsning i Norge (UTBILDAD) ansåg att Zingo hade en A-höft. Nu blir man ju lite brydd hur de kan vara så olika mellan Sverige och Norge där de på båda sidor sitter utbildade inom avläsningstekniken. O jo de var samma plåt de avläst då de gjordes 2identiska bilder. En gick till skk o en direkt till Norge för avläsning. Kan de rent av vara så att man inte vill kliva upp 2snäpp i skalan av rena principskäl? Vet fortfarande inte HQ:et men de ska bli intressant för även en A-höft kan ha katastrofalt HQ Lite förvirrad o brydd fortfarande över HD-djungeln. Kan bara å de bestämdaste rekomendera kliniker som kan och har erfarenhet av att HD-röntga oavsett vad andra säger. Inte kul att få höra tre olika utgåvor av en o samma höft. Hade accepterat en C-höft utan krussiduller men då man får från ett o samma ställe 2 olika graderingar(nr:1 BC, Nr:2 BB) samt ytterligare en från vårt grannland (A) kan man ju bara bli MKT tveksam till detta med HD-röntgen!!! Men vad vet ja, har ju ingen utbildning i frågan! Jimbolo: Oj det verkar invecklat detta med höft klassificeringen.. Kan förstå att du blir lite konfunderad då du har fått så många olika utlåtanden.. TnT: Men alla valparna är ju söta så.. Sen är det nog lite som Jimbolo säger också, det beror på hundföraren hur hunden blir i slutändan.. //linus
Publicerat April 25, 200818 yr E de jakstarten du menar blir ja bara glad men e de träningen har ja varkens hört eller förstår varför isf.Var har du fått det ifrån? Inte ändrat på jägareförbundets sida åtm. varkens jakt eller jaktträning. http://www.jagareforbundet.se/jakthundar/t...och/default.asp Däremot vet jag att vissa område på statens är jaktträning ej tillåten före jaktstart. Vet ej varför! Nu hittar jag inte det jag sökte...börjar även fundera på om jag drömt det... Tidigare fick ju inte hundar vara lösa i skog&mark före 21:a augusti eller nåt sånt, men för hundar som inte ansågs förfölja klövvilt var det 16:e....var det inte så? Jag har fått för mig att det där blev ändrat så samma gäller för samtliga hundar, men jag kan ha fel...tycks minnas att det har hänt nån gång förr också (Jaktlag 1987:259)
Publicerat April 25, 200818 yr Är det verkligen så här stiltje ute i stugorna att till å me denna tråd börjar sina ut?Eller är det bara pga att det inte är jakt säsong? HenrikO: Hur går de me Troy, har han gjort något du vill berätta om på sistone? Jimbolo: Hur lägger du upp träningen för hösten, å när börjar du köra jakt träning på Zingo? För jag antar att du går ner lite i träningsdos nu under vår och sommar? Ella: Hur mycket har Cobra hunnit äta upp för dig, ? Eller är hon så snäll och oskyldig som hon ser ut på bilderna? Måste ju få igång denna tråd igen.. Är ju in flera ggr per dag utan att nått händer.. //Linus P.s Frun tyckte också att Eirams valparna var riktigt söta, spec Tik 1 och Tik 2... Men de är ju så dags att komma på de nu.. Men Lina, vi får planera in ett besök hos dig nån helg här framöver så smälter hon nog.. Ja du Linus, snäll och oskyldig passar egentligen rätt bra när det gäller valp. Dom förstår ju helt enkelt inte att att bitas inte är snällt. Dvs dom förstår inte detta innan vi lärt dem hur man beter sig. Cobra förstår betydelsen av "nej" och slutar med de hon håller på med om man säger "nej". Är det förbjudna saker hon tuggar på hämtar jag en leksak och berömmer sedan när hon tuggar på denna istället. För nått att tugga på är en nödvändighet annars är det lätt att gå tillbaka till att tugga på det förbjudna igen. Tuggar hon på mig så börjar hon slicka istället när man säger nej. Men det kliar i de där små tänderna så tuggandet är det nog ett tag innan det är borta. Men hon är ju bara valp, så detta är givetvis nått man får räkna med i början. Ella tuggas det på en del också. Ella har börjat försöka busa med "det lilla krypet" Är som om hon tar fram sina valpfasoner på nytt men glömmer att hon nu snart är 8 år och väger typ 3gånger så mycket som Cobra. Roligt ser det ut iaf när helan och halvan ska leka. Dock så blir Ella ibland less och hon gillar inte när Cobra är och går/klättrar på henne när hon ligger och sover. Då kommer det ett "morr" och Cobra slutar då omedelbart med de hon håller på med. Ellas "nej" vet hon deffenitivt vad det betyder. Hon har gått på betan att gå fram och försöka äta från Ellas tallrik med matrester , hon ignorerade den första varningen "morret" och då blev det sedan en lite skarpare tillsägning. I övrigt är Cobra riktigt duktig på att sätta sig när hon ska få mat, titta på mig och sedan äta när hon får varsegod. Sitt tränar vi lite, har börjat lite med stanna och givetvis inkallning. Vi är ute och går i skogen där det snart helt har tinat bort all snö. Det som tränas då är att hon ska lära sig hålla koll på mig. "bråkar" inte så mycket med henne när vi är i skogen utan låter henne utforska världen och lära sig hålla "kontakt" med mig. Nu går hon ju inte så långt ifrån mig ännu, men jag börjar alltid vara i skog och mark från dag 1 (Om det inte är vinter då vill säga ) Då kan det vara lite svårare om det är mycket snö! På denna linje kommer jag att fortsätta framåt. Ledarskapet ska befästas, vi kommer att vara en hel del i skog och mark, sit, inkallning, stanna är de kommandon som kommer tränas. Vi tränar även på att gå i koppel. Just nu är vi på valpnivå men med tiden kommer givetvis kraven att öka! Från tis-söndag nästa vecka kommer hon att bo i husvagn, vara i fjällen och åka skoter för första gången. Ska bli spännande att se vad hon tycker om de. Skulle gissa att hon som Ella kommer att se det som sitt paradis och vara som en klubbad säl efter att ha varit ute från 9-16 varje dag. Ska låna mig ett litet täcke åt henne också. Tanken är att ha en hund som jag kan börja släppa och jaktträna lite till hösten då hon är ca:6månader jaktpremiären. Då till hund nr 2. Ella: Där blir det som vanligt konditionsträning (löpning och cykling) och lite dressyrövningar bara ur underhållssynpunkt och för att hålla henne allert och uppmärksam på alla kommandon. Nu i fjällen kommer hon att få springa på fjället och förhoppningsvis hittar vi någon ripa. I övrigt så flyter hon även med i dressyrträningen av Cobra. Dock så måste jag säga att det är kanske en gång per dag som jag verkligen tränar hundarna. I övrigt så ser jag varje tillfälle tillsammans med dem som en träning. När vi ska gå ner från lgh så får Ella inte gå framför i trappan utan ska alltid gå bakom. Inte hoppa ur bilen, inte gå ut genom dörren utan lov. Där blir det träning av nej/varsegod. Så fort valpen är på väg till mig ger jag inkallningskommando och hon är så lycklig över berömmet när hon kommer, som jag tidigare nämt vid matskålen tränas det....... mm. Så fort man är med hunden tränas de helt enkelt. Små saker och regler som ska följas. Cobra upplever möten med nya hundar, människor, bilar, lastbilar, det tutar, tjuter i däck, ungar som skriker, cyklar, skateboard....nya miljöer helt enkelt. Allt är en sorts träning! Har jag sagt att det är roligt med valp i huset igen Ps. Hör bara av dig så bestämmer vi en tid när ni kan hälsa på!
Publicerat April 25, 200818 yr Ja du Linus, snäll och oskyldig passar egentligen rätt bra när det gäller valp. Dom förstår ju helt enkelt inte att att bitas inte är snällt. Dvs dom förstår inte detta innan vi lärt dem hur man beter sig.Cobra förstår betydelsen av "nej" och slutar med de hon håller på med om man säger "nej". Är det förbjudna saker hon tuggar på hämtar jag en leksak och berömmer sedan när hon tuggar på denna istället. För nått att tugga på är en nödvändighet annars är det lätt att gå tillbaka till att tugga på det förbjudna igen. Tuggar hon på mig så börjar hon slicka istället när man säger nej. Men det kliar i de där små tänderna så tuggandet är det nog ett tag innan det är borta. Men hon är ju bara valp, så detta är givetvis nått man får räkna med i början. Ella tuggas det på en del också. Ella har börjat försöka busa med "det lilla krypet" Är som om hon tar fram sina valpfasoner på nytt men glömmer att hon nu snart är 8 år och väger typ 3gånger så mycket som Cobra. Roligt ser det ut iaf när helan och halvan ska leka. Dock så blir Ella ibland less och hon gillar inte när Cobra är och går/klättrar på henne när hon ligger och sover. Då kommer det ett "morr" och Cobra slutar då omedelbart med de hon håller på med. Ellas "nej" vet hon deffenitivt vad det betyder. Hon har gått på betan att gå fram och försöka äta från Ellas tallrik med matrester , hon ignorerade den första varningen "morret" och då blev det sedan en lite skarpare tillsägning. I övrigt är Cobra riktigt duktig på att sätta sig när hon ska få mat, titta på mig och sedan äta när hon får varsegod. Sitt tränar vi lite, har börjat lite med stanna och givetvis inkallning. Vi är ute och går i skogen där det snart helt har tinat bort all snö. Det som tränas då är att hon ska lära sig hålla koll på mig. "bråkar" inte så mycket med henne när vi är i skogen utan låter henne utforska världen och lära sig hålla "kontakt" med mig. Nu går hon ju inte så långt ifrån mig ännu, men jag börjar alltid vara i skog och mark från dag 1 (Om det inte är vinter då vill säga ) Då kan det vara lite svårare om det är mycket snö! På denna linje kommer jag att fortsätta framåt. Ledarskapet ska befästas, vi kommer att vara en hel del i skog och mark, sit, inkallning, stanna är de kommandon som kommer tränas. Vi tränar även på att gå i koppel. Just nu är vi på valpnivå men med tiden kommer givetvis kraven att öka! Från tis-söndag nästa vecka kommer hon att bo i husvagn, vara i fjällen och åka skoter för första gången. Ska bli spännande att se vad hon tycker om de. Skulle gissa att hon som Ella kommer att se det som sitt paradis och vara som en klubbad säl efter att ha varit ute från 9-16 varje dag. Ska låna mig ett litet täcke åt henne också. Tanken är att ha en hund som jag kan börja släppa och jaktträna lite till hösten då hon är ca:6månader jaktpremiären. Då till hund nr 2. Ella: Där blir det som vanligt konditionsträning (löpning och cykling) och lite dressyrövningar bara ur underhållssynpunkt och för att hålla henne allert och uppmärksam på alla kommandon. Nu i fjällen kommer hon att få springa på fjället och förhoppningsvis hittar vi någon ripa. I övrigt så flyter hon även med i dressyrträningen av Cobra. Dock så måste jag säga att det är kanske en gång per dag som jag verkligen tränar hundarna. I övrigt så ser jag varje tillfälle tillsammans med dem som en träning. När vi ska gå ner från lgh så får Ella inte gå framför i trappan utan ska alltid gå bakom. Inte hoppa ur bilen, inte gå ut genom dörren utan lov. Där blir det träning av nej/varsegod. Så fort valpen är på väg till mig ger jag inkallningskommando och hon är så lycklig över berömmet när hon kommer, som jag tidigare nämt vid matskålen tränas det....... mm. Så fort man är med hunden tränas de helt enkelt. Små saker och regler som ska följas. Cobra upplever möten med nya hundar, människor, bilar, lastbilar, det tutar, tjuter i däck, ungar som skriker, cyklar, skateboard....nya miljöer helt enkelt. Allt är en sorts träning! Har jag sagt att det är roligt med valp i huset igen Ps. Hör bara av dig så bestämmer vi en tid när ni kan hälsa på! Vad härligt att läsa att det går bra för er.. Inte nu för att jag hade trott något annat.. Sen kan jag tänka mig att Cobra lär sig en hel del av Ella också? Så det blir ju som att ha 2 ledare i det fallet, eller är jag ute å cyklar nu? Borde ju vara så att inom djurlivet så har dom först 1 ledare i människan.. Sen är även en av hundarna också en ledare och rimligtvis borde det ju vara den äldre allt som oftast.. Ska till Piteå ihelgen, kanske vi tittar förbi då om tid finnes, risken är bara att frun kommit på att vi ska hinna springa fram å tillbaka som ena tokar i alla affärer istället.. //linus
Publicerat April 25, 200818 yr Har pratat en del med Marie och det är ju så att hon ska välja en tik först... och det betyder att hon kommer välja sisådär dagen innan valpköparna kommer. Lite trist men samtidigt vill man ju träffa de små liven innan man bestämmer sig om inte Marie redan plockat ut en hund åt dig. Men nu är det inte långt kvar tills vi styr bilen söderut för att få ett familjetillskott MVH Fördelen med att vara uppfödare är att man får umgås med valpkullen "dygnet runt" i 8veckor och lär känna individerna. Som valpköpare är man kanske till uppfödaren och hälsar på någon timme. Är väldigt svårt att få rätt uppfattning och helheten om hur de olika valparna är och vilken som passar en själv bäst. Ibland är man kanske så långt borta att man inte har möjlighet att träffa valparna. Dessa gånger är det då lätt att man går på den sötaste, den som faller en mest i smaken utseendemässigt. Det kan bli rätt och det kan bli fel. Jag skulle berätta för uppfödaren om mig som person/hundmänniska och vad jag vill ha ut av min valp och sedan lämna det till uppfödaren att bestämma vilken som passar just mig bäst. Det kan ju bero lite på vilken uppfödare man har, men är det en uppfödare som är så erfaren inom rasen som er är, så skulle jag helt lite på dennes kunskap. Om det sedan finns två enligt uppfödaren likvärdiga valpar ja då är det ju bara att ta fram sitt eget tycke och smak och välja bland dessa två. Ser fram emot att få se bilder Har givetvis redan hunnit in på hemsidan och kikat på valparna
Publicerat April 25, 200818 yr Vad härligt att läsa att det går bra för er.. Inte nu för att jag hade trott något annat.. Sen kan jag tänka mig att Cobra lär sig en hel del av Ella också? Så det blir ju som att ha 2 ledare i det fallet, eller är jag ute å cyklar nu? Borde ju vara så att inom djurlivet så har dom först 1 ledare i människan.. Sen är även en av hundarna också en ledare och rimligtvis borde det ju vara den äldre allt som oftast.. Ska till Piteå ihelgen, kanske vi tittar förbi då om tid finnes, risken är bara att frun kommit på att vi ska hinna springa fram å tillbaka som ena tokar i alla affärer istället.. //linus Blir lite upptagen från 15.00, men jag hoppas verkligen att ni hittar någon lucka i shoppandet så att ni kan titta in en sväng. Ni kanske ska titta förbi före shoppingen? Slå mig en pling före bara så att jag vet att ni kommer och inte råkar vara ute just när ni dyker upp! Visst lär sig Cobra från Ella både på gott och ont. Hon tar ju inte bara åt sig av det goda, så det har blivit en skärpning av Ellas regler också. Ellas regler har det ju börjas tänjas lite på på äldre dar , men nu har vi gått tillbaka till ursprunget igen, men jag får ju påminna henne om vissa saker för hon är ju väl medveten om att jag en gång släppt efter vilket betyder att gränserna kan tänjas ännu en gång. Men hittills tycker jag att båda skött sig bra! Det tar ju ett litet tag innan man kommit in i rutinerna. JAG har sällan hört att de finns både bra och usla hundar i samma kull.Däremot vet jag att de nästan alltid finns både bra o usla förare bakom varje hund i en kull Lätt att skylla på hunden! Men olika som individer kan de ju vara! Skillnaden är ju om valpen är, tuffare, mjukare, framåt, lite tillbakadragen, kroppsform...mm. Är det din första hund kanske du inte ska ta den tuffaste, men heller inte den mjukaste. Med tuffare hundar kan man göra mer fel, men dom kan vara jobbigare att få till........osv. Det finns många faktorer man ska ha med sig när man väljer valp. Då kan det vara lättare om uppfödaren (speciellt om det är en erfaren uppfödare) får välja och det är först de sista veckorna man verkligen börjar se åt vilket håll det lutar. Exempelvis blev det bestämt när jag kom ner för hämtning att det blev just denna hund som blev Cobra! Sedan är det ju precis som du säger att det är upp till dig som förare att ta tillvara på det ämne till jakthund du fått!
Publicerat April 25, 200818 yr Kom precis hem till stugan efter att ha träffat Ella och Cobra, Ja Lina var ju där också. Tyvärr kunde inte frun och barna följa med idag.. Men det får vi ta vid ett annat tillfälle... Kan bara meddela att tycker man att Cobra är söt på bild så är de ingenting jämfört med IRL.. Oj oj alltså.. Dock vet jag inte vad det är Lina har skrivit om att det är full fart i henne, hon låg ju mesta dels å sov.. Får ju inte mindre ha begär nu alltså.. =) //Linus
Publicerat April 26, 200818 yr Författare Hittade faktiskt en artickel ang HD-HQ, på klubbens egen sida, för den som är intresserad. http://www.breton.se/index.cfm?mID=3&p...;visaaktuellt=1 Står iof inte vem som skrivit! Förstår ditt habegär Linus o ja håller mig SÅÅÅÅ LÅNGT ifrån valpar som möjligt. Annars e de kört. Senast igår sa jag att ja skulle ha en valp inom 2mån till sambon o de föll väl ut (eller hyggligt väl iaf) Hade man visst de hade man planerat lite bättre! De va ju bara ett skämt!!! Va ut o kollade lite på pristagningar med hundar efter Beyaz Töjre:s parningar o de finns ngr riktigt bra i Norge. Främt i kullen med Thunder and Lightning som mor. Vet att flera tagit pris i den kullen tidigare men i år va de främst 3st ja såg. Eiras valpar kommer nog plocka hem en hel del me bara de startar hundarna. Riktigt kul att se dem i Tossåsen då ja såg mkt likheter med Zingo i dem. Fick ju ett 2:a i Vemdalen med Klippforsens Tiara. O fler kommer vi få se framöver (hoppas ja)
Publicerat April 27, 200817 yr Dock vet jag inte vad det är Lina har skrivit om att det är full fart i henne, hon låg ju mesta dels å sov.. //Linus Det där känns bekant....Troy var otroligt speedad första månaden, var aldrig så lugn som då det kom folk. Å va snäll å söt...å lugn å bra...jo jä... Nåja, hoppas Cobra är så även om du får med dig frugan också... Vore ju onödigt om det då skulle inträffa då de är som mest livlig..hehe! Fortsatt lycka till med "övertalningen" /Henke
Publicerat April 27, 200817 yr Kom precis hem till stugan efter att ha träffat Ella och Cobra, Ja Lina var ju där också. Tyvärr kunde inte frun och barna följa med idag.. Men det får vi ta vid ett annat tillfälle...Kan bara meddela att tycker man att Cobra är söt på bild så är de ingenting jämfört med IRL.. Oj oj alltså.. Dock vet jag inte vad det är Lina har skrivit om att det är full fart i henne, hon låg ju mesta dels å sov.. Får ju inte mindre ha begär nu alltså.. =) Ja ni lyckades pricka in sömnperioden men jag tycker att trots att hon får sina frispel lite då och då springer som en tok och leker, så är hon rätt duktig på tagga ner också. Hon är ju ändå inte mer än valp! Har lagt in lite fler bilder i galleriet
Publicerat April 27, 200817 yr Främt i kullen med Thunder and Lightning som mor. Inte så konstigt det är ju Ellas linjer!!! Hon är ur kullen som är ett år äldre än Ella (Samma mamma!) Du glömde titeln NJCH före namnet
Publicerat April 27, 200817 yr Ja ni lyckades pricka in sömnperioden men jag tycker att trots att hon får sina frispel lite då och då springer som en tok och leker, så är hon rätt duktig på tagga ner också. Hon är ju ändå inte mer än valp! Har lagt in lite fler bilder i galleriet Hehe joo men vi hann ju bekanta oss med henne ialla fall innan hon somna så.. =) Härliga bilder du lagt in nu med.. Fick se en Breton i Arvidsjaur idag igen.. Vet dock inte vem ägaren var.. Har du koll på vilka som har rasen här hemma? //linus
Publicerat April 28, 200817 yr Hehe joo men vi hann ju bekanta oss med henne ialla fall innan hon somna så.. =)Härliga bilder du lagt in nu med.. Fick se en Breton i Arvidsjaur idag igen.. Vet dock inte vem ägaren var.. Har du koll på vilka som har rasen här hemma? //linus Ja dom flesta. Hur såg hunden ut? Färg, Hade den svans eller var den utan, tik/hane.......
Publicerat April 28, 200817 yr Ja dom flesta. Hur såg hunden ut? Färg, Hade den svans eller var den utan, tik/hane....... Hrmm vilka frågor.. Den hade 4 ben.. Nee men Or/Vit men ganska mörk orange färg och väldigt "spräcklig".. Svans har jag dock inte koll på då jag bara såg den framifrån som hastigast.. Tik/Hane, jaa du noll koll där med faktiskt.. =) Hmm undra om de verkligen var en hund jag såg?
Publicerat April 28, 200817 yr Hrmm vilka frågor.. Den hade 4 ben.. Nee men Or/Vit men ganska mörk orange färg och väldigt "spräcklig".. Svans har jag dock inte koll på då jag bara såg den framifrån som hastigast.. Tik/Hane, jaa du noll koll där med faktiskt.. =) Hmm undra om de verkligen var en hund jag såg? Finns en hane som jag vet en tagit in från norge för något år sedan. Orange/vit. Dock har jag inte sett denna själv så jag vet exakt hur den ser ut.
Publicerat April 28, 200817 yr Finns en hane som jag vet en tagit in från norge för något år sedan. Orange/vit. Dock har jag inte sett denna själv så jag vet exakt hur den ser ut. Vad finns det fler för några här hemma?
Publicerat April 28, 200817 yr Nu är Valparna hos Eirams namnsatta..//Linus Jepp! Å "Rappa Roxy" är den tik som flyttar till Piteå Nu är det bara 4 dagar och 44 timmars jobbande tills vi åker å hämtar hårbollen
Publicerat April 28, 200817 yr Nu är Valparna hos Eirams namnsatta..//Linus Ja, och Ricky Rödräv ska åka till Västmanland! De här sista dagarna känns VÄÄÄÄÄLDIGT långa! // Lillie
Publicerat April 28, 200817 yr Ja, och Ricky Rödräv ska åka till Västmanland! De här sista dagarna känns VÄÄÄÄÄLDIGT långa!// Lillie Kanon söta båda två.. Jaa även de som åker någon annanstans är ju söta.. Vet ni vilken av dom som stannar på Gotland? //Linus
Publicerat April 28, 200817 yr Kanon söta båda två.. Jaa även de som åker någon annanstans är ju söta.. Vet ni vilken av dom som stannar på Gotland? //Linus Enligt deras hemsida är det Raska Rivjärn som ska vara kvar. // Lillie
Publicerat April 28, 200817 yr Författare Och för er som inte hittat in till valparna är här en direktlänk till "Kennel Eirams" o valparna finns under "Eirams R-kull" http://web.telia.com/~u49808420/
Publicerat April 28, 200817 yr Enligt deras hemsida är det Raska Rivjärn som ska vara kvar.// Lillie Nu när du säger det så kommer jag ju ihåg att jag läst de.. Kan inte alls tänka mig att ni längtar efter att få hämta hem ett yrtroll.. Jag är INTE alls avundsjuka på er.. //Linus