Publicerat Januari 10, 201115 yr Njae vi är bara liiite bättre än övrigt folk här i Kungsbacka. lol jag flydde från kungsbacka så fort jag blev myndig.....
Publicerat Januari 10, 201115 yr Japp ta mig faan! Pictures or it didn´t happen som dom säger på Flashback
Publicerat Januari 10, 201115 yr Pfft... Med kunnigt folk menar du två apor som stod och bräkte i kör medans jag förklarade hur skit skall fungera? F-n va du ligger risigt till nu alltså. Har god lust att skriva om vissa saker som hände igår
Publicerat Januari 10, 201115 yr Skriv på bara Rickard, ingenting förvånar en i alla fall, när Äggo är inblandad..
Publicerat Januari 10, 201115 yr Skriv på bara Rickard, ingenting förvånar en i alla fall, när Äggo är inblandad.. Tja, jag kan ju avslöja att man kan använda en Blomquist-svarv som svets, med omedelbar mörkläggning av garaget som följd
Publicerat Januari 10, 201115 yr Tja, jag kan ju avslöja att man kan använda en Blomquist-svarv som svets, med omedelbar mörkläggning av garaget som följd HAHAHAHAHAHA !!!!!!!!!!!!!!
Publicerat Januari 11, 201115 yr He he ja få se nu... Det visade sig efter mycket om och men att vibrationer från svarven hade fått klämskruvarna till kablarna på brytaren att lossna. Detta gjorde att den ville skippa en fas och inte låta svarven göra mycket mer än att stå och brumma på ett otrevligt vis. Förstod ju ganska snart att motorn hade bränt ihop om jag inte fått åtgärdat detta dock så trodde vi att brytaren var sönder först så jag beställde en ny dock var så inte fallet. I vilket fall som helst så fick vi till slut till det varpå jag släppte brytaren som inte var isolerad och givetvis träffade en av byglingarna att träffa underskåpet och i sin tur brann bygeln av med rejäla gnistor som följd, automatsäkringar samt jordfelsbrytare slog ut och därmed var det "instant darkness" i verkstan. Var rätt uppe i det blå när det ljuva ljudet hade kommit igång av blomqvistaren. Det var inte meningen att jag skulle starta upp svarven nått mer innan jag fått bytt fett i spindellagren då den stått i några år men jag orkade helt enkelt inte vänta mer så jag smackade dit 308:a pipan till Remmyn, kapade och krönte om den med en 90 graders försänkt kröning. Ånyo gjorde sig remingtons yrkesstolthet mig påmind då man klart och tydligt såg att loppet inte var koncentriskt med ytterdiametern på pipan. Det skiljde hela 0,7mm i gods när man mätte mao så kan man inte göra en snygg kröning utan att antingen sätta upp pipan i 4-backschuck, mellan dubb eller att helt enkelt profilsvarva pipan rätt. Bild kommer, skall bara hitta nån... För övrigt så tog jag och hustrun en tur till smörjkompaniet.se i Lindome där vi möttes av Henric, en mycket trevlig och hjälpsam kille. Vi beställde rocol skärolja, gejdolja & smörjkanna samt en fettspruta och kullager fett. Kan varmt rekommendera övriga som behöver smörjartiklar att gå till dessa då dom verkligen visade vad service är och hur man tar hand om en kund. Efter smörjkompaniet så for apambulansen vidare till IKEA i kållered där vi fick med oss en ranglig soptunna (typiskt ikea) samt två bänkskivor. Lite 45x75, spikbleck samt ankarskruv följde med från bygghandel också så idag blir det en rejäl arbetsbänk. Over & out!
Publicerat Januari 11, 201115 yr Snart är lilla Robban på gång med svarven... eller slocknade lyset igen //
Publicerat Januari 11, 201115 yr Snart är lilla Robban på gång med svarven... eller slocknade lyset igen The lights are on, but there's nobody home
Publicerat Januari 11, 201115 yr Kul att du fått till svarveländet, en svarv är ju liksom en av fundamenten i en vapenverkstad.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Kul att du fått till svarveländet, en svarv är ju liksom en av fundamenten i en vapenverkstad. trodde Dremeln var bland de viktigaste verktygen smeder nyttjar nuförtiden, men så vet jag å andra sidan inte hur en slipsten ska dras!
Publicerat Januari 11, 201115 yr 2,2m laddbänk på plats... Laddprylarna är på väg in, ska kapa till hyllorna och se om inte kärringen kan plocka med några vettiga beslag hem från jobbet så skiten kommer på plats. Bild? Ja men inte nu för jag är arbetskåt!
Publicerat Januari 11, 201115 yr 2,2m laddbänk på plats... Laddprylarna är på väg in, ska kapa till hyllorna och se om inte kärringen kan plocka med några vettiga beslag hem från jobbet så skiten kommer på plats. Bild? Ja men inte nu för jag är arbetskåt! Vad är du för en, jag trodde du var som vi andra o bara var kåta Jobba på nu så du blir färdig någongång..... //
Publicerat Januari 12, 201115 yr Dags för två futtiga bilder på när jag testar svarven... Sättet är inte det rätta, det skall vara gjort i en fyrbackschuck dock ville jag bara testa lite och för den delen också se hur ocentrerad loppet var på remingtonpipan och man ser tydlig om man tittar på det skäret jag gör. En bild på eder bönhas in action. Å så var det dags för en laddbänk, stommen är tillverkad av 45x70. Bänkskiva på plats. Dags å börja fylla på med prylar. Och montera pressen... Åsså mer pryttlar. Nu har jag plats för ytterligare 5st raaco sortimentskåp för diverse kulor mm. Skall bara få stöden på plats så är bänken stabil utav helvete för utan dom så sviktar det en aning. Nu bär det av till farsan för lite återlämning av diverse verktyg. En polare kommer på besök för lite handladdningskurs mm och sen skall jag sätta ärkebögen Sem i arbete då han skall få kapa till mina hyllor. Mer bilder kommer väl ikväll eller imorgon förmiddag.
Publicerat Januari 12, 201115 yr Dags för två futtiga bilder på när jag testar svarven... Sättet är inte det rätta, det skall vara gjort i en fyrbackschuck dock ville jag bara testa lite och för den delen också se hur ocentrerad loppet var på remingtonpipan och man ser tydlig om man tittar på det skäret jag gör. En bild på eder bönhas in action. Å så var det dags för en laddbänk, stommen är tillverkad av 45x70. Bänkskiva på plats. Dags å börja fylla på med prylar. Och montera pressen... Åsså mer pryttlar. Nu har jag plats för ytterligare 5st raaco sortimentskåp för diverse kulor mm. Skall bara få stöden på plats så är bänken stabil utav helvete för utan dom så sviktar det en aning. Nu bär det av till farsan för lite återlämning av diverse verktyg. En polare kommer på besök för lite handladdningskurs mm och sen skall jag sätta ärkebögen Sem i arbete då han skall få kapa till mina hyllor. Mer bilder kommer väl ikväll eller imorgon förmiddag. Du invigde väl laddbänken innan du monterade upp prylarna på den? Kan vara svårt att få frugan på humör sen när hon hela tiden "känner pressen"...
Publicerat Januari 12, 201115 yr Du invigde väl laddbänken innan du monterade upp prylarna på den? Kan vara svårt att få frugan på humör sen när hon hela tiden "känner pressen"... Ha ha ha! Nä fan, hon får vänta!
Publicerat Januari 12, 201115 yr Ha ha ha! Nä fan, hon får vänta! Gör du detta allt för ditt eget höga nöjes skull eller har du yrkesambitioner osså? [Edit] Nu syftar jag inte på frugan utan smedjebygget.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Gör du detta allt för ditt eget höga nöjes skull eller har du yrkesambitioner osså? [Edit] Nu syftar jag inte på frugan utan smedjebygget. He he... Faktiskt bägge delar, tycker det är kul att modda mina egna bössor dock så är det inte långt borta att jag ansöker om tillstånd för att ta emot vapen för reparation och underhåll. Jag kommer enbart pilla med kulgevär dock kan det komma att bli mera senare men jag vill koncentrera mig på en sak i taget så att säga annars blir det snart för mycket. Vilket gulligt förkläde Japp! Gulligt förkläde till gullig kille.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Skaffar du inte ett förkläde i skin samt assless chaps kommer jag ALDRIG lämna in något till dig!
Publicerat Januari 13, 201115 yr Författare Skaffar du inte ett förkläde i skin samt assless chaps kommer jag ALDRIG lämna in något till dig! Fy fan nu kommer inte jag att sova på en vecka
Publicerat Januari 13, 201115 yr Fy fan nu kommer inte jag att sova på en vecka Och jag förlorade 90% av synen när jag läste det, men doktorn sa att den skulle återvända så sakteliga..