Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Robbans smedjebygge

Featured Replies

Publicerat

Både och.

då har jag nog mer jobb till dig...

• Svar 555
  • Visningar 75,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

då har jag nog mer jobb till dig...

Åhh nej... :lol: Nä då, låter trevligt men jag vågar inget lova utan att ha tittat på vad det är först. -_-

Publicerat

Häftstift!... Då kanske du kan hjälpa mig reda ut vad det är för modell för det visste faktiskt inte ägaren, ej heller fann han nån skylt på maskin.

Jag tror det är en Shaublin SV 12 från sent 50-tal eller kanske väldigt tidigt 60-tal.

Det är riktigt bra maskiner som ofta användes av verktygsmakare och om din är i så bra skick som videon visade och inte har något spel i axlarna så var det ett mycket bra pris!!!

De är inte jättevanliga och du har nog haft tur som har hittat denna.

Fräsigt kan man säga :lol:

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket, det värmer. :D

Nu har jag iaf blivit ägare till en väldigt fin Schaublinfräs som jag köpt av en trevlig kille från Småland. :wub:

BILDER FÖR HELVETE!!!!!!!!

Du det där drevet, vart i en vixen sitter det :ph34r: Fan va najs me en fres. Fick du med verktyg, andra grejer? Äh skit samma, slår en signal ;)

Publicerat
  • Författare

Han står nog i fräsen för svarar det gör han inte :lol:

Publicerat

Han står nog i fräsen för svarar det gör han inte :lol:

Är det kanske så att Robban har stå-fräs? :lol::lol::lol:

Publicerat

:lol:

Är det kanske så att Robban har stå-fräs? :lol::lol::lol:

:lol: ASG

Publicerat

Tja är det Fredag så är det :D

//

Publicerat

Jävla nötter! :lol: Jag stod vid grillen med en packe karréskivor. ;)

Idag blir iaf spindeln färdig, skall upp till grannkanalens "FLB1" med den för att låna hans fräs men det är väl ungefär vad som blir för sen kommer svägerskan med två kids och imorgon så är det skytte såvida inte kexet ställer in pga gonorré eller nått. -_-

Peace!

Publicerat

imorgon så är det skytte såvida inte kexet ställer in pga gonorré eller nått. -_-

Kanske "min tur" att ställa in den här gången :P

Låg nerbäddad under en fleecefilt i soffan igår och frös :unsure: Men nu känns det marginellt bättre. Vi får se imöra.

Publicerat

Har också legat 2 dar med ¨the shakes¨, dock inget som stoppar skyttet imorgon! Kanske blir lite Parkinsonträffbilder bara.....

Har därför inte kunnat kommentera den goa omkröningen som Robban gjorde - thanks Dude! :wub:

Gott att höra att du fått tag i en fräs också!

/s

Publicerat

Kan detta stämma kanske för din fräs?

http://www.anglo-swiss-tools.co.uk/Schaublin12.html

Tack ska du ha för det!

Jag var faktiskt inne på den sidan tidigare och kom fram till att det antingen var en 11B eller en 12:a och sen ställde jag samma fråga till Spuhr som bekräftade att det just var en modell 12. :D

Fick sms igår om att fräsen hade lämnat Eksjö, säljaren lät inte jätteglad men jag lovade att ta väl hand om maskinen samt att spara hans telefonnummer om jag eventuellt skulle sälja den i framtiden för då har han första tjing. -_-

Publicerat

Tack ska du ha för det!

Jag var faktiskt inne på den sidan tidigare och kom fram till att det antingen var en 11B eller en 12:a och sen ställde jag samma fråga till Spuhr som bekräftade att det just var en modell 12. :D

Fick sms igår om att fräsen hade lämnat Eksjö, säljaren lät inte jätteglad men jag lovade att ta väl hand om maskinen samt att spara hans telefonnummer om jag eventuellt skulle sälja den i framtiden för då har han första tjing. -_-

Jag tyckte nog att det såg ut som en SV 12 på videon...

Det går fortfarande att köpa nytillverkade prylar till den fräsen så det är ett bra köp. Den var ganska populär i England också så där finns det även reservdelar att få tag i om något skulle gå söderut i framtiden.

Publicerat

Klockrent Jens, tack för infon. :wub:

Publicerat

Tjo flöjt nötter!

Fick ordnat Mikes slutstycken, lite pirrigt mtp att shooting maestro själv skall ha dom :unsure: och om kvalisorten är godkänd får vi väl snart reda på om inte annat. :rolleyes:

Lite bilder så klart och vi börjar med före:

post-1829-0-45263500-1296569488_thumb.jp

Bearbetning färdig:

post-1829-0-95885200-1296569597_thumb.jp

Gängat och provmonterat:

post-1829-0-68775000-1296569608_thumb.jp

Utan bolt knob:

post-1829-0-13887900-1296569625_thumb.jp

Och med:

post-1829-0-67894900-1296569639_thumb.jp

Sen för att runda av det hela, en bild på tasseln:

post-1829-0-81055300-1296569654_thumb.jp

Publicerat

Ooo, tasseln gjorde mig alldeles knäsvag... :blink:

Det andra var ju iofs också väldigt trevligt att titta på. ;)

Snyggt jobbat.

Publicerat

Grymt! Kul med bilder från såna här jobb ^_^

Publicerat

Sen för att runda av det hela, en bild på tasseln:

post-1829-0-81055300-1296569654_thumb.jp

:huh: Gulligt, fast tasseln kommer inte till sin rätt förräns fräsar, svarvar, och övriga verktyg hammarlackats prydligt i rosa :wub:

Riktigt fint resultat, tror min fjollbössa hade mått toppen om slutstycket fått samma behandling som de på bilderna.

Om jag skickar en burk drottningsylt har vi en deal då?

Publicerat

Tofsar och tassel i all sin ära, jag har en äkta kristallkrona i plast i mitt snickeri! :lol:

Jag gillar din jigg för svarningen av slutstyckshandtagen!

Har du fast eller variabel vinkel på den? (eller klämmer du fast den med lite gummi och centrerar med dubbdockan?)

Visserligen inga höga varvtal men det lär nog vara mer än tillräckligt om man inte avverkar så mycket gods vid varje körning samt kör med rätt matning.

Sweet som fan! :wub:

Publicerat

Fy f**n va äckligt, lägger du ut bilder på ollade slutstycken!:blink:

Snyggt som tusan hörrudu, inte utan att man blir lite sugen på en sådan knopp, kostar det mucho att låta eloxera dem?

Publicerat

Sweet Jesus vad bra det ser ut :P

Jag ser att mina bebisar fått den allra ömmaste omvårdnaden!

Längtar efter att låta mina grova valkiga händer få omsluta robbans knopp :lol:

Work that bolt baby B)

/Mike

Publicerat

Fy f**n va äckligt, lägger du ut bilder på ollade slutstycken!:blink:

Snyggt som tusan hörrudu, inte utan att man blir lite sugen på en sådan knopp, kostar det mucho att låta eloxera dem?

Dom ser lite kladdiga ut :lol:

Knopparna köptes färdigeloxerade.

/Mike

Publicerat

Ollade eller inte, mycket snyggt jobb! Ingår det en toffs i priset på dina jobb så slår jag till direkt :lol:

Publicerat

Fan vilka jävla nötter ni är! :lol:

@ Wizard - Jiggen är lite halvjävlig att ställa in faktiskt. Den klämmer om bultkroppen så du har bara två sätt att justera den på men jag tänkte se om jag inte kunde få lurat till den lite så småning om.

@ Maichel - Kom du hit med en burk sylt så skall du få se vad pappa kan göra. :ph34r:

@ Markus - Mike köpte som sagt knopparna färdiga men eloxering kan jag allt fixa men jag har inget pris så där rakt av. Det får ju bli några pinaler för att det skall bli ett bra pris men jag kan kika närmre på det senare. -_-

@ Wizzie - Här ingår bara en titt på min tofs... B)