Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Robbans smedjebygge

Featured Replies

Publicerat

@ Wizzie - Här ingår bara en titt på min tofs... B)

MMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA det är fula gubbar här :wub:

• Svar 555
  • Visningar 75,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jasså Robban, du gillar att ha med en burk drottning när du är ute i bo´n och pillar på fräsen?! :ph34r:

Publicerat

Gött att du är igång väldigt snillrik jigg för slutstycken och stiligt arbete :wub:

Var på banan med en smed idag han nämnde din fräs var tydligen fräsarnas Rolls-Royce du köpt börjar bli riktigt fint detta :D

Publicerat

Läckert Robban :wub:

Kan du inte kröka slutstyckena lite så inte Mike skjuter så rakt hela tiden. Fast med tanke på att exabit gjort vad han har med dom så rostar de nog snart ihop :lol:

//

Publicerat

MMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA det är fula gubbar här :wub:

Ja tjena jag har märkt det! :lol:

Jasså Robban, du gillar att ha med en burk drottning när du är ute i bo´n och pillar på fräsen?! :ph34r:

Japp å helst mellan skinkorna! :lol:

Gött att du är igång väldigt snillrik jigg för slutstycken och stiligt arbete :wub:

Var på banan med en smed idag han nämnde din fräs var tydligen fräsarnas Rolls-Royce du köpt börjar bli riktigt fint detta :D

Tack men jiggen kan jag inte ta äran åt mig för, den köpte jag på PTG :blush: eftersom att jag då inte visste att jag skulle få tag på en fräs till det priset. Däremot så kommer jag modda den lite för den tar bara för att få den lite enklare att fungera. Det är väldigt lätt att få gänga liite off-center och det känns inte bra. Att förse ett slutstycke med gängor idag tar 1 timma tack vare indikeringstiden. <_<

Det var inte så mycket att diskutera om när jag väl snackade med säljaren så jag pyntade in 26100 inkl frakt på hans konto illa kvickt, Schaublin har ju alltid varit som du själv skrev "rolls royce". :wub:

Publicerat

Läckert Robban :wub:

Kan du inte kröka slutstyckena lite så inte Mike skjuter så rakt hela tiden. Fast med tanke på att exabit gjort vad han har med dom så rostar de nog snart ihop :lol:

//

Den läppglansen som Rikard lade på ena slutstycket räcker nog för att söva en ko så du behöver inte oroa dig för Mikes skytte något mer. :lol:

Publicerat

Japp å helst mellan skinkorna! :lol:

Den läppglansen som Rikard lade på ena slutstycket räcker nog för att söva en ko så du behöver inte oroa dig för Mikes skytte något mer. :lol:

Spontant känns det som så lite bilder som möjligt utifrån boden är en bra ide! :ph34r::huh:

Allvarligt så börjar det bli riktigt klassigt, matchar du maskinparken någotsånär blir det här hur bra som helst ju! :wub:

Publicerat

Allvarligt så börjar det bli riktigt klassigt, matchar du maskinparken någotsånär blir det här hur bra som helst ju! :wub:

Robban är läskigt noggrann. Inget snack om att det är nästa Stenroos vi har här på forumet :wub:

Publicerat

Robban är läskigt noggrann.

jag insåg det när jag svängde förbi igår, skall bli kul att se varthän det här landar till slut.

Så tack för kaffet Robban.

Publicerat

jag insåg det när jag svängde förbi igår, skall bli kul att se varthän det här landar till slut.

Så tack för kaffet Robban.

Kul att du kom förbi!

För övrigt så fick jag hem fräsen i förrgår efter mycket om och men...

Schenker ringde två ggr, en gång när dom var 5min härifrån och sen när dom satt fast i den isiga backen upp till mig. Lätt nervöst så tog jag fyrhjulingen ner och hjälpte chaffisen komma loss med lastbilen genom att grusa på.

Fräsen fick jag dessvärre ställa av hos en granne tills jag kunde få hjälpa med att få hem och in den i verkstan. John som bor precis innan mig löste biffen genom att låna en sprinter från jobbet. Jag grusade backen ordentligt, mötte sedan upp John vid fräsen och så baxade vi upp den på lastbryggan eller vad fan det nu heter sen rullade vi uppför backen och backade intill porten. :D

Nu står den i storrummet demonterad för rengörning och inoljning i väntan på farsgubben som kommer på måndag och installerar ytterligare ett 16Ah uttag i lillrummet där den skall stå tills den dag att storrummet är färdigt. :wub:

Vidare så smackade jag iväg Mikes slutstycken och nu inväntar jag domen. :ph34r:

Eftersom jag är en rastlös själ så slängde jag även upp min remington orginalpipa i svarven och profilsvarvade fanskapet så det blev rakt, skar även till måtten för gängan fram så idag blir det att slå en 18x1 gänga innan jag tar tag i fräsen.

Så snart fräsen är ren och nysmord och en jigg för stiftning av rekylklack är tillverkad så blir det att indikera upp pipan i svarven för inpassning och ombrotchning av patronläge. -_-

Bilder kommer...

/Eders bönhas

Publicerat

Kul att du kom förbi!

För övrigt så fick jag hem fräsen i förrgår efter mycket om och men...

Schenker ringde två ggr, en gång när dom var 5min härifrån och sen när dom satt fast i den isiga backen upp till mig. Lätt nervöst så tog jag fyrhjulingen ner och hjälpte chaffisen komma loss med lastbilen genom att grusa på.

Fräsen fick jag dessvärre ställa av hos en granne tills jag kunde få hjälpa med att få hem och in den i verkstan. John som bor precis innan mig löste biffen genom att låna en sprinter från jobbet. Jag grusade backen ordentligt, mötte sedan upp John vid fräsen och så baxade vi upp den på lastbryggan eller vad fan det nu heter sen rullade vi uppför backen och backade intill porten. :D

Nu står den i storrummet demonterad för rengörning och inoljning i väntan på farsgubben som kommer på måndag och installerar ytterligare ett 16Ah uttag i lillrummet där den skall stå tills den dag att storrummet är färdigt. :wub:

Vidare så smackade jag iväg Mikes slutstycken och nu inväntar jag domen. :ph34r:

Eftersom jag är en rastlös själ så slängde jag även upp min remington orginalpipa i svarven och profilsvarvade fanskapet så det blev rakt, skar även till måtten för gängan fram så idag blir det att slå en 18x1 gänga innan jag tar tag i fräsen.

Så snart fräsen är ren och nysmord och en jigg för stiftning av rekylklack är tillverkad så blir det att indikera upp pipan i svarven för inpassning och ombrotchning av patronläge. -_-

Bilder kommer...

/Eders bönhas

Grattis till framstegen, och riktigt kul att se resultatet. Att få paket kan få även vuxna män att bli som barn på julafton så jag förstår om det var lite nerver inblandat när schenker började sladda i backen ^_^

Rätt som det är står där en burk drottningssylt utanför dörren, vet då att jag inte är långt borta :lol: iallafall inte om du fortsätter leverera sådana jobb som du visat på hitills :wub:

Publicerat

Grattis till framstegen, och riktigt kul att se resultatet. Att få paket kan få även vuxna män att bli som barn på julafton så jag förstår om det var lite nerver inblandat när schenker började sladda i backen ^_^

Rätt som det är står där en burk drottningssylt utanför dörren, vet då att jag inte är långt borta :lol: iallafall inte om du fortsätter leverera sådana jobb som du visat på hitills :wub:

Ha ha tack! :lol:

Det som sätter spänn på tillvaron är ju faktiskt det faktum att jag vet hur jag skall ta mig från tanke till resultat dock är mina händer inte vana med maskinerna så jag får koncentrera mig hela tiden... Lite som att lära sig ett nytt yrke i samband med hårt studerande kan man säga och det får ju den lilla hjärnan att jobba övertid sas.

Lägg då på kass lastbilschaffis och kundens förväntan kontra min osäkerhet så får du typ så här: :blink::wacko::unsure::wub::lol:

Publicerat
  • Författare

Finns bara ett sätt att bli van med maskinerna ;)

Publicerat

Ooo, jag blir ju sugen på att skaffa en ny bössa bara för att du ska få chansen att lägga dina väl inoljade labbar på den. :lol:

Publicerat

Jag måste sluta läsa denna dagbok, den kommer att bli dyr......

Fint med fräsen, lite strul får man räkna med.

//

Publicerat

Hallelulja mina bultar har anlänt :wub:

Lustigt det här med personer och personkemi,vissa människor får inte ens ta i mina bössor och vissa får göra vad dom vill med dom(exabit gör iofs vad han vill fast han inte får :lol: )

Robban och MatsN tillhöt dom som får göra vad dom vill...nästan ;)

Två superjobb med sugpassning!

Ska limma knopparna idag så dom får torka över helgen,kommer istället skjuta med min 308 där Mats monterade knoppen.

Lägger in en teambild på Jaktsnacks alldeles egna smeder och deras jobb.

Badgerknopp på den övre som Mats monterat.

Roedaleknopp på den undre ala Robban.

Lustigt att du smort in 243slutstycket med Keso....smakade så ialla fall :lol:

Hur många det än blir som får Robbanknoppar monterade så hade jag den första B)

/Mike

post-240-0-41234000-1296825796_thumb.jpg

post-240-0-29242200-1296825970_thumb.jpg

Publicerat

Gött att du e nöjd Mike, det är det enda som räknas :wub: (att kunden är nöjd alltså :lol: ).

Publicerat
  • Författare

Tycker min ser lite bättre o rakare ut -_-

• 2 weeks later...
Publicerat

Tjo flöjt!

Fick äntligen meckat färdigt med fräsen, labbat med laddningar, gjort rent bössor mm. mm. så att jag äntligen kunde dra igång med orginal varmintpipan av fabrikat Remington.

Först krönte jag om den med en klassisk 11 graders kröning, sen skar jag till måtten för gängan. När den biten var klar så profilsvarvade jag pipan då den var långt från jämn i godset (slog 0,7mm). Lite puts men inte för mycket för den skall ändå blästras men om det blir lackat, blånerat eller fosfaterat har jag inte bestämt ännu.

Till slut slog jag en M18x1 gänga fram samt tillverkade en skyddshylsa av stål. Inpassningen av pipan sker först efter att jag tillverkat en jigg för stiftning av rekylklack samt stiftat min rekylklack mot lådan.

Lite bilder:

post-1829-0-54505800-1297784428_thumb.jp

post-1829-0-21104000-1297784452_thumb.jp

post-1829-0-54269500-1297784463_thumb.jp

post-1829-0-00254100-1297784477_thumb.jp

post-1829-0-99155600-1297784490_thumb.jp

post-1829-0-73167200-1297784506_thumb.jp

Publicerat

Riktigt snyggt ! :)

Publicerat

robban - är det detta man kallar Supernajs! :unsure:

/Kalle

Publicerat

Ser fint ut :D

vad ska pipan på för bössa och vilken kaliber är det?

Publicerat

Riktigt snyggt ! :)

Tackar! :blush:

robban - är det detta man kallar Supernajs! :unsure:

/Kalle

He he ähum... :blush:

Ser fint ut :D

vad ska pipan på för bössa och vilken kaliber är det?

Tack å bock! :D Pipan skall bli en av tre till min remington 700. Den första är ju egentligen denna (308 Win) som satt på orginal men eftersom jag redan har en rejäl 308:a pipa på Tikkan så tänkte jag köra denna som subsonic-pipa.

Den andra pipan är ju 260:in och den tredje blir en 243 sugrörspipa som skall brotchas om till 6XC dock har den 1-12 i stigning vilket är helt fel men jag hoppas kunna få den att skjuta hyffsat med 95grs kulor. ;) För att kompensera tjockleken på denna pipan så tänkte jag eventuellt ge den en shroud av kolfiber, ett litet experiment så att säg... :D

Publicerat

Kulkulikul att du är i gång :lol:

Toksnygg inpassning av skyddshylsan ;)

Publicerat

Kulkulikul att du är i gång :lol:

Toksnygg inpassning av skyddshylsan ;)

Tack! :blush:

Ja nu äntligen rör det på sig efter en bra massa motgångar. :D Så snart 308:an är inpassad kan jag styra upp några andra ompipningar som jag lovat. Vill ha blivit varm i kläderna med svarven så att jag till 100% kan leverera vad som väntas sas. -_-