Publicerat Mars 30, 201511 yr Det är självklart men du måste ställa dig frågan om man kan lösa problemet på något annat sätt? Gå in på naturvårdsverket så har du en god källa att vända dig till om det skulle stå till problem.
Publicerat Mars 30, 201511 yr Bedriver själv skyddsjakt på en stor gård där duvorna är ett stort sanitärt problem i djurhållningen. Som Skaunepåg sammanfattade det hela är ju det viktigaste. Under häckningstiden är det ju inte lämpligt av olika orsaker. Sedan är det ju det där med jakträttsinnehavaren på denna mark, kolla upp det med gårdsägaren. Själv har jag jakträtt på gården också så jag har inte det problemet, men kan tänka mig att det kan vara lite känsligt i vissa fall. Nu antar jag att gården inte ligger i detaljplanerat område och då behövs inget tillstånd.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Har blivit tillfrågad att skjuta bort duvor mm av en bonde, måste man ansöka om tillstånd för skyddsjakt på duvorna på gården? Är problemet och riskerna för smittspridning stora så är det bara att köra när som. Duvorna är hopplösa, kan häcka året runt, så jag vet inte hur pass mycket man ska försöka respektera det. Sista stället jag sköt ur var i september förra året, tror jag sköt nästan 80 duvor. Hittade tre-fyra reden med småduvor i som jag avlivade efter att ha skjutit bort föräldrarna. Enklast i de allra flesta fallen är att skjuta dem inomhus med ett bättre luftgevär nattetid.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Håller med om häckningstiden och att dom häckar året runt, men det finns ju "andra" som tror att dom häckar just vid en speciell tid . Är alla överens så skjut hela året, det sanitära problemet är ganska stort faktiskt. Man har fått påpekande om detta på den gården jag är. Jag får gno där hela året, då problemet är stort med jämna mellanrum. Så Hippen har ju rätt angående häckningstiderna, jag var väl lite mer försiktig i mitt svar Liten parantes: I helgen som var efter kråkjakten så sköt vi en duva som kom från Frankrike (ringmärkt), ägarna på gården tyckte att fan... det räcker väl med våra egna
Publicerat Mars 31, 201511 yr Låter som en brevduva som inte hittat hem? Tamduvorna flyttar väl knappast så meningen med att ringmärka dem? Spännande oavsett.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Låter som en brevduva som inte hittat hem? Tamduvorna flyttar väl knappast så meningen med att ringmärka dem? Spännande oavsett. Ja, antagligen var det en brevduva. Var även märkt med telefonnummer i Frankrike, men jag tror jag hoppar över att ringa dit o säga att den blivit skjuten
Publicerat Mars 31, 201511 yr Jag gjorde en snabb översättning så kan du ringa och spela upp meddelandet, google-tjejen pratar åt dig liksom. https://translate.google.se/?ie=UTF-8&hl=sv&client=tw-ob#en/fr/Hello%2C%20i%20have%20killed%20your%20pigeon%20at%20a%20farm%2C%20where%20it%20was%20making%20shit%20at%20the%20cows%20food
Publicerat Mars 31, 201511 yr Är problemet och riskerna för smittspridning stora så är det bara att köra när som. Duvorna är hopplösa, kan häcka året runt, så jag vet inte hur pass mycket man ska försöka respektera det. Sista stället jag sköt ur var i september förra året, tror jag sköt nästan 80 duvor. Hittade tre-fyra reden med småduvor i som jag avlivade efter att ha skjutit bort föräldrarna. Enklast i de allra flesta fallen är att skjuta dem inomhus med ett bättre luftgevär nattetid. Ok, tack för svar. Det är som du skriver för att förhindra smittspridning/sanitära problem, har jakträtt samt bondens tillstånd/önskan att få bort duvorna. Luftgevär... kör du fortfarande med FX cyklone?
Publicerat Mars 31, 201511 yr Jo det gör jag och bössan hänger med ännu men idag skulle jag nog rekommendera en ev köpare att söka andra fabrikat. Fx är ju kul grejer när de funkar men driftsäkerheten lämnar en del iövrigt att önska. Har kompisar som haft trassel och när jag fick totalhaveri så hade jag fan ta mej förväntat mej garantireparation med tanke på typen av fel men icke.. och då tar de BRA betalat för sina bössor. Sen är det något skit med omladdningen, man får verkligen känna när man för fram manöverhandtaget att man verkligen har en ny kula med in.. det händer ganska ofta att den missar att mata fram magasinet. Men annars, konceptet som sådant, PCP och 5,5 mm är helt och totalt genialt för tex duvor inomhus, finns inget som slår det.
Publicerat Mars 31, 201511 yr Jag gjorde en snabb översättning så kan du ringa och spela upp meddelandet, google-tjejen pratar åt dig liksom. https://translate.google.se/?ie=UTF-8&hl=sv&client=tw-ob#en/fr/Hello%2C%20i%20have%20killed%20your%20pigeon%20at%20a%20farm%2C%20where%20it%20was%20making%20shit%20at%20the%20cows%20food Haha.. Klockrent :-) För att få ännu mer alibi så ringer jag nog från jobbet på lånad telefon och talar om för alla där att jag slutat jaga och i stället åker till Ullared om helgerna o shoppar, borde funka;-)
Publicerat Mars 31, 201511 yr Har blåst från väst kontinuerligt sen i söndags och skall fortsätta så veckan ut, dessutom med övervägande uppehåll. Tror inte jag sett de förhållandena ihålligt en enda gång sen början av mars. Jag ser framför mig... en gigantisk hord (av sällan skådat mått) med senfärdiska brittiska kråkor, gravt lidandes av ngn blodfettsrelaterad sjukdom efter att ha plockat spill-strips runt landets alla fish-&-chips-mojjar, som bara sitter och väntar (orkeslösa och rastlösa på samma gång) utmed den Danska östkusten. Väntar på de optimala förutsättningarna som krävs för att en överviktigt brittisk kråka ska orka ta det enda vingslaget över sundet. Över sundet och in drömlandet med de ekologiskt sorterade soptipparna. Där kan de sprätta bland lågenergilampor med kvicksilver i eller kalasa på delfinsäkra fiskrester med antibiotika i som flugits två varv runt jordklotet innan de hamnade i Linas Eko-Matkasse och kunde tillredas på någon teppanyakihäll i det flammande skenet från ett fossilbaserat paraffinljus under earthour. Japp.. till helgen får det nog bli ett sista försök med uven.
Publicerat April 1, 201511 yr Hur var det nu, börjar farbror Hippen att bli grå i håret , om så är fallet har du gott sällskap av undertecknad, angående FX så handlar det väldigt mycket om att ta hand om prylarna, det är absolut inte saker med någon form av fältmässighet inbyggt, iom att jag precis köpt in mig i klubben samt har tillgång till en Royal kan jag konstatera att så länge pangen är ny och omhändertagen, läs "daltad" med så fungerar det och det fungerar väl, blir det dock minsta "FU" såsom en dubbelmatning av kula eller en utebliven sådan så börjar tilltron till prylarna att dala, snabbt, sedan är det en hel massa saker man måste acceptera som begränsningar med FX eller alla PCP gevär, det är att även om den tekniska precisionen är väldigt hög så är den praktiska väldigt beroende av väder, av hantering, av lufttryck mm. Sammantaget är det inte helt bekymmersfritt och inte heller helt lätt att jobba med dessa puffror men å andra sidan så kan man arbeta med dem på platser där det annars hade varit helt omöjligt att skjuta. Just det, om någon vaken nu undrar, det är en sådan här jag har köpt för egen del, /CHristian Jo det gör jag och bössan hänger med ännu men idag skulle jag nog rekommendera en ev köpare att söka andra fabrikat. Fx är ju kul grejer när de funkar men driftsäkerheten lämnar en del iövrigt att önska. Har kompisar som haft trassel och när jag fick totalhaveri så hade jag fan ta mej förväntat mej garantireparation med tanke på typen av fel men icke.. och då tar de BRA betalat för sina bössor. Sen är det något skit med omladdningen, man får verkligen känna när man för fram manöverhandtaget att man verkligen har en ny kula med in.. det händer ganska ofta att den missar att mata fram magasinet. Men annars, konceptet som sådant, PCP och 5,5 mm är helt och totalt genialt för tex duvor inomhus, finns inget som slår det.
Publicerat April 1, 201511 yr Imorgon ska jag ut och jaga kråka för första gången! Var och satte upp kamouflagenätet nyss. Kan någon ge mig några tips? Ska jag köra med min hemmasnickrade UV eller ska jag placera ut några bulvaner eller både och? Måste jag ut imorgon när det är mörkt eller kan jag ta sovmorgon ett par timmar Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat April 1, 201511 yr Frodan- antingen eller och ja det är inte läge för sovmorgon, tvärtom, men du kan försöka att sova i gömslet om du kan när allt är riggat. /Christian
Publicerat April 2, 201511 yr har jobbat bakdelen av mig hela veckan för att kunna ta en runda idag.. men det sket sig. Så nu sitter man här inne framför datorn och ser hela världspopulationen av kråkor flyga runt gömslet man får tänka på att det hade dom ju givetvis inte gjort om man hade suttit därute Och nu kommer påsk med diverse sociala/familje arrangemang, men kanske kanske kan man få ledigt på måndag..
Publicerat April 2, 201511 yr Fan va surt!! Samma lika här nästan.. jag har lyckats mejsla till mej en morgon.. i morgon.. och jag ger mej fan på att det blir pissväder! Har rekryterat Fågelpojken för att hålla efter kråkorna på hetaste stället och hoppas att mitt "mysställe" fungerar bra i morgon. Erfarenhetsmässigt så kommer det att bli en kass morgon i morgon, av något skäl gillar inte kråkorna att fajtas med uven där så tja skeptisk.. men måste testa! Fågel finns i överflöd iaf.
Publicerat April 2, 201511 yr Detta är en populär post. Den här var häftig med, såg lite smått bekant ut
Publicerat April 2, 201511 yr Lite motivationshöjande filmtittning Tror jag ligger i gömslet i natt, så sugen blir man................. Frugan jobbar i påsk så det blir 4 mornar om vädret tillåter. kan du inte skicka ner lite kråkor till östra småland härliga bilder....
Publicerat April 2, 201511 yr Detta är en populär post. Den här var häftig med, såg lite smått bekant ut Tycker också jag har sett den förr.. alltid kul att kolla på dylika filmer, träffprocenten ligger ALLTID på 100 % eller iallafall väldigt nära 100 kan bara vara extremt bra skyttar som lägger upp film..