Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Blev en kråka och två kajor för mig och en kaja för Herr markägare.

Båda bommade den första kråkan som kom tidigt.

Fåglarna som föll krävde ett skott var. Helt godkänt skytte idag.

Nu ser vi fram emot att lura ungkråkorna i sommar. Bara tre månader kvar!

• Svar 4,6k
  • Visningar 508,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

5 kråkor 2 trutar imorse. Annars dåligt med fågel i farten.

Publicerat

Stack ut tidigt för att ta livet av revirkråkorna på marken och lyckades locka in 4 stycken och ta livet av 3. En kråka kom när jag drack kaffe och det känns som att det har hänt förut.

Men det var så mycket trut i luften och tidigt kom de också, så jag trodde att det skulle kunna bli 30 - 40 stycken, tills jag kollade jakttiderna. Gråtrut är lovliga till den siste mars :wallbash:

Publicerat

Jaha, då var denna jobbdag över imorgon blir det kråkmorgon:-)

Publicerat

Skoj :)

Publicerat

Japp, jag har också fått lov av chefen att ta en runda imorgon! Det ska bli härligt att lufta comforten lite..

Publicerat

post-5975-0-48311800-1428787379_thumb.jp

Inge för mig. Stannar på 40 kråkor exakt för i år.

52 förra året.

S.

Publicerat

Vi la ner kråkjakten i onsdags o då var mitt första kråkjakts år avklarat. Det landade på 81 kråkor o en 40 skator :)

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

Ja så kan det gå. Vaknat tre gånger i natt och det har blåst som ..... Typiskt, var bara att lägga ner då blåsten o regnet förstörde min morgon. Blåser rejält nu med men slutat regna här. Får försöka med en dag i veckan istället. :-(

Publicerat

Gick väl sådär härborta, såg en skata ganska tidigt och körde lite med midpipan vilket fick fart på både den och polarna så dom var ordentligt stridslystna under några intensiva minuter, fick ner fem skator så kändes som en fin början sedan ville inte skatorna vara med mera, efter en stund kom kajorna, även om dom var nere på låg höjd och svepte in fint mot uven så var dom inte på humör att slåss med den, hade dock ingen fågel i klorna idag 4 kajor gick i backen varav en skammad som gömde sig under en bod men Vorsterhn kröp in i allt bröte och hämtade utan tvekan, 3 kajor bommade.

Sedan blev det väldigt tyst och lugnt under säkert en halvtimma innan en nyfiken skata satte sig och glodde på uven, bommade skatan med 22an och den svepte in över gömslet, lyckades göra ett kvickt vapenbyte och drog två smällar med hagelbössan innan den for nedåt i en spiral och landade med en duns på ett tak, letade fram en stege och tog mig upp på taket för att avsluta det hela med 22an.

Kråkorna och korparna satt i träden runtomkring på 300+ meter och gjorde inte ens en ansats till att lyfta då jag sköt på dom andra fåglarna, måsarna hördes i fjärran men ville inte komma nära, hade tornfalk, änder, knipor, gäss och så någon svartvit vadare som jag inte vet vad det är som svepte över gömslet, gässen var lovliga men jag hann aldrig på dom.

Nu ska jag ut på måsjakt, förhoppningsvis lite bättre skytte denna gång.

Låter som det vart en trevlig morgon!

Publicerat

Blåste som fasen här imorse, var lite tveksam men tänkte att går jag inte ut, så är det ju helt säkert att jag inte skjuter nåt.. Skulle ha gett fan i det, en alika hittills:-(

Publicerat

Har gett upp nu, regnar och fåglarna verkar inte vara på humör idag, blev en mås iaf. Nästa vecka blir det jakt med kråkbulvaner på nysådda åkrar.

Publicerat

Har gett upp nu, regnar och fåglarna verkar inte vara på humör idag, blev en mås iaf. Nästa vecka blir det jakt med kråkbulvaner på nysådda åkrar.

Kråkjakten slutar ju på onsdag? ;)

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

Jagar endast kråk, måsfågel, duva och gås på skyddsjakt så behöver inte bekymra mig så mycket om jakttider.

Publicerat

Då uvsäsongen gått så fantastiskt illa så känns det som att man kan börja avrunda nu faktiskt.. Ska försöka köra ett lite större race på stortippen på lördag morgon om jag får med mej Walleman.. har ngr grejer jag skulle vilja testa. Men är rätt skeptisk, ser verkligen fram emot att få baxa ut två big-bags med trutbulvaner och ge dem en omgång  :tongue: Vi har inte fått in dem rejält ännu här så ännu så länge väntar jag, vet att det brukar vara grönt i buskarna där jag sitter när det går som bäst så ännu är det inte riktigt läge än.

Men det kommer!

Publicerat

Då uvsäsongen gått så fantastiskt illa så känns det som att man kan börja avrunda nu faktiskt.. Ska försöka köra ett lite större race på stortippen på lördag morgon om jag får med mej Walleman.. har ngr grejer jag skulle vilja testa. Men är rätt skeptisk, ser verkligen fram emot att få baxa ut två big-bags med trutbulvaner och ge dem en omgång  :tongue: Vi har inte fått in dem rejält ännu här så ännu så länge väntar jag, vet att det brukar vara grönt i buskarna där jag sitter när det går som bäst så ännu är det inte riktigt läge än.

Men det kommer!

Nu gör du mig nyfiken igen, du får redogöra om du gör några test om det nu blir något av vill säga. Tycker faktiskt att uvarna funkat hyfsat men ont om kråkor istället. Kanske till o med att nypimpen funkat bättre än den äkta. Kanske ögonfärgen och att den ser lite ilskare ut. Men det kan vara inbillning med för de har dratt in fågel båda två.

/ Mats

Publicerat

Nej nej inte min mening att lura upp ngr förväntningar, handlar om två andra ställen att rigga på jämfört med de platser vi brukar jaga på. 

Publicerat

Kan det vara så att vi alla varit så duktiga att hålla efter så att kråkorna faktiskt minskat i antal kanske? Hösten lär förtälja detta.

Publicerat

Tror att de varit så varm vinter så fågeln inte behövt flytta på sig? Därför mindre med fågel i rörelse.

S.

Publicerat

Tror att de varit så varm vinter så fågeln inte behövt flytta på sig? Därför mindre med fågel i rörelse.

S.

Kan ju stämma rätt bra.

Skjutit mer kråka i vinter än någon annan vinter!

Publicerat

Nej nej inte min mening att lura upp ngr förväntningar, handlar om två andra ställen att rigga på jämfört med de platser vi brukar jaga på.

Och vi/jag som vädrade ett internationellt genombrott i uvjakten ;-)
Publicerat

Kan det vara så att vi alla varit så duktiga att hålla efter så att kråkorna faktiskt minskat i antal kanske? Hösten lär förtälja detta.

Som sagts tidigare vinterkvarter, i kombination med att flytten säkert tog fart lite tidgare.

I Danmark verkar man ha en annan 'kultur' i o m att kråkan i större utsträckning tar (tog?) vinterkvarter där, samt att flyttsträcken går vid en annan tidpunkt i o m att det ligger längre västerut. Vinterkvarter företas tydligen i flock, precis som flytten. Milda vintrar kanske man skall jaga på lite mer danskt vis.

http://www.kragejagt.dk/Kragefugle/grakrage

Danmark gæstes af både trækkende og overvintrende fugle fra Norden i perioden sidst i sept./dec. til febr./maj.

Arten overnatter kollektivt i store flokke i vinterhalvåret. Op til 20-30.000 krager kan overnatte i en enkelt træbevoksning. Herfra flyver de op til 30-50 km til og fra fødesøgningsstederne morgen og aften

Det ser inte ut som ett unikum att ha sett en flock på 100kråkor eller mer under vintermånaderna i Sverige

(Så här har det tydligen sett ut de senaste åren)

post-4233-0-10719300-1428865776_thumb.jppost-4233-0-16043900-1428865813_thumb.jppost-4233-0-51371800-1428865855_thumb.jp

Publicerat

Film från sista kråkjakten för säsongen :(

Trevlig morgon, tyvärr så glömde jag som vanligt att trycka igång kameran på ett par riktigt fina lägen...

Svartkråka blev också på paraden! :)

Var även med bjuden till en soptipps jakt, visst en jävla massa kråkor. Men tyckte inte det var så roligt blev nästan för mycket, uppskattar mer att sitta på hemmaplan där man verkligen måste lura kråkorna :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Film från sista kråkjakten för säsongen :(

Trevlig morgon, tyvärr så glömde jag som vanligt att trycka igång kameran på ett par riktigt fina lägen...

Svartkråka blev också på paraden! :)

Var även med bjuden till en soptipps jakt, visst en jävla massa kråkor. Men tyckte inte det var så roligt blev nästan för mycket, uppskattar mer att sitta på hemmaplan där man verkligen måste lura kråkorna :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om du vart inbjuden till tipp där du inte behövde lura kråkorna så är jag den första att gratulera! De tippar där jag hålls är det ta mej fan skitsvårt att lura dem.. Hade jag lyckats lura en tiondel av de fåglar jag såg för tre veckor sen typ så hade jag skjutit tresiffrigt men si så enkelt är det inte..

Skulle vilja säga att det är precis tvärt om, kråkorna är lättare att lura när man jagar i odlingslandskapet eller ute i kusten. Där har man haft mornar där jag fått in varje enskild fågel jag öht sett på uven. Det händer aldrig på en jagad tipp.