Publicerat Juni 18, 201213 yr och om man råkar skjuta på dom går dom inte sönder dom reser sig bara upp igen och det gör inte en vanlig bulvan Den har jag och kompisen gjort satt och grävde i mörkret i ryggsäckarna efter termosarna när en fågel slår i dimman. Efter lite överläggning så bestämmer vi att han ska nypa till den på backen. Och han gör de då lyfter en till som jag skjuter. Konstaterar då att han skjutit en bulvan Så nu skjuts alldrig fågel på marken S.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Finns en del punkter att förbättra men överlag funkar det. Till uvjakt tror jag det skulle vara ypperligt. Kanon. Jag hade mest tänkt att ha den till uvjakt. Är det vindtätt? För där jag sitter kan det blåsa rätt bra ibland! Hur jagar du med det? Sitter du och knäpper dom med 22an? /Larsa
Publicerat Juni 19, 201213 yr Nä jag skjuter med hagelbysse. Sätter upp halva taket o ser till att ha utsikt mot tänkt skottplats, dvs över bulvanerna. Sen blir de genom öppna halvan av taket som skottet går, sittandes eller stående beroende på skottvinkel.. Det är, tyvärr, helt vindtätt. Men genom att glänta på samtliga fönster får man lite genomdrag varma dagar. De blir rejät tryck på duken under vindiga förhållanden. Precis som med tält. Fn har de bara använts till trutjakt.
Publicerat Juni 19, 201213 yr nu är det inte så långt kvar tills dom blir lovliga igen i alla fall i södra Sverige 1 juli och 16 i norra Sverige det som är roligt sedan när duvorna blir lovliga är ju att man kan blanda duvjakt och kråkjakt. trodde inte det fanns men Huberts-lockpipor har också gjort en duv-lockpipa faktiskt så då kan man ju ha kråk-pipa och duv-pipa i gömslet
Publicerat Juni 20, 201213 yr Linus, innan du investerar i en duvpipa så skulle jag fundera över användat av den. När, var å hur ? Jag vet ingen eller har aldrig hört nån som använt en dylik, kanske nån kan upplysa mig om det är nån som provat !?
Publicerat Juni 20, 201213 yr Linus, innan du investerar i en duvpipa så skulle jag fundera över användat av den. När, var å hur ? Jag vet ingen eller har aldrig hört nån som använt en dylik, kanske nån kan upplysa mig om det är nån som provat !? Instämmer. Hur lockar man in en duva???
Publicerat Juni 20, 201213 yr Jag har köpt en duvlock men har inte hunnit prova den än men ska nog göra det då jakten startar få se om de funkar
Publicerat Juni 20, 201213 yr Instämmer. Hur lockar man in en duva??? jag tyckte med det lät konstigt men om man te.x hörde en duva som gjorde sitt läte ni vet hur dom låter hohoho kan inte förklara redigt men så kunde man svara duvan med den lockpipan så skrev dom i alla fall
Publicerat Juni 20, 201213 yr här är pipan verkar vara en rolig grej så där att testa i alla fall. kanske värd att testa
Publicerat Juni 20, 201213 yr Tveksamt Linus och Ante, men jag blir mer än gärna överbevisad. haha ja du är inte heller säker på att de funkar men ska jaga duva nu i augusti så då kan man ju prova jällafall
Publicerat Juni 20, 201213 yr He he.. det där är lite granna en blåsning dessvärre. Om man öht skulle vinna ngt på att locka duva så är faktiskt ljudet inte speciellt svårt att fixa själv utan hjälpmedel.. Mvh!
Publicerat Juni 20, 201213 yr ni som säljer fågel till div apporterings klubbar vad tar ni per fågel?
Publicerat Juni 20, 201213 yr Olika.. beror lite på humör, hur mycket man fått slita för fåglarna, hur mycket tryck det är på dem, art, mängen som säljs. Skeppar hellre iväg en stor mängd åt en och samma köpare än att pluttra ut två fåglar hit och tre dit. Varit med om att ta 30 kronor för trut när det var som mest tryck, helt sjukt. Men 20-25 ligger det väl ikring typ. Mvh!
Publicerat Juni 20, 201213 yr 25-30kr/st Ska man stå med apporterande hundar, frysar, packpåsar, reser till o från jaktplatser, ammo till vasinnespriser, otroligt slitage på bössor, kläder, skor mm kommer det ändå bli förlustaffär i slutändan. JAG vet, men det bidrar till att man kan fortsätta iaf. utan att andra hälften flyttar ifrån en.
Publicerat Juni 20, 201213 yr ang att locka duva så har jag vänt en del duvor med MID-pipan, dvs duvor som kommit från fel håll och passerat över mig så jag har jag dragit en serie med MID-pipan och fått dom att komma tillbaka, kanske bara är nyfikna på ljudet eller ngt men funkar gör det iaf ibland.
Publicerat Juni 21, 201213 yr Korp är jag tveksam till att det går att sälja som apportvilt, beror främst på att få hundar har vana av att apportera dom så det kan bli en del apportvägran. Det är ju en stor läskig fågel som säkert både luktar och smakar illa. Sen kan det gå åt ett gäng på ett prov så det funkar inte med styckvis utan behövs kanske 10 st på ett bräde för att det ska vara intressant. Sälj dom i såna fall till en konservator istället. /Markus
Publicerat Juni 21, 201213 yr Fast det hade varit kul att se ett retrieverprov med lite annorlunda apporter. Knölsvan, trana, ormvråk, korp, stork och lodjur skulle nog vara en utmaning :-) /M
Publicerat Juni 21, 201213 yr Korpen är för de allra flesta fridlyst dvs gemene man kan inte få tag på dem. Givet det så är de rätt värdelösa som apportvilt, vem som helst kan inte träna med dem. Verkar vara som så att hundarna måste köras in med varje fågelart tydligen Skrattmås är jag osäker på, de är väl inte helt lovliga heller så jag tror att det är samma visa där. Mås öht skjuter jag jävligt sällan, upplever att det är ganska få och de gör sällan någon skada på tipparna. Ute i åkerlandskapet finns ingen anledning att skjuta dem öht. Det som säljs av mej är kråka och trut i första hand och tamduvor. Kajor går med nöd och näppe. Mvh!
Publicerat Juni 21, 201213 yr Många svar blir det... Har ni fågel, fin sådan, inte för blodiga och med hela vingar och bröstkorg, kontakta er lokala avdelning av Labradorklubben eller SSRK. /M
Publicerat Juni 21, 201213 yr Tog 15kr st sist för kråka då vart jag ner ringd och utskälld av en gubbe att jag dumpade priserna. S.
Publicerat Juni 21, 201213 yr ok mås har jag gett bort men nu har jag lov i några veckor mellan sommar jobben och ska försöka hålla mig flytande på jakten så det blir mink och måsjakt hela dagarna men det kan man ju leva med....
Publicerat Juni 22, 201213 yr Nu efter uppehållet är det bättre att jaga med bulvaner eller kan man jaga med uv och de funkar?
Publicerat Juni 22, 201213 yr brorsan och jag ska i alla fall testa med uven i juli bara man har något dött i klorna eller runt om så ungkråkorna fattar