Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

och om man råkar skjuta på dom går dom inte sönder dom reser sig bara upp igen och det gör inte en vanlig bulvan :thumbsup::biggrin:

Den har jag och kompisen gjort satt och grävde i mörkret i ryggsäckarna efter termosarna när en fågel slår i dimman. Efter lite överläggning så bestämmer vi att han ska nypa till den på backen. Och han gör de då lyfter en till som jag skjuter. Konstaterar då att han skjutit en bulvan :biggrin::tongue:

Så nu skjuts alldrig fågel på marken :tongue:

S.

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Finns en del punkter att förbättra men överlag funkar det.

Till uvjakt tror jag det skulle vara ypperligt.

Kanon. Jag hade mest tänkt att ha den till uvjakt.

Är det vindtätt? För där jag sitter kan det blåsa rätt bra ibland!

Hur jagar du med det? Sitter du och knäpper dom med 22an?

/Larsa

Publicerat

Nä jag skjuter med hagelbysse.

Sätter upp halva taket o ser till att ha utsikt mot tänkt skottplats, dvs över bulvanerna.

Sen blir de genom öppna halvan av taket som skottet går, sittandes eller stående beroende på skottvinkel..

Det är, tyvärr, helt vindtätt.

Men genom att glänta på samtliga fönster får man lite genomdrag varma dagar.

De blir rejät tryck på duken under vindiga förhållanden.

Precis som med tält.

Fn har de bara använts till trutjakt.

Publicerat

nu är det inte så långt kvar tills dom blir lovliga igen i alla fall i södra Sverige 1 juli och 16 i norra Sverige det som är roligt sedan när duvorna blir lovliga är ju att man kan blanda duvjakt och kråkjakt. trodde inte det fanns men Huberts-lockpipor har också gjort en duv-lockpipa faktiskt :tongue::thumbsup: så då kan man ju ha kråk-pipa och duv-pipa i gömslet :woot:

Publicerat

Linus, innan du investerar i en duvpipa så skulle jag fundera över användat av den. När, var å hur ? Jag vet ingen eller har aldrig hört nån som använt en dylik, kanske nån kan upplysa mig om det är nån som provat !?

Publicerat

Linus, innan du investerar i en duvpipa så skulle jag fundera över användat av den. När, var å hur ? Jag vet ingen eller har aldrig hört nån som använt en dylik, kanske nån kan upplysa mig om det är nån som provat !?

Instämmer. Hur lockar man in en duva???

Publicerat

Jag har köpt en duvlock men har inte hunnit prova den än men ska nog göra det då jakten startar få se om de funkar :)

Publicerat

Instämmer. Hur lockar man in en duva???

jag tyckte med det lät konstigt men om man te.x hörde en duva som gjorde sitt läte ni vet hur dom låter hohoho kan inte förklara redigt men :wub: så kunde man svara duvan med den lockpipan :woot: så skrev dom i alla fall
Publicerat

här är pipan :thumbsup: verkar vara en rolig grej så där att testa i alla fall. kanske värd att testa :smile:

Publicerat

Tveksamt Linus och Ante, men jag blir mer än gärna överbevisad.

Publicerat

Tveksamt Linus och Ante, men jag blir mer än gärna överbevisad.

haha ja du är inte heller säker på att de funkar men ska jaga duva nu i augusti så då kan man ju prova jällafall :)
Publicerat

He he.. det där är lite granna en blåsning dessvärre. Om man öht skulle vinna ngt på att locka duva så är faktiskt ljudet inte speciellt svårt att fixa själv utan hjälpmedel..

Mvh!

Publicerat

ni som säljer fågel till div apporterings klubbar vad tar ni per fågel?

Publicerat

Olika.. beror lite på humör, hur mycket man fått slita för fåglarna, hur mycket tryck det är på dem, art, mängen som säljs. Skeppar hellre iväg en stor mängd åt en och samma köpare än att pluttra ut två fåglar hit och tre dit.

Varit med om att ta 30 kronor för trut när det var som mest tryck, helt sjukt. Men 20-25 ligger det väl ikring typ.

Mvh!

Publicerat

25-30kr/st

Ska man stå med apporterande hundar, frysar, packpåsar, reser till o från jaktplatser, ammo till vasinnespriser, otroligt slitage på bössor, kläder, skor mm kommer det ändå bli förlustaffär i slutändan.

JAG vet, men det bidrar till att man kan fortsätta iaf. utan att andra hälften flyttar ifrån en.

Publicerat

är det bara trut som går att sälja?? korp kråka fiskmås då??

Publicerat

ang att locka duva så har jag vänt en del duvor med MID-pipan, dvs duvor som kommit från fel håll och passerat över mig så jag har jag dragit en serie med MID-pipan och fått dom att komma tillbaka, kanske bara är nyfikna på ljudet eller ngt men funkar gör det iaf ibland.

Publicerat

Korp är jag tveksam till att det går att sälja som apportvilt, beror främst på att få hundar har vana av att apportera dom så det kan bli en del apportvägran. Det är ju en stor läskig fågel som säkert både luktar och smakar illa. Sen kan det gå åt ett gäng på ett prov så det funkar inte med styckvis utan behövs kanske 10 st på ett bräde för att det ska vara intressant.

Sälj dom i såna fall till en konservator istället.

/Markus

Publicerat

Fast det hade varit kul att se ett retrieverprov med lite annorlunda apporter.

Knölsvan, trana, ormvråk, korp, stork och lodjur skulle nog vara en utmaning :-)

/M

Publicerat

Korpen är för de allra flesta fridlyst dvs gemene man kan inte få tag på dem. Givet det så är de rätt värdelösa som apportvilt, vem som helst kan inte träna med dem. Verkar vara som så att hundarna måste köras in med varje fågelart tydligen :thumbsup:

Skrattmås är jag osäker på, de är väl inte helt lovliga heller så jag tror att det är samma visa där. Mås öht skjuter jag jävligt sällan, upplever att det är ganska få och de gör sällan någon skada på tipparna. Ute i åkerlandskapet finns ingen anledning att skjuta dem öht.

Det som säljs av mej är kråka och trut i första hand och tamduvor. Kajor går med nöd och näppe.

Mvh!

Publicerat

Många svar blir det...

Har ni fågel, fin sådan, inte för blodiga och med hela vingar och bröstkorg, kontakta er lokala avdelning av Labradorklubben eller SSRK.

/M

Publicerat

Tog 15kr st sist för kråka då vart jag ner ringd och utskälld av en gubbe att jag dumpade priserna.

S.

Publicerat

ok mås har jag gett bort men nu har jag lov i några veckor mellan sommar jobben och ska försöka hålla mig flytande på jakten ;) så det blir mink och måsjakt hela dagarna men det kan man ju leva med.... :happy:

Publicerat

Nu efter uppehållet är det bättre att jaga med bulvaner eller kan man jaga med uv och de funkar? :)

Publicerat

brorsan och jag ska i alla fall testa med uven i juli bara man har något dött i klorna eller runt om så ungkråkorna fattar :thumbsup: