Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baka bröd och kakor

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Galne sa:

Det vet jag inte, men blanda ihop och häll en del och mata den ett par ggr så är den tillbaka på banan. Kan vara lite surare i början igen. Min vätska brukar nästan va svart när surdegen jämt sig i kylen rätt så några månader, kan behövas >3matningar innan den börjar va på G igen. 

Kan det bero på att jag har grahamsmjöl i?

• Svar 545
  • Visningar 60,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Bagarn bagar vidare😊 Surdeg, salt, vete special och grovt kornmjöl. received_594848158960852.mp4      

• Eftersom jag har lite koll på bakning så kan ni alltid fråga om saker ang bakning så skall jag nog kunna svara...

• Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ?

Posted Images

Publicerat
37 minutes ago shamani sa:

Kan det bero på att jag har grahamsmjöl i?

Min bli likadan om den står ett tag i kylen och jag har bara vete-/dinkel-/rågmjöl i min, tagit lite allt möjligt genom åren... :rolleyes:

Publicerat

Så här ser mitt ut direkt från kylen.
DSC_0344.thumb.JPG.0794680ccc85add699e582a4f668ebfd.JPG

DSC_0345.thumb.JPG.48d569728cf0c142810164dd92fefa21.JPG

Låtit stå ett tag och temperera sedan matat på med 1 msk fullkorns rågmjöl och dito fingervarmt vatten.
Kommer snabbt igång som synes
DSC_0346.thumb.JPG.c95c293c6c31f58eca603e12b2c37c3e.JPG

Blir ev att sätta en deg imorgon.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Galne sa:

Min bli likadan om den står ett tag i kylen och jag har bara vete-/dinkel-/rågmjöl i min, tagit lite allt möjligt genom åren... 

Min blev sån efter ett par dagar... Innan den hamnade i kylskåpet.. Men jag ska mata den strax och kanske baka imorgon..

Publicerat
  • Författare

Oki... Nu ska vi se.. Jag använde mig av det har receptet..

https://www.koket.se/nyhetsmorgon/sebastien-boudet/surdegsbrod/

Lite ändringar ( såklart.. ?)...

Jag tyckte min surdegsstart var lite död så jag gav den 12,5 g färsk jäst också.

Aldrig mer jag kommer att sätta en så lös deg utan maskin igen. Jävla klet och kladd!! ?

Efter den andra jäsningen på två timmar så inser jag att det inte finns en chans att jag har en korg till en sån gigantisk deg... Så jag sonika  delar den.. Den ena blir lagom i korgen och i bunken med lock och den andra skickar jag in i ugnen..

260°, en skvätt kokande vatten på botten. Glömde sänka till 240° direkt så den fick hög värme i ca 5 min innan jag sänkte temperaturen. Den skulle stå inne i 50 min så jag ställde klockan på 40 min... Efter 25 min - alltså HALVA tiden, tog jag ut den.. 

IMG_20200303_213340.jpg

IMG_20200303_213419.jpg

Publicerat

Du får rapportera imorgon hur det smakar. Kul att du kommit igång med surdeg. 

Fixa en påse ekologiskt fullkorns rågmjöl till startern.

Publicerat
  • Författare

Rapport kommer i morgon. Har ju halva laddningen deg i kylen också.. ?

Publicerat
  • Författare

Det gick inte plats i min brödlåda så jag fick dela det... ?

Luktar gott iaf.. ?

IMG_20200304_003202.jpg

Publicerat
5 hours ago shamani sa:

Det gick inte plats i min brödlåda så jag fick dela det... ?

Luktar gott iaf.. ?

IMG_20200304_003202.jpg

ser trevligt ut

Publicerat
  • Författare
5 hours ago ozzian sa:

ser trevligt ut

Tack! ?

Gott var det också! ?

IMG_20200304_121434.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu har den andra halvan av degen varit i ugnen.

Degen har vilat i en mjölad brödkorg i en plastbunke med lock i kylen ca 15 timmar.

Skulle stjälpa upp den och den sitter fast i korgen.. ? för dåligt mjölat skulle jag tro..

Det var ju bara att forma till den lite sen fick den vila på plåten medan ugnen blev varm.

Och resultatet ser ut så här:

IMG_20200304_134309__01.jpg

Publicerat

Se där, ser ju bra ut. Bara låta vila innan du skär upp för att smaka.

Publicerat
1 hour ago shamani sa:

Nu har den andra halvan av degen varit i ugnen.

Degen har vilat i en mjölad brödkorg i en plastbunke med lock i kylen ca 15 timmar.

Skulle stjälpa upp den och den sitter fast i korgen.. ? för dåligt mjölat skulle jag tro..

Det var ju bara att forma till den lite sen fick den vila på plåten medan ugnen blev varm.

Och resultatet ser ut så här:

IMG_20200304_134309__01.jpg

Ett tips är och lägga en linnehandduk i korgen mjöla den och sen lägga i degen, du kan även använda ett durkslag eller liknande som jäskorg med handduk i.

Publicerat
1 hour ago Galne sa:

Ett tips är och lägga en linnehandduk i korgen mjöla den och sen lägga i degen, du kan även använda ett durkslag eller liknande som jäskorg med handduk i.

Hehehe jag tog till mej det tipset när jag vilade förra brödet sist helg  från klippet om surdegsbrödet uh ska prova på det i kväll om surisen bubblar I dag matade i går iofs hon är rätt misskött 

Publicerat
  • Författare
6 hours ago tecno sa:

Se där, ser ju bra ut. Bara låta vila innan du skär upp för att smaka.

Självklart! Bröd blir inte bra av att skäras för tidigt... 

Blev gott det också. ?

Publicerat
  • Författare

Jag hade en fuktig handduk över den långa jäsningen och deghelvetet fastnade i handduken... ? Tidigare erfarenheter är att det är svårt att få bort degen.. ?

Så tips på fräscha handdukar vore bra. Blir inte kul i tvätten heller.. Mörka klumpar som sätter sig fast.. Något gör jag tydligen fel.. ?

Nästa gång ska jag prova att göra det lite annorlunda. Maskin är nummer 1. Och att inte ha degen i något där det kan fastna.. Som korg eller bakduk.. Hepp. Trial and error..?

Publicerat
2 minutes ago, shamani said:

Jag hade en fuktig handduk över den långa jäsningen och deghelvetet fastnade i handduken... ? Tidigare erfarenheter är att det är svårt att få bort degen.. ?

Så tips på fräscha handdukar vore bra. Blir inte kul i tvätten heller.. Mörka klumpar som sätter sig fast.. Något gör jag tydligen fel.. ?

Nästa gång ska jag prova att göra det lite annorlunda. Maskin är nummer 1. Och att inte ha degen i något där det kan fastna.. Som korg eller bakduk.. Hepp. Trial and error..?

Om deg fastnat brukar jag låta degen TORKA sedan enkelt att bryta loss, Grumme såpa tycker jag funkar bra.

Publicerat

Handdukar i bak sammanhang bör vara linne, beströs med mjöl och aldrig tvättas typ!

Strö mjöl på brödet innan ni viker över handduken!

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Galne sa:

Handdukar i bak sammanhang bör vara linne, beströs med mjöl och aldrig tvättas typ!

Strö mjöl på brödet innan ni viker över handduken!

Jag har särskilda diskhanddukar enbart till bakningen.. Och jag tvättar dom när dom känns ofräscha..

Men jag ska låta handduken få torka och sen försöka "gnugga" ur resterna.. Det stod fuktig handduk i receptet så jag gjorde det..

Men man lär sig av misstagen.. Och av andras tips... ?

Publicerat

Uh satte min surdeg nu  wish me luck 

Publicerat
  • Författare
3 hours ago killer_mouse sa:

Uh satte min surdeg nu  wish me luck 

Lycka till! ?

Publicerat

Uh baka I en ny ugn utan vidare koll på den är inge bra   skulle ha tagit 45-50 min ist för 35 som den gamla ugnen blev lite för degig tyvärr lite kompakt också  men förvånade god 

Publicerat

15834993996343704719744671598323.thumb.jpg.aeaa9724b070104687dd6f166840b88d.jpg

Publicerat

Dagens gräddning av formbröd, gott att rosta.

DSC_0349.thumb.JPG.6023f2dbd2438da235a2f129cd4240ff.JPG

Publicerat
19 minutes ago, killer_mouse said:

Uh baka I en ny ugn utan vidare koll på den är inge bra   skulle ha tagit 45-50 min ist för 35 som den gamla ugnen blev lite för degig tyvärr lite kompakt också  men förvånade god 

Ser inte ut att ha fått jäsa till sig om jag tolkar detta rätt.