Publicerat Februari 9, 20206 yr Min surdeg började lukta så rensade ur, körde hett vatten som rengöring. mitt recept, rivet halvt äpple 80gram fullkornsvetemjöl 120 gram vatten häller ut 80% varje dag o fyller på med 50gram mjöl och ca 80 gram vatten. har svårt att få igång en ny, vad skulle ni ändra på?
Publicerat Februari 9, 20206 yr Surdegar luktar så det är inte så farligt, man får bara försöka mata dem på annat sätt en stund eller så. Om du inte tänker baka varje dag behöver du inte mata den varje dag, bara och låta den vila och mata den dagen innan bak!
Publicerat Februari 9, 20206 yr den först luktade bra och gjorde 4 bak in i kylen , sen matade på eftet en vecka igen och 26 grader, men då kom den aldrig,, tömde tvättade ur . satte två till nu, för brödet är slut...
Publicerat Februari 9, 20206 yr 8 minutes ago ozzian sa: den först luktade bra och gjorde 4 bak in i kylen , sen matade på eftet en vecka igen och 26 grader, men då kom den aldrig,, tömde tvättade ur . satte två till nu, för brödet är slut... Den kan behöva en eller ett par matningar innan den startar ordentligt när de är rätt nya eller har stått lääänge i kylen.
Publicerat Februari 9, 20206 yr 28 minutes ago ozzian sa: Min surdeg började lukta så rensade ur, körde hett vatten som rengöring. mitt recept, rivet halvt äpple 80gram fullkornsvetemjöl 120 gram vatten häller ut 80% varje dag o fyller på med 50gram mjöl och ca 80 gram vatten. har svårt att få igång en ny, vad skulle ni ändra på? Surdeg är vatten och mjöl. Så fort du använder, äpple,russin,aprikos etc så får du andra jäststammar och bakterier som KAN stöka till det.... Kör bara med vatten och mjöl, ekologiskt fullkornsmjöler innehåller mer mineraler, vitaminer och jästsporer.
Publicerat Februari 9, 20206 yr 11 hours ago hobbe sa: Kör bara med vatten och mjöl, ekologiskt fullkornsmjöler innehåller mer mineraler, vitaminer och jästsporer. Hehe, fan Johan nu låter du ju som ett riktigt nsf-skägg. ? Har nog sammanställt 1000 svenska och nordiska fältförsök konventionellt vs ekologiskt rörandes alla kvalitets parametrar som finns, havre, råg och vete. Även korn som sekundärt används till humankonsumtion som malt. Visst finns det enskilda försök som påvisar nutristiska fördelar med eko, men faktiskt betydligt fler som pekar på precis tvärtom. Men NSF och krav har en förmåga att lyfta fram de som servar deras syften. KRAV och ekobubblan i Sverige kan liknas vid Palmemordet. Svensken klarar inte sanningen så därför mörkas den. Peace bro!?
Publicerat Februari 9, 20206 yr 25 minutes ago MKJ sa: Hehe, fan Johan nu låter du ju som ett riktigt nsf-skägg. ? Har nog sammanställt 1000 svenska och nordiska fältförsök konventionellt vs ekologiskt rörandes alla kvalitets parametrar som finns, havre, råg och vete. Även korn som sekundärt används till humankonsumtion som malt. Visst finns det enskilda försök som påvisar nutristiska fördelar med eko, men faktiskt betydligt fler som pekar på precis tvärtom. Men NSF och krav har en förmåga att lyfta fram de som servar deras syften. KRAV och ekobubblan i Sverige kan liknas vid Palmemordet. Svensken klarar inte sanningen så därför mörkas den. Peace bro!? Det är tydligt när man sätter en surdeg på tex Warbrokvarns råg och Nord Mills råg... Bakar på både stenmalt ekomjöl och stålvalsat konventionellt mjöl men surdegarna kör jag numera endast på stenmalda fullkornsmjöler?
Publicerat Februari 9, 20206 yr Författare Oki. Jag kör fortfarande inte surdeg.. ? Jag bakar ju inte så ofta heller då jag bara äter två mackor till kvällsmaten. Skulle kunna leva på mackor men diabetessköterskor och läkare är inte lika förtjusta i den tanken så det blir till kvällsmat. Igår hittade jag ett recept på grötfrallor. Det fanns en variant där dom skulle kalljäsa över natten. Det receptet är värdelöst. Fast jag gjorde det användbart... ? Kolla det här... Jag är ingen bagare, men även jag inser att en flytande deg går inte att forma till någonting! ? Jag kokade havregrynsgröten på ekologiska fiberhavregryn. Använde "blå" färsk jäst (host host... Skar bort lite av "extrajästen"... ?) Och bytte en ut ca 1 dl av vetemjöl special mot grahamsmjöl (allt bröd blir godare med grahamsmjöl... ?). Utöver det följde jag receptet. Tills jag hällde ut degen på bakbordet. Det var helt omöjligt att göra något annat än att knåda in mjöl i den sörjan... Formade dom till 16 frallor, strödde över lite mjöl och täckte hela härligheten i gladpack. In i kylen till idag. Den stod i rumstemperatur ca 45 min innan långpannebrödet (det VAR format som frallor igår kväll) det åkte in i ugnen i ca 15 min. Blev kanongoda. ? Lite lagom sega.. ? Skulle varit lite mer salt, enligt mig, men det blir det nästa gång. Var ska jag göra annorlunda nästa gång? Jag vill ha FRALLOR denna gången.. Men de jäste som katten i kylen och gick ihop till en långpannedeg.. Två plåtar och fastare deg? Jag tyckte jag fick degen " rätt" till slut.. Det var min första gång som jag bakade med gröt så kan det var därför jag inte fattade att 8-10 dl mjöl blev alldeles för lite? Hjälp mig nu bli bättre på det här. Utan surdeg... ? (Än i af.)
Publicerat Februari 9, 20206 yr 15 minutes ago shamani sa: Oki. Jag kör fortfarande inte surdeg.. ? Jag bakar ju inte så ofta heller då jag bara äter två mackor till kvällsmaten. Skulle kunna leva på mackor men diabetessköterskor och läkare är inte lika förtjusta i den tanken så det blir till kvällsmat. Igår hittade jag ett recept på grötfrallor. Det fanns en variant där dom skulle kalljäsa över natten. Det receptet är värdelöst. Fast jag gjorde det användbart... ? Kolla det här... Är dom även negativa mot Fullkornsråg?
Publicerat Februari 9, 20206 yr Författare Det där med att rulla degen i vetemjöl kan ni ju tänka er själva hur det gick... Klippa degen.. ???? Det blev dagens... Höll på att kasta hela skiten i sophinken... Men så här såg det ut iaf... Ser att det blir fel ordning, men det bjuder jag på.. ?
Publicerat Februari 9, 20206 yr Författare 4 minutes ago ozzian sa: Är dom även negativa mot Fullkornsråg? Det vet jag inte... Ska snart dit för kontroll, kan ju fråga.. Om jag kommer ihåg det, då.. ?
Publicerat Februari 10, 20206 yr 12 hours ago, hobbe said: Det är tydligt när man sätter en surdeg på tex Warbrokvarns råg och Nord Mills råg... Bakar på både stenmalt ekomjöl och stålvalsat konventionellt mjöl men surdegarna kör jag numera endast på stenmalda fullkornsmjöler? Här bor man nästgårds till Warbrokvarn och jag har inte besökt dom ännu
Publicerat Februari 10, 20206 yr 17 hours ago shamani sa: Det vet jag inte... Ska snart dit för kontroll, kan ju fråga.. Om jag kommer ihåg det, då.. ? Tips från sambon skriv upp alla frågor inför besök (order till mej egentligen) När vi kör kalljäst bröd så brukar dom inte jäsa nått speciellt i kylen däremot kan dom flyta ut om dom står förlänge innan gräddningen Måste testa å göra bake off frallor igen tas upp ett par timmar innan ugnen
Publicerat Februari 10, 20206 yr 9 hours ago, ozzian said: var det helt kass med vanlig jäst i fullkornsmjöl? Blev du nöjd? Det är väl det som gäller!
Publicerat Februari 10, 20206 yr Författare 5 hours ago killer_mouse sa: Tips från sambon skriv upp alla frågor inför besök (order till mej egentligen) När vi kör kalljäst bröd så brukar dom inte jäsa nått speciellt i kylen däremot kan dom flyta ut om dom står förlänge innan gräddningen Måste testa å göra bake off frallor igen tas upp ett par timmar innan ugnen Bake off?? Hur funkar det? Ja, jag borde skriva upp alla frågor. Tycker ju att jag borde ha koll vid det här laget... ? Fick diagnosen 1 juni 2011 så... Men vad som är bra eller inte varierar ju beroende på vilken specialist man frågar... ? För inte sjutton är dom överens.. ?
Publicerat Februari 10, 20206 yr Bake off man fryser frallan direkt innan andra jäsningen funkade riktigt bra förra gången iofs ska experimenta lite mer drömmen är att hitta ett recept som man gör dom helt färdigt å bara pluppar in i ugnen utan tining å jäsning
Publicerat Februari 11, 20206 yr Författare 11 hours ago killer_mouse sa: Bake off man fryser frallan direkt innan andra jäsningen funkade riktigt bra förra gången iofs ska experimenta lite mer drömmen är att hitta ett recept som man gör dom helt färdigt å bara pluppar in i ugnen utan tining å jäsning Hm... Om man kan göra det utan att man behöver få en en hel plåt i frysen så hojta till! Har inte plats nog... ? Sen har ju dom nya (stående) kylfrys inte utrymme till mer än ett paket färs, typ. De är så energisnåla att dom tagit bort hälften av utrymmet... Och med lådor i frysen så försvinner ännu mer... ? man behöver ju extra istället... ? Bra affärstänk! ? Ska kolla lite på det med bakre off... ? Det finns ju halvfärdiga baguetter att köpa..
Publicerat Februari 11, 20206 yr 7 minutes ago shamani sa: Hm... Om man kan göra det utan att man behöver få en en hel plåt i frysen så hojta till! Har inte plats nog... ? Sen har ju dom nya (stående) kylfrys inte utrymme till mer än ett paket färs, typ. De är så energisnåla att dom tagit bort hälften av utrymmet... Och med lådor i frysen så försvinner ännu mer... ? man behöver ju extra istället... ? Bra affärstänk! ? Ska kolla lite på det med bakre off... ? Det finns ju halvfärdiga baguetter att köpa.. Jag har tur så jag har 2frysar så jag rensar en låda när jag har gjort dom och fryst in dom på typ bullformar
Publicerat Februari 11, 20206 yr Författare 1 hour ago killer_mouse sa: Jag har tur så jag har 2frysar så jag rensar en låda när jag har gjort dom och fryst in dom på typ bullformar Bullformar kan man ju köra... Eller liknande.. ? och inget säger att man måste frysa allt... Eller sätta en mindre deg... Tack! ?
Publicerat Februari 12, 20206 yr 26 minutes ago, tecno said: Lite av dagens pyssel Detta är ett 2-dagars bak med 1 bunke surdeg och råg samt en bunke med lite jäst och vete dag 1 och sedan mixas dessa 2 ihop med ytterligare mjöl och jäst dag 2.
Publicerat Februari 13, 20206 yr Författare Bakade tårta.. Tips på bra tyllar? Redigerad Februari 14, 20206 yr med shamani Stavning (jävla stavningsprogram på mobilen)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.