Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baka bröd och kakor

Featured Replies

Publicerat

Min surdeg började lukta så rensade ur, körde hett vatten som rengöring.

mitt recept,

rivet halvt äpple

80gram fullkornsvetemjöl

120 gram vatten

häller ut 80% varje dag o fyller på med 50gram mjöl och ca 80 gram vatten.

 

har svårt att få igång en ny, vad skulle ni ändra på?

  • Svar 545
  • Visningar 58,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Bagarn bagar vidare😊 Surdeg, salt, vete special och grovt kornmjöl. received_594848158960852.mp4      

  • Eftersom jag har lite koll på bakning så kan ni alltid fråga om saker ang bakning så skall jag nog kunna svara...

  • Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ?

Posted Images

Publicerat

Surdegar luktar så det är inte så farligt, man får bara försöka mata dem på annat sätt en stund eller så.  Om du inte tänker baka varje dag behöver du inte mata den varje dag, bara och låta den vila och mata den dagen innan bak!

Publicerat

den först luktade bra och gjorde 4 bak

in i kylen , sen matade på eftet en vecka igen och 26 grader, men då kom den aldrig,, tömde tvättade ur .

satte två till nu, för brödet är slut...

Publicerat
8 minutes ago ozzian sa:

den först luktade bra och gjorde 4 bak

in i kylen , sen matade på eftet en vecka igen och 26 grader, men då kom den aldrig,, tömde tvättade ur .

satte två till nu, för brödet är slut...

Den kan behöva en eller ett par matningar innan den startar ordentligt när de är rätt nya eller har stått lääänge i kylen. 

Publicerat
28 minutes ago ozzian sa:

Min surdeg började lukta så rensade ur, körde hett vatten som rengöring.

mitt recept,

rivet halvt äpple

80gram fullkornsvetemjöl

120 gram vatten

häller ut 80% varje dag o fyller på med 50gram mjöl och ca 80 gram vatten.

 

har svårt att få igång en ny, vad skulle ni ändra på?

Surdeg är vatten och mjöl.

Så fort du använder, äpple,russin,aprikos etc så får du andra jäststammar och bakterier som KAN stöka till det....

Kör bara med vatten och mjöl, ekologiskt fullkornsmjöler innehåller mer mineraler, vitaminer och jästsporer.

Publicerat
11 hours ago hobbe sa:

 

Kör bara med vatten och mjöl, ekologiskt fullkornsmjöler innehåller mer mineraler, vitaminer och jästsporer.

Hehe, fan Johan nu låter du ju som ett riktigt nsf-skägg. ? 

Har nog sammanställt 1000 svenska och nordiska fältförsök konventionellt vs ekologiskt rörandes alla kvalitets parametrar som finns, havre, råg och vete. Även korn som sekundärt används till humankonsumtion som malt. Visst finns det enskilda försök som påvisar nutristiska fördelar med eko, men faktiskt betydligt fler som pekar på precis tvärtom. Men NSF och krav har en förmåga att lyfta fram de som servar deras syften.

KRAV och ekobubblan i Sverige kan liknas vid Palmemordet. Svensken klarar inte sanningen så därför mörkas den.

Peace bro!?

 

Publicerat
25 minutes ago MKJ sa:

Hehe, fan Johan nu låter du ju som ett riktigt nsf-skägg. ? 

Har nog sammanställt 1000 svenska och nordiska fältförsök konventionellt vs ekologiskt rörandes alla kvalitets parametrar som finns, havre, råg och vete. Även korn som sekundärt används till humankonsumtion som malt. Visst finns det enskilda försök som påvisar nutristiska fördelar med eko, men faktiskt betydligt fler som pekar på precis tvärtom. Men NSF och krav har en förmåga att lyfta fram de som servar deras syften.

KRAV och ekobubblan i Sverige kan liknas vid Palmemordet. Svensken klarar inte sanningen så därför mörkas den.

Peace bro!?

 

Det är tydligt när man sätter en surdeg på tex Warbrokvarns råg och Nord Mills råg...

Bakar på både stenmalt ekomjöl och stålvalsat konventionellt mjöl men surdegarna kör jag numera endast på stenmalda fullkornsmjöler?

Publicerat
  • Författare

Oki. Jag kör fortfarande inte surdeg.. ? Jag bakar ju inte så ofta heller då jag bara äter två mackor till kvällsmaten. Skulle kunna leva på mackor men diabetessköterskor och läkare är inte lika förtjusta i den tanken så det blir till kvällsmat. 

Igår hittade jag ett recept på grötfrallor. Det fanns en variant där dom skulle kalljäsa över natten. Det receptet är värdelöst. Fast jag gjorde det användbart... ?

Kolla det här...

Jag är ingen bagare, men även jag inser att en flytande deg går inte att forma till någonting! ? 

Jag kokade havregrynsgröten på ekologiska fiberhavregryn. Använde "blå" färsk jäst (host host... Skar bort lite av "extrajästen"... ?)

Och bytte en ut ca 1 dl av vetemjöl special mot grahamsmjöl (allt bröd blir godare med grahamsmjöl... ?).

Utöver det följde jag receptet. Tills jag hällde ut degen på bakbordet. Det var helt omöjligt att göra något annat än att knåda in mjöl i den sörjan... Formade dom till 16 frallor, strödde över lite mjöl och täckte hela härligheten i gladpack. In i kylen till idag. Den stod i rumstemperatur ca 45 min innan  långpannebrödet (det VAR format som frallor igår kväll) det åkte in i ugnen i ca 15 min. Blev kanongoda. ? Lite lagom sega.. ? Skulle varit lite mer salt, enligt mig, men det blir det nästa gång. Var ska jag göra annorlunda nästa gång?

Jag vill ha FRALLOR denna gången.. Men de jäste som katten i kylen och gick ihop till en långpannedeg.. Två plåtar och fastare deg? Jag tyckte jag fick degen " rätt" till slut..

Det var min första gång som jag bakade med gröt så kan det var därför jag inte fattade att 8-10 dl mjöl blev alldeles för lite?

Hjälp mig nu bli bättre på det här. Utan surdeg... ? (Än i af.)

 

Screenshot_20200209-222303.jpg

Screenshot_20200209-222323.jpg

Screenshot_20200209-222332.jpg

Publicerat
15 minutes ago shamani sa:

Oki. Jag kör fortfarande inte surdeg.. ? Jag bakar ju inte så ofta heller då jag bara äter två mackor till kvällsmaten. Skulle kunna leva på mackor men diabetessköterskor och läkare är inte lika förtjusta i den tanken så det blir till kvällsmat. 

Igår hittade jag ett recept på grötfrallor. Det fanns en variant där dom skulle kalljäsa över natten. Det receptet är värdelöst. Fast jag gjorde det användbart... ?

Kolla det här...

 

Är dom även negativa mot Fullkornsråg?

Publicerat
  • Författare

Det där med att rulla degen i vetemjöl kan ni ju tänka er själva hur det gick... Klippa degen.. ???? Det blev dagens... Höll på att kasta hela skiten i sophinken...

Men så här såg det ut iaf...

Ser att det blir fel ordning, men det bjuder jag på.. ?

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1581251201268.jpeg

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1581191452327.jpeg

IMG_20200209_104836.jpg

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago ozzian sa:

Är dom även negativa mot Fullkornsråg?

Det vet jag inte... Ska snart dit för kontroll, kan ju fråga.. Om jag kommer ihåg det, då.. ?

Publicerat
12 hours ago, hobbe said:

Det är tydligt när man sätter en surdeg på tex Warbrokvarns råg och Nord Mills råg...

Bakar på både stenmalt ekomjöl och stålvalsat konventionellt mjöl men surdegarna kör jag numera endast på stenmalda fullkornsmjöler?

Här bor man nästgårds till Warbrokvarn och jag har inte besökt dom ännu :(

Publicerat

var det helt kass med vanlig jäst i fullkornsmjöl?

Publicerat
17 hours ago shamani sa:

Det vet jag inte... Ska snart dit för kontroll, kan ju fråga.. Om jag kommer ihåg det, då.. ?

Tips från sambon skriv upp alla frågor inför besök (order till mej egentligen) 

När vi kör kalljäst bröd så brukar dom inte jäsa nått speciellt i kylen däremot kan dom flyta ut om dom står förlänge innan gräddningen 

Måste testa å göra bake off frallor igen tas upp ett par timmar innan ugnen 

Publicerat
9 hours ago, ozzian said:

var det helt kass med vanlig jäst i fullkornsmjöl?

Blev du nöjd? Det är väl det som gäller!

Publicerat
  • Författare
5 hours ago killer_mouse sa:

Tips från sambon skriv upp alla frågor inför besök (order till mej egentligen) 

När vi kör kalljäst bröd så brukar dom inte jäsa nått speciellt i kylen däremot kan dom flyta ut om dom står förlänge innan gräddningen 

Måste testa å göra bake off frallor igen tas upp ett par timmar innan ugnen 

Bake off?? Hur funkar det? 

Ja, jag borde skriva upp alla frågor. Tycker ju att jag borde ha koll vid det här laget... ? Fick diagnosen 1 juni 2011 så... Men vad som är bra eller inte varierar ju beroende på vilken specialist man frågar... ? För inte sjutton är dom överens.. ? 

Publicerat

Bake off man fryser frallan direkt innan andra jäsningen funkade riktigt bra förra gången iofs ska experimenta lite mer drömmen är att hitta ett recept som man gör dom helt färdigt å bara pluppar in i ugnen utan tining å jäsning 

Publicerat

Fick lite inspiration och gjorde ett par formbröd igår.

 

20200210_204720.jpg

Publicerat
  • Författare
11 hours ago killer_mouse sa:

Bake off man fryser frallan direkt innan andra jäsningen funkade riktigt bra förra gången iofs ska experimenta lite mer drömmen är att hitta ett recept som man gör dom helt färdigt å bara pluppar in i ugnen utan tining å jäsning 

Hm... Om man kan göra det utan att man behöver få en en hel plåt i frysen så hojta till! Har inte plats nog... ? Sen har ju dom nya (stående) kylfrys inte utrymme till mer än ett paket färs, typ. De är så energisnåla att dom tagit bort hälften av utrymmet... Och med lådor i frysen så försvinner ännu mer... ? man behöver ju extra istället... ? Bra affärstänk! ?

Ska kolla lite på det med bakre off... ?

Det finns ju halvfärdiga baguetter att köpa..

Publicerat
7 minutes ago shamani sa:

Hm... Om man kan göra det utan att man behöver få en en hel plåt i frysen så hojta till! Har inte plats nog... ? Sen har ju dom nya (stående) kylfrys inte utrymme till mer än ett paket färs, typ. De är så energisnåla att dom tagit bort hälften av utrymmet... Och med lådor i frysen så försvinner ännu mer... ? man behöver ju extra istället... ? Bra affärstänk! ?

Ska kolla lite på det med bakre off... ?

Det finns ju halvfärdiga baguetter att köpa..

Jag har tur så jag har 2frysar så jag rensar en låda när jag har gjort dom och fryst in dom på typ bullformar 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago killer_mouse sa:

Jag har tur så jag har 2frysar så jag rensar en låda när jag har gjort dom och fryst in dom på typ bullformar 

Bullformar kan man ju köra... Eller liknande.. ? och inget säger att man måste frysa allt... Eller sätta en mindre deg... 

Tack! ?

Publicerat

DSC_0316.thumb.JPG.436af605d1cd2926f84607fda1360fdf.JPG

Lite av dagens pyssel

Publicerat
26 minutes ago, tecno said:

DSC_0316.thumb.JPG.436af605d1cd2926f84607fda1360fdf.JPG

Lite av dagens pyssel

Detta är ett 2-dagars bak med 1 bunke surdeg och råg samt en bunke med lite jäst och vete dag 1 och sedan mixas dessa 2 ihop med ytterligare mjöl och jäst dag 2.

Publicerat
  • Författare

Bakade tårta..

Tips på bra tyllar?

 

IMG_20200212_140420.jpg

IMG_20200212_140414.jpg

Redigerad med shamani
Stavning (jävla stavningsprogram på mobilen)

Publicerat

DSC_0324_aJPG.thumb.JPG.bc723d2caf92da4f774c3a2c7abd53ab.JPG

 

Vackra/fina blev dom inte men smakade fan så gott :thumbsup:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.