Publicerat Februari 15, 20206 yr Surdegs fullkornsråg, mer frallor än bröd. så jäkla nöjd med smak och att magen fixar detta bröd.
Publicerat Februari 20, 20206 yr Pizza och pasta på fullkorn???? fullkorns durumvete verkar bara säljas i italien.... funkar muurikka som pizzajärn eller är det pizzasten som gäller?
Publicerat Februari 21, 20206 yr Författare 6 hours ago tecno sa: Krångla inte till det Kolla från 8:40 för enkel metod! Hushållsassistent is da shit! ?
Publicerat Februari 21, 20206 yr 14 hours ago tecno sa: Krångla inte till det Kolla från 8:40 för enkel metod! Men häftighetsfaktorn,, Muurika får ju brudarna att vekna....
Publicerat Februari 22, 20206 yr Kan man starta surdeg på rågsikt? Nog det jag har? Å ge mej ett start recept tack
Publicerat Februari 22, 20206 yr Skrid till verket och blanda ½dl mjöl och ½dl ljummet vatten i ett rent glaskärl. Mata dagligen så får vi se om det drar igång vilket skulle förvåna mig om det inte gör detta.
Publicerat Februari 22, 20206 yr 19 minutes ago tecno sa: Skrid till verket och blanda ½dl mjöl och ½dl ljummet vatten i ett rent glaskärl. Mata dagligen så får vi se om det drar igång vilket skulle förvåna mig om det inte gör detta. Provat 2 ggr redan gick inget bra alls
Publicerat Februari 22, 20206 yr 1 minute ago killer_mouse sa: Provat 2 ggr redan gick inget bra alls Kommunalt vatten med mycket klor?? Upplevde att vissa perioder på vintern vill min surdeg dö när jag bodde i lägenhet och hade kommunalt vatten som klorerades hårt på vintern!.
Publicerat Februari 22, 20206 yr 33 minutes ago Galne sa: Kommunalt vatten med mycket klor?? Upplevde att vissa perioder på vintern vill min surdeg dö när jag bodde i lägenhet och hade kommunalt vatten som klorerades hårt på vintern!. 1,5 m 50mm rör fyllt med aktivt kol renar det mesta , även klorerat vatten ?
Publicerat Februari 22, 20206 yr 1 hour ago Galne sa: Kommunalt vatten med mycket klor?? Upplevde att vissa perioder på vintern vill min surdeg dö när jag bodde i lägenhet och hade kommunalt vatten som klorerades hårt på vintern!. Provade på sensommaren sist Men misstänker att det var nått sånt Kan man göra starter på färdig deg?
Publicerat Februari 22, 20206 yr Författare 1 hour ago tecno sa: Skrid till verket och blanda ½dl mjöl och ½dl ljummet vatten i ett rent glaskärl. Mata dagligen så får vi se om det drar igång vilket skulle förvåna mig om det inte gör detta. Hur stor burk? Ska ju matas...
Publicerat Februari 22, 20206 yr 6 minutes ago shamani sa: Hur stor burk? Ska ju matas... efter några matningar så häller du ut 80% och fortsätter mata. Jag kör typ 1 l glasburkar, rengör ordentligt men ej med diskmedel utan kokande vatten. använd ej ljumet varmvatten från kranen, använd kallt vatten som värmts upp. go surdeg go
Publicerat Februari 22, 20206 yr Försök nr 3 Tog ljummet kranvatten den här gången 50 ml vatten som blandades med 50ml rågsikt blandades väl tänkt mata 10 ml nästa 2 dagar uppehåll sen ytterligare 2 dagar med 10 ml
Publicerat Februari 23, 20206 yr Författare Oki, pôjkar och Gibbs, nu är det dags.. Hoppas mjölet är bra nog.. Hat först diskat burken med diskmedel, sköljt mycket väl. Likaså locket. Sen ställde jag in dom i ugnen på 150° några minuter. Vattnet har jag kokat och svalnar i måttet just nu..
Publicerat Februari 23, 20206 yr Författare Dubblade vattenmängden och la till 0,5 dl grahamsmjöl ( eko)...
Publicerat Februari 28, 20206 yr Jag sparar inte surdegar då jag bakar så sällan idag men jag brukar blanda en väldigt lös smet på vatten och mjöl och kanske lite honung och ha i en gnutta jäst. Efter ett dygn så har det börjat dofta svagt syrligt och man kan mata och utgå därifrån. Jag tänker som med öljäsning att jag får rätt saker att ta över direkt så att det inte går åt pipsvängen och det surnar naturligt och snabbt. Tidigare när jag bakade oftare så brukade jag ta degskrapet ifrån vanligt jästbröd och blanda med vatten efter bakningen för att få surdeg till nästa bröd så det är det jag bygger på.
Publicerat Februari 28, 20206 yr Författare 2 hours ago Eamonn sa: Jag sparar inte surdegar då jag bakar så sällan idag men jag brukar blanda en väldigt lös smet på vatten och mjöl och kanske lite honung och ha i en gnutta jäst. Efter ett dygn så har det börjat dofta svagt syrligt och man kan mata och utgå därifrån. Jag tänker som med öljäsning att jag får rätt saker att ta över direkt så att det inte går åt pipsvängen och det surnar naturligt och snabbt. Tidigare när jag bakade oftare så brukade jag ta degskrapet ifrån vanligt jästbröd och blanda med vatten efter bakningen för att få surdeg till nästa bröd så det är det jag bygger på. Man kan ju frysa surdegen... Läste jag.. Min står i kylen, då jag inte känner mig frisk nog att baka nu.. Men när jag blir kurant igen, då jäklar! ?
Publicerat Februari 29, 20206 yr Man kan ta en del av surdegen, fylla på med massa mjöl så det blir en tjock deg, rulla ut runt och låta torka. Sen smular man ner det så har man en bra start för surdegen och komma igång med igen!
Publicerat Februari 29, 20206 yr 1 minute ago Galne sa: Man kan ta en del av surdegen, fylla på med massa mjöl så det blir en tjock deg, rulla ut runt och låta torka. Sen smular man ner det så har man en bra start för surdegen och komma igång med igen! Överlever den torkning? frysning?