Publicerat Februari 29, 20206 yr 4 minutes ago ozzian sa: Överlever den torkning? frysning? Frysning har jag ingen koll på, men torkar man den så startar du upp den snabbare än att börja från början. Men det behövs någon matning för och komma igång. Den är inte full aktiv på en matning kanske men om man gör lite uppehåll i sitt bakande så är det ett bra sätt och få med en hel del god kultur från den gamla degen. Gjort det ett flertal ggr, har en lite glasburk och med lite sparat.
Publicerat Februari 29, 20206 yr 22 minutes ago Galne sa: Frysning har jag ingen koll på, men torkar man den så startar du upp den snabbare än att börja från början. Men det behövs någon matning för och komma igång. Den är inte full aktiv på en matning kanske men om man gör lite uppehåll i sitt bakande så är det ett bra sätt och få med en hel del god kultur från den gamla degen. Gjort det ett flertal ggr, har en lite glasburk och med lite sparat. kanon, ska testas nästa surdegsstart.
Publicerat Februari 29, 20206 yr Hmm kanon goda fullkornsvetefrallir surdeg men dom sprack? pensla med ägg lägre temp eller?
Publicerat Februari 29, 20206 yr 10 hours ago, shamani said: Man kan ju frysa surdegen... Läste jag.. Min står i kylen, då jag inte känner mig frisk nog att baka nu.. Men när jag blir kurant igen, då jäklar! ? Pilla inte i nåt som fungerar, låt stå mata 1 gång i veckan typ. Min starter står i kylen och frodas, hur gammal den är nu vete fanken.
Publicerat Februari 29, 20206 yr Författare 13 minutes ago hobbe sa: Bakat lite till idag??? Har du inte glömt något där...? ? ? Hur mycket av det är bakåt på surdeg?
Publicerat Februari 29, 20206 yr 1 hour ago hobbe sa: Bakat lite till idag??? räcker det 3-4 dagar till dig?
Publicerat Februari 29, 20206 yr 1 hour ago shamani sa: Har du inte glömt något där...? ? ? Hur mycket av det är bakåt på surdeg? Allt matbröd är på surdeg och fullkornsmjöler, 326 st x 1 kg fick jag fram till idag, allt slut vid 11'30 tiden. Blir nog lite sötbröd kvar, gjorde drygt 1200 bullar ( 5 sorter)
Publicerat Februari 29, 20206 yr 17 minutes ago ozzian sa: räcker det 3-4 dagar till dig? Nja, till mig räcker det ett tag men kunderna har nästan länsat nu...
Publicerat Februari 29, 20206 yr Författare 2 hours ago hobbe sa: Nja, till mig räcker det ett tag men kunderna har nästan länsat nu... Det det bästa betyg man kan få - att det man gjort tar slut. ?
Publicerat Februari 29, 20206 yr Författare Hade med mig en kaka på ett möte i tisdagskväll. Det fanns ett par hembakta sockerkakor och några fabrikssaker som dammsugare och liknande.. Min försvann... Och vi var bara drygt 20 pers.. ?
Publicerat Februari 29, 20206 yr Dum fråga men hur mycket surdegstart behöver man för att göra en deg till typ en limpa? Blir inte riktigt klok på recepten är i det jag kollade först 50 gram start 120 gram rågmjöl 200gram ljummet vatten blanda å låt stå tills dagen efter då skulle man göra en typ deg där man tillsättar 15 gr jäst i innan man tillsätter 300gr av fördegen Är det inte meningen att surdegen ska vara ensam som jäsning?
Publicerat Februari 29, 20206 yr 19 minutes ago killer_mouse sa: Dum fråga men hur mycket surdegstart behöver man för att göra en deg till typ en limpa? Blir inte riktigt klok på recepten är i det jag kollade först 50 gram start 120 gram rågmjöl 200gram ljummet vatten blanda å låt stå tills dagen efter då skulle man göra en typ deg där man tillsättar 15 gr jäst i innan man tillsätter 300gr av fördegen Är det inte meningen att surdegen ska vara ensam som jäsning? Det beror helt på efter vilket recept man bakar, vissa blandar och ger. Sebastien Boudet har ett enkelt bröd som är lätt att komma igång med surdegsbakandet. https://youtu.be/en0qLbu0QkM
Publicerat Februari 29, 20206 yr 36 minutes ago Galne sa: Det beror helt på efter vilket recept man bakar, vissa blandar och ger. Sebastien Boudet har ett enkelt bröd som är lätt att komma igång med surdegsbakandet. https://youtu.be/en0qLbu0QkM Ja där vart det ju inte speciellt noga med mängden surdegstart min är inte så stor typ 150 gram bara så borde gå å dra igång iofs min är inte lika flytande som hans ?
Publicerat Mars 1, 20206 yr 10 hours ago killer_mouse sa: Ja där vart det ju inte speciellt noga med mängden surdegstart min är inte så stor typ 150 gram bara så borde gå å dra igång iofs min är inte lika flytande som hans ? Nej det är inte så noga med surdegs mängden, har funkat med rätt lite för mig. Den ska va som en våffelsmet när man matar ungefär!
Publicerat Mars 1, 20206 yr Dum fråga två Kan man ta en bit av den färdiga degen och Fortsätta odla på? Dvs tar innan man har i salt
Publicerat Mars 1, 20206 yr 33 minutes ago killer_mouse sa: Dum fråga två Kan man ta en bit av den färdiga degen och Fortsätta odla på? Dvs tar innan man har i salt Om det bara är mjöl, vatten och surdeg, så självklart. Men kan behöva späs med lite vatten!
Publicerat Mars 1, 20206 yr ..... men burken med starter blir väl inte kliniskt ren så de resterna bör räcka att kicka igång. Ta det som en tumregel att alltid se till att det finns starter kvar.
Publicerat Mars 1, 20206 yr 15 minutes ago tecno sa: ..... men burken med starter blir väl inte kliniskt ren så de resterna bör räcka att kicka igång. Ta det som en tumregel att alltid se till att det finns starter kvar. Tänkte byta burk i samband med baket och iom jag har bara lite så tänkte om en kunde blanda i princip ihop degen sen ösa tillbaka en skvätt i en ny större burk innan tillsätter saltet Min starter når knappt upp till dom röda tomater längst ner på etiketten på burken
Publicerat Mars 1, 20206 yr 5 minutes ago, killer_mouse said: Tänkte byta burk i samband med baket och iom jag har bara lite så tänkte om en kunde blanda i princip ihop degen sen ösa tillbaka en skvätt i en ny större burk innan tillsätter saltet Min starter når knappt upp till dom röda tomater längst ner på etiketten på burken Enkelt löst, mera fullkorns råg och vatten så ökar du mängden raskt.
Publicerat Mars 2, 20206 yr 7 hours ago shamani sa: Varför skiktar sig min? Det vet jag inte, men blanda ihop och häll en del och mata den ett par ggr så är den tillbaka på banan. Kan vara lite surare i början igen. Min vätska brukar nästan va svart när surdegen jämt sig i kylen rätt så några månader, kan behövas >3matningar innan den börjar va på G igen.