Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baka bröd och kakor

Featured Replies

Publicerat
4 minutes ago ozzian sa:

Överlever den torkning?

frysning?

Frysning har jag ingen koll på, men torkar man den så startar du upp den snabbare än att börja från början. Men det behövs någon matning för och komma igång. Den är inte full aktiv på en matning kanske men om man gör lite uppehåll i sitt bakande så är det ett bra sätt och få med en hel del god kultur från den gamla degen. Gjort det ett flertal ggr, har en lite glasburk och med lite sparat. 

• Svar 545
  • Visningar 60,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Bagarn bagar vidare😊 Surdeg, salt, vete special och grovt kornmjöl. received_594848158960852.mp4      

• Eftersom jag har lite koll på bakning så kan ni alltid fråga om saker ang bakning så skall jag nog kunna svara...

• Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ?

Posted Images

Publicerat
22 minutes ago Galne sa:

Frysning har jag ingen koll på, men torkar man den så startar du upp den snabbare än att börja från början. Men det behövs någon matning för och komma igång. Den är inte full aktiv på en matning kanske men om man gör lite uppehåll i sitt bakande så är det ett bra sätt och få med en hel del god kultur från den gamla degen. Gjort det ett flertal ggr, har en lite glasburk och med lite sparat. 

kanon, ska testas nästa surdegsstart.

Publicerat

Hmm kanon goda fullkornsvetefrallir surdeg

men dom sprack?

pensla med ägg

lägre temp eller?

61EF5BF7-31E3-42F6-8C22-520EBF41725D.jpeg

Publicerat

AF5BD18A-3C36-46FB-9EBE-7084FD43402C.jpeg

Publicerat
10 hours ago, shamani said:

Man kan ju frysa surdegen... Läste jag..

Min står i kylen, då jag inte känner mig frisk nog att baka nu.. 

Men när jag blir kurant igen, då jäklar! ?

Pilla inte i nåt som fungerar, låt stå mata 1 gång i veckan typ. Min starter står i kylen och frodas, hur gammal den är nu vete fanken.

Publicerat

Bakat lite till idag???

20200229_073612-01.jpeg

20200229_073636-01.jpeg

20200228_153136-01.jpeg

20200229_101654-02.jpeg

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago hobbe sa:

Bakat lite till idag???

20200229_073612-01.jpeg

20200229_073636-01.jpeg

20200228_153136-01.jpeg

20200229_101654-02.jpeg

Har du inte glömt något där...? ? ?

Hur mycket av det är bakåt på surdeg?

Publicerat
1 hour ago hobbe sa:

Bakat lite till idag???

20200229_073612-01.jpeg

20200229_073636-01.jpeg

20200228_153136-01.jpeg

20200229_101654-02.jpeg

räcker det 3-4 dagar till dig?

Publicerat
1 hour ago shamani sa:

Har du inte glömt något där...? ? ?

Hur mycket av det är bakåt på surdeg?

Allt matbröd är på surdeg och fullkornsmjöler, 326 st x 1 kg fick jag fram till idag, allt slut vid 11'30 tiden. 

Blir nog lite sötbröd kvar, gjorde drygt 1200 bullar ( 5 sorter)

Publicerat
17 minutes ago ozzian sa:

räcker det 3-4 dagar till dig?

Nja, till mig räcker det ett tag men kunderna har nästan länsat nu...

Publicerat
  • Författare
2 hours ago hobbe sa:

Nja, till mig räcker det ett tag men kunderna har nästan länsat nu...

Det det bästa betyg man kan få - att det man gjort tar slut. ?

Publicerat
  • Författare

Hade med mig en kaka på ett möte i tisdagskväll. Det fanns ett par hembakta sockerkakor och några fabrikssaker som dammsugare och liknande..

Min försvann... Och vi var bara drygt 20 pers.. ?

Publicerat

Dum fråga men hur mycket surdegstart behöver man för att göra en deg till typ en limpa?  Blir inte riktigt klok på recepten  är i det jag kollade först 50 gram start 120 gram rågmjöl 200gram ljummet vatten blanda å låt stå tills dagen efter då skulle man göra en typ deg där man tillsättar 15 gr jäst i innan man tillsätter 300gr av fördegen 

Är det inte meningen att surdegen ska vara ensam som jäsning? 

Publicerat
19 minutes ago killer_mouse sa:

Dum fråga men hur mycket surdegstart behöver man för att göra en deg till typ en limpa?  Blir inte riktigt klok på recepten  är i det jag kollade först 50 gram start 120 gram rågmjöl 200gram ljummet vatten blanda å låt stå tills dagen efter då skulle man göra en typ deg där man tillsättar 15 gr jäst i innan man tillsätter 300gr av fördegen 

Är det inte meningen att surdegen ska vara ensam som jäsning? 

Det beror helt på efter vilket recept man bakar, vissa blandar och ger. Sebastien Boudet har ett enkelt bröd som är lätt att komma igång med surdegsbakandet. 

https://youtu.be/en0qLbu0QkM

Publicerat
36 minutes ago Galne sa:

Det beror helt på efter vilket recept man bakar, vissa blandar och ger. Sebastien Boudet har ett enkelt bröd som är lätt att komma igång med surdegsbakandet. 

https://youtu.be/en0qLbu0QkM

Ja där vart det ju inte speciellt noga med mängden surdegstart  min är inte så stor typ 150 gram bara så borde gå å dra igång iofs min är inte lika flytande som hans ?

Publicerat
10 hours ago killer_mouse sa:

Ja där vart det ju inte speciellt noga med mängden surdegstart  min är inte så stor typ 150 gram bara så borde gå å dra igång iofs min är inte lika flytande som hans ?

Nej det är inte så noga med surdegs mängden, har funkat med rätt lite för mig. 

Den ska va som en våffelsmet när man matar ungefär!

Publicerat
1 hour ago, Galne said:

Den ska va som

Ska och ska ;)

Publicerat

Dum fråga två  

Kan man ta en bit av den färdiga degen och Fortsätta odla på? Dvs tar innan man har i salt 

Publicerat
33 minutes ago killer_mouse sa:

Dum fråga två  

Kan man ta en bit av den färdiga degen och Fortsätta odla på? Dvs tar innan man har i salt 

Om det bara är mjöl, vatten och surdeg, så självklart. Men kan behöva späs med lite vatten!

Publicerat

..... men burken med starter blir väl inte kliniskt ren så de resterna bör räcka att kicka igång. Ta det som en tumregel att alltid se till att det finns starter kvar.

Publicerat
15 minutes ago tecno sa:

..... men burken med starter blir väl inte kliniskt ren så de resterna bör räcka att kicka igång. Ta det som en tumregel att alltid se till att det finns starter kvar.

Tänkte byta burk i samband med baket och iom jag har bara lite så tänkte om en kunde blanda i princip ihop degen sen ösa tillbaka en skvätt i en ny större burk innan tillsätter saltet 

Min starter når knappt upp till dom röda tomater längst ner på etiketten på burken 

15830982488518896927713048153843.thumb.jpg.edfe42b0fe262ed8fa1338b758b66486.jpg

Publicerat
5 minutes ago, killer_mouse said:

Tänkte byta burk i samband med baket och iom jag har bara lite så tänkte om en kunde blanda i princip ihop degen sen ösa tillbaka en skvätt i en ny större burk innan tillsätter saltet 

Min starter når knappt upp till dom röda tomater längst ner på etiketten på burken 

15830982488518896927713048153843.thumb.jpg.edfe42b0fe262ed8fa1338b758b66486.jpg

Enkelt löst, mera fullkorns råg och vatten så ökar du mängden raskt.

Publicerat
  • Författare

Jag borde kanske titta till min som står i kylskåpet... ?

Publicerat
  • Författare

Varför skiktar sig min?

IMG_20200301_231251.jpg

Publicerat
7 hours ago shamani sa:

Varför skiktar sig min?

IMG_20200301_231251.jpg

Det vet jag inte, men blanda ihop och häll en del och mata den ett par ggr så är den tillbaka på banan. Kan vara lite surare i början igen. Min vätska brukar nästan va svart när surdegen jämt sig i kylen rätt så några månader, kan behövas >3matningar innan den börjar va på G igen.