Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Tja!

Har testat mina bitar (eller en av dem i alla fall...) och de är också röda i mitten.

Salthalten var då inget fel på... :ph34r:

Långt ifrån oätliga i alla fall.

Är det egentligen någon fara att käka om det är ordentligt rött?

Jag misstänker att saltet binder kvar vattner i och med min lilla... överdosering...

/L

Du skulle ha delat på någon bit innan du plockade ned köttet för att se hur långt gånget det var i torkningsprocessen. Är det väldigt kallt under torkningen så kan det behövas någon vecka extra.

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Håller på och ska tillreda saltlagen för torkning av älghjärta. Har 8 st, totalt 10,4 kilo som väntar på att bli underbart gott :ph34r:

Frågan är då den. Är det nån större skillnad att torka hjärta jämnfört med vanligt kött?

Dela hjärtarna i 3-4 cm breda bitar så att det torkar ordentligt så ska du se att det går bra. Vänd på bitarna medan dom ligger i lagen så att alla bitar och sidor får sin beskärade det med saltlake i sig. ;)

Publicerat

Nu har det hängt snart i 5 veckor.... är fortfarande väldigt mjukt.

Har klart inte varit helt fördelaktigt väder heller.

Tog in en av bitarna i pannrummet bara för att testa.

Där verkar det torka betydligt fortare.

Finns det någon fara med att göra så?

Kan det bli dåligt av att hänga ute för länge?

De bitar som är kvar är det som vattendroppar på (och vitt p.g.a. överdosering av saltet... jaaaa jag vet...!)

Smakade på den bit som jag haft i pannrummet ett dygn och det går att äta. Smakar tyvärr "vilt" som Stockholmare brukar säga. Jag säger dåligt slaktat.

Tips, synpunkter?

/L

Publicerat
  • Författare
Nu har det hängt snart i 5 veckor.... är fortfarande väldigt mjukt.

Har klart inte varit helt fördelaktigt väder heller.

Tog in en av bitarna i pannrummet bara för att testa.

Där verkar det torka betydligt fortare.

Finns det någon fara med att göra så?

Kan det bli dåligt av att hänga ute för länge?

De bitar som är kvar är det som vattendroppar på (och vitt p.g.a. överdosering av saltet... jaaaa jag vet...!)

Smakade på den bit som jag haft i pannrummet ett dygn och det går att äta. Smakar tyvärr "vilt" som Stockholmare brukar säga. Jag säger dåligt slaktat.

Tips, synpunkter?

/L

Det var länge det! :lol: Vad har du för utetemp och var bor du?

Jag har aldrig behövt använda mig av den metoden så att jag har torkat kött i panrummet.

Jag vet inte vad jag ska tipsa dig om. Det är svårt när man aldrig själv har hamnat i den sitsen. Visserligen har jag haft kött ute mer än 3 v men det var p g a sträng kyla så att själva torkningsprocessen kom igång ordentligt. :ph34r:

Publicerat

Jag har haft mitt ute i 2 veckor och nu är det fuktigt ute dyngnet runt så för två dagar sedan hängde jag in en bit i pannrummet och så tänkte jag prova lite ikväll,det slutade med att jag åt upp hela biten.(fan vad gott det var) så nu har jag hängt in resten av köttet i pannrummet och hoppas att det blir lika bra.

Publicerat

Första veckorna var det på minussidan.

Bor i höjd med Örnsköldsvik.

Tror jag hänger in hela rasket i pannrummet. Verkar torka snabbt som fan där i alla fall.

Har inte bråttom så det jag undrar mest över är om det kan bli dåligt och att man blir sjuk av att äta det?

/L

Det var länge det! ;) Vad har du för utetemp och var bor du?

Jag har aldrig behövt använda mig av den metoden så att jag har torkat kött i panrummet.

Jag vet inte vad jag ska tipsa dig om. Det är svårt när man aldrig själv har hamnat i den sitsen. Visserligen har jag haft kött ute mer än 3 v men det var p g a sträng kyla så att själva torkningsprocessen kom igång ordentligt. :lol:

Publicerat
  • Författare
Första veckorna var det på minussidan.

Bor i höjd med Örnsköldsvik.

Tror jag hänger in hela rasket i pannrummet. Verkar torka snabbt som fan där i alla fall.

Har inte bråttom så det jag undrar mest över är om det kan bli dåligt och att man blir sjuk av att äta det?

/L

Ok!

Det blir ju bra om man hänger ut det tidigare innan våren och värmen gör sitt intåg hos dig skulle jag tro. Du skulle nog ha hängt ut det lite tidigare tro jag så hade det gått bra. :lol:

Publicerat

Jag ska släpa in resten av mitt i pannrummet också så det torkar innan jul nästa år...

/L

Jag har haft mitt ute i 2 veckor och nu är det fuktigt ute dyngnet runt så för två dagar sedan hängde jag in en bit i pannrummet och så tänkte jag prova lite ikväll,det slutade med att jag åt upp hela biten.(fan vad gott det var) så nu har jag hängt in resten av köttet i pannrummet och hoppas att det blir lika bra.
  • 4 weeks later...
Publicerat

jag brukar torr salta köttet i ca 12 timmar innan jag hänger ut det i år har det bara blivit hjärtan och dom är rökt lite före dom är torkade å det blev bra.

Publicerat

Hej.

Böt till mig ett par bitar med isjonsson o måste säga att det var grymt gott och då är jag kräsen. Av mig blir det MVG stort i smak o kvalitet.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare
Hej.

Böt till mig ett par bitar med isjonsson o måste säga att det var grymt gott. Av mig blir det MVG stort i smak o kvalitet.

mvh Kimmo Lilja

Tack för det betyget kompis! :):P Det är verkligen kul när folk gillar ens produkter och kvaliteten på varan. :wub::lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

ÄNTLIGEN!

Fick tillbaka min raring igår (datorn alltså -_-) efter många arga besök hos reparatören... Har inte tänkt på att jag har forumerat här, nästan så man hade glömt bort denna tråd.... Men köttet, fy f-n va underbart de blev, vet inte hur jag ska kunna tacka dig isjonsson för allt...... Allt blev så j-la bra sältan, konsistensen, färgen u name it......

Kommer garanterat att prova detta igen nästa år!!!

Förresten har du provat att lätt röka köttet innan upphänging? Tror jag ska ta ett kilo och prova de nästa gång..... Om man får det för dig??? :D:blush:

Tack!!!

Publicerat
  • Författare
ÄNTLIGEN!

Fick tillbaka min raring igår (datorn alltså -_- ) efter många arga besök hos reparatören... Har inte tänkt på att jag har forumerat här, nästan så man hade glömt bort denna tråd.... Men köttet, fy f-n va underbart de blev, vet inte hur jag ska kunna tacka dig isjonsson för allt...... Allt blev så j-la bra sältan, konsistensen, färgen u name it......

Kommer garanterat att prova detta igen nästa år!!!

Förresten har du provat att lätt röka köttet innan upphänging? Tror jag ska ta ett kilo och prova de nästa gång..... Om man får det för dig??? :D:o

Tack!!!

Varsågod och smaklig måltid! Gör ett uppehåll på minst en vecka om du har ätit mycket torkat om du ska till läkaren för provtagning. Saltvärdet i blodet slår i taket annars. :blush::P

Nej, det har jag inte gjort!

Visst ger du mig MVG i betyg på receptet? :blush: Det var någon som frågade mig om jag hade samiskt påbrå med tanke på kvaliteten på köttet och konsistensen. :o:D:D

Publicerat
Varsågod och smaklig måltid! Gör ett uppehåll på minst en vecka om du har ätit mycket torkat om du ska till läkaren för provtagning. Saltvärdet i blodet slår i taket annars. -_-:blush:

Nej, det har jag inte gjort!

Visst ger du mig MVG i betyg på receptet? :D Det var någon som frågade mig om jag hade samiskt påbrå med tanke på kvaliteten på köttet och konsistensen. :blush::P:o

Hehe, då får man kanske ta´t lugnt i helgen med köttet, ska på rökdykningstester på företagshälsan på måndag..... Eller ska man käka som f-n och skrämma dem lite????!!!! :D

MVG blir det med råge!!! Tror du nog jojkar med en samehatt a´la Pontare bara för att komma "in the mood" när du kokar din lag, allt för den autentiska känslans skull.......

ps. Läste på förpackningen av de renkött som jag köpte, den va tydligen lättrökt... Därav min nyfikenhet ang rökningen....

Publicerat
  • Författare
Hehe, då får man kanske ta´t lugnt i helgen med köttet, ska på rökdykningstester på företagshälsan på måndag..... Eller ska man käka som f-n och skrämma dem lite????!!!! B)

MVG blir det med råge!!! Tror du nog jojkar med en samehatt a´la Pontare bara för att komma "in the mood" när du kokar din lag, allt för den autentiska känslans skull.......

ps. Läste på förpackningen av de renkött som jag köpte, den va tydligen lättrökt... Därav min nyfikenhet ang rökningen....

Ja, det är nog säkrast! :lol: Gör du så, så får vi se vad som händer. :lol:

Tack! Det var det jag ville höra! :wub: Hahaha! Tok! :D:rolleyes:

Det går säkert att göra på flera sätt, men jag har bara gjort på det här sättet och det smälter i munnen på mig och hos dom som har provsmakat det. :D

• 3 months later...
Publicerat

Nu måste jag väcka tråden lite, såg din kniv som Lilja gjorde till dig och erat "tjat" om ditt kött fick mig att smita ut i köket och smaka på detta underverk <_<

Fy fan va gött de är!!!!

Publicerat

alltså.

2 frågor, kan jag torka den ute i minus grader fast det är minus -5 till -45 ?:ph34r:

kan jag torka redan nu i höst? fast det är fuktigt ute? hur kallt skall det vara ? jag vill ha nu! eller kan man ha den 1 dag i ungen på 80 grader?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Nu måste jag väcka tråden lite, såg din kniv som Lilja gjorde till dig och erat "tjat" om ditt kött fick mig att smita ut i köket och smaka på detta underverk ^_^

Fy fan va gött de är!!!!

Opps! :angry: Har missat detta inlägg!

Ja, det är verkligen gott! :ph34r:

Publicerat
  • Författare
alltså.

2 frågor, kan jag torka den ute i minus grader fast det är minus -5 till -45 ?:ph34r:

kan jag torka redan nu i höst? fast det är fuktigt ute? hur kallt skall det vara ? jag vill ha nu! eller kan man ha den 1 dag i ungen på 80 grader?

Opps! ^_^ Har missat detta inlägg!

-45 är ingen torktemp. men visst kan vi ha -15-20 när man hänger ut det här uppe. Någon -grad och/el. någ-on/-ra +grader och sol på senvintern är ett bra torkväder.

Jag har aldrig torkat kött på hösetn och har aldrig hört någon som har gjort det heller.

Jag har provat att ugnstorka kött men jag har inte lyckats med det.

Du har pm.

Publicerat
  • Författare

Ni som ska torka kött till våren ta och lägg undan det nu från älgjakten.

Spara hjärtat från älgen om ni skjuter någon el. tigg till er jaktkompisens älghjärta om det är helt. Det är ett gott torkat kött. Det är det möraste köttet på hela älgen eftersom det alltid jobbar. ^_^

Så här ser ett färdigdelat älghjärta ut som är klart för saltlagen.

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=19400

:angry:

Mmmmmmmmmmmmmmmm! :ph34r:

• 1 month later...
Publicerat

tydligen hade jag inte skrivit en resension kanske det blev nå strul med min browser då det skickades iväg :S?

men men. kom tillbaka till denna tråd för att läsa igen att ja kommer ihåg rätt då jag nämligen sköt kalv dubblé igår!(mina första älgar nånsin :D)

well tillbaka till saken så ungerför 1-1½ månad sen så kröp det ett grönt brev ner i min postlåda skickad från en hemlig ort nånstans i norra sverige! <_< försiktigt öppnades det och ja såg ett mörkt obejkt i det. vad kan detta vara ? juu en bit torkad älghjärta fårn Isjonsson!

lukten var ganska neutral inte så farlig stark en svag hint av torkat kött, biten var så fin att jag inte ens vågare till först skära den utan spara den i alla tiden som "my precious" :P nå efter att jag samlat lite mod så täldje jag en bit och väldigt gott var det!

smaken är svår att förklara normalt brukar iallafall köpes torkat kött smaka tvi men denna var som en gåva av gudarna och det mumsades iväg! saltet i köttet gjorde det perfekt och jag kunde inte bestämma mig on jag skall tugga köttet eller suga på det som en slicke pinne :P fetter som låg på hjärtat såg nog lite suspekt ut men hör och häpna! bästa smaken av allt fanns i denna något tvålkonsistensa bitarna! det om nånting smakade gött! jag kan int säga nånting annat en isjonsson är mästare i att torka älgkött och borde starta sin egen firma, north sverige dryälgkött! :D

han får 5 älgar av 5 från denna finne!

Publicerat
  • Författare
tydligen hade jag inte skrivit en resension kanske det blev nå strul med min browser då det skickades iväg :S?

men men. kom tillbaka till denna tråd för att läsa igen att ja kommer ihåg rätt då jag nämligen sköt kalv dubblé igår!(mina första älgar nånsin :P)

well tillbaka till saken så ungerför 1-1½ månad sen så kröp det ett grönt brev ner i min postlåda skickad från en hemlig ort nånstans i norra sverige! <_< försiktigt öppnades det och ja såg ett mörkt obejkt i det. vad kan detta vara ? juu en bit torkad älghjärta fårn Isjonsson!

lukten var ganska neutral inte så farlig stark en svag hint av torkat kött, biten var så fin att jag inte ens vågare till först skära den utan spara den i alla tiden som "my precious" :D nå efter att jag samlat lite mod så täldje jag en bit och väldigt gott var det!

smaken är svår att förklara normalt brukar iallafall köpes torkat kött smaka tvi men denna var som en gåva av gudarna och det mumsades iväg! saltet i köttet gjorde det perfekt och jag kunde inte bestämma mig on jag skall tugga köttet eller suga på det som en slicke pinne :( fetter som låg på hjärtat såg nog lite suspekt ut men hör och häpna! bästa smaken av allt fanns i denna något tvålkonsistensa bitarna! det om nånting smakade gött! jag kan int säga nånting annat en isjonsson är mästare i att torka älgkött och borde starta sin egen firma, north sverige dryälgkött! :D

han får 5 älgar av 5 från denna finne!

:D Tack broder för din betygsättning och allt beröm som du öser över mig och min kunskap i att torka älgkött. :P

Publicerat

Ja Jonsson kanske måste höra av mig då det är dags för torkning :) Kanske jag får mitt kött lika bra :D

Funderat nu några dagar om man ska bygga en torkbox så man kan torka lite redan nu :) Har du provat en sån ?

Publicerat
  • Författare
Ja Jonsson kanske måste höra av mig då det är dags för torkning :) Kanske jag får mitt kött lika bra ;)

Funderat nu några dagar om man ska bygga en torkbox så man kan torka lite redan nu :D Har du provat en sån ?

Gör du som det står i första inlägget och gör det till våren så behöver du ingen torkbox. :D Följ receptet till punkt och pricka så blir det kanon. :)

Publicerat

Fråga.

då köttet står och drar sig i vätskan, skall vätskan vara i kylskåpet ?

2. tror du jag kan sätta ut det redan? eller måst jag vänta till våren? vad är det som är skillnaden?

det borde ju inte direkt vara nån skillnad on det är minus 5 eller minus 30 ?det är ju endå genomfruset?