Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Fråga.

då köttet står och drar sig i vätskan, skall vätskan vara i kylskåpet ?

2. tror du jag kan sätta ut det redan? eller måst jag vänta till våren? vad är det som är skillnaden?

det borde ju inte direkt vara nån skillnad on det är minus 5 eller minus 30 ?det är ju endå genomfruset?

1. Ja, det ska den och du ska vända köttet så att det får den där gråaktiga färgen runt om.

2. Ja, det kan du väl men det blir väl inte klart för än till våren om det blir en kall vinter hos dig. Ju kallare det är ju längre tid tar det för köttet att torka. Det är bättre att hänga ut det på senvintern feb.-mars på norrsidan av huset el. under carporten. Längst in mot husväggen men med ändå god luftcirkulation.

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=12128

Du behöver inte vara rädd att fåglar angriper köttet. Det är alldeles för salt och sedan har du inga flugor på norrsidan p g a skuggan och kylan. Solsida=varmt och skönt=flugor som sitter och solar.

Har du mer frågor???

Lycka till annars! :P

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
1. Ja, det ska den och du ska vända köttet så att det får den där gråaktiga färgen runt om.

2. Ja, det kan du väl men det blir väl inte klart för än till våren om det blir en kall vinter hos dig. Ju kallare det är ju längre tid tar det för köttet att torka. Det är bättre att hänga ut det på senvintern feb.-mars på norrsidan av huset el. under carporten. Längst in mot husväggen men med ändå god luftcirkulation.

http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=12128

Du behöver inte vara rädd att fåglar angriper köttet. Det är alldeles för salt och sedan har du inga flugor på norrsidan p g a skuggan och kylan. Solsida=varmt och skönt=flugor som sitter och solar.

Har du mer frågor???

Lycka till annars! :P

tackar jag tror jag har det på klart och har 2 hjärtan i frysen som väntar att bli torkade. problemet är att jag bor mitt i stan i ett 2vånings höghus och ingen direkt plats att hänga. :/

Publicerat
  • Författare
tackar jag tror jag har det på klart och har 2 hjärtan i frysen som väntar att bli torkade. problemet är att jag bor mitt i stan i ett 2vånings höghus och ingen direkt plats att hänga. :/

Aj aj aj, det var inte bra det! :P

Har du ingen bekant ute på landet som du kan få hänga det hos?

• 3 weeks later...
Publicerat

Ja torrkött kan man inte äta för mycket av :D.

Dock tycker jag bäst om rökt & torkat kött. Ni som inte har testat det bör göra det, ändrar en del på smaken.

Ganska lätt att röka också, speciellt om man har en rökkåta(lätt att snickra ihop).

Bara följa nått av ovanstående recept, men rök köttet i 7-10 timmar i rökkåtan innan torkning.

Själv har jag använt färsk björk(utan näver) när jag har rökt kött.

kräver dock en del passning, får lägga på en ny björklabb(25-30cm i diametern) ungefär va 40'de minut på glöden.

Nävret tar man bort då det bildar sot.

Bästa köttet att torka är hjärtat, älg eller ren(föredrar älg).

fast går nog att torka allt kött. Torkad bäver har jag dock aldrig hört talas om :)

/Baner

Publicerat
  • Författare
Ja torrkött kan man inte äta för mycket av :D.

Dock tycker jag bäst om rökt & torkat kött. Ni som inte har testat det bör göra det, ändrar en del på smaken.

Ganska lätt att röka också, speciellt om man har en rökkåta(lätt att snickra ihop).

Bara följa nått av ovanstående recept, men rök köttet i 7-10 timmar i rökkåtan innan torkning.

Själv har jag använt färsk björk(utan näver) när jag har rökt kött.

kräver dock en del passning, får lägga på en ny björklabb(25-30cm i diametern) ungefär va 40'de minut på glöden.

Nävret tar man bort då det bildar sot.

Bästa köttet att torka är hjärtat, älg eller ren(föredrar älg).

fast går nog att torka allt kött. Torkad bäver har jag dock aldrig hört talas om :)

/Baner

Det går även bra att torka mindre stekbitar om man delar dom i lagom tjocka bitar. 3*3 el. 3*4 cm. Längden har aldrig haft någon betydelse. :D

Torkad bäver var ett expriment som blev lyckat! :D

• 1 month later...
Publicerat

Nu blir det lite OT här men ändå inte...för tråden borde nästan ändras till "...älgkött och annat viltkött..." tycker jag.:D

Har ingen på detta forum provat att torka vildsvin?

Jag har ett antal hjärtan som jag tänkte kanske kunde prova att torkas.

Problemet är att det just nu i Skåne är allt annat än perfekt torkväder: ett par plusgrader och 100% luftfuktighet...med andra ord normal skånevinter.

Det jag kom att tänka på är garaget. Det är mörkt och kylskåpskallt eftersom det är ett kallgarage. Tyvärr (eller tur, beroende på hur man ser det) är det inte så blåsigt i mitt garage.

Kanske en vanlig fläkt som står och vispar runt luften funkar?

Publicerat
  • Författare

Nu blir det lite OT här men ändå inte...för tråden borde nästan ändras till "...älgkött och annat viltkött..." tycker jag.:D

Har ingen på detta forum provat att torka vildsvin?

Jag har ett antal hjärtan som jag tänkte kanske kunde prova att torkas.

Problemet är att det just nu i Skåne är allt annat än perfekt torkväder: ett par plusgrader och 100% luftfuktighet...med andra ord normal skånevinter.

Det jag kom att tänka på är garaget. Det är mörkt och kylskåpskallt eftersom det är ett kallgarage. Tyvärr (eller tur, beroende på hur man ser det) är det inte så blåsigt i mitt garage.

Kanske en vanlig fläkt som står och vispar runt luften funkar?

Tjena!

Haha! Jaja man ska kanske ändra rubriken då.:rolleyes:

Älg och ren är det kött som har torkats mest och sedan gjorde jag ett prov med torkat bäverlår och det blev lyckat men det fodrades längre tid p g a benet som är inuti men gott blev det.

Du kan ju skicka upp ett par hjärtan till mig så ska jag prova att torka dom åt här uppe. 17 vet hur du ska få upp dom hit utan att dom tinar.

Du kan kanske prova med att skicka dom i flera fryspåsar el. om du kan få det vakuumpackat för det är ju ännu bättre.

Har du nära till någon postterminal så att du kan få med i sista minuten så kan jag ha det är uppe dagen efter?

Hur ser postgången annars ut hos dig? På söndagen har jag skickat torkat kött ner till Blekinge och det var nere dagen efter.

Är du intresserad av experimentet? Jag är det!:D

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej!

Har med stort nöje följt detta ämne och ska i dagarna testa själv. Har en fråga. Har du testat att krydda köttet innan det hängs?

Borde väl funka att gnida in lite kryddor såsom vitlök, timjan, paprikapulver, svartpeppar etc innan man hänger upp det?

Mvh Girra

Publicerat
  • Författare

Hej!

Har med stort nöje följt detta ämne och ska i dagarna testa själv. Har en fråga. Har du testat att krydda köttet innan det hängs?

Borde väl funka att gnida in lite kryddor såsom vitlök, timjan, paprikapulver, svartpeppar etc innan man hänger upp det?

Mvh Girra

Hej du!

Nej, det har jag inte gjort! Torkat kött ska bara vara salt!:lol::rolleyes:

Prova du och rapportera sedan!:lol: Skyll inte på mig om det misslyckas.:lol::rolleyes:

Själv kommer jag inte att hänga ut det för än i slutet på feb. el. början på mars.:D

Publicerat

Hej du!

Nej, det har jag inte gjort! Torkat kött ska bara vara salt!:lol::rolleyes:

Prova du och rapportera sedan!:lol: Skyll inte på mig om det misslyckas.:lol::rolleyes:

Själv kommer jag inte att hänga ut det för än i slutet på feb. el. början på mars.:D

Okej!

Då ska jag nog ge mig på ett försök att krydda lite. ^_^

Antar att "ni" har lite kallare än vad vi har i Östergötland nu så det borde funka att hänga ut det nu. Är ett par grader + på dagarna och någon grad - om nätterna.

Publicerat

Nu har köttet gottat sig i saltlagen och fått en omgång med kryddor på sig. Hänger i ett skjul som det blåser igenom. Frågan är bara om man orkar vänta 3 veckor på att det ska bli klart :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Du märker ju om det har torkat färdigt. Minst 3 v.

TÅLAMOD!:lol:

Publicerat

Du märker ju om det har torkat färdigt. Minst 3 v.

TÅLAMOD!:lol:

Hur märker man det? Blir det inte stenhårt och torrt om det får hänga för länge? Luktar för övrigt grymt gott med kryddblandningen på :D

Publicerat
  • Författare

Hur märker man det? Blir det inte stenhårt och torrt om det får hänga för länge? Luktar för övrigt grymt gott med kryddblandningen på :D

Det ska bli hårt och torrt. Ok!

• 2 weeks later...
Publicerat

Det ska bli hårt och torrt. Ok!

En vecka kvar på torktiden. Köttet har mörknat mycket och dragit ihop sig en del. MEN det känns fortfarande lite "gummiaktigt" med en del stuns i. Antar att jag får utöka torktiden för att få ett bättre resultat. Hur går det för Isjonsson, har du hängt ut ngt kött än?

Publicerat
  • Författare

En vecka kvar på torktiden. Köttet har mörknat mycket och dragit ihop sig en del. MEN det känns fortfarande lite "gummiaktigt" med en del stuns i. Antar att jag får utöka torktiden för att få ett bättre resultat. Hur går det för Isjonsson, har du hängt ut ngt kött än?

Ok! Det är bara att låta hänga det minst en vecka extra så att det blir ordentligt hårt.

Nej, jag har inte hängt något ännu. Vi har arktisk vinter här uppe ännu. -29,2 på morgonen nu är det -15. Jag får vänta till efter helgen men det ser ju inte lovande ut på yr.se heller. Snö åt veckan.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Grytn%C3%A4s/langtidsvarsel.html

Det är nog bara att konstatera att nya istiden har kommit för att stanna här i norr.:lol::rolleyes:

Publicerat

Ok! Det är bara att låta hänga det minst en vecka extra så att det blir ordentligt hårt.

Nej, jag har inte hängt något ännu. Vi har arktisk vinter här uppe ännu. -29,2 på morgonen nu är det -15. Jag får vänta till efter helgen men det ser ju inte lovande ut på yr.se heller. Snö åt veckan.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Grytn%C3%A4s/langtidsvarsel.html

Det är nog bara att konstatera att nya istiden har kommit för att stanna här i norr.:lol::rolleyes:

Vi har ju inte direkt medelhavsvärme här heller, -19 på morgonen men nästa vecka ser ljus ut med ett par plusgrader vilket förhoppningsvis kommer påskynda processen. Att tjuväta i helgen är nog kört... :wacko: Är ju så förba..at nyfiken på hur det ska smaka! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Vi har ju inte direkt medelhavsvärme här heller, -19 på morgonen men nästa vecka ser ljus ut med ett par plusgrader vilket förhoppningsvis kommer påskynda processen. Att tjuväta i helgen är nog kört... :wacko: Är ju så förba..at nyfiken på hur det ska smaka! :rolleyes:

Ok! Friskt o härligt förstår jag!:D

Det ser lite bättre ut för nästa vecka för oss också.:D

Publicerat
  • Författare

Ikväll får man nog ta fram köttet för torkning.:D Det blir mer normala temperaturer nu framöver.:D

Publicerat
  • Författare

Nu har köttet lagts i saltlagen. Ett steg framåt. Upphängning på måndag.:D

Publicerat
  • Författare

Nu är processen i full gång. Köttet ligger i saltlagen nu.:D

post-144-0-42112800-1298707663_thumb.jpg

Publicerat

Kan man torka rådjurskött? Isf vilka delar på rådjuret :)?

MVH:Ludde

Publicerat
  • Författare

Kan man torka rådjurskött? Isf vilka delar på rådjuret :)?

Ja, det kan man precis som allt annat nötkött! Renskär bogkött i lagom stora bitar (3*3 cm) och hjärtat som är en delikatess, Hjärtat skärs ner i lagom stora bitar. Du kan ta stekarna också om du vill.:rolleyes::lol:;) Allt i lagom stora bitar. 3*3 cm ungefär.:D

Revbenen är det ju värre med. Det kanske finns någon annan som har provat med rådjuret på forumet.

Publicerat

Tack så mycket för informationen Isjonsson :D

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för informationen Isjonsson :D

Varsågod!:D:rolleyes:

Läs instruktionerna ordentligt!:rolleyes: