Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Just för tilfället så är det 6 plus och fuktigt som fan...

Ska man låta det hänga ett tag till eller går det göra på annat sätt?

Jo det är lite rött i mitten men det smakar inte så salt pga dubbel dos socker om du minns... :D

Smakar ju inte riktigt så himelskt som jag trodde, snarare tvärt om...

Men nästa vinter blir det gör om, gör rätt...

David

Shit! :blink: Nej, det gör det väl inte! Det är bare å flytt minst 100 mil norr ut så kan du torka kött utan problem. :(<_< Ok! Då kan det var där det hänger upp sig i torkningsprocessen. :P

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
Shit! :blink: Nej, det gör det väl inte! Det är bare å flytt minst 100 mil norr ut så kan du torka kött utan problem. :D<_< Ok! Då kan det var där det hänger upp sig i torkningsprocessen. :P

Men vad göra... ska jag fortsätta torka i ugnen?

David

Publicerat
  • Författare
Men vad göra... ska jag fortsätta torka i ugnen?

David

Skicka upp köttet till mig så kan jag ha det hängandes ute ett tag till åt dig. Om du hade tänkt för så skulle du ha kokat om lagen och gjort den rätt så hade du utan problem kunnat ha ute köttet ett tag till. Attans att jag inte kom att tänka på detta tidigare. :huh: Prova att ha det ute ett tag till men det är inget farligt att äta det om det är lite rött innuti. Du får göra ett nytt försök till nästa vinter om ni har det lika kallt då. :rolleyes:

Publicerat
Skicka upp köttet till mig så kan jag ha det hängandes ute ett tag till åt dig. Om du hade tänkt för så skulle du ha kokat om lagen och gjort den rätt så hade du utan problem kunnat ha ute köttet ett tag till. Attans att jag inte kom att tänka på detta tidigare. ;) Prova att ha det ute ett tag till men det är inget farligt att äta det om det är lite rött innuti. Du får göra ett nytt försök till nästa vinter om ni har det lika kallt då. :(

Nä det går ju ät ändå men det är väl godare om det är helt torkat...

Smakar ju lite mysko förmodligen pga sockerhalten...

David

Publicerat
  • Författare
Nä det går ju ät ändå men det är väl godare om det är helt torkat...

Smakar ju lite mysko förmodligen pga sockerhalten...

David

Ja, jag tror att det är sockret som spökar för dig. <_< Tyvärr kompis! Det är bara att ta nya tag till nästa vår om ni har en kall vinter.

Publicerat
Ja, jag tror att det är sockret som spökar för dig. :blush: Tyvärr kompis! Det är bara att ta nya tag till nästa vår om ni har en kall vinter.

Jajemen nya friska tag nästa vinter...

Tack för allt iallafall... har varit lärorikt och intressant...

David

Publicerat
  • Författare
Jajemen nya friska tag nästa vinter...

Tack för allt iallafall... har varit lärorikt och intressant...

David

Varsågod David! Jag hoppas att du har lärt dig en läxa också och det är att läsa receptet noggrannare i framtiden. :lol::lol:

Publicerat
Varsågod David! Jag hoppas att du har lärt dig en läxa också och det är att läsa receptet noggrannare i framtiden. B):lol:

Nästa gång får nog käringen gör det så blir det ju idiotsäkert... :P

Ska nog gå bra, detta lär man ju inte glömma i första taget...

David

Publicerat
  • Författare
Nästa gång får nog käringen gör det så blir det ju idiotsäkert... :lol:

Ska nog gå bra, detta lär man ju inte glömma i första taget...

David

Haha! Ja, det kan nog vara säkrast.

Ja, jag hoppas att det blev en läxa för dig den här tabben med sockret. :P

Publicerat
Haha! Ja, det kan nog vara säkrast.

Ja, jag hoppas att det blev en läxa för dig den här tabben med sockret. :rolleyes:

Jodå det kan man lungt säga...

Men jag hade två olika sorters kött, en rulle från en älgkalv från -08 och en stek med ben från en äldre älg som legat i boxen i 4-5 år.

Jag tog ner kalvrulle nu för en halvtimme sen och den smakade bra mycket bättre... iallafall går den äta utan att behöva tvinga i sig den...

Kan ju vara att det legat så länge i boxen (lite frysbränna i ytan) och åldern på älgen som spelade större roll nu när jag blandade fel recept... vem vet...

David

Publicerat
  • Författare
Jodå det kan man lungt säga...

Men jag hade två olika sorters kött, en rulle från en älgkalv från -08 och en stek med ben från en äldre älg som legat i boxen i 4-5 år.

Jag tog ner kalvrulle nu för en halvtimme sen och den smakade bra mycket bättre... iallafall går den äta utan att behöva tvinga i sig den...

Kan ju vara att det legat så länge i boxen (lite frysbränna i ytan) och åldern på älgen som spelade större roll nu när jag blandade fel recept... vem vet...

David

Jag kan tänka mig det, men en bra karl reder sig själv och klarar av att läsa ett recept utan att misslyckas. :lol:

Ja, du nämnde det tidigare. När jag fryser ner kött så dubbelpacketera det. Först gladpack kors och tvärs och sedan vakumpackas det och då håller det bra. :lol:

Ok! Tur att något blev bra för dig. ^_^

Publicerat
Jag kan tänka mig det, men en bra karl reder sig själv och klarar av att läsa ett recept utan att misslyckas. -_-

Ja, du nämnde det tidigare. När jag fryser ner kött så dubbelpacketera det. Först gladpack kors och tvärs och sedan vakumpackas det och då håller det bra. ;)

Ok! Tur att något blev bra för dig. :P

Har ett par bitar kvar hängandes, tänkte jag ska prova att torka en bit i ugnen för att se om det funkar att torka klart där... vi får se hur det funkar...

David

Publicerat
Har ett par bitar kvar hängandes, tänkte jag ska prova att torka en bit i ugnen för att se om det funkar att torka klart där... vi får se hur det funkar...

David

Kör det i ugnen en stund så får du se att det blir bra, så gör svärfar iaf och det blir bra då !

Publicerat
  • Författare

David

Jag har provat men mitt blev då misslyckat där och inte lika gott som när man torkar det ute. -_- Du gör som du vill.

Publicerat
Jag har provat men mitt blev då misslyckat där och inte lika gott som när man torkar det ute. <_< Du gör som du vill.

Jo risken är väl det men det smakar inget vidare ändå så då kan man lika gärna experimentera lite med det...

David

Publicerat
  • Författare
Jo risken är väl det men det smakar inget vidare ändå så då kan man lika gärna experimentera lite med det...

David

Jaja, gör så då!

Publicerat

nu har köttet tinat..dags att göra saltlagen tog upp en 7-8kilo för torkning..sen ska de rökas endel åxå... fan va gott

Publicerat

Ja nu har jag haft mitt kött hängt i 10 dagar och börjar undra om det inte borde börja hända något det hänger i carporten och jag tycker att det ser likadant ut nu som när jag hängde upp det,vad vet jag jag kanske bara är otålig men när börjar det svartna?

Publicerat
  • Författare
Ja nu har jag haft mitt kött hängt i 10 dagar och börjar undra om det inte borde börja hända något det hänger i carporten och jag tycker att det ser likadant ut nu som när jag hängde upp det,vad vet jag jag kanske bara är otålig men när börjar det svartna?

Foto på det? Var har du för väder hos dig?

Publicerat
Foto på det? Var har du för väder hos dig?

foto och foto det har jag ej lärt mig ännu <_< men väder det har jag. Under tiden som det har hängt så har vi haft en del nätter med ca -10 och någon plusgrad på dagarna och någon mild natt har vi väl haft men enligt yr.no så blir det nog varmare till påskhelgen och därefter.

Publicerat
  • Författare
foto och foto det har jag ej lärt mig ännu :huh: men väder det har jag. Under tiden som det har hängt så har vi haft en del nätter med ca -10 och någon plusgrad på dagarna och någon mild natt har vi väl haft men enligt yr.no så blir det nog varmare till påskhelgen och därefter.

Oj oj oj! :lol: Ok! Det låtsre ju som ett bra torkväder och i saltlagen har det legat också köttet. <_<;) Nog ska det ta fart med torkningen.

Publicerat
Oj oj oj! :D Ok! Det låtsre ju som ett bra torkväder och i saltlagen har det legat också köttet. ;)B) Nog ska det ta fart med torkningen.

Ja det har legat i saltlag och det kanske bara är jag som har bråttom,vet ej om 3 veckor är en magisk gräns eller? kan det behöva längre tid i bland?

Publicerat
  • Författare
Ja det har legat i saltlag och det kanske bara är jag som har bråttom,vet ej om 3 veckor är en magisk gräns eller? kan det behöva längre tid i bland?

Ok! Ja, det kan behövas om det har varit extremt kallt för årstiden. Magisk gräns vet jag inte om man torkar kött och det har legat i saltlagen ordentligt och du har vänt det om.

Publicerat

Tja!

Har testat mina bitar (eller en av dem i alla fall...) och de är också röda i mitten.

Salthalten var då inget fel på... :o

Långt ifrån oätliga i alla fall.

Är det egentligen någon fara att käka om det är ordentligt rött?

Jag misstänker att saltet binder kvar vattner i och med min lilla... överdosering...

/L

Publicerat

Håller på och ska tillreda saltlagen för torkning av älghjärta. Har 8 st, totalt 10,4 kilo som väntar på att bli underbart gott ;)

Frågan är då den. Är det nån större skillnad att torka hjärta jämnfört med vanligt kött?