Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ok! Kul att det blev bra!:D

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat

Tack för det betyget!:D

Jag älskar sådan betygsättning på ett gediget hantverk.:wub:

det va de väl värt :)

top kvalite'

/Jocke

Publicerat
  • Författare

det va de väl värt :)

top kvalite'

/Jocke

Tack än en gång!:wub::D

Publicerat

Då kan man sälla sig till skaran som har provat dessa delikata läckerheter. Utan att gå till överdrifter så delar Guide Andersson ut tre gafflar av tre möjliga :wub: Stort tack Isjonsson!

Publicerat
  • Författare

Då kan man sälla sig till skaran som har provat dessa delikata läckerheter. Utan att gå till överdrifter så delar Guide Andersson ut tre gafflar av tre möjliga :wub: Stort tack Isjonsson!

Tack för det omdömet!:wub:

Publicerat

Jag har nu också smakat av isjonssons kött och måste säga att det var en speciell smak, men gott :D

Det var första gången jag smakade torkat kött

Publicerat
  • Författare

Jag har nu också smakat av isjonssons kött och måste säga att det var en speciell smak, men gott :D

Det var första gången jag smakade torkat kött

Ger du mig inte bättre i betygsättning???:rolleyes::o Visst är det gott?:D Riktigt gott!:D

Publicerat

sådär ja nu har postverket lämnat godsaker till mig också. :lol:

o jag har ju aldrig smakat en sån här delikatess förut.

o först tänkte vad för nått e de här ??

njaa. smaka lite. brrr .. salt..mnja mnja.. mm brrr mera salt . o lite rökighet med ( konstigt ) gott e de..

smakar en bit till.. mm salt o mmm nått annat med.. tycker det skapar en mer känsla. mer av ... nått.. öl kanske ?

o så smaka igen.. joo salt.. = gott. o nu e jag definitivt sugen på öl. :lol:

GOTT vill ha mer.. eller spara lite tills imorgon...

jag får nog ta en liten liten bit till ;)

Tusen tack Herr IsJonsson :wub:

längtar till nästa år, då du kanske har mer på lager :lol: :lol:

MVH

Eas

Publicerat
  • Författare

sådär ja nu har postverket lämnat godsaker till mig också. :lol:

o jag har ju aldrig smakat en sån här delikatess förut.

o först tänkte vad för nått e de här ??

njaa. smaka lite. brrr .. salt..mnja mnja.. mm brrr mera salt . o lite rökighet med ( konstigt ) gott e de..

smakar en bit till.. mm salt o mmm nått annat med.. tycker det skapar en mer känsla. mer av ... nått.. öl kanske ?

o så smaka igen.. joo salt.. = gott. o nu e jag definitivt sugen på öl. :lol:

GOTT vill ha mer.. eller spara lite tills imorgon...

jag får nog ta en liten liten bit till ;)

Tusen tack Herr IsJonsson :wub:

längtar till nästa år, då du kanske har mer på lager :lol: :lol:

MVH

Eas

Kul att du tyckte om det!:wub:

Det är inte rökt och du är då den enda som säger att det smakar lite grand rökt,:o

Glöm inte vattenkannan jämte sängen om du blir törstig i natt.:lol:

Det är en stor skillnad på detta och spettekaka.

Spettekakan är då alldeles för söt.

Tack iaf för ditt omdöme! :wub:

Publicerat

Tänkte att jag skulle redovisa mina resultat efter lite experimenterande.

Har flera gånger nu i vinter torkat älg & rådjur i ugnen med mycket gott resultat.

Provade nyligen att torka utomhus för första gången.

Skar tunna skivor av älgytterlår som fick ligga i 10% saltlag i endast 12timmar.

Hängdes sedan upp i en hemtillverkad bur av kycklingnät på norrsidan av ett uthus.

Vi har haft perfekt torkväder, blåst storm mest varje dag och det har varit -5c - +5c.

Så idag tänkte jag kontrollera köttet och det visade sig att det var (i min smak) helt perfekt efter endast 8 dygn.

Publicerat

Har flera gånger nu i vinter torkat älg & rådjur i ugnen med mycket gott resultat.

Skar tunna skivor av älgytterlår som fick ligga i 10% saltlag i endast 12timmar.

Hängdes sedan upp i en hemtillverkad bur av kycklingnät på norrsidan av ett uthus.

Vi har haft perfekt torkväder, blåst storm mest varje dag och det har varit -5c - +5c.

Så idag tänkte jag kontrollera köttet och det visade sig att det var (i min smak) helt perfekt efter endast 8 dygn.

Intressant. Jag torkar älgkött varje vinter ungefär som ditt upplägg, ca <10% saltlag och ca 24h i små bitar men jag vill ha det klart så tidigt som möjligt så de blir "slowfood" jag hänger upp köttet så fort det blivit stabil vinter och därmed lite torrare luft. Det torkar då också, men mycket långsammare, ca 8veckor, men då brukar de första små bitarna vara klar att ha med på toppjakten i januari. De första bitarna brukar få lite hjälp av lite kylskåpstorkning. Jag ska prova och göra lite "snabbmat" nästa vinter. :)

Publicerat
  • Författare

Kul med lite andra recept som ger bra resultat.:D

Publicerat

Ger du mig inte bättre i betygsättning???:rolleyes::o Visst är det gott?:D Riktigt gott!:D

jo kanske uttryckte mig fel... det var riktigt jätte gott :D

Publicerat
  • Författare

jo kanske uttryckte mig fel... det var riktigt jätte gott :D

Tack Ante!:D Så ska det låta!:D

• 2 weeks later...
Publicerat

mögel eller inte mögel ?

flesta bitarna har fått en vit hinna som man kan skrapa bort och jag tror det är torkad salt då det blivit minus grader och saltet sprängst till utsidan.

Men vissa av bitarna har en lite mörkare hinna men liknande konstistens. torr och går att skrapa bort. är det mögel ?

skall fösöka plåta några bilder.

Publicerat
  • Författare

mögel eller inte mögel ?

flesta bitarna har fått en vit hinna som man kan skrapa bort och jag tror det är torkad salt då det blivit minus grader och saltet sprängst till utsidan.

Men vissa av bitarna har en lite mörkare hinna men liknande konstistens. torr och går att skrapa bort. är det mögel ?

skall fösöka plåta några bilder.

Om dom är gråa utvändigt bör det vara färdigt. Jag fick några sådana bitar själv när jag torkade men dom var ganska smala. Typ varmkorv o smalare och då var då var det kanonväder och en del torkade extremt fort. Prova att skära i en bit i mitten och se på konsistensen och provsmaka.

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu börjar det närma sig för att lägga köttet i saltlag igen :wub: och sedan för att hänga ut det på torkning. :wub:

Mmmmmmmmmmmm! :)

Publicerat
  • Författare

Nu är processen igång. Köttet har hamnat i slatlag idag på fm. :):wub:

post-144-0-35163700-1330028686_thumb.jpg

:):wub:

Publicerat
  • Författare

Nu är nästa etapp i gång.

Jag använder mig av steksnöre och en svampkniv när jag gör snittet i köttet där jag trär igenom snöret för upphängning.

Ca. 9,5 kg kött indränkt i saltlag.

post-144-0-01495500-1330241892_thumb.jpg

post-144-0-91400200-1330241630_thumb.jpg

post-144-0-55462000-1330241656_thumb.jpg

Nu hänger köttet längst in under carporten i norrläge.

post-144-0-71001400-1330241932_thumb.jpg

Nu är det bara att låta processen ha sin gilla gång i ca. 3 veckor.

Allt beror på vädret. :)

Publicerat
  • Författare

1 vecka nu. :wub:

post-144-0-84100600-1330769160_thumb.jpg

:wub: :wub: :wub:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Se det bra ut #30-06#?

1 kg vakumpackat.

post-144-0-73168600-1332094380_thumb.jpg

Nu kan man sitta hemma och frossa i solen ute med en kaffekanna kokandes el. en kall pilsner el. två.

:wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

Publicerat

Ser kanon ut :D pilsnern är redan på kylning ;)

Publicerat
  • Författare

Ser kanon ut :D pilsnern är redan på kylning ;)

Gött!

:) :) :)

Publicerat

Mitt kött har hängt nu i 11dagar, jag är lite orolig för vi har haft ovanligt varmt för årstiden, mellan +2 till minus 9 på nätterna, men enda upp till +10 en del dagar, det har blåst ganska hyfsat mest hela tiden. Vad tror du Mr Isjonsson har det varit för varmt? (det hänger öppet på en norrsida helt utan sol)

Publicerat
  • Författare

Mitt kött har hängt nu i 11dagar, jag är lite orolig för vi har haft ovanligt varmt för årstiden, mellan +2 till minus 9 på nätterna, men enda upp till +10 en del dagar, det har blåst ganska hyfsat mest hela tiden. Vad tror du Mr Isjonsson har det varit för varmt? (det hänger öppet på en norrsida helt utan sol)

Nej, det tror jag inte fröken/frun! :) Det blev kallt däremot i början när jag hängde ut men sedan har vädret varit bra!

Saltet gör ju att köttet inte surnar el. att fåglar o insekter inte ger sig på köttet. Vi har också haft runt +5-+10 grader några dagar men inte många. :)

Det är precis som det ska vara, men det kan torka fort när det är så varmt om dagarna och blåser.