Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar på det här med dämparkådis för att minimera effekten av mirage och jag hade en klar bild för mig själv vad det handlade om för material tills jag språkade med Karl.Ö på vg hem tillbaka efter grisjakt i Småland...

Jag trodde i mitt sinne att materialet man sydde prylen i skulle vara extremt värmetålig och i princip vara teflonbehandlad inuti när Karl.Ö kläckte att hans var gjord i frotté :mellow:

What's the deal liksom? Dämparen blir ju tillräckligt het för att kunna knapersteka bacon efter mindre än två serier och borde grilla något som är tillverkat av syntetmaterial?

Fast det skulle inte vara första gången jag får något om bakfoten :lol:

Vill minnas att Christian N hade syjunta för inte så länge sedan och vilket material valde du?

Hur gör ni andra?

skicka ett sms om du är på jobbet imorn så jag ska ta med grejerna.

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Mirageband är som Lars skriver mycket effektivt, men tyvärr otaktiskt vilket gör att man sällan ser dom på bössor med bipods.

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Dags att uppdatera projekttråden nu när man har "några" skott under bältet och är lite klokare och fattigare :P

Riggen är ofantligt trevlig och är grymt potent men kräver mer arbete och nya prylar...

Siktet: Har som bekant testat ett Konuspro M30 8.5-32x50 som till en början funkade hyffsat men som senare har plågat mig med tvivelaktiv optik (mjölkig) och dålig parallaxjustering.

Här kommer det nu att bli ett NF 8-32x56 MRAD eller Premier 5-25x56 som jag också har blivit erbjuden. Optiken är ett måste och här går det inte att fuska.

Har kraftiga problem med att jag blir trött i ögat och det i kombination med även den minsta mirage gör att jag inte orkar fokusera.

Trycke: Har kört med originaltrycke sen början men har nu med hjälp av Blyström skruvat ner det ordentligt och tror det kommer att lösa sig men efter att ha klämt på hans Jeweltrycke blev man smått frälst...

Men nu tillverkar de inte till Tikka så jag jobbar vidare med det jag nu har. Det kommer att funka!

Bakkappan: Den är inte justerbar i varken höjd eller sida men som Henrik sade så skall den passa mig om jag inte väger en bra bit över 100 kilo eller är mysko skapt så jag får fortsätta med att jobba med min skjutställning så får vi se om jag gör ett ingrepp här framöver eller ej.

Benstöden: Atlas benstöd lämnar inget att önska och är helt enkelt suveräna!

Ringar: Köpte ringar och Picatinny rail från Evolution Gun Works och det enda jag ångrar är att jag köpte 0 Moa rail och inte 20 MOA men det kan jag ändra i framtiden.

Vapenväska: Köpte kombinerad case och rangemat från AIM Fieldsports i England och den är lika bra som deras kundservice - kanon!

Ammunition: Har haft Karl.Ö som laddguru och hans laddning funkar skitbra i min bössa. 175 gr Nosler Competition med många grains Norma 202 - snabbt och tätskjutande!

Skytten: Han börjar få kläm på det här men har gjort fel med mängden luft i lungorna, detta är dock åtgärdat nu. Har egentligen gjort helt om ett par gånger nu men det krävs för att kunna nå dit jag vill nå!

Mer jobb på denna fronten med andra ord ^_^

Publicerat

Jens,

det är inget snack om att Jewell tryckena är ruggigt bra samtidigt så bör du kunna skjuta i princip lika bra med ett nedjusterat tikka originaltrycke så länge som du har en korrekt handposition och korrekt avtryckarteknik.

Jag har ingen egen erfarenhet av konuspro sikten och kan därmed inte uttala mig om dem men det är självklart så att just optiken är ett område där kvalitet oftast kostar pengar, sedan finns det en del sikten som är riktigt prisvärda men jag har aldrig haft uppfattningen att Konuspro är ett av dessa

När det gäller bakkappan så drar jag som sagt slutsatsen av både ditt "behov" av justerbar bakkappa och smärtan i nedre delen av bröstkorgen att du spänner dig när du skjuter och inte har skjutit med tomma lungor.

Jag vet inte hur mycket du torrtränar både i form av torrklick när du skall skjuta och torrövningar utanför skjutvallen men det är nog den bästa "genvägen" som jag känner till och kan tipsa om. När väl skjuttekniken sitter där är det dags att börja fundera på hur du skall klicka för avstånd och vind men just nu tycker jag att du skall fokusera på att få till en avslappnad och framför allt konsekvent skjutställning. Har du bara den grunden som kommer detta att gå riktigt bra!

Henrik

Publicerat

jag tror att mycket kommer lösas med tid och övning. att man spänner sig är normalt och det gjorde du på vallen. du låg heller inte riktigt rakt i början av diverse skäl och då blir man krokig ett par dagar efteråt. om du provar hemma på golvet så ska du kunna slappna av i nacken helt. du ska kunna "vila" din kind mot kindstödet iom att du har dämp, och slappna av i axlarna.

förbelastningen kanske du gjorde lite onödigt hårt med tanke på kvaliteten på benstöden men inget som är avgörande.

Det Henrik lärt mig väl och som jag är väldigt betjänt av är kontrollen av mitt avtryckarfinger. iom att han visade hur man skulle hålla i grejerna så finns inte behovet för min del att ens greppa pistolgreppet. det gör att det enda från högerhanden som rör bössan är avtryckarfingret som om man vill kan vila på en skjutsäck. då blir kontrollen över handen enorm(!) då man kan koncentrera sig på fingerblomman och bara den. då slappnade axeln av...

så försvann sidohoppet mer eller mindre. man ser bara till att ligga rakt så fixar det sig, och hoppar det så flyttar man höfterna/röven i motsat riktning tills hoppet upphör.

utöver det så funkar det bäst för mig om det känns så "platt" som om jag hoppat och landat i asfalten på magen ^_^

en bra kindkontakt är en perfekt prob för felsökning. Att öva detta görs bäst på golvet i storarummet. varför - jo, utan skott och siktandes på saker 500m bort så ser du vad som händer, saker som du inte kan se när du släpper en bula. Det är lite som att öva hemma "torrt" och tentera av kunskapen på banan ;)

andningen skall komma i rytm med hjärtat, man kan välja att förbelasta så hårt att man ser hjärtslagen på 300-500m eller inte, det är fritt val. jag gör det och skjuter mellan de små hoppen.

så på med kikaren igen och släng dig på golvet! :)

Publicerat
  • Författare

Skall torrträna lite om en stund och testa att justera kindstödet men tänkte skriva min laddning här som Karl.Ö har donat ihop till mig. (det är även ett bra ställe att arkivera laddningen om jag super bort lappen en vacker dag :D)

Jag har inga trycktecken med min bössa i alla fall men alla vapen är olika och kopiera inte detta receptet rakt av utan att göra en laddstege!

175 gr nosler competition

43,5 gr Norma 202

Federal 210 tändhatt

COL 72mm.

Detta recept skjuter riktigt bra i min bössa men jag föredrar att skjuta med dämpare för det är faktiskt lite rekyl i denna och jag vill inte ha en smäll av en taskig anläggning för det är kontraproduktivt just nu.

Även med dämpare så "snackar" bössan med mig lite grann och det känns böst just nu eftersom jag är mycket försiktig med min rygg.

Det enda problemet med denna kulan är att Tikkas magasin är för grunt för att ta en COL på 72mm och plastbiten som gör ett .308 magasin av ett egentligen 30.06 magasin skall plockas ur och slipas ner några mm. Jag drar ändå spaken ända bak varje gång så det spelar ingen roll. Just nu får jag skjuta min BST ett och ett i taget eftersom de inte går ner i mitt magasin... <_<

Publicerat
  • Författare

Ok, lite klokare och lite fundersam...

Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd.

Resultatet blev att jag nu åter igen har en bra skjutställning med Atlas benstöden på lägsta nivå och kolven i rätt position mot axeln och jag ligger riktigt bra!

Dock inser jag att mina nyckelben, som alltid har stuckit ut mer än vad som kanske är normalt, kommer att få stryk hur jag än vrider och vänder på det så här skall jag testa med att montera en geléfylld bakkappa i stället som formar sig runt mitt nyckelben eller helt enkelt skaffa ställbar bakkappa... Hur det blir i slutändan får jag se! ^_^

Nu är jag absolut redo att åka ut på skjutbanan igen och testa mig själv igen!

(sen måste jag fan bli bli av med kaggen som jag verkar ha dragit på mig igen... <_< tangerar tresiffrigt på vågen igen och det är ingen höjdare!)

Publicerat

Välkommen i klubben av "mer vikt än motiverad",

utöver det förefaller det vara som så att du börjar ramla in väl bakom riggen, det är otroligt glädjande.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Välkommen i klubben av "mer vikt än motiverad",

utöver det förefaller det vara som så att du börjar ramla in väl bakom riggen, det är otroligt glädjande.

/Christian

Förutom kaggen (SOM SKALL BORT!!!) så är det ofantligt kul med bukskyttet faktiskt!

Jag gillar att detaljstudera prylar och genom att kombinera matematik, vetenskap, fysik och praktik så finns det enormt stort utrymme för att ha jävligt kul också! ^_^

Det är en stor skillnad på att dra i avtryckaren och träffa mot att dra i avtryckaren och träffa och veta varför man träffade!

Kan se hur detta nyfunna intresse kommer att äta ett stort hål i min ficka men samtidigt ge mig ett leende på läpparna och jag vet vilken av dessa sakerna man kan ta med sig i graven ;)

Om ett par år kanske man sitter och svarvar egna kulor i någon obskyr legering också i jakten på optimal b.c :lol:

Publicerat

Det kommer också lösa sig, efter ett tag blir man petig och då skjuter man bara 30-35 skott varje gång, sen är iaf jag trött i huvet.

Publicerat

Kan inte säga annat än att Wiz har hittat jäkligt rätt riktigt snabbt. En T3 med Mannerskolv och en Premier på en 20MOA-skena, inte helt fel...

Publicerat

Kan inte säga annat än att Wiz har hittat jäkligt rätt riktigt snabbt.

Du ska se att han snart säljer Browningen och slutar sprätta hagel :lol:

Publicerat
  • Författare

Men det blir inget optikrun.ande i dag för brevlådan innehöll enbart räkningar och en tidning från Granngården... :(

Ja, ja. Fredagen den 13:e har slagit till så man får snällt vänta på att måndagen skall infalla!

Som HerrBerg skriver så känns det som jag nu har "landat" i ett läge där jag kan börja satsa rejält utan att behöva fundera på utrustningen osv eftersom den enda parametern som nu kan förbättras är liraren som håller i spakarna - och han är lyhörd och otroligt intresserad av detta! Verkligen! ^_^

Satt till klockan 02:30 i morse och räknade på hur många klick jag behöver för olika avstånd med min ammunition samt de grundläggande principerna för avståndsbedömning med hjälp av enbart riktmedlet.

Det finns en massa spännande läsning där ute och jag skall nog viga stora delar av helgen till teori och fördjupningar i taktiskt skytte.

Eventuellt så skall jag ta och skära till några riktigt små plinkermål för användning ut till 300 meter.

Kan AEB-L hålla?

Publicerat
  • Författare

Du ska se att han snart säljer Browningen och slutar sprätta hagel :lol:

Inte riktigt än men jag lekte faktiskt med tanken på hur jag skulle klara mig utan den men det satte faktiskt frugan stopp för!

Nej, den bössan skulle jag ha det riktigt svårt att göra mig av med och det lär inte hända innan jag lägger näsan i vädret ;)

Publicerat

AEB-stål =nej.

Hardox=seghårt=ja. skopeskär mm...

Använd jbmballistics.com ballistikkalkulator med trajectory och drift för att göra dina beräkningar :)

Publicerat

Markus kan kanske bidra med bilder på optikrun....ande?? :lol::ph34r:

Publicerat
  • Författare

YES!!!!!!

Tuben ligger på posten i Sjöbo, det är bara AVI'n som är på villovägar :wub:

Nu har jag lovat ungarna att åka på badhuset i morgon, vilket för oss är en resa motsvarande Disneyland Miami för somliga, men skall se om jag inte kan klämma in optikupphämtandet redan tidigt på morgonen!!! ^_^

Hardox har jag koll på men när jag frågade min järnhandlare så var det utanför hans domäner... Skall man fråga om 20mm plåt för att laga en grävskopa i stället?

Det har de med säkerhet hemma...

Jag skall prova med AEB-L ändå under säkra former för den legeringen har fantastiska egenskaper!!! (Jag tar en mindre spillbit... Det är dyrt som bara attans...)

Det är något jag har velat testa ändå för att se hur tåligt det egentligen är ;)

Publicerat

Här uppe i den civiliserade delen av Konungariket finns det SMSavisering, det är ganska sjysst, och framför allt omedelbart :D

Jag hämtade ut lite tavlor från Canaxa idag, bla en rådjursfigur, det klan vara kul med lite annat än svarta ringar på pappret när man ligger på 300metern. Jag har också börjat fundera allvarligt på att fixa egna plåtmål, det är grymmans bra och lättvindig träning med självmarkerande mål.

Publicerat

Jag svetsade på en bit hardox på en vanlig 22 snurra som jag har till min 30-06. Tog ett tag innan den slutade snurra bara :) hur kul som helst...

Publicerat
  • Författare

Här uppe i den civiliserade delen av Konungariket finns det SMSavisering, det är ganska sjysst, och framför allt omedelbart :D

Här nere i Skåne så är det grisbilen som levererar varorna två gånger i veckan! :lol:

Vad gäller tavlor och andra mål är "svarta ringar" så har jag provat att skjuta en gång på en vildsvinstavla på 200 meter med Maichel och det fick mig att koncentrera mig bättre eftersom jag föreställde mig det som en situation på jakt.

Träffbilderna jag presterade på den grisen är troligen bland de bästa grupper jag har skjutit i hela mitt liv!

Plåtmål har jag också intresserat mig för men för tillfället använder jag ballonger som självmarkerande mål på 300 meter. Lite extra jobbigt blir det när ballongerna är små och de fladdrar i vinden... :ph34r:

...men kul är det oavsett! ^_^

Hade jag inte gått och lagt mig för att sova några timmar när jag kom hem i dag så hade jag haft tuben på riggen nu. Men jag behövde verkligen sova så det känns helt ok nu. Tuben är ju kvar i morgon bitti!

Publicerat

Hardox kan jag ordna men du får kapa själv.

//Blyström

Publicerat
  • Författare

Hardox kan jag ordna men du får kapa själv.

//Blyström

Sweet :wub:

Har ingen plasmaskärare men har svart bälte i vinkelslip med kapskiva ;)

Visserligen kan man maxa pinnsvetsen och skära med den men då är det stora materialförluster...

Vilken tjocklek pratar vi om?

Publicerat
  • Författare

Jag svetsade på en bit hardox på en vanlig 22 snurra som jag har till min 30-06. Tog ett tag innan den slutade snurra bara :) hur kul som helst...

Ingen dum idé faktiskt!

Men jag vill hänga plåtbiten i ett bildäck som tar splitter och liknande för att minimera risken med rikoschetter...

Får man en kantträff så kan den kulan landa i princip vart som helst och det vill inte jag ha på mitt samvete.

Karl.Ö tipsade om att man kan bygga en "bunker" som plinkermålet står inuti och på så sätt eliminera risken för rikoschetter!