Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Jo det är skönt att bara kasta, balsam för själen att bara vara ute :thumbsup: När förhållandena förändras till det bättre så får man massa fisk varje pass, det är bara att vänta!

• Svar 4,9k
  • Visningar 533,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Jo det är skönt att bara kasta, balsam för själen att bara vara ute :thumbsup: När förhållandena förändras till det bättre så får man massa fisk varje pass, det är bara att vänta!

Ja, det är en skön avkoppling! :thumbsup:

Ja visst brukar det vara så. :yes:

Publicerat

Också sugen som fan på havsöringen men än sålänge är det åthelvete för kallt,lågvatten och ingen rörelse i vattnet,har inte hört att nån av kompisarna har provat än,det får nog blåsa lite först och att åarna börjar stiga. :thumbsup:

Publicerat

Samma problem som vi har det här då! :sad:

http://fiskeiharmanger.se/?p=759

Också sugen som fan på havsöringen men än sålänge är det åthelvete för kallt,lågvatten och ingen rörelse i vattnet,har inte hört att nån av kompisarna har provat än,det får nog blåsa lite först och att åarna börjar stiga. :thumbsup:

Publicerat

"högg"på tråden,så jag ringde å kollade om nån vart ut å provat,jodå,nåra besor,men som innan alldeles för lågt vatten å inget stig i åarna,"de bar å vänt" :sad:

Men kommer bara nordvästan igång så det rör om i vikar ´å fjordar så kan det bli läge!

Åker nog fan upp till fjällstugan om 2-3 veck.å provar igen,för kallt förra vändan! :yes:

Publicerat

hej alla,,

Det blir över till Norge och fiska i maj.

Men i år hade jag funderat på att prova fiska krabba med burar, har köpt två burar till  att börja med.

Men jag har aldrig provat krabbfiske förut så nu skulle jag vilja ha lite tipps hur jag ska få några krabbor i alla fall,

Vart ska jag placera burarna? agn? mm ?

MVH JmK,

Publicerat

hej alla,,

Det blir över till Norge och fiska i maj.

Men i år hade jag funderat på att prova fiska krabba med burar, har köpt två burar till  att börja med.

Men jag har aldrig provat krabbfiske förut så nu skulle jag vilja ha lite tipps hur jag ska få några krabbor i alla fall,

Vart ska jag placera burarna? agn? mm ?

MVH JmK,

"Spicke makrill" - saltad makrill är perfekt, fettet sprider sig med strömmarna och drar in krabbor på längre håll. Grynnor och steniga bottnar brukar funka bra. Har för mig att flykt öppningarna ska vara 75mm men det är bara att kolla upp.

Publicerat

Måste bara rekomendera hur man borrar i genom isen med skruvdragare...

Tänk så enkelt det är med bra grejer.

Även en björnbiten halvinvalid kan numera borra itjocka norrlands isar.

Borrar lätt 40 hål på ett batteri och då går hela spiralen åt på 80cm....

http://www.jaktojagare.se/sa-slipper-du-slita-ont-nar-du-borrar

Tyvärr är man ju ingen större filmare :thumbsup:

Publicerat

Fan va smart!!! :biggrin:

Var köper man en sån,borr alltså?

Vart upp till stugan härom veckan,men orka inte släpa ut motorborret :pinch:

Men DeWalten är ju inte tung :thumbsup:

Publicerat

Att agna "taskatiner"översatt krabbtinor!som Anders säger,spekemakrill och spekesell,det är kanon men när det gäller "tasker"krabbor då alltså,då går det ta mig fan med det mesta,värre asätare finns inte! :thumbsup:

Men vem fan äter taskerna??? :yucky:

Carapax,Lysekil,dom har allt du behöver för "fesket"linor,bojar,flöten,tinor,mjärdar osv. :thumbsup:

Publicerat

Man använder en mora nova spiral och en skruvdragare som är på minst 40nm? en adapter.

Använder själv en Millwauke på 18v och 3 ah.

Funkar kanon och ingen sur tvåtaktsmotor som surar:-)

Publicerat

Tack för tipset,men får nog inhandla en större skruvdragare också! :smile:

Publicerat

Äntligen börjar mörten gå in i stugorna! Det har varit trögt hela vintern men det börjar bli lite vår nu :thumbsup:

Det var mellan 150st - 220 i varje stuga  i dag! Så jag har  satt ut 47st angeldon nu ikväll så tar vi gäddorna imorron :smile:

post-5858-0-83963600-1365179848_thumb.jp

Publicerat

Äntligen börjar mörten gå in i stugorna! Det har varit trögt hela vintern men det börjar bli lite vår nu :thumbsup:

Det var mellan 150st - 220 i varje stuga  i dag! Så jag har  satt ut 47st angeldon nu ikväll så tar vi gäddorna imorron :smile:

...och då hoppas du förstås på en Bamsegädda. :wink:  :thumbsup:  :yes:  :cool:

Publicerat

Japp ! en 15kilos blir i morron :cool:

...och då hoppas du förstås på en Bamsegädda. :wink:  :thumbsup:  :yes:  :cool:

Publicerat

Japp ! en 15kilos blir i morron :cool:

Det låter bra det! :thumbsup:

Allt under 10 kg är pinnar. :thumbsup:

Publicerat

47st fan va du kan få springa :biggrin:

Här i träsket jag brukar härja känns det för tidigt ännu med alldeles för lågt vatten, måste vänta på lite vårflod så det blir vatten under isen.

Skitfiske på dig BAMSE!

Publicerat

Själv så sitter man o smider planer inför den stundande resan till Vaeröy och tre dagars havsfiske efter skreien, har man dessutom vädret på sin sida så blir det ut till ett hälleflundra ställe..... V17 bär det av och kommer jag bara ha tid att fota så kommer det lite bilder så småningom...

Publicerat

Hua ja imorron ska det springas 40 gäddor ska upp annars blir jag besviken :smile:  Det har varit trögt i vinter men i morron vänder det.

47st fan va du kan få springa :biggrin:

Här i träsket jag brukar härja känns det för tidigt ännu med alldeles för lågt vatten, måste vänta på lite vårflod så det blir vatten under isen.

Skitfiske på dig BAMSE!

Publicerat

Haha! Det blir full rulle på dina ben Bamse med 47 don ute. :yes:  :cool:

Här uppe är det ingen som sätter angeldon p g a den tjocka isen tror jag o kylan och det ingen som har någon mört till försäljning heller.

Nu hade det kanske gått men det är ca. 80 cm is på älven ännu o hur tjock den är på tjärnen vet jag inte.

Det är ju lite långt att åka ner till dig Bamse för att köpa mört. :wink:  :thumbsup:

Publicerat

Det där med levande mört var det en intressant artikel om i nån fiskeblaska som låg på jobbet, läste det som entydigt olagligt men fattas fortfarande prövning i domstol.

Ska tametusan prova sill(död) vid tillfälle.

Publicerat

Ok! isen är 80cm här också på sjöarna det är inte normalt för den  årstiden här :ohmy: . Jag kan skicka upp mört med bussgods det finns batteri drivna syrepumpar! jag har 800st till salu :thumbsup:

Publicerat

Det där med levande mört var det en intressant artikel om i nån fiskeblaska som låg på jobbet, läste det som entydigt olagligt men fattas fortfarande prövning i domstol.

Det är ingen som behöver få veta det att du anv. levande mört till angeldon el. när du metar gädda med kastspö. :thumbsup:

Det är kul att se mörten simma iväg med flötet och sedan kan det försvinna lika fort när gäddan tar mörten o drar iväg med den ner till botten för att svälja den. :thumbsup: 

Vänta 2-4 min innan mothugg och sedan är det bara att börja drilla in den. :thumbsup:

Hittade detta: "Djurskyddsmyndigheten har fått förfrågan om vilka regler som gäller vid försäljning och hållande av betesfisk. Till betesfisk räknas bland annat fisk som infångas och hålls för att användas vid hobbyfiske som till exempel isfiske på vintern eller abborrmete på sommaren.

Vetenskapliga studier visar att fiskar känner smärta och Djurskyddsmyndigheten anser att endast död fisk får sättas på kroken som agn. Att använda levande betesfisk som agn är inte förenligt med djurskyddslagen. Denna form av användning kan också anses som djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken. Frågan om någon har gjort sig skyldig till djurplågeri prövas av allmän domstol."

Publicerat

Jag brukar dränka dom :thumbsup:

Publicerat

Ok! isen är 80cm här också på sjöarna det är inte normalt för den  årstiden här :ohmy: . Jag kan skicka upp mört med bussgods det finns batteri drivna syrepumpar! jag har 800st till salu :thumbsup:

Ok! Nej, det är det inte hos dig kanske och inte här heller om jag har hört på folk som vet lite mer om isläget. Isläget har inte varit så stort över Bottenviken o Bottenhavet som det är i år på bra länge.

40 cm is i Bottenviken på sina ställen och det är mycket för den här årstiden. Isbrytarna går för högvarv just nu. :thumbsup: Bra att det skapar sysselsättning till någon iaf. :yes:  :cool:  :thumbsup:  :wink: