Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Har just återkommit från mumindalen efter en sväng till Iso puolamajärvi. Ryktet säger att det ska vara enorma abborrar i sjön och lika enorma gäddor. Nu hade termometern fastnat på hiskeliga 25 grader C över nollstrecket och det var helt vindstilla men de där storabborrarna hade jag kunnat äta råa och jag tror inte att det fanns mer än en gädda över tre kilo i hela sjön. De där överdämda ladorna var borta fast det fanns massor med torra träd runt hela sjön. Medeldjupet kan inte ha varit över två meter. Men det var en trevlig dag i alla fall och ryggen bränner betänkligt. På väg hem så var jag och besökte "brottsplatsen" för nästan samtliga fångade laxar i år men inte ett liv och vattnet är riktigt lågt och varmt. Tänkte bara se om det kommer upp någon ny lax men det verkar dött.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

En gädda på 4.1k, en bruten spötopp och typ 5 vobblers borta..... jävla bajs.

Publicerat

Laxtrolling idag utan för Kårehamn (Öland) med en kompis. Inga hugg men en fin dag.

post-977-13755614533598_thumb.jpg

Publicerat

En gädda på 4.1k, en bruten spötopp och typ 5 vobblers borta..... jävla bajs.

Låter som att det är bättre än en bra dag på jobbet ändå.

Publicerat

Idag ringde jag och la bud på en trolling båt :)

Hämtar det på onsdag :) :)

Publicerat

Hörde dom fått en 11kg på bya sträckan nedströms vars du står Nils.kul när ängesån är bättre kort än jock tex

Publicerat

Ja det är riktigt roligt att laxfisket blir bättre och bättre. Men det börjar bli mycket folk som vill vara med och dela. Det var inte min 11,4 som "vandrat" nerströms, är det nyss?

Publicerat

Idag var det nära tvångströja och totalt vansinnesutbrott. Lax överallt som hoppade men när jag gick nerströms så hoppade det var jag stått gick jag tillbaka så nog fasiken hoppade det fisk där jag just varit men ingen ville ta. Efter sju timmars nötande så gav jag upp och då hoppade det lax överallt. Hade inte gudarna med mig idag och jag höll på att bli mer eller mindre tokig. Men det är bara att bryta ihop och komma igen.

Publicerat

Idag var det nära tvångströja och totalt vansinnesutbrott. Lax överallt som hoppade men när jag gick nerströms så hoppade det var jag stått gick jag tillbaka så nog fasiken hoppade det fisk där jag just varit men ingen ville ta. Efter sju timmars nötande så gav jag upp och då hoppade det lax överallt. Hade inte gudarna med mig idag och jag höll på att bli mer eller mindre tokig. Men det är bara att bryta ihop och komma igen.

Ha ha! Är det i ängsån du fiskar i?

Har prövat laxfiske en vecka. Och det var i ängsån. Det blev ett par hugg av lax...när jag tröttna på dom så blev det än del harr och öring.

/ / Håkan

Publicerat

Var en vi mötte på affären som berätta om fisken,fått på kast spö och liten wobbler,han var lite rö lätt i ansiktet och misstänker han bor i byn,fått den från lilla Texas sidan som jag förstod det i stället nedströms... Rk kallas stället

Publicerat

Ha ha! Är det i ängsån du fiskar i?

Har prövat laxfiske en vecka. Och det var i ängsån. Det blev ett par hugg av lax...när jag tröttna på dom så blev det än del harr och öring.

/ / Håkan

Nej inte Ängsån utan Ängesån som rinner ut i Överkalix. Var och drog tio kast i den biologiska smeten som är uppblandad med lite vatten. Det GÅR INTE att fiska. Alger som kommer flytande i massor och vattnet alldeles brunt. Geggan har stigit ca 20cm på tre dagar och det ska komma upp fisk om de nu klarar sig i soppan som flyter där. Det är så tragiskt att man har fått dika ut myrar och våtmarker som man gjort. Inser man inte att det är skogens reningsverk? Nu flyter allt ut i våra vattendrag istället.

• 2 weeks later...
Publicerat

shoppat ett fint litet UL spö nu! ska invigas på söndag efter jobbet!

mer detaljer kommer senare med förhoppningsvis fiskbild o namn på prylarna man köpt  :)

cardinal 200 Ui heter iaf rullen. de säger mig inte ett skit! barley eller något sådant heter spöt. 160 långt typ.

Publicerat

Fiskat, hjälpte en bekant bärga 6,5kg blanklax. Inget hugg idag för min del.

Publicerat

imorgon blir det nog regnbågsfiske i ''broliersjön'' som jonnson säger :tongue:  bottenmete och ytligt mete med räkor och möjligtvis mask.  kameran följer självklart med i så fall så hoppas det blir något på film :smile:  några tips på bottenmete och mete efter förell/regnbåge ? // L

Publicerat

imorgon blir det nog regnbågsfiske i ''broliersjön'' som jonnson säger :tongue:  bottenmete och ytligt mete med räkor och möjligtvis mask.  kameran följer självklart med i så fall så hoppas det blir något på film :smile:  några tips på bottenmete och mete efter förell/regnbåge ? // L

post-144-0-76594300-1377887024_thumb.jpgpost-144-0-76594300-1377887024_thumb.jpgpost-144-0-76594300-1377887024_thumb.jpgpost-144-0-76594300-1377887024_thumb.jpgpost-144-0-76594300-1377887024_thumb.jpg

Publicerat

Hur som haver Jonsson så kan jag tänka mig många aktiviteter som kan vara bra mkt sämre för ungdomar, och för den delen familjer där man vill göra nåt familjärt och enkelt stundtals.

Är rätt säker på att de där utsatta fiskarna fött fram många nya fiskare genom åren.

Kör hårt Linus och strunta i gubbsen och skitfiske :thumbsup: 

Publicerat

Vattenfall bedriver broiler fabrik,medans dom slaktat nyuppstigen fisk med deras 100 åriga lagar som dom följer..

Inge fel att fiska där det nappar

Vattenfall driver, helt eller delvis, fem fiskodlingar 1. Hedens fiskodling vid Luleälven

Nio kilometer från Boden i Norrbotten ligger Sveriges största landbaserade smoltodling. 
Fiskodling och utsättning i Luleälven 
- 550.000 laxssmolt 
- 100.000 havsöringssmolt 
Utsättning: 
- 12 100 treåriga insjööringar

2. Norrfors fiskodling vid Umeälven

Fiskodling och utsättning i Umeälven, 15 kilometer från Umeå  
- 80 000 laxungar 
- 20 000 havsöringsungar 
- 20 000 ensomrig harr

3. Forsmo fiskodling vid Ångermanälven

Fiskodling och utsättning i Ångermanälven, 15 kilometer från Sollefteå.
- 93 700 laxsmolt 
- 16 300 öring 
- 300 000 sikyngel

4. Bergeforsens fiskodling

Åtta kilometer uppströms vid Indalsälvens myning i Medelpad ligger Bergefors fiskodling med avelsfiskning och notdragning av lax, havsöring och sik. 
Fiskodling och utsättning i Indalsälven 
- 320 000 ett- och tvåårig laxsmolt 
- 55 000 ett- och tvåårig havsöringssmolt 
- 150 000 ensomriga sikungar Utsättning i Indalsälven 
- 32 000 ålyngel motsvarande 4 000 sättål.

5. Västanå fiskodling vid Älvkarleby, Uppland 

Fiskodling och utsättning i Dalälven 
- 70 000 ett- och tvåårig laxsmolt 

Fiskodlingsverksamheten omsätter 35 miljoner kronor årligen och fram till 2013 finns ett investeringsprogram på 60 miljoner kronor.

Laxtrappor hjälper fisken

Vandringsfisk som lax och öring utestängs från sina lekplatser när man bygger kraftverk och dammar. Den naturliga återväxten av lax är därför omöjlig i utbyggda älvar. Man kan hjälpa fisken förbi hindren genom att bygga laxtrappor. Ett exempel på sådana laxtrappor finns vid vårt vattenkraftverk i Stornorrfors. Här kan laxen ta sig förbi kraftverket och fortsätta upp till den outbyggda Vindelälven.

Se denna då 100tals laxar fastnar när dom kommit upp.Dom stängde trappan efter repotage..

http://www.vk.se/944985/strommar-vid-turbin-dodsfalla-for-laxen?mobil

http://www.folkbladet.nu/381612/rekordmanga-laxar-i-trappan-hittills-i-ar?mobil

Direkt till innehålletSökHuvudmenySubnavigeringSidfotToppen av sidan

Uppdaterad:
2013-06-20

Publicerat

Hur som haver Jonsson så kan jag tänka mig många aktiviteter som kan vara bra mkt sämre för ungdomar, och för den delen familjer där man vill göra nåt familjärt och enkelt stundtals.

Är rätt säker på att de där utsatta fiskarna fött fram många nya fiskare genom åren.

Kör hårt Linus och strunta i gubbsen och skitfiske :thumbsup: 

Ja visst finns det det, men det är broilerfisket som jag reagerar på.

Publicerat

Ja visst finns det det, men det är broilerfisket som jag reagerar på.

detta är faktiskt inte en broiler sjö redigt, för det finns regnbåge såklart men även : mört,abborre och gädda också :smile:  kompisen hade i alla fall en regnbåge över kilot inne vid sjökanten och precis när jag får tag i linan så går knuten till kroken upp ... :wallbash:  aja kul ändå. själv hade jag 5 hugg och fick inte upp en enda, ryckte för tidigt flötet försvann i 2 -3 sek kanske och då drog jag, men när dom bara drar ner en kort stund så smakar dom ju bara. något jag inte visste förens nu :tongue:  tack för skitfisket strävhår ! :smile: haha jonnson när man inte har tillgång till kalixälven hela tiden kan jag tycka att det är bra att ha en broilersjö nära sig ! :thumbsup:  :wink:

Publicerat

detta är faktiskt inte en broiler sjö redigt, för det finns regnbåge såklart men även : mört,abborre och gädda också :smile:  kompisen hade i alla fall en regnbåge över kilot inne vid sjökanten och precis när jag får tag i linan så går knuten till kroken upp ... :wallbash:  aja kul ändå. själv hade jag 5 hugg och fick inte upp en enda, ryckte för tidigt flötet försvann i 2 -3 sek kanske och då drog jag, men när dom bara drar ner en kort stund så smakar dom ju bara. något jag inte visste förens nu :tongue:  tack för skitfisket strävhår ! :smile: haha jonnson när man inte har tillgång till kalixälven hela tiden kan jag tycka att det är bra att ha en broilersjö nära sig ! :thumbsup:  :wink:

Ja, jag vet att det finns sådana gölar/sjöar med blandat bestånd i och f*n vet vad jag tycker om dessa.

Dålig fiskare som inte kan göra en ordentlig knut till lekandet el. metkroken el. vad han nu hade. :thumbsup:

Har du slöar krokar Linus eftersom du inte får upp någon broilerfisk??? :tongue:  :tongue:  :tongue:

Du har väl andra fiskevatten runt dig än broilersjöar. :tongue:

Du har väl bra gösvatten om jag inte minns fel. :tongue:

Publicerat

Ja, jag vet att det finns sådana gölar/sjöar med blandat bestånd i och f*n vet vad jag tycker om dessa.

Dålig fiskare som inte kan göra en ordentlig knut till lekandet el. metkroken el. vad han nu hade. :thumbsup:

Har du slöar krokar Linus eftersom du inte får upp någon broilerfisk??? :tongue:  :tongue:  :tongue:

Du har väl andra fiskevatten runt dig än broilersjöar. :tongue:

Du har väl bra gösvatten om jag inte minns fel. :tongue:

jätte bra gösvatten !  :smile:  men vi ville ha upp någon forell  :thumbsup:  jag drog för tidigt tyvärr därför jag inte fick upp någon  :sad:  :tongue:

Publicerat

jätte bra gösvatten !  :smile:  men vi ville ha upp någon forell  :thumbsup:  jag drog för tidigt tyvärr därför jag inte fick upp någon  :sad:  :tongue:

Jaja o vad menar du med jättebra gösvatten??? Jag äter inte odlad fisk. :thumbsup: Jag får någonstans mellan 7-9 kg äkta fjällröding lev. hem på fredag från en kompis som kommer hem från Gällivare o ska jaga älg med oss.

Publicerat

Jaja o vad menar du med jättebra gösvatten??? Jag äter inte odlad fisk. :thumbsup: Jag får någonstans mellan 7-9 kg äkta fjällröding lev. hem på fredag från en kompis som kommer hem från Gällivare o ska jaga älg med oss.

låter gott och nyttigt det jonnson !  :happy:  ja vi har ju en liten sjö där beståndet med gös ökar och abborren,kräftorna och gäddorna sjunker. mina släktingar har tagit 50 gösar ungefär på samma ställe i sjön på 15-20 timmar  :smile:  :thumbsup:

Publicerat

låter gott och nyttigt det jonnson !  :happy:  ja vi har ju en liten sjö där beståndet med gös ökar och abborren,kräftorna och gäddorna sjunker. mina släktingar har tagit 50 gösar ungefär på samma ställe i sjön på 15-20 timmar  :smile:  :thumbsup:

Den är god Linus! :smile:  :wub:

Ok! Är det på effektiv fisketid el. hur menar du Linus? 50 gösar på 15-20 tim om det är effektiv fisketid. :ohmy: Det resultatet har inte jag, men jag har dom stora i min meritlista ist. :thumbsup:  :yes:

Publicerat

Den är god Linus! :smile:  :wub:

Ok! Är det på effektiv fisketid el. hur menar du Linus? 50 gösar på 15-20 tim om det är effektiv fisketid. :ohmy: Det resultatet har inte jag, men jag har dom stora i min meritlista ist. :thumbsup:  :yes:

effektiv tid ungefär 20 timmar ja bara fiske. dom 4:a andra timmarna vilar dom och äter  :smile:  men domma killarna har fiskat i hela sitt liv nästan. och dom har utrustning med !  :thumbsup:  ekolod,ombyggd roddbåt, dom trollar och vertikalfiskar oftast. men sedan har vi bara fått någon på 4-5 kg max. så i vikt ligger jag i lä  :tongue:  men om du hade fiskat som du gjorde förr i 20 timmar hade du nog också tagit 50 gösar jonnson  :thumbsup: