Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Grattis! Har inte kompisen slipat krokarna el. bytt ut slitna krokar till nya eftersom han har 2 tapp av 2 möjliga? :thumbsup:

Tackar!

En sprillans ny Nils Master behöver man inte slipa några krokar på...;)

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Tackar!

En sprillans ny Nils Master behöver man inte slipa några krokar på... ;)

Varsågod! :thumbsup:

Det ska man egentligen inte men man ska ändå känna efter om dom är vassa nog. :yes:

Man lär sig genom åren. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Om ni vill se norra delarna av vårat land så då bör ni åka upp till Arjeplogfjällen eller upp mot riksgränsen. Finns många fina fiske vatten i Väster och Norrbotten. Ett bra ställe med fin Harr är Bräskaforsen, Vindelälven i Sorsele. Där fick jag mina första harrar på fluga på 80 talet. Om ni nu vills e de fina norra delarna av norrland så bege er till Norra Norrland

Publicerat

Hallå storfiskare.

Jag är väldigt sugen på en fiskeresa till Norge. Jag vill gärna åka dit då vädret är som mest stabilt så man med största sannolikhet inte fastnar i hamnen..

Har aldrig fiskat stor fisk innan så jag tar hellre 20 fiskar mellan 10-20kg än 2 över 30 kg. Vill gärna kunna fiska flera arter men gärna ett bra torskfiske som utgångspunkt.

Någon som har några tips vart man ska åka och vilka arrangörer som är bra? Vill gärna fiska 3 dagar dvs en halv vecka.

Publicerat

http://www.nordnatur.se/

Har varit till Fröya två ggr och nöjd, inga riktigt stora (men finns) men mkt olika arter. Andra gången hade vi späckhuggare runt båten som jagade, rätt mäktigt.

Nu är 3 dagar lite kort för en riktig långresa men annars  verkar detta Mehamn rätt trevligt, just att man inte blir strandsatt pga av vinden.   Har en arbetskamrat som är där uppe nu, skall bli kul att höra utlåtandet.

http://www.miekofishing.se/fiskecamper/nordic_safari_wildlife_adventure

Publicerat

jag har också varit med om samma sak faktiskt fast med ål i en liten sjö här hemma. la i mörtstugan för att få mört, fick först mört, sedan kräftor och sedan en ål. så mörten åt brödet, kräftan åt mörten och ålen åt kräftan :tongue: men den gäddan var ju f'n inte liten heller :ohmy::yes: var mjärden sönder sen eller ?

Nej Den höll konstigt nog :)

Publicerat

Ikväll blir det ut med båt och dra lite makrill, två paravandörjar redo, och så blir det nog ankring och lite mete  :smile:

Publicerat

Om ni vill se norra delarna av vårat land så då bör ni åka upp till Arjeplogfjällen eller upp mot riksgränsen. Finns många fina fiske vatten i Väster och Norrbotten. Ett bra ställe med fin Harr är Bräskaforsen, Vindelälven i Sorsele. Där fick jag mina första harrar på fluga på 80 talet. Om ni nu vills e de fina norra delarna av norrland så bege er till Norra Norrland

hade varit roligare men morsan har redan bokat för länge sen :sad:  men finns väl harr och så i dalarna också, i alla fall i norra delen av dalarna ?

Publicerat
  • Författare

hade varit roligare men morsan har redan bokat för länge sen :sad:  men finns väl harr och så i dalarna också, i alla fall i norra delen av dalarna ?

Känner inte till vatnen i dalarna men nog borde det finnas Harrvatten där.

Publicerat

Känner inte till vatnen i dalarna men nog borde det finnas Harrvatten där.

ja tänkte med det, man får väl googla och fråga runt lite :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

ja tänkte med det, man får väl googla och fråga runt lite :thumbsup:

Jupp gör så sen borde väl någon på sidan här ha koll på bra Harrvatten dit du ska.

Publicerat

Är uppe i Sollefteå nu på lite Laxfiske och det är riktigt bra, jag har tagit två på 8,6 resp 14kg polarens fyra 7,5 8,6 13,4 14,3kg taget på tre nätter. Fiskar sista svängen i natt:)

Publicerat

hade varit roligare men morsan har redan bokat för länge sen :sad: men finns väl harr och så i dalarna också, i alla fall i norra delen av dalarna ?

Det finns harr så långt söderut som Avestatrakten. Kolla Tyttbo forsfiske och fiska i den delen som heter Härsingen.

Publicerat

Det finns harr så långt söderut som Avestatrakten. Kolla Tyttbo forsfiske och fiska i den delen som heter Härsingen.

ja det verkade vara bra där :smile:  tack, :thumbsup:

Publicerat

Nu går det torrt. Fem dagar och inte ett laxhugg. Några dragningar men inte en fisk som fastnat. Jobbar däremot som ett tok och har strax gått i taket med övertid så det är inte så mycket tid över till fiske.

Publicerat

Nu går det torrt. Fem dagar och inte ett laxhugg. Några dragningar men inte en fisk som fastnat. Jobbar däremot som ett tok och har strax gått i taket med övertid så det är inte så mycket tid över till fiske.

Ok! Grannen tvärs över gatan är ett flugfiskefreek o han är uppe i Jokkfall och fiskar. Lax var o varannan kväll natt. :smile:

Publicerat

Jonsson! Hur hårt drillade du gösarna? Tittar man på tuben så pressar de fiskarna stenhårt

Publicerat

Jonsson! Hur hårt drillade du gösarna? Tittar man på tuben så pressar de fiskarna stenhårt

Så där lagom hårt. Körde med 0,30 mm lina. :thumbsup: Fisken ska ju ha en chans också. :yes:

Jag hade 0,30 oavsett om det var mete el. trolling efter gös/gädda. Är det trollingfiske då på tuben?

Publicerat

Så där lagom hårt. Körde med 0,30 mm lina.

Jag hade 0,30 oavsett om det var mete el. trolling efter gös/gädda. Är det trollingfiske då på tuben?

Både vid trolling och vertikal så bara trycker de upp fisken från djupet. Jag har lyckats komma igång lite nu och tog 3 på ett par timmar idag. tappade därutöver 4 stycken. jag drillar som jag normalt gör och låter fisken ta lite lina vid några tillfällen. tycker helt enkelt det är roligare då men jag tycker att de lyckas slita sig oftare än jag är van vid. jag bytte ut ena spöt mot ett styvare trollingspö och det hjälpte något men tycker ändå att under 50% landade är en rätt dålig siffra. Ja, jag har slipade krokar :)

Publicerat

Både vid trolling och vertikal så bara trycker de upp fisken från djupet. Jag har lyckats komma igång lite nu och tog 3 på ett par timmar idag. tappade därutöver 4 stycken. jag drillar som jag normalt gör och låter fisken ta lite lina vid några tillfällen. tycker helt enkelt det är roligare då men jag tycker att de lyckas slita sig oftare än jag är van vid. jag bytte ut ena spöt mot ett styvare trollingspö och det hjälpte något men tycker ändå att under 50% landade är en rätt dålig siffra. Ja, jag har slipade krokar :)

Ok! Jag har aldrig använt något styvare spö än spinnspö 10-11 fot. Bra fiskat men för många tappade. 1-2 tappade på 7 fiskar kan jag acceptera men inte 4. :thumbsup:

Publicerat

Ok! Jag har aldrig använt något styvare spö än spinnspö 10-11 fot. Bra fiskat men för många tappade. 1-2 tappade på 7 fiskar kan jag acceptera men inte 4. :thumbsup:

Det är rätt, sätt press på mig :) 

jag hade ett ruskigt mjukt 8 fots haspelspö som jag tappade allt på. när de sen började hugga på ett 11 fots spinnspö blev de sittande. bytte därför ut haspelspöt mot ett 8,6 fots trollingspö och nu har det blivt bättre. av fyra tappade idag var tre innan jag bytt ut det mjuka spöt. det tar ju alldeles för lång tid för en att koppla. :)

Publicerat

Det är rätt, sätt press på mig :)

jag hade ett ruskigt mjukt 8 fots haspelspö som jag tappade allt på. när de sen började hugga på ett 11 fots spinnspö blev de sittande. bytte därför ut haspelspöt mot ett 8,6 fots trollingspö och nu har det blivt bättre. av fyra tappade idag var tre innan jag bytt ut det mjuka spöt. det tar ju alldeles för lång tid för en att koppla. :)

Hm! Jag vet inte hur du/ni fiskar men jag har då alltid klarat mig med spön i 1/2 o 3/4 aktion.

Ända gångerna som jag haft styva spön är när jag har fiskat på djupa vatten i norska hav o fjordar på >200 m så att jag får till mothugget ordentligt.

Publicerat

Hehe jag menar inte djuphavsriggar utan snarare normalstyva 8,6" spön istället för lätt haspelutrustning. Spöt jag bytte ut använder jag normalt när jag jiggar eller spinner efter abborre

Publicerat

Invigde den nya röken igår kväll. Rökte ett par havsöringar och några stora makrillar. Visste inte riktigt vilken temperatur jag skulle köra med så rökte i lägre temp under en längre tid men resultatet blev bra :) När jag väl lär mig använda röken riktigt kommer det säkert bli bättre och gå snabbare att röka fisk. Väldigt imponerad av röken och hoppas att det går smidigt att röka kött till hösten :thumbsup:

post-6127-13739940256228_thumb.jpg

post-6127-13739940344546_thumb.jpg