Publicerat November 30, 201312 yr Fan nu börjar man längta ut på isarna ju. Här är det inte ens is på sjön och i 3+ lär den inte frysa.
Publicerat November 30, 201312 yr Det blev 17 st gäddor idag och missa lika många dom tömde rullarna ! Dom var riktigt på hugg!
Publicerat November 30, 201312 yr Grattis Bamse! Det är kul när dom är på hugget. Vad kallar du för gädda egentligen? Den på fotot är ju inte mer än en liten pinne. Gädda är +10 kg.
Publicerat November 30, 201312 yr Grattis Bamse! Det är kul när dom är på hugget. Vad kallar du för gädda egentligen? Den på fotot är ju inte mer än en liten pinne. Gädda är +10 kg. Dom var små största på 3kg ! Men jag fick sitta å lyssna på stövarn som drev hare under fisket härlig !
Publicerat November 30, 201312 yr Dom var små största på 3kg ! Men jag fick sitta å lyssna på stövarn som drev hare under fisket härlig ! Det var pinnarnas dag förstår jag. Det är en ljuvlig musik att få lyssna på stövaren under tiden.
Publicerat December 3, 201312 yr Det blev 17 st gäddor idag och missa lika många dom tömde rullarna ! Dom var riktigt på hugg! fasen vad avensjuk jag är! redan isfiske var bor du Bamse ?
Publicerat December 3, 201312 yr fasen vad avensjuk jag är! redan isfiske var bor du Bamse ? Åh här uppe är det ingen som anglar efter gädda. Det är jobbigt med mörtstugan när det 80-100 cm is. Dom åkte skridskor på älven förra veckan Linus på blankis. Jag tror att det är i Gävleborg han bor någonstans el. om det var Hälsingland.
Publicerat December 3, 201312 yr fasen vad avensjuk jag är! redan isfiske var bor du Bamse ? Det blir nog snart is på sjöarna hos dig med Linus ! Jag bor i norra Hälsingland!
Publicerat December 3, 201312 yr Det blir nog snart is på sjöarna hos dig med Linus ! Jag bor i norra Hälsingland! Jag visste att det var i endera länet men mindes inte vilket.
Publicerat December 5, 201312 yr Åh här uppe är det ingen som anglar efter gädda. Det är jobbigt med mörtstugan när det 80-100 cm is. Dom åkte skridskor på älven förra veckan Linus på blankis. Jag tror att det är i Gävleborg han bor någonstans el. om det var Hälsingland. jonsson nu blir jag besviken det finns väl ingen is som hindrar en redig fiskare ??? bara fram med dynamiten ! det tjockaste vi har haft är ungefär 50 och då åkte gamla husqvarnan fram
Publicerat December 5, 201312 yr jonsson nu blir jag besviken det finns väl ingen is som hindrar en redig fiskare ??? bara fram med dynamiten ! det tjockaste vi har haft är ungefär 50 och då åkte gamla husqvarnan fram Haha! Jag har borrat i ca 1,2 m is Linus o det var jobbigt fast borret var slipat. Vet du hur mycket som syntes av spiralen??? Det var inte mycket.
Publicerat December 6, 201312 yr Bamse, du finns nog i samma område som mig, du kanske ska åka till Lilla Svartsjön i morn? Regnbågs premier där då... Jag åker nog dit..
Publicerat December 6, 201312 yr Bamse, du finns nog i samma område som mig, du kanske ska åka till Lilla Svartsjön i morn? Regnbågs premier där då... Jag åker nog dit.. Broilerfiske!
Publicerat December 6, 201312 yr Skulle ut och ismeta imorgon men tö och snö har gjort isarna dåliga, det blev älgjakt istället. Det duger väl också som lördagsnöje.
Publicerat December 6, 201312 yr Uppfödd fisk =Broilerfisk.Det finns ju olika kvalité på bågarna och dom med fina fenor och som gått länge i sjön är är minst lika svårfångade som vild öring! Men såna vid vanliga p&t vatten där dom kört ned en tratt i käften och har slitna fenor är inget man vill fiska efter
Publicerat December 6, 201312 yr Det finns ju olika kvalité på bågarna och dom med fina fenor och som gått länge i sjön är är minst lika svårfångade som vild öring! Men såna vid vanliga p&t vatten där dom kört ned en tratt i käften och har slitna fenor är inget man vill fiska efter Kanske det är så. Vet ej. Jag går mest på tankarna att i de flesta fallen rotenonbehandla mindre sjöar för utplantering av broilerfisk. Låt den naturliga fisken vara.
Publicerat December 6, 201312 yr Jonsson, när tog du senast själv upp en fisk, om vi bortser från sådant som är från tiden innan Linus mfl föddes? Att man rotenon behandlade en del magra skogssjöar för att ge dem en ekologisk omstart är inte förenligt med dagens miljötänkande men jag kan för egen del se rätt stora miljövinster för sjöar av det slaget om man genom fiske, eller andra insatser tog bort en del av tusenbrödra problematiken samt minskade belastningen på sjön under en tid. Att man därefter enbart sätter in trasig fisk som är rätt tråkigt ur många andra aspekter är mest en prisfråga, jag har fiskat vårfiske i P&T sjöar som varit något av de svåraste och bästa fiske jag haft, en båge som gått hela säsongen, behållit vikten, fått fenor och klarat konkurransen är väldigt rolig som fisk på vårsidan. /CHristian
Publicerat December 6, 201312 yr I somras i Kalix älv men allt skriver jag inte om här. Speciellt när det är abborrar, gäddor, m. m. Jag brukar vara ute o fiska några gånger/år men älvfisket har gått emot mig om jag jämför med insjöfisket. Detta trots att jag har fått råd o tips av vänner o bekantar som kan detta fiske bättre o som har turen med sig. Ang. rotenonbehandling av tjärn o mindre sjöar så var jag med i Huskvarna SFK ett tag medan jag bodde i Huskvarna. Dom hade rotenonbehandlat 4 tjärn o planterat ut uppfödd fisk Dom hade 4 olika sektioner men alla pengar som dom fick in gick mer el. mindre till utplantering av broilerfisk. Som tur var så var jag bara medlem i klubben i ett år o då startades det 2 nya fiskeklubbar av en. En för mete o pimpel o en för som höll på med havsfiske. Det är skillnad på naturlig fisk jämfört med uppfödd. Pelletsen som du ger till fisken i kassar/odlingar är ju inte direkt hälsosam för naturen. Övergödning, forsforutsläpp, t. ex.
Publicerat December 6, 201312 yr Solen går upp 10,30 och ner 12,32 enligt astroalma. Det är inte långt tid att vara ute på om man ska pimpla. Den är så lågt att man bara ser en lite skära av den nu. Bara att vänta till i Februari innan det vänder ordentligt.
Publicerat December 6, 201312 yr Det är skillnad på båge och båge, även om jag ser det som nödfiske när abstinensen blir för stor. Fick en båge på nästan 2kg i en privat tjärn i somras, hela och fina fenor, det var en riktig fight att få upp den på ett #4 flugspö.
Publicerat December 6, 201312 yr Solen går upp 10,30 och ner 12,32 enligt astroalma. Det är inte långt tid att vara ute på om man ska pimpla. Den är så lågt att man bara ser en lite skära av den nu. Bara att vänta till i Februari innan det vänder ordentligt. Ut o pimpla lake i nattmörker gjorde vi i Huskvarna när det var is på sjöarna.
Publicerat December 6, 201312 yr Jag har pimplat massor med lake förr men här är det inte lika gott om dem. Sålde faktiskt till BD fisk när det begav sig och man inte hade något jobb mellan studierna. Rekordet var 147kg på en kväll. Blev nästan en tusenlapp och en tank bensin gick på 200 till bubblan. Det var ett välkommet tillskott i kassan.
Publicerat December 6, 201312 yr Jag har pimplat massor med lake förr men här är det inte lika gott om dem. Sålde faktiskt till BD fisk när det begav sig och man inte hade något jobb mellan studierna. Rekordet var 147kg på en kväll. Blev nästan en tusenlapp och en tank bensin gick på 200 till bubblan. Det var ett välkommet tillskott i kassan. Se är! Det var inte dåligt för att vara en på en kväll. Vi var några st som blev erbjudna att pimpla lake gratis utan fiskekort p g a att dom gick hårt åt kräftorna i sjön. Den största som vi fick vägde runt 4 kg o min var på ca 2,3 kg men vi kom inte upp till 147 kg om vi satt en hel kväll el. hela natten till morgonen därpå. Farsan kommer från Grebo, Östergötland utanför Åtvidaberg. Där bodde farfar o farmor. Jag var med farfar, farsan o hans bror ut på en mindre sjö. Ca 1 dm kärnis o klubbade lake som var ovanför sandbotten. Det var kul o jag var inte mer än 2,5-3 år då. Dom var snabb m yxan när laken var bedövad av släggslaget på isen. Svärfar berättade medan han var i liv att dom hade gott om lake i älven här i byn.