Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Ja laken har minskat otroligt mycket. Man hör ibland om platser som ska hålla lake men just nu är en svår period att få dem. Brukar bli bättre efter jul. Hade varit kul att få lite lakrom till några hårdbrödmackor.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Ja laken har minskat otroligt mycket. Man hör ibland om platser som ska hålla lake men just nu är en svår period att få dem. Brukar bli bättre efter jul. Hade varit kul att få lite lakrom till några hårdbrödmackor.

Det grejer det med lakrom. Jag fiskar lake på havet  i januari till mars både med pimpling och lakstrutar. Och jag tycker smaken på rom/fisken i havet och insjö är stor skillnad!

Publicerat

Beror alldeles på vattnet man fiskar i. Ska man ha lakrom i klass med sik/löjrom så måste det vara rent humusfritt vatten för annars smakar rommen lite dy och det är inte gott. Bästa rommen är väl havsfiskad eller lake i fjällmiljö.

Publicerat

Löjrommen köper man i Kalix av högsta kvalitet. :thumbsup:

Publicerat

Finns väl ingen levande som har råd att köpa löjrom. Farsan fiskade när jag var liten och de mackorna jag gjorde som femåring hade nog kostat ett par hundringar styck i dagens löjromsvärde.

Publicerat

Finns väl ingen levande som har råd att köpa löjrom. Farsan fiskade när jag var liten och de mackorna jag gjorde som femåring hade nog kostat ett par hundringar styck i dagens löjromsvärde.

Jag bet. då inte fullt pris för den rommen som jag köper, när jag får tag på någon. Det gäller att boka i tid av fiskarna. :thumbsup:

Publicerat

Men god är den, brukar ha en hink i frysen så man kan ta sig en god macka emellanåt :)

Publicerat

Men god är den, brukar ha en hink i frysen så man kan ta sig en god macka emellanåt :)

Ja visst är den det! :thumbsup:

Publicerat

jaha då har man satt ut två kast med nät och kickat i gång denna vinters fiske.

nu är det bara ett ca ett par hundra meter kvar att lägga.

• 2 weeks later...
Publicerat

Idag var det angling på agendan 16st angeldon sattes ut och 26st gäddor blev resultatet . Jag hade med min systers pojkar som är uppvuxen i Göteborg där anglas det inte så mycket så dom tappa en hel del minst 20st .. Men dom tycker det är roligt å det är huvudsaken.. Nu är man öm i ljumskarna :smile:

Publicerat

Testat två dagar med abborrpimpel. Totalt misslyckat, tre man från gryning till skymning ca 3 timmar på platser som jag vet håller abborre men inte en dragning ens. Mormyshka, balanspirk, vertikalpirk och små rödingblänken med agn och lyskrok men inte ett napp. Provade allt från två till nio meters djup men helt dött.

Publicerat

Passade på att avrunda 2013 med en kilosröding. Får se vad -14 kommer erbjuda!

Publicerat

Dåligt fiske just nu. Fisk syns som bara passerar och vägrar ta. En sik och en liten röding igår och inte ett skit idag.

Publicerat

Ett par byten från testfisket av dom egentillverkade minibalansarna(tack nilsL för hjälpen) :)

Röding 1,8, Öring 1,5 urtagen och utan huvud. Plus ett par rödingar runt kilot och några mindre öringar.

post-3746-13890387119307_thumb.jpg

post-3746-13890387331066_thumb.jpg

post-3746-13890387879646_thumb.jpg

Publicerat

De ser ju riktigt fina ut. Lite färg döljer alla skavanker. :thumbsup:

Publicerat

Där är dom bara grovputsade, men så mycket mer noggrann än så är jag inte. Men med lack ser dom rätt skapliga ut!

Publicerat

Ett par av dom mindre snygga, dom snyggaste har kompisarna tagit....

post-3746-13891080093895_thumb.jpg

Publicerat

Märkligt det där med att mormyshkor, drag och flugor alltid försvinner. Man har aldrig själv när man behöver fast man gör 150st åt gången så är det ändå tomt i de egna askarna.

Publicerat

Såg kanon ut, vilken krok använder du?

Publicerat

Så här ser mina ut. Men jag har tillgång till annat formmaterial som ger bättre resultat. Har man gjutit och fått till bra balans och modell i gips så kan man skicka efter gjutsilikon från Kinn och göra en form som håller flera hundra och kanske flera tusen gjutningar.

post-59-0-39292400-1389122719_thumb.jpg

Publicerat

Riktiga balanspirkar. Bara att förse med stjärt av plast eller hår.

post-59-0-42903500-1389123255_thumb.jpg

Publicerat

Jag har gjort mina betydligt enklare, men dom fångar fisk iaf även om dom blir lite lätta.

"Gjuter" dem av Cernitlera med en blypärla inne i dem alternativ på liten jiggkrok med blyet redan där, dom simmar hyggligt och som sagt så har jag fått sik, abborre och öring på dem hittills.

Publicerat

Håller krokfästena? Bilder?

Publicerat

Vad menar du med krokfästena? Fästet i själva kroppen? Ska ordna lite bilder senare när jag besökt gaddmästaren.

Publicerat

Ja jag är intresserad av hur det går att fästa krok i cernitlera. Jag har själv tänkt göra stora >80mm långa balanspirkar men de blir åt helsike för tunga i en bly/tenn blandning. Tanken är att göra dem delvis i cernit och delvis i tenn för att få dem att sjunka och simma normalt.