Publicerat Juni 26, 201510 yr Japp, jag är obildad . Bra att du erkänner det! Gör du som jag? Det kan inte vara möjligt.
Publicerat Juni 27, 201510 yr Japp, och citatet kommer inte med Då får du kontakta en av våra moddar med röd text. Wizard el. NilcasL via pm.
Publicerat Juni 27, 201510 yr God morgon Stefan. Så får det bli . Godmorgon på dig själv faxe! Ja, det är väl bäst så.
Publicerat Juni 27, 201510 yr Detta är en populär post. Fiskat makrill med bröderna utomskärs idag. Tog med 50st hem och släppte tillbaka ett tjugotal sejar, blekor och en långa. Rätt bra fiske dock rätt glest mellan nappen ibland.
Publicerat Juni 28, 201510 yr Efter fem dagars fullständig laxtorka så drog jag på en lax som garanterat varit nytt personbästa. Den klev av efter säkert trettio minuters drill. Hade absolut inget att säga till om när det gick och stökade i poolen. Kändes surt som fan när den var upp och visade sig en bra bit över metern lång och sedan kliver den av. Det är kanske inte bästa matfisken men hade varit kul att få hålla i.
Publicerat Juni 29, 201510 yr Attans också Nils! Det var synd det! Vars var det? Du kan ju pm:a mig om du vill namnge platsen öppet.
Publicerat Juni 29, 201510 yr Efter fem dagars fullständig laxtorka så drog jag på en lax som garanterat varit nytt personbästa. Den klev av efter säkert trettio minuters drill. Hade absolut inget att säga till om när det gick och stökade i poolen. Kändes surt som fan när den var upp och visade sig en bra bit över metern lång och sedan kliver den av. Det är kanske inte bästa matfisken men hade varit kul att få hålla i.Dags att köpa nytt spö igen då!? Antar att du bröt av det i ren förtvivlan..... [emoji6]
Publicerat Juni 29, 201510 yr Ingen risk att jag blir utan spö igen. Köpte fyra nya när det gick av. Två beggade loop greyline och ett guideline samt ett spö åt brorsan. Så nu blir jag inte strandsatt om det händer igen.
Publicerat Juni 29, 201510 yr Ul spö och gädda som bör vägt över 3kg absolut. Spännande ett par minuter iaf. Tills den skulle bärgas i kanoten. Då gick tafsen.
Publicerat Juni 30, 201510 yr Jag har alltid gillat fiske och fiskar framför allt om somrarna i havet utanför Byske där jag har en stuga på en ö. Dumt nog har jag dock aldrig prövat på att fiska efter lax i älven! Nu i sommar har jag fått min frus välsignelse att ta en heldag vid älven med spö i hand. Men vad fiskar man med då? Jag kan hjälpligt fiska med fluga men föredrar spinn. Läste rekommendationer om spinnspö på 10-13 fot (tror jag) och fet multiplikatorrulle. Det är en bra bit upp från mitt 8-fots 10-30g haspelspö... Några tips till någon som aldrig fiskat lax förut?
Publicerat Juni 30, 201510 yr I södra Östersjön är det många som håller på med laxtrolling ute Östersjön o många har fått bra med lax. https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=laxtrolling%20i%20%C3%B6stersj%C3%B6n https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=laxtrolling+i+bottenviken Det finns en del intressant läsning i dessa länkar.
Publicerat Juni 30, 201510 yr Testa inte med ditt gäddspö för du har inget att sätta emot om ett tåg hakar på, tro mig för jag har provat.
Publicerat Juni 30, 201510 yr Laxfiske är ingen exakt vetenskap och kommer aldrig att bli. Spinnfiske efter lax går att bedriva på flera sätt. Antingen så köper man laxwobblers á 250kr/st och kastar med en vanlig stadig haspelrulle eller också hänger man på ett stort drag modell skohorn och kastar dessa med tung utrustning uppströms så att draget kommer fort framför laxen vilket genererar hårda hugg. Däremot så sätter man dubba fjäderringar och byter ordinarie trekrok till en lite mindre. Dubbla fjäderringar därför att laxen ska ha svårare att bända sig lös från kroken då hävstångseffekten från draget minskar. Mindre trekrok för att kroka bättre och minska risken för felkrokning. Men en dag låter lite för att avsätta till laxfiske. Har själv fiskat femton dagar och fått två samt tappat två. Däremot har jag aldrig varit med om en sämre laxuppgång än nu i Ängesån.
Publicerat Juni 30, 201510 yr Detta är en populär post. Men har man stuga vid Byskeälven så köper man ett bra fjorton-sexton fots flugspö och en Danielssonrulle samt ett gäng bananflugor och den vanlige. Sedan fiskar man en halvtimme morgon och kväll hela sommaren. Då är risken stor att man prickar mitt i ett laxsteg och sedan är det kört. Då blir det nötning flera dygn i streck utan mat. Frun packar väskan och sticker för gott. Sedan sitter man där i ett hav av rävhår, tempelhundshår, schlappenhackel och ett sjukligt beroende av att känna tyngden när det suger i en tiokilos.
Publicerat Juni 30, 201510 yr Denna samt 5 abborrar i lagom matstorlek blev dagens 2 timmars fiske. Samt en hel del smått oxå. Gäddan togs på en spinnare på 10g liksom övriga fiskar
Publicerat Juli 1, 201510 yr Tack. Skoj att få gädda i en sjö där det inte ska finnas gädda, All gädda ska upp o tas bort. Perfekt rävmat