Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Japp, jag är obildad :wallbash:.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Japp, jag är obildad :wallbash:.

Bra att du erkänner det! :tongue:  :tongue:  :tongue:

post-144-0-64346900-1435346041_thumb.jpg

Gör du som jag? Det kan inte vara möjligt.

Publicerat

Japp, och citatet kommer inte med :sad:

Publicerat

Japp, och citatet kommer inte med :sad:

Då får du kontakta en av våra moddar med röd text. Wizard el. NilcasL via pm. :thumbsup:

Publicerat

God morgon Stefan. Så får det bli :thumbsup:.

Publicerat

God morgon Stefan. Så får det bli :thumbsup:.

Godmorgon på dig själv faxe! :thumbsup:

Ja, det är väl bäst så. :smile:

Publicerat

Grattis till ett bra fiskafänge!  :thumbsup:  :biggrin: 

Publicerat

Efter fem dagars fullständig laxtorka så drog jag på en lax som garanterat varit nytt personbästa. Den klev av efter säkert trettio minuters drill. Hade absolut inget att säga till om när det gick och stökade i poolen. Kändes surt som fan när den var upp och visade sig en bra bit över metern lång och sedan kliver den av. Det är kanske inte bästa matfisken men hade varit kul att få hålla i.

Publicerat

Attans också Nils! :sad: Det var synd det! :sad:

Vars var det? Du kan ju pm:a mig om du vill namnge platsen öppet.

Publicerat

Efter fem dagars fullständig laxtorka så drog jag på en lax som garanterat varit nytt personbästa. Den klev av efter säkert trettio minuters drill. Hade absolut inget att säga till om när det gick och stökade i poolen. Kändes surt som fan när den var upp och visade sig en bra bit över metern lång och sedan kliver den av. Det är kanske inte bästa matfisken men hade varit kul att få hålla i.

Dags att köpa nytt spö igen då!?

Antar att du bröt av det i ren förtvivlan..... [emoji6]

Publicerat

Ingen risk att jag blir utan spö igen. Köpte fyra nya när det gick av. Två beggade loop greyline och ett guideline samt ett spö åt brorsan. Så nu blir jag inte strandsatt om det händer igen.

Publicerat

Ul spö och gädda som bör vägt över 3kg absolut. Spännande ett par minuter iaf. Tills den skulle bärgas i kanoten. Då gick tafsen.

post-3905-0-23096600-1435572369_thumb.jp

Publicerat

Kvälls Gödda tog en Zalt och fick bli mat till kräftorna :) 

post-906-0-57053000-1435582258_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Grattis flex! :thumbsup:

Publicerat

Grattis flex! :thumbsup:

Tack :)

mVH

Publicerat

Jag har alltid gillat fiske och fiskar framför allt om somrarna i havet utanför Byske där jag har en stuga på en ö. Dumt nog har jag dock aldrig prövat på att fiska efter lax i älven!

Nu i sommar har jag fått min frus välsignelse att ta en heldag vid älven med spö i hand. Men vad fiskar man med då? Jag kan hjälpligt fiska med fluga men föredrar spinn. Läste rekommendationer om spinnspö på 10-13 fot (tror jag) och fet multiplikatorrulle. Det är en bra bit upp från mitt 8-fots 10-30g haspelspö...

Några tips till någon som aldrig fiskat lax förut?

Publicerat

Testa inte med ditt gäddspö för du har inget att sätta emot om ett tåg hakar på, tro mig för jag har provat.

Publicerat

Laxfiske är ingen exakt vetenskap och kommer aldrig att bli. Spinnfiske efter lax går att bedriva på flera sätt. Antingen så köper man laxwobblers á 250kr/st och kastar med en vanlig stadig haspelrulle eller också hänger man på ett stort drag modell skohorn och kastar dessa med tung utrustning uppströms så att draget kommer fort framför laxen vilket genererar hårda hugg. Däremot så sätter man dubba fjäderringar och byter ordinarie trekrok till en lite mindre. Dubbla fjäderringar därför att laxen ska ha svårare att bända sig lös från kroken då hävstångseffekten från draget minskar. Mindre trekrok för att kroka bättre och minska risken för felkrokning. Men en dag låter lite för att avsätta till laxfiske. Har själv fiskat femton dagar och fått två samt tappat två. Däremot har jag aldrig varit med om en sämre laxuppgång än nu i Ängesån.

Publicerat

Denna samt 5 abborrar i lagom matstorlek blev dagens 2 timmars fiske. Samt en hel del smått oxå.

Gäddan togs på en spinnare på 10g :) liksom övriga fiskar

post-3905-0-07196400-1435688220_thumb.jp

Publicerat

Grattis Markus! :smile:

Publicerat

Tack. Skoj att få gädda i en sjö där det inte ska finnas gädda, All gädda ska upp o tas bort. Perfekt rävmat ;)

Publicerat

Ja visst är det det. Fritt fiske med andra ord. :thumbsup: Ja, det är det ju. :smile: